invictis |
|
|
|
|
Posted 26-10-2009 10:41 by invictis |
|
|
Duizend tot 1500 krakers en kraaksympathisanten hebben zaterdagmiddag deelgenomen aan een grote pro-kraakoptocht door de druilerige binnenstad. De tocht verliep zonder problemen en in een goede sfeer. De enige smet op het verloop kwam voor rekening van de politie. Die zette overdreven veel agenten in bij de aanhouding van slechts een dronken lastpost.
De protesttocht begon op de Mariaplaats, waar de Rotterdamse dominee Visser en kraker Rogier Meijerink toespraken hielden. Beide spraken zich fel uit tegen de door de Tweede Kamer aangenomen kraakverbod. Visser wees er op dat het verbod er alleen door de steun van de PVV heeft kunnen komen.
De drie uur durende tocht door de binnenstad voerde de krakers onder meer langs het Domplein en langs (voormalige) kraakpanden aan de Ganzenmarkt (Ubica) en de Voorstraat (ACU). Rond 17.00 uur bereikte de stoet het eindpunt bij het Moreelsepark.
Tientallen agenten te voet, te paard en op de fiets begeleidden de tocht. Op diverse plekken buiten de route stond de ME klaar, onder meer bij het Paardenveld. Daar moesten de demonstranten op last van de gemeente en bekrachtigd door de rechter een andere route nemen dan ze eigenlijk wilden. Daarom stonden aan de Daalsesingel enkele bussen ME’ers klaar om zo nodig in te grijpen. Dat bleek niet nodig, de demonstranten hielden zich keurig - zoals ze ook aangekondigd hadden - aan de gemeentelijke route door de Catharijnebak en niet bovenlangs over de Catharijnesingel.
De vlam leek even in de pan te slaan toen de ME’ers in actie kwamen toen vanuit de stoet in de Catharijnebak een drankblikje in de richting van enkele agenten werd gegooid. Tientallen agenten met wapenstokken en honden grepen in. De blikgooier werd aangehouden en vastgezet wegens openbare dronkenschap. Volgens de politie was de man al eerder vervelend geweest.
Het machtsvertoon van de politie bij de aanhouding kon op geen enkel begrip van de demonstranten rekenen en deed ook het publiek langs de weg de wenkbrouwen fronsen. Overigens schat de politie het aantal demonstranten in op slechts zevenhonderd. Hoeveel politiemensen zaterdag zijn ingezet wist een woordvoerder van de sterke arm niet te melden.
Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.
|