IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Auteur:
Topic : klassiek Vorige pagina | Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2002 10:56 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Goed, een nieuwe dag, nieuwe gedachten, de zonne schijnt en Dwaallicht draait wat black metal om tot rust te komen. Ik ben overigens nog steeds behoorlijk chagrijnig maar wel weer eh, aanspreekbaar (dit soort dingen levert wel goede teksten op trouwens).

- John Williams vond ik vroeger prachtig. Maar met de manier waarop ik nu naar muziek luister ... het is muziek met een bepaalde esthetiek in zich(in het Engels heeft dat woord een betere betekenis: music based in an aesthetic, een bepaalde 'uiterlijkheid'), en dat is ook het enige dat die muziek te bieden heeft. Ik blijf met een leeg gevoel achter. Nu luister ik muziek ook niet voor het 'kippevel-effect' (kan wel een bijwerking zijn natuurlijk). Ik vind het overgeromantiseerd en sentimenteel.
- filmmuziek (ik bedoel dus muziek die voor een film geschreven is; niet Strauss die toevallig in Kubrick's 2001 gebruikt wordt of zo) is (bijna per definitie) effectbejag! Ik snap niet dat je dat niet ziet. Het 'artistieke' medium is nl. al gemaakt, en de muziek heeft geen enkele andere functie, en wordt met geen enkele andere functie geschreven, dan het ondersteunen van dat medium! Het kan dan best 'leuk' klinken maar zonder de beelden zal het toch niet hetzelfde zijn, kippevel of geen kippevel.
- kunst (altijd leuk). Ik heb een behoorlijk kritische opvatting over kunst ja (als dat 'elitair' is dan kan me dat werkelijk geen ene zak boeien... ik heb het zelfs graag elitair, minder rotzooi...). 'Kunst' is geen subjectieve perceptie (de notie alleen al vind ik trouwens een belediging aan het adres van de artiest), noch is het iets dat op zichzelf in het kunstwerk zou staan. Kunst is communicatie; een artiest heeft een bepaalde 'scherpe blik', een visie die hij met zijn kunstwerk probeert over te brengen... als luisteraar/kijker/beoefenaar heb je de capaciteit (of niet) om zoiets (gedeeltelijk) op te pikken. N.B. Het publiek is zich dus lang niet altijd bewust van wat een artiest in zijn werk heeft verpakt... net als een artiest zich ook lang niet altijd bewust daarvan hoeft te zijn. Je moet nl. accepteren dat je kunstwerk een eigen leven gaat leiden zodra je het publiceert. Om zoiets af te doen als subjectieve perceptie vind ik een deterministische dooddoener, en je verwaarloost dan bovendien een hele hoop aspecten van kunst; ik stel het eerder gelijk aan pure magie.

quote:
Op 1 februari 2002 4:08 schreef Mutilator het volgende:
b. Omdat jouw benadering van wat kunst is niet klopt. Kunst zit nl. in de perceptie van diegene die het stuk naderhand als kunst beleeft en niet in het stuk zelf.


Ik zou hiervoor dan wel eens wat argumenten willen zien. Hoe kom je d'rop?

Verder zeg je 'simpel is ook kunst'. Dat hoef je mij niet te vertellen, ik luister naar Burzum t/m Ildjarn, Biosphere tot Null en erger!
In een zijspoor kwam Elend ook nog aan bod. Ze kunnen best spelen, ze kunnen best arrangeren (maar complex is lang niet altijd kunst!), en er zitten wel een aantal krachtige momenten in hun muziek (ik ken 'Les Tenebres Du Dehors') maar ik vond ook dit weer overgeromantiseerd en ook bv. die screams vind ik niet meer dan een gimmick. En sorry, maar het meeste ervan deed me vooral aan de midi van Warcraft II denken.

Echt hoor, ik snap niet wat mensen 'heavy' of 'intens' eraan vinden. Zet dan Beethoven of Tschaikowsky op in plaats van dit soort derivatieve narratiefjes over de val van Lucifer!
Maar helaas, ook onder metalheads blijkt het alweer... men vindt klassieke muziek 'saai' en gaat dus voor het gemakkelijk vervullen van een behoefte door het binnenhalen van bijv. Elend. Ik pas ervoor, dat soort middelmatigheid komt mijn CD-speler niet meer in.

Als ik nog wat dingen vergeten ben, dan hoor ik het graag. Ik had vandaag als uitbrak-dag ingepland (ik ben echter niet brak want ik was gister broodnuchter) dus ik heb tijd genoeg.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 01-02-2002 14:09 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2002 10:42 schreef Vinay het volgende:
Okay nu we toch echt eerlijk zijn ,ik vind het vioolwerk van mydyingbride
ook beter dan veel 'radio 4/classicfm' klassiek ,en ook meer oprechtheid gevoel ,emotie en expressie hebbben .


Meen je dat nou echt? Ik vind MDB (het wordt oud) sentimentele 'pity rock'. Nu ben ik ook niet kapot van Radio 4 en al HELEMAAL niet van Classic FM, en inderdaad is MDB beter dan Andrea Bocelli of zo, maar ik hoor nog altijd tien keer liever 'Eine Kleine Nachtmusik' dan MDB.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 02-02-2002 3:46 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 1 februari 2002 10:56 schreef Dwaallicht het volgende:
- filmmuziek (ik bedoel dus muziek die voor een film geschreven is; niet Strauss die toevallig in Kubrick's 2001 gebruikt wordt of zo) is (bijna per definitie) effectbejag! Ik snap niet dat je dat niet ziet. Het 'artistieke' medium is nl. al gemaakt, en de muziek heeft geen enkele andere functie, en wordt met geen enkele andere functie geschreven, dan het ondersteunen van dat medium!


Jij gaat bij filmmuziek uit van de film en ik van de muziek (als op zichzelf staand artistiek medium). Filmmuziek kan op zichzelf staan, maar doet dat idd niet altijd. Tuurlijk heb je die 'theme's' die een herkenbare melodie hebben die zo karakteristiek is dat je de film er niet los van kan zien, maar het houdt daar niet bij op.

Effectbejag zie ik meer in de trant van getimede 'geluidseffecten' (in een klassiek stuk bedoel ik dus); ik heb het daarentegen met name over 'soundscapes' zoals bijvoorbeeld de muzikale vertaling van een natuurgebied en die beleving heb ik ook bij bijv. Beethoven.

quote:

kunst (altijd leuk). Ik heb een behoorlijk kritische opvatting over kunst ja (als dat 'elitair' is dan kan me dat werkelijk geen ene zak boeien... ik heb het zelfs graag elitair, minder rotzooi...).


Deze uitspraak kan ik verder niks mee, behalve opmerken dat deze zichzelf tegenspreekt. Mijn persoonlijke mening over 'elitair' heb ik al geuit. Ik vind het misplaatste arrogantie om maar eens een pleonasme van stal te halen en het houdt verband met mijn stelling over kunst.

quote:

'Kunst' is geen subjectieve perceptie (de notie alleen al vind ik trouwens een belediging aan het adres van de artiest),
noch is het iets dat op zichzelf in het kunstwerk zou staan.


Kunstenaars horen ook beledigd te worden! Uit dat principe zijn er allerlei nieuwe kunststromingen geboren! Afkering van het voorgaande!!! Rebellie is de sleutel tot vernieuwing!
Heheh; maar anyway: ik ben van mening dat kunst een soort vingerafdruk van de kunstenaar zelf is. Of diens ideeen als kunst betiteld worden is aan het publiek.
Oftewel het gecharmeerd raken maakt de waarheid om maar een van je eigen conclusies uit een ander topic te noemen.

quote:

Kunst is communicatie; een artiest heeft een bepaalde 'scherpe blik', een visie die hij met zijn kunstwerk probeert over te brengen...


Kunst is in het beginsel juist intuitief; als een kunstenaar vantevoren een vastomlijnd plan heeft krijg je het niveau van die blanke dude met dat afro kapsel. Bob Ross. "Ja en dit struikje krijgt een vriendje." etc. etc.
Die vent kladdert er binnen een half uur een schilderijtje uit op tv; dat is dus gewoon een landschapschilderijtjesfabriek. Hij is een typisch voorbeeld van iemand die met voorbedachte rade (die visie dus) iets uitvoert en z'n programma'tje afdraait.

Een kunstwerk in wording ontwikkelt zich juist gaandeweg het proces vanaf het inspiratievonkje tot aan de 'finishing touch'.
Uiteraard kan een kunstenaar gaandeweg een ontwikkeling doormaken en bewust een richting kiezen qua visie, maar zonder het ongrijpbare gevoel van momentum wordt het nooit kunst en blijft het 'kunde'.
Een van de mooiste voorbeelden van intuitie vind ik toch het feit dat Beethoven doof was en dus met beperkte middelen zijn stukken componeerde.

quote:

als luisteraar/kijker/beoefenaar heb je de capaciteit (of niet) om zoiets (gedeeltelijk) op te pikken.


Over subjectieve perceptie gesproken.
Definieer 'capaciteit' aub

NB. Ik bestrijd het idee dat iemand die bijv. kunstgeschiedenis heeft gestudeerd en daardoor diens interpretatie van kunst in woorden om kan zetten een meerwaarde heeft boven de leek die dat niet kan maar er wel een individuele gevoelsbeleving bij heeft.

NB. NB. Ik houd me overigens nu in maar ik voel me echt kei agressief worden als ik bedenk dat het elitaire vaak gepaard gaat met een afkering van het banale; alsof ze daar boven staan ofzo.

quote:

N.B. Het publiek is zich dus lang niet altijd bewust van wat een artiest in zijn werk heeft verpakt... net als een artiest zich ook lang niet altijd bewust daarvan hoeft te zijn.


Hier spreek je jezelf tegen mbt tot je stelling over visie. Ik ben hier dus mee eens met dien verstande dat ik hierin verder in zou willen gaan met het zeggen dat er lang niet altijd iets in verpakt hoeft te zijn. Het publiek kan ook een projectie op het kunstwerk maken die totaal los kan staan van de eventuele inhoud ervan.

quote:

Je moet nl. accepteren dat je kunstwerk een eigen leven gaat leiden zodra je het publiceert. Om zoiets af te doen als subjectieve perceptie vind ik een deterministische dooddoener,


Dat 'eigen leven leiden' is niet dat van het kunstwerk: het blijft een klodder verf tussen een paar latjes om het maar even plat te noemen. Muziek blijft een stel geluidsgolf-frequenties. Dat die nou net niet die andere bepaalde hersendelen 'triggeren' met alle gevolgen van dien...---> Nogmaals: het is de perceptie van de beschouwer. De beschouwer
projecteert en niet andersom.

quote:

en je verwaarloost dan bovendien een hele hoop aspecten van kunst;


Tuurlijk zijn er velerlei randvoorwaarden, maar ik heb het over de essentie en die is allesbepalend: de rest staat of valt hiermee.

quote:

ik stel het eerder gelijk aan pure magie.


Hoewel ik het gevoelsmatig een prachtige omschrijving vind, vind ik dit dan weer een dooddoener binnen deze discussie.

quote:

Ik zou hiervoor dan wel eens wat argumenten willen zien. Hoe kom je d'rop?


Een aantal van mijn bovenstaande replieken verwijzen hier al naar.
Ik zla nog een voorbeeld geven: toen Brian Eno op een dag ziek op bed lag hoorde hij muziek draaien uit z'n radio, waarvan de speaker stuk was waardoor de muziek er heel zacht uit kwam. Zijn perceptie was dat het uit de verte leek te komen en dat er geen beats in zaten. Zo kwam hij op het idee van ambient. Zijn perceptie maakte het idee voor kunst, die radio had gewoon een kapotte speaker.
Als je meer wilt moet ik het weer ff opzoeken en dat kost tijd. (al die kunstgeschiedenis papieren weer opduiken enzo)
Misschien zeggen de uitspraken: 'C'est n' est pas une pipe' en 'L'art pour l'art' (sorry; mijn Frans is pet) je wat.

quote:

Verder zeg je 'simpel is ook kunst'. Dat hoef je mij niet te vertellen, ik luister naar Burzum t/m Ildjarn, Biosphere tot Null en erger!


Ja, het was meer een opmerking die ik gepast vond om op te merken vanuit mijn eigen verhaal dan als repliek op de jouwe.

quote:

Maar helaas, ook onder metalheads blijkt het alweer... men vindt klassieke muziek 'saai' en gaat dus voor het gemakkelijk vervullen van een behoefte door het binnenhalen van bijv. Elend.


Bovenstaande beschrijving van metalheads vind ik behoorlijk bekrompen: kijk eens naar de posts in dit topic! Baseer je dat nou op die paar posts van mensen die stellen liever geen klassiek te luisteren?
Behoorlijk kortzichtig hoor....

En over dat 'gemakkelijk vervullen van een behoefte'...kan jij als kookfanaat geen simpel patatje of kroketje op z'n tijd naar binnen krijgen dan?

Ikzelf kan beiden waarderen op z'n tijd.
Heb ik nou geen verstand van omdat ik Elend e.d. luister of juist wel omdat ik Rimsky-Korsakoff e.d. luister?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 20-02-2002 19:03]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 02-02-2002 4:03 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 januari 2002 15:14 schreef Rasputin het volgende:
Tip: Dvorak - Aus der Neuen Welt


Hier sluit ik mij bij aan.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 02-02-2002 4:13 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 1 februari 2002 8:45 schreef Killing Zoe het volgende:
Vinay: even verwarring uit de wereld helpen: Dwaallicht got my point als het gaat om overeenkomsten tussen klassiek en metal.



Ik hoor dus vaker dat metal -en dan met name blackmetal (!!!!)- overeenkomsten met klassiek heeft.

Verder schijnen bijna al die Scandinaven klassiek geschoold te zijn.

Nou ben ik benieuwd in welk opzicht metal als stijl (en welke metal substroming) die overeenkomsten vertoond met klassiek.

Bijvoorbeeld op het gebied van arrangeren en compositie etc., maar houdt het begrijpelijk aub

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 02-02-2002 4:19]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-02-2002 12:59 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hmmmm Mutilator, die quoting is behoorlijk fucked-up. Maar ja, we maken d'r wel wat moois van

quote:
Op 2 februari 2002 3:46 schreef Mutilator het volgende:
Effectbejag zie ik meer in de trant van getimede 'geluidseffecten' (in een klassiek stuk bedoel ik dus); ik heb het daarentegen met name over 'soundscapes' zoals bijvoorbeeld de muzikale vertaling van een natuurgebied en die beleving heb ik ook bij bijv. Beethoven.


Het hangt ervan af hoe het in een nummer gebruikt wordt, of ik iets effectbejag vind of niet. Bv. als je een leuk gitaardeuntje hebt wat je drie keer speelt en dan BWAM harde gitaarriff eroverheen met dezelfde melodie, dat is effectbejag (bv. For Hekset van Satyricon of zo). Of even stil en dan blasten met mineur-akkoord-keyboards eroverheen (Dimmu). Of een break en dan een nieuwe riff met zo'n "cool praatstukje" (CoF). Ik erger mij aan dat soort dingen in muziek, omdat het dan niet meer om de muziek gaat, maar om het oproepen van een bepaald 'yeah yeah cool cool' gevoel bij de luisteraar. En op die manier luister ik gewoon geen muziek.

quote:
kunst (altijd leuk). Ik heb een behoorlijk kritische opvatting over kunst ja (als dat 'elitair' is dan kan me dat werkelijk geen ene zak boeien... ik heb het zelfs graag elitair, minder rotzooi...).

Deze uitspraak kan ik verder niks mee, behalve opmerken dat deze zichzelf tegenspreekt. Mijn persoonlijke mening over 'elitair' heb ik al geuit. Ik vind het misplaatste arrogantie om maar eens een pleonasme van stal te halen en het houdt verband met mijn stelling over kunst.


Waarom spreekt die zichzelf tegen? Dat mag je mij nou eens uitleggen...

quote:
'Kunst' is geen subjectieve perceptie (de notie alleen al vind ik trouwens een belediging aan het adres van de artiest),
noch is het iets dat op zichzelf in het kunstwerk zou staan.


Kunstenaars horen ook beledigd te worden! Uit dat principe zijn er allerlei nieuwe kunststromingen geboren! Afkering van het voorgaande!!! Rebellie is de sleutel tot vernieuwing!
Heheh; maar anyway: ik ben van mening dat kunst een soort vingerafdruk van de kunstenaar zelf is. Of diens ideeen als kunst betiteld worden is aan het publiek.
Oftewel het gecharmeerd raken maakt de waarheid om maar een van je eigen conclusies uit een ander topic te noemen.


Nee, ik ben overtuigd dat het een samenspel is tussen artiest en publiek. Je 'doet' iets en er 'gebeurt' iets daarbuiten, en het één kan niet zonder het ander.

quote:
Kunst is in het beginsel juist intuitief; als een kunstenaar vantevoren een vastomlijnd plan heeft krijg je het niveau van die blanke dude met dat afro kapsel. Bob Ross. "Ja en dit struikje krijgt een vriendje." etc. etc.
Die vent kladdert er binnen een half uur een schilderijtje uit op tv; dat is dus gewoon een landschapschilderijtjesfabriek. Hij is een typisch voorbeeld van iemand die met voorbedachte rade (die visie dus) iets uitvoert en z'n programma'tje afdraait.

Een kunstwerk in wording ontwikkelt zich juist gaandeweg het proces vanaf het inspiratievonkje tot aan de 'finishing touch'.
Uiteraard kan een kunstenaar gaandeweg een ontwikkeling doormaken en bewust een richting kiezen qua visie, maar zonder het ongrijpbare gevoel van momentum wordt het nooit kunst en blijft het 'kunde'.
Een van de mooiste voorbeelden van intuitie vind ik toch het feit dat Beethoven doof was en dus met beperkte middelen zijn stukken componeerde.


Oh ja ik wil ook absoluut niet zeggen dat je een vastomlijnd plan moet volgen of zo, of dat je zoiets hebt van 'en nu ga ik kunst maken'. Wellicht dat het woord 'kunst' een te ... academische bijklank heeft. Waar het om gaat (en wat ik bedoel) is dat het altijd om een uiting van creativiteit gaat. Iemand die iets gaat maken is zich tijdens het maken ervan bewust dat dat aan het gebeuren is (sjezus wat een niets-uitspraak, maar ja, ik probeer dit al de hele tijd te zeggen, dan maar zo) en brengt hierin (bewust of onbewust) iets van een 'visie' over ('visie' in de abstracte zin, niet 'visie' als in 'ik vind dit of dat'). En het publiek merkt dat al dan niet op (of, zo je wil, heeft de 'capaciteit' om dat al dan niet op te merken. En daar valt verder weinig aan te definiëren!). Het is dus een samenspel; er vindt communicatie plaats.

quote:
NB. Ik bestrijd het idee dat iemand die bijv. kunstgeschiedenis heeft gestudeerd en daardoor diens interpretatie van kunst in woorden om kan zetten een meerwaarde heeft boven de leek die dat niet kan maar er wel een individuele gevoelsbeleving bij heeft.


Ik zou het anders zeggen, maar ik ben het met je eens. De 'academische' kant van de zaak wil ik dan ook helemaal niet beargumenteren of erbij halen. Kunst haal je niet uit een boekje.
Echter met het woord 'gevoelsbeleving' kan ik niet zoveel beginnen...

quote:
NB. NB. Ik houd me overigens nu in maar ik voel me echt kei agressief worden als ik bedenk dat het elitaire vaak gepaard gaat met een afkering van het banale; alsof ze daar boven staan ofzo.


Snap ik niet. Ik weet niet wat jij verstaat onder 'elitair' maar het is heel wat anders dan wat ik eronder versta. Ik ben elitist: middelmatige en slechte CD's komen na verloop van tijd mijn CD-speler niet meer binnen en doe ik weg. Ik luister over het algemeen geen muziek voor de 'leuk' maar voor meer dan dat (films, hetzelfde verhaal). Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Een 'afkeer van het banale', tja dat weet ik niet. Hangt ervan af wat je onder 'banaal' verstaat. Als je met 'banaal' bedoelt prozaïsch, ondiep e.d. dan ja, dan heb ik een afkeer daarvan. En dan vind ik DB banaal, maar bv. ook Dream Theater banaal, omdat ze muziek verwarren met technische vaardigheid.

quote:
Hier spreek je jezelf tegen mbt tot je stelling over visie. Ik ben hier dus mee eens met dien verstande dat ik hierin verder in zou willen gaan met het zeggen dat er lang niet altijd iets in verpakt hoeft te zijn. Het publiek kan ook een projectie op het kunstwerk maken die totaal los kan staan van de eventuele inhoud ervan.


Oh ja iemand kan best een totaal ongerelateerde projectie erop maken. En dat zal dan precies dat zijn... een totaal ongerelateerde projectie.
Als er niets in verpakt zit (ongelukkige woordkeuze van me; let wel, dit hoeft dus niet van te voren als een soort 'stappenplan' door de artiest gedaan te zijn!), als er niets in zit, dan is het geen kunst/creativiteit!

quote:
Ik zla nog een voorbeeld geven: toen Brian Eno op een dag ziek op bed lag hoorde hij muziek draaien uit z'n radio, waarvan de speaker stuk was waardoor de muziek er heel zacht uit kwam. Zijn perceptie was dat het uit de verte leek te komen en dat er geen beats in zaten. Zo kwam hij op het idee van ambient. Zijn perceptie maakte het idee voor kunst, die radio had gewoon een kapotte speaker.


Nee. Als dat waar zou zijn, zouden er waarschijnlijk legio mensen zijn geweest die die vondst gedaan hebben. Alleen Brian Eno heeft de creatieve vonk gehad om dit te vertalen naar 'hey op die manier kan je òòk muziek maken'.

quote:
Misschien zeggen de uitspraken: 'C'est n' est pas une pipe' en 'L'art pour l'art' (sorry; mijn Frans is pet) je wat.


'Ceci n'est pas une pipe' van (ben naam vergeten). Een schilderij met een pijp, met daaronder dat bordje. Dat is kunst, waarom? Omdat het speelt met je begrip van wat er op een schilderij staat, en omdat het het publiek aan het twijfelen brengt en als zodanig dus nieuwe deuren opent voor andere kunst. Op zichzelf staand (zonder de context van andere kunst) is het vreselijk 'banaal' natuurlijk en riekt het naar ideetjeskunst. Gelukkig staat het niet op zichzelf.
Gerelateerd hieraan is bv. Venom. Vreselijk simpele lol-maak muziek, maar het opende wel deuren voor andere bands om black metal te gaan spelen.

'L'art pour l'art', de kunst om de kunst. Credo van een stroming (de expressionisten? ik weet het niet meer...) die een enorme afkeer had van 'engagement' in de kunst. Ik ben het daar niet helemaal mee eens, zelfexpressie zonder boodschap of richting of gedachte vind ik nl. mentale masturbatie. Maar als je het in de tijd plaatst kan ik het wel begrijpen, omdat veel kunst te 'programmatisch' was, teveel gebonden aan bepaalde wetmatigheden ook.

quote:
Bovenstaande beschrijving van metalheads vind ik behoorlijk bekrompen: kijk eens naar de posts in dit topic! Baseer je dat nou op die paar posts van mensen die stellen liever geen klassiek te luisteren?
Behoorlijk kortzichtig hoor....


Tja ik vond het er vrij veel eigenlijk (maar verder blijven reacties uit geloof ik). Misschien een verwrongen perceptie inderdaad.

quote:
En over dat 'gemakkelijk vervullen van een behoefte'...kan jij als kookfanaat geen simpel patatje of kroketje op z'n tijd naar binnen krijgen dan?


Da's natuurlijk een analogie van niks he. Eten is niet hetzelfde als muziek luisteren.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 02-02-2002 13:26 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Als iemand geinteresseerd is in (les)boeken :Ik leer soms uit een boek stukken .
Er zitten stukken bij van Mozart en beethoven :
Classical guitar method book 1 uit de pogressive serie .
Killing Zoe, ik wilde graag weten welke boeken jij goed vind en aan wil raden .



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 02-02-2002 13:47 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 2 februari 2002 12:59 schreef Dwaallicht het volgende:

Da's natuurlijk een analogie van niks he. Eten is niet hetzelfde als muziek luisteren.

ik vergelijk al jaren eten maken en muziek maken metelkaar en het gaat prima . bepaalde kruiden kan je vergelijken met geluiden etc .Natuurlijk hoeft niet iedereen het ermee eens te zijn en niet alle vergelijkingen werken voor iedereen.
Op sommige punten ben ik het wel eens met Dwaallicht . en op meeste punten met Mutilator .Ik denk dat als we discussieren over het creatieve proces dat we dan dichter bij een 'antwoord' komen .
Volgens Jung komt kunst en dus ook klassieke werken uit het 'collectief onderbewuste' .Ik ben het er niet helemaal mee eens maar het zou wel een instrument kunnen zijn in de discussie ,om duidelijkheid te scheppen .(publiek werk en muzikant/kunstenaar en of iets kunst is of niet en de discussie over diepte ).


[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 02-02-2002 16:03]



Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 02-02-2002 15:58 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

En dan vergat ik nog "Romeo & Julia" van Sergei Prokofiev. Het eerste stuk wordt o.a. in een nummer van Hollenthon gebruikt. Met name dat stuk vind ik echt geweldig!

Ik heb de cd vandaag even geleend bij de bieb. Bij het eerste stuk vliegen de kriebels dus over mijn rug! Het is behoorlijk bombastisch... Helaas vind ik de rest van de muziek een beetje te frifool.

Ook heb ik de DVD gehuurd; dat is dus een ballet (duurt 180 minuten), dus dat wordt nog wat )


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-02-2002 16:06 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2002 15:58 schreef Sarjenka het volgende:
En dan vergat ik nog "Romeo & Julia" van Sergei Prokofiev. Het eerste stuk wordt o.a. in een nummer van Hollenthon gebruikt. Met name dat stuk vind ik echt geweldig!


Yep, dat motief is vrij bekend (waardeloze CD trouwens, die van Hollenthon... maar da's off-topic).
Blood Axis heeft het ook gebruikt in een nummer ('Reign I Forever'... op o.a. Blot - Sacrifice in Sweden). D'r zijn wel meer bands die het gebruikt hebben, het is een erg dramatisch stuk. Helaas verkrachten ze het meestal en krijg je totale kitsch als resultaat (re: Hollenthon.....). Maar ja, het is weer momenten-space... ook een moment wat veel gebruikt word is 'Night on the Bare Mountain' van Mussorgski. O.a. in het begin van 'Glorification of the Black God' van Marduk. Nog zo'n kutband, het lijkt wel alsof alleen kutbands dit soort dingen gebruiken. *zucht* teveel slechte muziek gehoord vandaag, daar word ik een zeikerd van, sorry!

Mussorgski zelf is trouwens erg cool.


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 02-02-2002 16:10 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

Nou ja... nix sorry hoor; het is jouw mening, toch?

Ik neem aan dat je verder vindt dat iedereen zelf moet weten of ie Hollenthon al dan niet goed vindt
(ik vind ze gaaf...)


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 02-02-2002 16:16 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Ik ben niet zo'n grote fan van klassiek maar ik vroeg mij af of Sopor Aeternus & the ensemble of shadows met hun cd Dead lovers sarabande (face two) ook onder die noemer valt. Want dat is dus wel een dijk van een cd. En daarop worden alleen maar klassieke instrumenten bespeeld.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 02-02-2002 16:29 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

gisteren tijdens het nieuws kwam er een item over een speciaal concert voor willem alexander en maxima. toen lieten ze een stuk klassiek horen waar mijn broek van afzakte, zo mooi! ik weet dat het stuk "romeo en julia"heette. kan iemand mij wat meer info geven want dat stuk muziek wil ik wel hebben.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 02-02-2002 19:20 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 2 februari 2002 16:29 schreef attila_de_hun het volgende:
gisteren tijdens het nieuws kwam er een item over een speciaal concert voor willem alexander en maxima. toen lieten ze een stuk klassiek horen waar mijn broek van afzakte, zo mooi! ik weet dat het stuk "romeo en julia"heette. kan iemand mij wat meer info geven want dat stuk muziek wil ik wel hebben.


Lees de voorgaande posts van Sarjenka eens...
Grappig dat er nu drie mensen (Dwaallicht via Hollenthon dus ook) het over hetzelfde stuk hebben.

Ik ben het trouwens eens dat het eerste stuk het mooist is (hetzelfde stuk dat Hollenthon gebruikt) en de rest een stuk minder.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-02-2002 19:33 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik herinner me volgens mij weer hoe het heet! 'Dance of the Montagues & Capulets' ... zeker weten doe ik dit niet.


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 02-02-2002 21:38 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Vinay: bedoel je boeken over klassieke muziek? Dan zou ik niet de algemene dingen over "het orkest" nemen, da's veel te oppervlakkig. Ik heb wel hele series uitgelezen over componisten (ben even de uitgever vergeten), maar dan vind ik het heel leuk om iets over de componist te lezen en tegelijkertijd er ook iets van te luisteren. En als je het over (gitaar)lesboeken hebt, daar weet ik dus net niet zoveel van, da's meer aan jezelf om de lokale muziekshop door te spitten (kan ook leuk zijn). Verder zijn er een hoop theorieboekjes in de handel.

Als we het toch over het Huwelijk (NOS-spelling) hebben: dat liedje in die kerk waar Maxi bij moest grienen, die tango, da's ook een hele mooie: Adios Nonino van Astor Piazolla (afgelopen zomer in een orkestproject gespeeld...tango's zijn heel gaaf, en Piazolla is dus degene die heel veel "klassiek getinte" heeft geschreven).

Veel hoor ik hier de klacht dat klassieke muziek minder emotioneel zou zijn dan metal. Ik vermoed dat jullie bedoelen dat dat komt doordat je als klassiek muzikant iets speelt wat door iemand anders is geschreven (en in de metal natuurlijk bijna alles zelf gecomponeerd wordt).
Laat ik dat even verdedigen: als uitvoerende kan je er echt wel emotie in leggen. Van bijvoorbeeld Bach kan ik ontzettend kippenvel krijgen, en dan ook terwijl ik speel. Dat komt dan (hopelijk) ook weer over op je publiek die je ermee raakt. Heb ook weleens een stuk van Sjos(takovitsj) gespeeld met orkest waarbij er een zulke magie aanwezig was tussen muzikanten en publiek dat ik zo van mn stuk was gebracht dat ik bij het volgende stuk niet in de zaal kon gaan zitten (solostuk met blazers, dus ik hoefde niet) van emotie. Het is maar hoe open je ervoor staat, of je de emotie toelaat...

Oja en Dwaallicht: Mevrouw Van Dale Wacht Op Antwoord (over programmatisch klassiek, weetjewel...)


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 03-02-2002 14:22 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Killing Zoe ,misschien wil je de data en locatie doorgeven wanneer en waar je optreed en welke stukken je gaat spelen .



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-02-2002 14:48 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2002 21:38 schreef Killing Zoe het volgende:
Oja en Dwaallicht: Mevrouw Van Dale Wacht Op Antwoord (over programmatisch klassiek, weetjewel...)


Ah, ik wist dat ik iets vergeten was. Eigenlijk weet ik helemaal niet wat je met 'programmatisch klassiek' bedoelt...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 04-02-2002 1:44 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 26 januari 2002 19:34 schreef Claw het volgende:
'Elend' is de enige band waar ik naar luister die uitsluitend klassieke instrumenten gebruikt. Verder valt het denk ik toch meer onder de Darkwave, maar het heeft veel klassieke invloeden.
Waaaah, iemand die Elend kent! Erg mooi, heel erg mooi. Luister ik ook graag naar, als ik de tijd heb en niet te depri ben. Verder ook nog dingen als Arcana en The Protagonist enzo.

En om terug te komen op klassiek.. ik wil ook nog wel eens luisteren naar dingen als Mozart, Vivaldi en Brahms... helaas zit er nog niet genoeg van in m'n CD-collectie, maar daar wordt aan gewerkt.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 04-02-2002 9:54 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Vinay: voorlopig geen concerten...helaas.

Dwaallicht: programmatische muziek is muziek waarbij de componist een bepaald iets (verhaal, landschap, etc) probeert in de muziek vast te leggen. Voorbeelden: Symphonie Fantastique van Berlioz, Finlandia van Sibelius, en uiteraard de hier veelgenoemde Romeo en Julia van Prokoffief.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 04-02-2002 18:59 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

ff een vraagje aan expert Killing Zoe (of een andere expert)

Bij het KruiTvat hebben ze al die Cantaten van Bach liggen en ik heb begrepen dat ze speciaal daarvoor opnieuw zijn opgenomen.

Zijn die uitvoeringen de moeite waard?

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 04-02-2002 22:37]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 05-02-2002 18:14 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 2 februari 2002 13:47 schreef Vinay het volgende:
Volgens Jung komt kunst en dus ook klassieke werken uit het 'collectief onderbewuste' .Ik ben het er niet helemaal mee eens maar het zou wel een instrument kunnen zijn in de discussie ,om duidelijkheid te scheppen .(publiek werk en muzikant/kunstenaar en of iets kunst is of niet en de discussie over diepte ).



Ik weet er te weinig van om er iets mee te doen: kun je er iets over vertellen of een linkje plaatsen?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 05-02-2002 18:37 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Ik ben gek op dramatische filmmuziek wat meestal ook wel richting het klassieke gaat. De muziek van Armageddon en Star Wars bijvoorbeeld. En natuurlijk die van LOTR!


I spy with my little and verrry evil eye.....


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 05-02-2002 18:58 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 5 februari 2002 18:14 schreef Mutilator het volgende:
Ik weet er te weinig van om er iets mee te doen: kun je er iets over vertellen of een linkje plaatsen?

Ik heb boeken gelezen over Carl Gustav Jung . Een medicus evenals Freud ,die zich bezigheid met 'het onderbewuste' .
Ik denk dat er overal informatie is . er was bij de teleac een serie gewijd aan Jung en 'zijn ' psychologie . En ook in elke bibliotheek en in elke encyclopedie is er informatie te vinden .Als je met de zoekmachine zoekt kom je ook veel sites tegen .



Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 05-02-2002 19:11 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Mutilator: om mee te beginnen zijn ze best aardig. Ik heb ook (redelijk) veel van dat spul gekocht omdat ik eerder veel geld uitgeef aan een ceedee met vioolmuziek dan aan bijvoorbeeld een cantate of orkestwerken. Maar ze toch wel wil leren kennen. Maar sommige dingen zoals de vioolsonates en de cellosuites vind ik minder, dan zou ik toch wel iets gaan uitzoeken bij een winkel waar ze meer dan een versie van ut lietje hebben.


Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen