![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | ||||
Auteur: |
|
|
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/wat-opvalt-in-de-klassieke-top-400-is-de-grote-hoeveelheid-kutmuziek~be9dd285/ "Wat opvalt in de Klassieke Top 400 is de grote hoeveelheid kutmuziek Merlijn Kerkhof17 oktober 2024 Op NPO Klassiek (voorheen Radio 4) wordt tot en met vrijdag de Klassieke Top 400 uitgezonden. Luisteraars konden stemmen op hun favoriete stukken, waaruit een lijst ontstond à la de Top 2000, maar dan met Brahms en Mozart. En Cor Bakker. De voormalige huispianist van Paul de Leeuw is met zijn ‘requiem’ voor collega Louis van Dijk de hoogste binnenkomer in de lijst. Hij staat op 42, vlak voor de Cellosuites van Bach. Herman Finkers staat op 63 met de mis die hij schreef voor zijn bruiloft. In interviews zei hij bescheiden dat hij zich niet met de grootheden kan meten, de luisteraar denkt daar anders over. Het Vioolconcert van Beethoven staat twee plekken lager. Zo zijn er meer opmerkelijke zaken. In de aanloop naar de stemweek spoorde de zender luisteraars aan om vooral ook op vrouwelijke componisten te stemmen. Er staan 24 composities in van 15 vrouwen. Ik had de fanschare van Henriëtte Bosmans wat onderschat, want zij is met vier stukken vertegenwoordigd. Over de auteur Merlijn Kerkhof is redacteur klassieke muziek van de Volkskrant. Dat Frank Martin de meest miskende componist aller tijden is, wordt maar weer eens bevestigd: zelfs zijn Mis voor dubbelkoor staat er niet in. Wat vooral opvalt – laat ik maar gewoon eerlijk zijn – is de grote hoeveelheid bagger-, film- en andere achterlijke kutmuziek. De klinkende shoarma van Ennio Morricone, de te lang op de warmhoudplaat gelegen kaassoufleetjes van Hans Zimmer. De sleetse aftreksels van John Williams, die als scholier waarschijnlijk ook al zijn proefwerken afkeek en de antwoorden behendig herformuleerde, waardoor hij een hoger cijfer scoorde dan zijn buurjongen die wél had geleerd. Ook nieuw in de lijst: Nordin Maouli (341), die marinier is en in de piano een uitlaatklep vond. Hij wil laten zien dat in dat uniform ook een mens met emoties verstopt zit. Noten lezen kan hij nog niet, maar hij maakte wel al een single (Unbound). Hoe mooi zijn verhaal ook is, het is toch een klap in het gezicht van al die pianisten die zich jarenlang dagelijks het schompes studeren dat NPO Klassiek een sympathieke beginneling zo op het schild hijst. Van 74 van de stukken is de componist nog in leven. In sommige gevallen denk ik: helaas. Nee, grapje hè: natuurlijk ga ik hier niet lopen beweren dat Ludovico Einaudi (zes keer in de lijst) nooit geboren had mogen worden, ik had gewoon liever gezien dat hij iets in de retail was gaan doen. Het probleem van die lijst is dat de bandbreedte te groot is. De crux zit hem in hoe we klassieke muziek definiëren. De zender heeft de sluizen opengezet voor alles wat ook maar een klein beetje in de richting komt en op akoestische instrumenten wordt gespeeld. Vier gebroken akkoorden op een harp, een stukje zonder enige ontwikkeling: het lijkt mij onvoldoende om het labeltje te rechtvaardigen. Op 1 staat trouwens Bachs Matthäus-Passion. Dat had natuurlijk de Hohe Messe moeten zijn." Nou heeft Morricone, voor filmmuziek, best een paar aardige deuntjes. Voor filmmuziek, ja. Dus flinke pr3t om het sentiment van de auteur. (": Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
Jeetje, Sniktor vindt de muziek uit de Klassieke Top 400 niet true genoeg. Heb je het patsposeren in de black metal maar opgegeven of jank je dat er ook nog wel bij? Vertel anders even welke klassieke werken je allemaal in de kast hebt staan die je niet hebt geluisterd. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. ![]() |
|
He zit je allemaal wel erg hoog heh, knulletje. Kan ik me ook wel voorstellen, want de frustratie van een totaal onbevredigend leven druipt van jouw posts af. Heb je nou echt niets zinnigers te doen dan hier weer een beetje te posen, de bink uit te hangen en jezelf totaal voor lul te zetten? Heb je al wel eens therapie overwogen, of ben je bang voor een gedwongen opname? Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
quote: ![]() ![]() |
|
Echt triest dat sinds het overlijden van Johann Johannsson zijn familie elke vorm van muzikale integriteit kwijt is en de ene na de andere boxset uitbrengt. Echt schandalig "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" ![]() |
|
Even niet zo boos doen Dypfrys. Dit fleurt je vast op "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" ![]() |
|
quote: Ben eigenlijk alleen met Drone Mass bekend. Is exact wat je er op basis van de titel van verwacht: dronende klassiek. quote: Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
quote: Welkom terug! En goede tip! Ik kende deze zelfs niet van naam. Vooral bekend met zijn soundtrackwerk. En ik heb Fortlandia, wat deels mooie neoklassiek is, maar ook wel erg zwaar op de hand is zoals Bach (Ich ruf zu dir) dat ook kan zijn. Het hoeft van mij zeker geen Einaudi jubelpop te zijn, maar ik houd wel meer van het wat rustigere meer repetitieve en ontspannen te beluisteren neoklassiek. one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe ![]() |
|
Zit niet zo diep in de klassiek ( overblijfsel van vroeger, geen radio op de kamer, geen pop op tv of radio beneden - of in de auto als ma erbij was - ), verplichte pianoles en dan van die zware trage saaie Duitse stukken ) maar vind het wel lekker rustgevend, m.n. Barok. Hiermee is het voor mij een paar jaar terug begonnen: Het leven is te kort om naar kutmuziek te luisteren... ![]() |
|
quote:Zo rol ik. ![]() Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "klinkt als een AliExpress' Glenn Danzig" ![]() |
|
Johann Johannsson zijn meest toegankelijke werk is de soundtrack voor The Theory of Everything. Zijn meest excentrieke werk is Dis. Zijn beste werk vind ik Forlandia. Maar elk album heeft wel iets. Er zit altijd een soort vrije geest, iets nieuwsgierigs in. Alsof de muziek altijd onderweg ergens heen is. Ik vind zijn debuutplaat ook geweldig, voor als je de tijd hebt. Een eindeloze herhaling van minimale variaties. Ja ik lul er zo nog een uur over door. Echt geweldige muziek vind ik het. "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" ![]() |
![]() |
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 |
![]() |
Index / Muziek algemeen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |