|
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | ||||
Auteur: |
|
|
quote:Hehe. Zelfs dit zegt niks. Althans, als het de linkerpersoon betreft. Op mijn vorige werk woonde een Downer die alles op de keyboard, met akkoorden en alles erop en eraan, kon naspelen wat ze hoorde. Zelfs als dat voor de eerste keer was. Eén van de meest muzikale mensen die ik ooit ontmoette. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Het idee dat componisten uit die tijd veredelde geesten waren is ook zeer onterecht. Een flink aantal hadden geestelijke stoornissen, verslavingen en andere fratsen op hun naam staan. 'T waren ook maar mensen die geld probeerden te verdienen. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
En dat wat Bart op zijn shirt heeft. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
[quote]Op 11 March 2010 14:21 schreef Senjann het volgende: Klinkt abstract en dat is het ook, maar om een praktisch voordeel van dit principe te noemen: Beetje oefenen en je koopt nooit meer een album dat je na een jaar al zat bent. Na korte tijd gaat de muziek die lekker klinkt maar niets meldt je serieus de keel uithangen.[quote] Dat is een heerlijk persoonlijke uitspraak en mening, maar die geldt niet voor anderen. Ikzelf luister met liefde en plezier naar muziek die inhoudelijk niets te melden heeft, maar die gewoon lekker in de oren klinkt. [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote:Precies. Het heeft dus weinig zin om jezelf op grond van muziek(smaak) te verheffen t.o.v. het "plebs". Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
de stelling: duurzaamheid=kwaliteit vind ik niet altijd opgaan. "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" |
|
quote:Kut Drillers? Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Igor Stravinsky kreeg eens de suggestie cq. opdracht om iets 'populairs' te schrijven. Dat deed hij, maar 'populair' vatte hij niet op als 'aangepast aan het niveau van het gepeupel', maar in de zin van 'universeel bewonderd en gewaardeerd' (het werd de Symphonie de Psaumes, voor de volledigheid). Of om het met Frank Zappa te zeggen: "There's a big difference between kneeling down and bending over." |
|
quote: Door termen als 'het gepeupel' te bezigen wek je de indruk dat klassieke muziek is voorbehouden aan een selecte club kenners, en dat iedereen daarbuiten niet weet waar ze het over hebben. Vind je dat nou zelf ook een niet wat overdreven elitaire houding ? Overigens zijn er in de wereld enorm veel bewonderaars en luisteraars van klassieke muziek, en hebben sterren als Domingo en Pavarotti hordes fans en aanhangers. Vallen zij ook onder gepeupel ? Immens populaire muziek en daarmee volgens deze maatstaven dan ook middelmatig ? [Dit bericht is gewijzigd door Illusione op 11-03-2010 14:44] [Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.' |
|
quote: Wat een dwaze stelling. Alsof je alleen als je dat in klassiek ziet bij andere soorten dat onderscheid kunt maken. Daarbij moet ik wel zeggen dat het kunnen onderscheiden van die grootsheid inderdaad van belang is om voor jezelf makkelijker onderscheid te kunnen maken tussen 'goede' en 'echt goede' muziek. quote: Daar heb ik al tijdenlang geen last meer van, maar toch dank voor de zorgen quote: Onzin. Er worden altijd dingen gedaan die een effect bereiken wat nog nooit eerder bereikt is. Al is het maar omdat de ene muzieksoort wél tot je spreekt en de andere niet. Muzikale kwaliteit daargelaten. De ware artiest zal muziek kunnen maken die de massa direct tot zich kan nemen maar die wel een diepgaande verheffing biedt die het public haute aanspreekt. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote:Als je van jezelf weinig hebt waarmee je je van de "massa" onderscheidt, is je "elitaire" muzieksmaak natuurlijk wel een uitstekende façade. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Had toch liever een serieus antwoord gehad . Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote:Het was dan eigenlijk ook een beetje een trolpost waar jij op reageerde. Maar goed, je kan je natuurlijk afvragen waarom 'populaire' muziek populair is. En als ik zo eens naar de Top40 kijk of naar wat er een volkscafé's gedraaid wordt kan ik niet concluderen dat populaire muziek populair is omdat het 'goed' is. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
quote: Het zijn min of meer Stravinsky's woorden, en hij maakt dus een belangrijk onderscheid in twee soorten toegankelijkheid: de ene soort krijg je door muziek waar nodig te simplificeren tot iedereen met een wervelkolom het begrijpt, terwijl de andere soort van een universele schoonheid is die alle schepsels -groot en klein- op hun respectieve manier/niveau kan bekoren. In die zin is veel klassiek zeer toegankelijk. |
|
Ah kijk, we zeggen hetzelfde Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
quote: 'Populaire' muziek herhaalt tot in den treure de leugens die je graag wil horen onder begeleiding van frictieloze deuntjes volgens de stramienen die je kent en waarvan je vindt dat ze zo horen, welk proces zich al voltrekt binnen de vier minuten waartoe je je aandachtsspanne in aangeschoten toestand hebt weten op te rekken, zoals je endeldarm met daarin de iPhone welks chinese hogetonen-luidsprekers de laatste doodsrochel van je waardigheid uitblèren gedurende wéér een moment van besef van overbodigheid van je bestaan, die uiteindelijk als een slap sokje bovengenoemd apparaat uit zal kwijlen, al dan niet voorzien van een teleurstellende hoeveelheid lichaamsnatjes -en droogjes. Nee, ik zie buiten totaal pallieterdom echt geen enkele reden om naar dat soort muziek te luisteren, maar suggesties zijn welkom (uit sociologisch oogpunt). [Dit bericht is gewijzigd door Senjann op 11-03-2010 17:32] |
|
Hé Senjann, sta jij nu op de foto met Hypnos? Boeiender |
|
quote: Dus je kan het reduceren tot twee factoren: 1- 'Deuntjes' 2- Lyriek ('leugens') Is een 'deuntje' met 'elitaire' ('ware' als we het tegenover leugens willen plaatsen) inhoud goede muziek? Is een inhoudelijk 'leugenachtig' lied dat zich weet te onttrekken aan instrumentale opvulling met simpele 'deuntjes' goede muziek? En ik weet dat je een erg subtiele trol bent, maar in ieder geval vermakelijk. Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen." |
|
quote: Ziedaar! de hele top 100. quote: In volgorde van belangrijkheid: 1. Muziek 2. Poëzie (evt) 3. Uiterlijkheden Als de prioriteiten voor een artiest in een andere volgorde staan, is er meestal iets mis. Vooral met de eindresultaten. Zodoende kan ik me wel goede muziek met domme of anderszins slechte teksten voorstellen; misschien luister ik er zelfs dagelijks naar, want ik kan geen noors, zweeds etc. Slechte muziek met geniale tekst lijkt me echter niemand zijn tijd waard. Pak dan een dichtbundel ofzo (tip: Tennyson). |
|
quote: Ik vind Grand Corps Malade anders dodelijk saaie muziek, maar de poezie is om je vingers bij af te likken. Ik zou het toch zeker wel goede muziek willen noemen om die reden. "What a fantastic song video. I'm driven to tears. Hail Satan!" |
|
Muzikaal intermezzo. Frans impressionisme: [Dit bericht is gewijzigd door Senjann op 12-03-2010 10:54] |
|
Nietzsche vond dat het leven zonder muziek een grote vergissing zou zijn, en niet omdat er dan simpelweg een medium tot vermaak zou ontbreken. Goede muziek geeft inzicht in de werkelijkheid; ze laat zien hoe de wereld werkt en wat je plaats daarin is. quote: Luisterend naar de Walkürenritt voel je je groot en machtig, althans- dat denk je, tot je je realiseert dat dat gevoel ontstaat doordat je deel uitmaakt van een groot en machtig geheel, waarbuiten je weinig voorstelt of zelfs onmogelijk kan bestaan. Dat is het soort inzicht dat ik bedoel. Als je het eenmaal hebt gehoord in Wagner's Walküre of Beethoven's 5e, die je er mee in het gezicht slaan, hoor je het ook gemakkelijk in de beste black metal. De meeste klassieken behandelen, zoals ook de meeste metallers, niet de grote existentiële kwesties maar een heel spectrum aan minder abstracte sub-realiteiten. Niet alle grote kunstenaars zijn wereldbestormers. Ravel hierboven is een goed voorbeeld; denk in de metal aan bijvoorbeeld Metallica. Het verschil tussen inzicht verlenen in een kleine realiteit en niets vertellen met een hoop opsmuk is vaak moeilijk vast te stellen; o.a. daardoor hebben we elke week 23 nieuwe metal albums die voor korte tijd the best thing ever zijn. Wat mij betreft is het bestaan te kort voor escapisme, is er nooit tijd 'over' om je bezig te houden met dingen die niks te maken hebben met de werkelijkheid. Ben je sterk en slim, vernietig dan, waar mogelijk, het zwakke en overbodige; eerst in jezelf, dan in de rest van de wereld. Dat is de essentie van metal, en daar zult u het mee moeten doen. [Dit bericht is gewijzigd door Senjann op 13-03-2010 15:16] |
|
Is Nietzsche later niet 180graden gedraaid? Later in zijn leven kon hij niet anders dan op Wagner kankeren. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
quote: Dat ging volgens mij meer over persoonlijke teleurstellingen (m.n. in de vriendschap met RW) die hij al dan niet terecht projecteerde op Wagner's werk (in het bijzonder Parsifal), dan over zijn kijk op muziek in het algemeen. Ik laat Nietzsche ook alleen maar opdraven voor het citaat in de eerste zin. [Dit bericht is gewijzigd door Senjann op 13-03-2010 15:27] |
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |