IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : de zin of onzin van de liefde Vorige pagina | Volgende pagina
JFrost
dead
Usericon van JFrost
Posted 16-11-2003 12:33 by JFrost Profiel van JFrost

quote:
Op 16 november 2003 12:28 schreef ghoulliette het volgende:
je kunt alleen echt van iemand houden als je van jezelf houdt en alleen kunt leven.



"Als je niet alleen kunt leven kun je het ook niet met elkaar" -Oom Rudolf, van Bert & Ernie



this user is dead


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 16-11-2003 12:44 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

sesamstraat heerst


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 16-11-2003 13:00 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

quote:
Op 16 november 2003 12:28 schreef ghoulliette het volgende:
of het zinnig of niet, het is wel erg leuk



Mensen worden te vroeg ouwe lul tegenwoordig.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 13:37 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 1:44 schreef XnegativeX het volgende:
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het meer onzin is dan zin. Voor mijn gevoel is verliefdheid niet meer dan de angst om alleen te zijn. Een spookbeeld gemaakt door het menselijke brein.

Nou zal dat allemaal wel heel negatief klinken, maar als ik kijk hoe de meeste relaties ontstaan heeft het meer met timing en toevalligheid te maken dan met echte gevoelens. Mensen die elkaar echt goed kennen en van elkaar weten wat ze aan elkaar hebben en weten dat ze op elkaar kunnen steunen blijven vrienden. De relaties ontstaan uit triviale dingen als een vlotte babbel of een leuk uiterlijk. En dat moet het ook nog op het juiste tijdstip zijn. Beide partijen moeten open staan voor een relatie.

Wat ik versta onder "liefde" is voor iemand door het vuur willen gaan en je pas goed voelen als je bij die gene bent. Maar met dat soort gevoelens win je geen harten.

Behalve als je eerst heel goed intiem bevriend met iemand raakt, moet je toch zo beginnen? Dus eerst "oppervlakkige" verliefdheid. Later kan dat dan uitgroeien tot het door het vuur willen gaan, en zo niet, nou ja, ik zou dan niet door willen, maar iemand anders kan het heel leuk vinden, dus dan is het wel zinnig. Het hangt gewoon heel erg van de personen af, de een zoekt 100% verbondenheid, de ander een beetje contact, als dat vervuld wordt is het sowieso zinnig.

Bij mij gebeurt het ongeveer half/half; eerst intiem bevriend / van nul beginnen, maar het komt allebei op hetzelfde uit.

Ohja, door verliefdheid voel je je ook alleen goed als je bij je liefde bent. Je lichaam maakt dan o.a. een stof aan die ook wordt aangemaakt bij depressiviteit; als je dan zonder je liefde bent, voel je je kut, met je liefde voel je je goed. Dus dat is niet alleen bij "echte" liefde.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 16-11-2003 13:39]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 13:53 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 1:44 schreef XnegativeX het volgende:
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het meer onzin is dan zin. Voor mijn gevoel is verliefdheid niet meer dan de angst om alleen te zijn. Een spookbeeld gemaakt door het menselijke brein.

Nou zal dat allemaal wel heel negatief klinken, maar als ik kijk hoe de meeste relaties ontstaan heeft het meer met timing en toevalligheid te maken dan met echte gevoelens. Mensen die elkaar echt goed kennen en van elkaar weten wat ze aan elkaar hebben en weten dat ze op elkaar kunnen steunen blijven vrienden. De relaties ontstaan uit triviale dingen als een vlotte babbel of een leuk uiterlijk. En dat moet het ook nog op het juiste tijdstip zijn. Beide partijen moeten open staan voor een relatie.

Wat ik versta onder "liefde" is voor iemand door het vuur willen gaan en je pas goed voelen als je bij die gene bent. Maar met dat soort gevoelens win je geen harten.
Hmm... ik geef je gelijk... alleen sommige relaties ontstaan juist doordat mensen eerst heel goed bevriend met elkaar zijn en na verloop van tijd erachter komen dat ze "verliefd" op elkaar zijn en dan ontstaat er dus juist een relatie die heel stevig is, omdat ze elkaar al een poosje kennen en dus weten wat ze aan elkaar hebben...

Ik vind liefde alleen onzinnig; een verspilling van mijn tijd en energie


FREEZE


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 13:55 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 13:53 schreef Phantom Lord het volgende:
Hmm... ik geef je gelijk... alleen sommige relaties ontstaan juist doordat mensen eerst heel goed bevriend met elkaar zijn en na verloop van tijd erachter komen dat ze "verliefd" op elkaar zijn en dan ontstaat er dus juist een relatie die heel stevig is, omdat ze elkaar al een poosje kennen en dus weten wat ze aan elkaar hebben...

Ik vind liefde alleen onzinnig; een verspilling van mijn tijd en energie

1e alinea: juist, jij snapt het

2e alinea: Maar waarom dan?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 13:59 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 13:55 schreef ZelThoR het volgende:
1e alinea: juist, jij snapt het

Dank je
quote:
2e alinea: Maar waarom dan?
Waarom niet? Ik kan mijn tijd en energie beter besteden aan filosoferen over het leven dan verliefd zijn en zo

edit: typfout

[Dit bericht is gewijzigd door Phantom Lord op 16-11-2003 14:11]


FREEZE


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 14:04 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 13:59 schreef Phantom Lord het volgende:
Dank je
Waarom niet? Ik mijn tijd en energie beter besteden aan filosoferen over het leven dan verliefd zijn en zo


Nee, daar bereik je wat mee En ik neem aan dat je sowieso wel meer dingen doet op een dag dan filosoferen? En je maakt echt wel een boel (nare/fijne) dingen mee door verliefdheid/liefde waar je weer over kunt filosoferen en waardoor je misschien wat meer antwoorden hebt. Daarbij is alleen theorie niet zo boeiend, meemaken is wel beter.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 16-11-2003 14:06 by XnegativeX Profiel van XnegativeXhttp://www.myspace.com/dennisjanssen

quote:
Op 16 november 2003 13:59 schreef Phantom Lord het volgende:
Waarom niet? Ik mijn tijd en energie beter besteden aan filosoferen over het leven dan verliefd zijn en zo


Zou het niet geweldig zijn als je het gewoon uit kon zetten?


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:09 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:04 schreef ZelThoR het volgende:
Nee, daar bereik je wat mee
Misschien niet... maar zo zit ik in elkaar
quote:
En ik neem aan dat je sowieso wel meer dingen doet op een dag dan filosoferen?
O ja hoor... school en sporten... meer niet eigenlijk... Filosoferen is gewoon leuk
quote:
En je maakt echt wel een boel (nare/fijne) dingen mee door verliefdheid/liefde waar je weer over kunt filosoferen en waardoor je misschien wat meer antwoorden hebt.
Of juist een heleboel nieuwe vragen waar je maar geen antwoord op kunt krijgen...
quote:
Daarbij is alleen theorie niet zo boeiend, meemaken is wel beter.
Sja... meemaken is inderdaad wel leuk, maar voordat je weet wat er gebeurd enzo is het niet leuk (vind ik)


FREEZE


Miss Lucifer
Desire, Death & Destruction!
Usericon van Miss Lucifer
Posted 16-11-2003 14:10 by Miss Lucifer Profiel van Miss Lucifer

quote:
Op 16 november 2003 13:59 schreef Phantom Lord het volgende:

Waarom niet? Ik mijn tijd en energie beter besteden aan filosoferen over het leven dan verliefd zijn en zo


Dat zegt iedereen als het 'niet' gaat in de liefde... Weer een andere keer denk je er anders over!


It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not...


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:11 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:06 schreef XnegativeX het volgende:
Zou het niet geweldig zijn als je het gewoon uit kon zetten?
Als je wat uit kunt zetten? Verliefd zijn? Ja... dat zou super zijn, helaas werkt het niet zo


FREEZE


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2003 14:13 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

De zin van de liefde komt uiteindelijk neer op voortplanten en daardoor voortbestaan van het soort. dus het heeft wel zin anders waren we hier niet he

Verliefd zijn is altijd nog leuk tenminste als je het zelf leuk maakt. Maar je moet wel je eigen leven behouden, want als het uit gaat moet je gewoon weer verder met je eigen leven.

(wat ben ik serieus vandaag )


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:13 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:10 schreef Miss Lucifer het volgende:
Dat zegt iedereen als het 'niet' gaat in de liefde... Weer een andere keer denk je er anders over!
O ja? Zelfs als het wel ging in de liefde zeg ik dat nog... Alleen is het dan inderdaad minder erg, omdat mijn hersenen door hormonen en andere stoffen in de war gebracht worden


FREEZE


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2003 14:15 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 november 2003 14:11 schreef Phantom Lord het volgende:
Als je wat uit kunt zetten? Verliefd zijn? Ja... dat zou super zijn, helaas werkt het niet zo


Je kan wel de verliefdheid versterken door veel en positief te denken over de ander. Andersom werkt het ook wel een beetje maar niet dat je het helemaal uit kan zetten.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:16 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:13 schreef ElitE het volgende:
De zin van de liefde komt uiteindelijk neer op voortplanten en daardoor voortbestaan van het soort. dus het heeft wel zin anders waren we hier niet he
Zo kun je het inderdaad zien... als een puur biologisch iets

quote:
Verliefd zijn is altijd nog leuk tenminste als je het zelf leuk maakt. Maar je moet wel je eigen leven behouden, want als het uit gaat moet je gewoon weer verder met je eigen leven.
Dat klopt, maar meestal zijn er van die mensen die helemaal kapot gaan als het dan uit eindelijk uitgaat

quote:
(wat ben ik serieus vandaag )
Viel mij ook al op ja


FREEZE


Miss Lucifer
Desire, Death & Destruction!
Usericon van Miss Lucifer
Posted 16-11-2003 14:16 by Miss Lucifer Profiel van Miss Lucifer

quote:
Op 16 november 2003 14:13 schreef Phantom Lord het volgende:
O ja? Zelfs als het wel ging in de liefde zeg ik dat nog... Alleen is het dan inderdaad minder erg, omdat mijn hersenen door hormonen en andere stoffen in de war gebracht worden


Dat bedoel ik!
*denkt na* Wacht eens, liefde IS gewoon kut! Hoe meer ik er over nadenk, hoe erger ik het ga vinden... Het zuigt als je je afhankelijk voelt van iemand, of als je liefde onbeantwoord is, of wat dan ook...


It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not...


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:18 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:16 schreef Miss Lucifer het volgende:
Dat bedoel ik!
o... sorry, mijn fout!
quote:
*denkt na* Wacht eens, liefde IS gewoon kut! Hoe meer ik er over nadenk, hoe erger ik het ga vinden... Het zuigt als je je afhankelijk voelt van iemand, of als je liefde onbeantwoord is, of wat dan ook...
Inderdaad... maar het kan ook heel goed voor je zijn, omdat je dus stoffen aanmaakt die een soort versterkend effect hebben op afweersysteem en op je gemoedstoestand


FREEZE


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 14:18 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 14:09 schreef Phantom Lord het volgende:
Misschien niet... maar zo zit ik in elkaar

Wordt eens anders dan

quote:
O ja hoor... school en sporten... meer niet eigenlijk... Filosoferen is gewoon leuk

En op school ben je alleen maar aan het filosoferen? Zeker de middelbare school is dé breeding ground voor verliefdheid.

quote:
Of juist een heleboel nieuwe vragen waar je maar geen antwoord op kunt krijgen...

En wat is daar het probleem van? Een filosoof moet toch nieuwe vragen krijgen, anders denk je de hele tijd over hetzelfde na en stilstaan is KUT.

quote:
Sja... meemaken is inderdaad wel leuk, maar voordat je weet wat er gebeurd enzo is het niet leuk (vind ik)

Dat gebeurt inderdaad, maar daar leer je ook van. Ik zelf ben denk ik het meest (ten goede) veranderd door het uitgaan of het mislopen, daar leer je veel van, over jezelf en over anderen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2003 14:19 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 16 november 2003 14:16 schreef Phantom Lord het volgende:
Dat klopt, maar meestal zijn er van die mensen die helemaal kapot gaan als het dan uit eindelijk uitgaat

Heb ik van de week ook even gehad maar heb me er zelf weer bovenop geholpen

quote:
Viel mij ook al op ja

Ik moest maar eens wat gaan doen vandaag misschien gaat mijn aanval over

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 16-11-2003 14:21]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:22 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:18 schreef ZelThoR het volgende:
Wordt eens anders dan
Nee


quote:
En op school ben je alleen maar aan het filosoferen? Zeker de middelbare school is dé breeding ground voor verliefdheid.
Ja, op school filosofeer ik lustig door ja... Kan er ook niets aan doen dat ik op school zeker NIET verliefd kan worden op die dozen.


quote:
En wat is daar het probleem van? Een filosoof moet toch nieuwe vragen krijgen, anders denk je de hele tijd over hetzelfde na en stilstaan is KUT.
Ah, daar hebt u gelijk in, maar het is niet fijn om nieuwe vragen te krijgen eer je je eerdere vragen nog niet beantwoord hebt


quote:
Dat gebeurt inderdaad, maar daar leer je ook van. Ik zelf ben denk ik het meest (ten goede) veranderd door het uitgaan of het mislopen, daar leer je veel van, over jezelf en over anderen.
Dat klopt, alleen door jezelf aan een soort psychologisch onderzoek te onderwerpen (gedaan door jezelf dus) kun je je ook verbeteren... Ik ben ook veranderd door mislopen van dingen, alleen zeker niet ten goede... ik begin daardoor steeds cynischer te worden


FREEZE


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 14:33 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 14:22 schreef Phantom Lord het volgende:
Nee




quote:
Ja, op school filosofeer ik lustig door ja... Kan er ook niets aan doen dat ik op school zeker NIET verliefd kan worden op die dozen.

Ik denk dat het meevalt als je leert kennen en ik denk dat er sowieso leuke rondlopen hoor maar goed, dat zijn details.

quote:
Ah, daar hebt u gelijk in, maar het is niet fijn om nieuwe vragen te krijgen eer je je eerdere vragen nog niet beantwoord hebt

Goed punt, alleen beantwoord het ook vragen. En de echte filosofische vragen zijn onbeantwoordbaar, dus daar zou je ook tegen moeten kunnen. Er zijn eindeloos veel theoriën, maar geen waarheden of antwoorden.

quote:
Dat klopt, alleen door jezelf aan een soort psychologisch onderzoek te onderwerpen (gedaan door jezelf dus) kun je je ook verbeteren... Ik ben ook veranderd door mislopen van dingen, alleen zeker niet ten goede... ik begin daardoor steeds cynischer te worden

Je hebt helemaal gelijk, je kunt jezelf ook "gewoon" verbeteren. Dat doe ik ook, maar sommige slechte kanten van jezelf kom je pas tegen bij intieme interactie. Dat is ook wat mij soms een slecht gevoel heeft over liefde, met jezelf geconfronteerd worden.

Cynisme is kut, dat had ik in de 4e ofzo, na een messy break-up, dat heeft wel even geduurd voordat ik niet meer verpest was. En daarna ging het weer mis Maar daar ben ik overheen gekomen. Voel me nu wel beter, ik kan me meer geven, kan mensen meer/weer vertrouwen, kan weet ik veel wat beter.

Eigenlijk de enige tip die ik je kan geven, is doorgaan met je doet (geen relatie aangaan), zo'n pauze heb ik zelf gebruikt om over mezelf na te denken en over wat er mis ging met de relaties en wat er daardoor mis ging met gewone vrienden. Alleen moet je je niet blijven afsluiten, na een tijdje, als je je wat minder cynisch over de liefde voelt mag je wel weer "buiten spelen"

PS: dit is vooral hoe het voor mij werkt, ga er niet van uit dat het altijd zo werkt, al denk ik dat ik wel algemeen genoeg ben geweest met m'n theorie (geen antwoord of waarheid dus ).


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 16-11-2003 14:40 by Misanthrope Profiel van Misanthrope

Lul niet, bier.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 16-11-2003 14:42 by Phantom Lord Profiel van Phantom Lord

quote:
Op 16 november 2003 14:33 schreef ZelThoR het volgende:
Goed punt, alleen beantwoord het ook vragen. En de echte filosofische vragen zijn onbeantwoordbaar, dus daar zou je ook tegen moeten kunnen. Er zijn eindeloos veel theoriën, maar geen waarheden of antwoorden.[quote]Ah, zeer juist... Maar is ook iets wat filosofen hebben, dat men doorzettingsvermogen noemt. Ze weten dat er geen antwoorden te geven zijn, maar toch gaan ze door om het antwoord toch nog te vinden.


[quote]Je hebt helemaal gelijk, je kunt jezelf ook "gewoon" verbeteren. Dat doe ik ook, maar sommige slechte kanten van jezelf kom je pas tegen bij intieme interactie. Dat is ook wat mij soms een slecht gevoel heeft over liefde, met jezelf geconfronteerd worden.
Sja, daar kan ik dus niet over meespreken, juist omdat ik daar geen ervaring mee heb... Niet dat ik dat erg vind, want ik kom zo ook veel slechte dingen van mij tegen, maar ook een heleboel goede kanten, en juist die goede kanten moet ik eerst goed gaan inzien om dan aan de slechte kanten te kunnen werken...

quote:
Cynisme is kut, dat had ik in de 4e ofzo, na een messy break-up, dat heeft wel even geduurd voordat ik niet meer verpest was. En daarna ging het weer mis Maar daar ben ik overheen gekomen. Voel me nu wel beter, ik kan me meer geven, kan mensen meer/weer vertrouwen, kan weet ik veel wat beter.
Och, ik weet niet of het kut is... Het is wel lastig, maar is dat niet alles in het leven?

quote:
Eigenlijk de enige tip die ik je kan geven, is doorgaan met je doet (geen relatie aangaan), zo'n pauze heb ik zelf gebruikt om over mezelf na te denken en over wat er mis ging met de relaties en wat er daardoor mis ging met gewone vrienden. Alleen moet je je niet blijven afsluiten, na een tijdje, als je je wat minder cynisch over de liefde voelt mag je wel weer "buiten spelen"
Ja, weet je, ik ben nog nooit een relatie aangegaan... en aan de ene kant vind ik dat best jammer, maar aan de andere kant dus niet, omdat ik zo kan filosoferen. En zo kan ik ook zien wat liefde met vrienden van me doet, en ben ik blij dat ik dat niet heb. Want ik blijf erbij dat liefde onzinnig is.

quote:
PS: dit is vooral hoe het voor mij werkt, ga er niet van uit dat het altijd zo werkt, al denk ik dat ik wel algemeen genoeg ben geweest met m'n theorie (geen antwoord of waarheid dus ).
Lol...


FREEZE


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2003 14:42 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 16 november 2003 14:40 schreef Misanthrope het volgende:
Lul niet, bier.

Van een misantroop verwacht ik inderdaad geen zinnige statements over liefde


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen