|
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | ||||
Auteur: |
|
|
Mutilator: Heb zelf de Cantates van Bach geproduceerd door de Kruidvat niet gehoord.Ik weet wel dat Kruidvat voor kwantiteit en absoluut niet voor enige kwaliteit gaat. Ze zijn inmiddels de grootste verkoper van klassieke muziek van Nederland en daar balen de majors behoorlijk van. Raad je aan om bij van Leest 's te luisteren naar een goede versie (kunt hem dan evt. bij een andere-goedkopere-zaak halen) of (ik weet niet waar je woont) Bullit Klassiek in Eindhoven. Zelf ben ik een liefhebber van klassieke muziek. Op school hebben we muziekgeschiedenis klassieke muziek gehad en daar heb ik van genoten; van opera, tot atonale muziek, tot barok etc. Klassiek is zo divers! Voor alle mensen die klassiek niet kennen; wees 's wat open-minded en luister de voorgaande en volgende aanraders. Ik raad onder andere de volgende aan: -Dôme épais le jasmin- Lakmé - Delibes -Le sacre du printemps-Igor Stravinsky -Tchaikovsky -Sjostakovitsj-heel filmisch -Canon-Pachelbel-met basso continuo is het mooist Verder ben ik een fan van muzikanten die cross-overs maken; Björk maakt op haar nieuwe CD Vespertine heel veel gebruik van koortjes, prachtig. Werken met cello's en violen hebben automatisch een streepje voor. |
|
quote: (Op je laatste lange reply komt nog een antwoord zodra ik weer de tijd & energie over heb om er weer helemaal in te duiken.) Hollenthon vindt ik dus ronduit geniaal; zo schaamteloos gejat en dan dat contrast tussen death & klassiek; geweldig!!!! Misschien wil ik die cd alsnog wel van je kopen (mail me maar een prijs) The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
off topic: Mutilator zou zijn mail eens moeten checken |
|
Mozart! Snel en technisch briljant. What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit |
|
Tchaikovsky (of Tsjaikovsky)... Kan zo heerlijk duister zijn, en overslaan naar iets totaal anders (vrolijk ofzo)... That is not dead, which can eternal lie, yet with strange aeons, even death may die - H.P. Lovecraft |
|
Nou, nou..... ik luister dus nauwelijks, zo goed als niet, naar klassiek en ik heb daar geen problemen mee Ik heb geen eens tijd om alles te zien wat ik wil zien, laat staan horen En ik kijk films voor de lol (ook zijn het geen lollige films) Reken mij dan maar tot de randdebielen als je wilt. Er is wel een interessante discussie ontstaan, alleen het woord KUNST wordt erg dogmatisch gebruik (zelfs door iemand die tegen georganiseerde religies is omdat mensen daar kortzichtig van worden). Wanneer is iets kunst? Veelal als het door de 'elite' van de kunst als kunst wordt bestempeld. Waardoor het zijn eigen positie behoud, of door het 'looprekjes-publiek' (geniale term): zij hebben ook maar meegekregen dat het kunst is...en door speculanten en kunstenaars die goed lobby-en. Dat Dwaallicht zich zelf verplicht naar klassieke muziek te luisteren ("niet omdat het leuk is", ik hoop maar dat het niet is "omdat het niet leuk is") en zichzelf door films heen zwoegt zonder er plezier aan te beleven is natuurlijk spijtig, maar dat maakt van de rest natuurlijk geen simpele zielen. Het is juist erg simpel om dat te bepalen. Klassieke muziek streeft net als filmmuziek naar effect. Alleen hoeft filmmuziek niet zo gecompliceert te zijn: er is immers beeld bij en dat hoeft slechts aangevuld te worden en niet verdrongen door de meest bizar overdonderende en aandachtopeisende muziekjes. En als klassieke muziek geen effect nastreeft is het slechts "Dream Theater-gepiel", want dan wordt techniek met muziek verward (Dream Theater kan mij ook niet boeien, ook al zijn ze nog zo technisch) en is de muziek niets anders dan de muziek op zich: leeg. Wat overigens sterk is: alle muziek roept iets op bij de mens, al is het irritatie dat het zo slecht is. En nu ben ik echt de draad kwijt.....maar dat neemt niet weg dat ik tegen elitair gezeik ben en Bob Ross wel cool is, want ook al had hij een idee van wat hij ging doen en deed hij dat snel: zijn werk groeide echter wel onder zijn handen. Van Gogh ging ook zonnebloemen schilderen in zijn eigen stijl en wel vaker ook: wordt hij gezien als een prutser die enkel trucs gebruikt? Veel Hollandse Meesters gebruikten telkens dezelfde opzet en zelfs dezelfde voorwerpen in hun doek; prutsers? Herman Brood vind ik (yep; een subjectieve mening) pas een prutser, maar dat vind men weer kunst. Bob Ross word verketterd, omdat hij de schilderkunst heeft ge-dé-mystificeerd ("iedereen kan schilderen") en hij het reduceerde tot een truc; daar houden zijn collega's niet van. En nu ben ik het zat Oh ja Jung ging over het collectieve bewustzijn , de introverte en de extraverte mens en de archetypen uit het underbewustzijn. ...the man on moon smiles and he says: www.audiovisueelontwerp.nl & www.soundclick.com/bands/5/extinguishedfire.htm |
|
Okee, hier spui ik ff een mening tussendoor; Wat is kunst? volgens mij straalt de subjectiviteit af van dat woord. Het gaat hier altijd om het affect van de artiest. Haha, hell, Britney Spears zou je ook een kunstenaar kunnen noemen, op wat voor oppervlakkige manier dan ook, ze creëert iets en uit dat dmv choreografie (vergeef me mijn woordkeuze). Nah jah, ze maakt het niet zelf, ze is uitvoerder van het voor haar gemaakte Bullshit(<-subjectief natuurlijk). Maar degenen die daar achter zitten zijn dan de kunstenaars. Maar vergelijk dat eens met bv Beethoven, daar zie ik toch wel een kloof van verschil zitten. En zie daar het elitaire verschil. De ontwikkelde geest geeft iemand een betere mogelijkheid om zijn gevoelens te verwoorden, een ontwikkelde techniek geeft iemand de mogelijkheid om dit beter te uiten. Een soort streven naar creatieve perfectie, ultieme schoonheid in de, geheel subjectieve, visie van de artiest. Ik zeg niet dat alleen de elite kunst mogen maken, maar zij maken die wel het mooist en het best. Wie de elite zijn, tsjah, dat is voor jezelf om uit te maken. Ik bedoel dus niet dat alle kunst zwaar technisch moet zijn, maar als de kunstenaar bepaalde techniek niet in huis heeft, dan is hij beperkt in zijn doen en laten. Mijn persoonlijke esthetische visie qua muziek is duidelijk en ik zal de rest van mijn leven zoeken naar die perfectie, al hou ik er heel goed rekening mee, dat ik die misschien nooit vind. Maar jah, ik draaf weer door.. [Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 06-02-2002 15:07] Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
quote: Jij hebt echt helemaal *niets* van mijn beleving van muziek en films begrepen. Ach ja... 'je bent niet de enige'. In ieder geval vind ik programmatisch klassiek (denk ik) een ander niveau hebben dan filmmuziek, aangezien bij film het medium *film* is en er muziek bìj geschreven wordt... bij programmatische klassieke muziek is er slechts een verhaal, en niet een hele film waar je je muziek aan aan moet passen. Sowieso bedacht ik me van de week dat het niet echt goed is om klassiek en modern met elkaar te vergelijken; vroeger (eeuwen geleden) was het nl. heel bijzonder om een klassiek stuk te horen; daarvoor moest je nl. naar een uitvoering toe! Er waren geen CD's, geen bandjes, geen bioscopen, geen grammofoonplaten etc. Nu wel. Dus de muziek werd ook geschreven vanuit een totaal andere muziekbeleving. |
|
heeft er al iemand de film piano gezien?? die film draait helemaal rond de muziek (met de piano dus, logisch) Het gaat over het feit dat muziek een grote invloed heeft op mensen , is echt wel lekkere muziek in dei film, de beelden zijn aangepast aan de muziek en niet andersom. As the light falls and darkness paints the sky in black, a cold Moon shines and the red somber eyes awake, the forest whispers... |
|
neej, niet gezien, maar ik wil em wel zien |
|
quote: 1) De reden waarom White Tree naar films kijkt is mijnsinziens een juiste . omdat je dat leuk vind . als je het niet leuk vind hoef je dat niet . Sterker nog :het is heel goed voor de oprechte ontwikkeling ( spiritueel ). 2) Klassiek en modern mag je wel met elkaar vergelijken . ik kijk luister naar allebei en soms zie je overeenkomsten en je ziet een ontwikkeling . als je het niet zou vergelijken ,wat overigens niet verplicht is , zou je ontwikkelingen niet kunnen waarnemen . Als je nu de muziek anders beleeft dan vroeger ,in termen van hoe je het opneemt en beluisterd , maakt dat uiteindelijk toch geen verschil voor de muziek . [Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 07-02-2002 13:56] |
|
MOdern in welke zin? Popmuziek of moderne klassieke muziek? Ik wou toch nog wel even kwijt dat ik metal met klassieke invloeden metal met klassieke invloeden vindt, en dus geen klassiek. Verder wil ik ff kwijt dat ik ervan baal dat er zo weinig concerten voor altviool bestaan, en als ze al bestaan, dan zijn er te weinig opnames van. Bartok heeft een geweldig ding geschreven, en in de meeste ceedeewinkels ligt er hooguit een uitvoering van. Grrrr.... En over technisch dreamtheatergepiel...dat gevoel heb ik vaak ook bij vioolconcerten. Het gaat meer om het technische hoogstandje dan om de muziek. Da's jammer. Leve de altviool! |
|
quote: Hmm dit raakt aan wat meer dan alleen klassiek. Ten eerste heb ik een hekel aan het woord 'leuk', ten tweede vind ik films die alleen maar 'leuk' zijn irritant en ten derde kan een film die niet 'leuk' is nog wel GOED zijn. Voor muziek geldt hetzelfde. Als mensen dan denken dat ik mezelf 'kwel', tja, dan hebben ze het dus niet begrepen. Dat domme gekakel hier af en toe... LEZEN moet je, LEZEN. quote: Tuurlijk, maar het waarnemen van ontwikkelingen, het naast elkaar beoordelen van die zaken is wat anders dan 'vergelijken'. Een band is geen orkest, een CD is geen muziekstuk wat maar een paar keer per jaar opgevoerd wordt... Metal met klassieke invloeden ontaardt helaas vaak in sentimenteel GEPIEL hetgeen varieert van Within Temptation, Therion, Hollenthon en weet ik wat al niet meer tot neo-klassieke stukjes in 'symfonische' black metal maar goed, er zijn gelukkig ook goede voorbeelden te bedenken (ik noem een Burzum of voor mijn part een Master's Hammer... bombastisch als de neten, zonder keyboards of wat dan ook!) waarbij het in de muziek verweven zit ipv opgesloten in een viooltje, een toetsenbordje en een zangeresje. Dat zijn lapmiddelen, oppervlakkig-cosmetische mooimakertjes. Oh ja Killing Zoe: met moderne muziek bedoelde ik inderdaad (pop)muziek, met alle media-distributie en muziekbeleving die daarbij hoort (het moge duidelijk zijn dat ik van die beleving weinig moet hebben). |
|
quote: Dat wilde ik ook zeggen . ik dacht ook dat met modern , moderne klassieke muziek bedoeld werd . Popmuziek kan je goed vergelijken met oude volksmuziek . een mengeling van klassiek invloeden en volksmuziek bestaan goede voorbeelden. |
|
sja dat technische gepiel heeft vaak weinig herhalingen in de muziek en wordt dus ontoegankelijker voor de luisteraar, toch kan ik ook technische stukken wel waarderen, (ook al is't natuurlijk wel de vraag, wanneer is iets technisch en wanneer niet, ik merk wel dat dat iedereen daar wel weer ietsiepietsie anders over denkt (beetje offtopic sorry) Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist. |
|
Technisch gepiel is alleen voor de elite. Niet klikken -> http://www.playsomeguitar.com/drugs/brain.html |
|
nog ff wat ophalen: quote: Ik ben er niet zo'n held in; ik kalafater het nog wel een keer op. [edit] Bij deze alsnog gebeurd [/edit] quote: Ik vind dit puur interpretatie; ik ben het niet mee oneens noch eens, want bepaalde stukjes winnen aan kracht als ze herhaald worden en andere verliezen dat juist (lees: wordt saai) Het heeft te maken met doseren en wat men wel eens noemt: de kunst van het weglaten; toch blijven ook dit weer regeltjes als inperking van eerdergenoemde magie. Het 'yeah yeah cool cool' effect doet mij eerder denken aan bijvoorbeeld bepaalde catchy tunes die bedoelt zijn om in een live situatie meegezongen te worden. In dit geval kan ik het met je eens zijn (Dat gejuich in Ich will van Rammstein bijv.), maar niet per definitie in jouw negatieve interpretatie ervan. Zo heeft Iron Maiden een aantal stukjes die het live altijd goed doen waar ik zeer positief tegenover sta! quote: Makkelijk: als het je geen ene zak boeit maar toch je voorkeur heeft boeit het dus wel. Net zoals het mij boeit in het negatieve. Het riekt mij nl. TE vaak naar 'interessant doen om interessant over te willen komen'. Zo ken ik mensen die bepaalde muziek aanhangen waarvan ik weet dat die toegeschreven status voor hen belangrijk is. Kern van mijn punt: het grootste gedeelte van de 'kunstzinnige elite' schijt op metal als het ware een inferieure muzieksoort. Het is in de loop der jaren wat bijgedraaid bij muziektechnici omdat metal bijv. bekend staat om z'n waanzinnig goede drummers (Vooral Lars Ulrich & Gene Hoglan een hele grote rol in gehad), maar de grootste gemene deler blijft conservatief denken en daar kan ik dus niet tegen. quote: Zo dacht ik vroeger ook, maar na ontelbare discussies zoals deze ben ik toch zo gaan denken: kunst wordt pas kunst op het moment dat de beschouwer dat ervan inziet. Klinkt misschien raar, maar ik bedenk me net dat de grottheorie van Plato hier wel bij zou kunnen aansluiten. (Maar misschien zoek ik het hierbij iets te ver). quote: Ik associeer kunst totaal niet met academica etc. Een topmuzikant hoeft ook helemaal geen conservatorium gevolgd te hebben, sterker nog, dat kan juist de expressie in de weg staan omdat het vervangen wordt voor het overmatig etaleren van technische bekwaamheid. Wat ik wil zeggen dat kreativiteit buiten de kaders denken is; zoveel mogelijk eigenlijk. Zelfs het meest ogenschijnlijk lullige iets als bijv. de vorm van een snotje uit je neus kan je inspireren tot iets unieks! Juist geen enkel plan volgen dus, want imitatie is nooit kunst, alleen de originelen kunnen dat zijn imho. quote: Visie in abstracte zin klinkt me iets te vaag maar mijn mening is: Een creatie creeert zichzelf als het ware tijdens het proces. (Klinkt waarschijnlijk nog vager) "Het publiek die wel/niet in meerdere/mindere mate een visie herkent" Totaal irrelevant imho; wat het publiek ziet kan net zogoed iets totaal anders zijn. Dat ongrijpbare is juist het mooie ervan en de reden waarom kunst eeuwen na dato nog steeds kan blijven fascineren. quote: Ik begrijp je wel maar als dat jouw enige manier van muziek luisteren is denk ik dat ik daar toch ietwat meerzijdiger in ben: voor elke gemoedstoestand heb ik muziek; oppervlakkig of diepgaand; het kan allemaal; dat wil echter niet zeggen dat muziek minder waarde zou hebben: muziek is elementair; mijn complete gevoelsleven sluit erop aan; het maffe is dat metal als enige muzieksoort ALTIJD goed valt, terwijl andere soorten bij verschillende buien van mij aansluiten. quote: Dat bedoel ik idd. quote: Een mooi negatief voorbeeld dat hier tegenover staat is de waardering die vele kunstenaars pas ruim na hun dood kregen. M.a.w.: tot het moment dat het iets dat erin zou zitten (wat nog altijd zeer de vraag is) wordt ervaren, bestaat dat niet! quote: Brian Eno is er bekend mee geworden; wie zegt dat er niemand anders is geweest met hetzelfde idee? quote: Ideetjeskunst? Wat bedoel je precies? quote: Ik vind juist een boodschap, richting of gedachte erin verwerken mentale masturbatie. Noem l’art pour l’art dan spirituele masturbatie. quote: Ik heb het over smaak en de variatie daarin; verfijnd, simpel etc.; allemaal kan het goed vallen op z’n tijd. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 21-02-2002 2:26] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote: 1. Misschien heb jij met leuk hetzelfde als met sorry: het wordt te vaak te pas en te onpas gebruikt waardoor het z'n waarde verliest? Ikzelf vind 'leuk' iig niet irritant. 2. 'de kwelling'; misschien ben je masochist. [Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 20-02-2002 23:46] The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
Hmm... 2 vraagjes dan.. 1 - Kent iemand hier de film Koyaanisqatsi, en vooral de soundtrack, van de sublieme PHILLIP GLASS !?! 2 - Kan iemand mij wat meer over het nummer DANSE MACABRE vertellen. Ik heb net de uitvoering gedownload van SAINT SEANS nl. (kwam dat nummer weer tegen tijdens Ice Dancing op de olympics toen de tv op achtergrond aanstond laatst .. Vinden jullie dit nummer ok? |
|
Danse Macabre. Da's toch dat nummer wat ze altijd in het spookslot in de Efteling draaien? |
|
quote: Zou best kunnen.. ik kom daar niet zo regelmatig... wel zo'n soort nummer denk ik.. maar in Efteling draaien ze vast de disney versie.. |
|
quote:Ik dacht dat je daar woonachtig was. Hmm, misschien verwar ik je met iemand anders. Anyway, Disney sucks. |
|
quote: DAMN! Gemist dus!!! Deze titel staat all tijden op mijn lijstje, maar het is er nog nooit van gekomen, terwijl ie vorig jaar wel eens een keer op tv gekomen is....DAMN DAMN DAMNIT!!! quote: Er is trouwens ook nog een andere Danse Macabre van Franz Liszt. The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
De Danse Macabre van Saint Saens is dus een voorbeeld van de door mij eerder genoemde programmatische muziek. Het is een stuk voor viool en orkest waarbij de viool zgn. "scorda tura" moet spelen, oftewel met een verstemde snaar. Wat een vals effect geeft hier (voor de meer muzikaal geschoolden onder ons: de kwint a-e wordt verminderd tot a-es), maar dat hoort zo want: het stuk gaat over de viiol van de dood. Als je goed luistert begint de harp met 12 slagen, oftewel, de klok slaat 12, tijd voor spoken om wakker te worden. Dan valt de viool in met dat ontzettend bekende thema: de dood (ont?) stemt zijn viool. (ik moet dan wel denken aan dat plaatje op sommige type-o shirts...). Hij speelt zijn lied en wekt daarmee de doden, zo rond het midden barst de hel los, to zo'n beetje het ochtendgloren aan het eind van het stukje. Een kort grappig stukje met een duidelijk thema, maar verrekte moeliijk om te spelen vanwege die verstemde snaar... |
Dit topic is 29 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |