IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christenen en metal Vorige pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 31-08-2010 16:19 by Mark Profiel van Mark

Oorzaak-gevolg, he. Zoiets prachtigs als een regenboog kan natuurlijk niet bij toeval ontstaan als een natuurlijk fenomeen, daar moet een reden en een hogere macht achter zitten.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 31-08-2010 16:28 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Lekkere sarcast die je er rondloopt


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


rotor
Usericon van rotor
Posted 31-08-2010 16:49 by rotor Profiel van rotor

@Mark, yep en als er geen physiologische reden is zit er wel een drogreden achter. Christen hebben het niet zo op falsificeerbaarheid, evenals andersoortige bijgelovigen overigens. Dit wil echter niet zeggen dat 'het' niet kan 'werken' of 'waargenomen' kan worden natuurlijk.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 31-08-2010 17:30 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 31 augustus 2010 15:38 schreef Fusion het volgende:
Ehm, vandaar ook dat ik zeg "'God', met 'het goddelijke' of op zijn minst 'het metafysische'".




Het metafysische en het goddelijke zijn niet slechts het domein van christenen, beetje duidelijker zijn in het vervolg he .


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 31-08-2010 17:35 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 31 augustus 2010 15:52 schreef Mark het volgende:
Nee, zeker niet. Wel onderschatten biljoenen mensen het effect dat zintuiglijke waarnemingen en de manier waarop het brein met zulke waarnemingen omgaat in bepaalde omstandigheden hebben. Snel voorbeeldje: het befaamde 'licht aan het eind van een tunnel' fenomeen bij stervende mensen, dat inmiddels volledig toegeschreven kan worden aan verminderde zuurstof-toevoer naar de hersenen. Net als bij een LSD trip kan het effect uitermate realistisch zijn, maar veelal kunnen zulke 'ervaringen' goed worden verklaard door middel van verkeerde interpretatie door je hersenen van bepaalde input. Het is een begrijpelijke stap voor iemand die van huis uit toch al religieus of 'metafysisch' is ingesteld om deze ervaring vervolgens toe te schrijven aan een buitenlichamelijk iets, een god dus. Dat maakt het echter nog niet waarheid.
Met alles wel zo'n beetje eens ja, behalve dat je niet de mogelijkheid open laat voor een metafysische waarheid (er is een verschil tussen een louter biochemisch verschijnsel en eefect dat een biochemische neerslag heeft), en dat volgens mij een bijna-dood-ervaring helemaal niet volledig toegschreven kan worden aan gebrek aan zuurstof. Het is (als je even het metafysische er buiten wilt laten, want dat wil jij nogal graag) een redelijk complex fenomeen met allerlei factoren en triggers, er er zijn volgens mij ook NDE's geconstateerd zonder enig gebrek aan zuurstoftoevoer naar de hersenen het is een huidig gangbare hypothese, maar geen voldongen feit. Maar goed, 'liefde' zal wellicht ook ooit compleet gemapped zijn qua intracraniale fysiologie, biochemie etc etc, en nog wat mooie footnotes over de evolutionaire waarde erbij bladiebla, maar het fysica-overstijgende aspect staat nog steeds als een huis. Het is maar wat je wilt geloven, en wat je zelf hebt ervaren wat je daarbij motiveert.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 31-08-2010 17:37 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 31 augustus 2010 17:30 schreef Gemene Lepel het volgende:
Het metafysische en het goddelijke zijn niet slechts het domein van christenen, beetje duidelijker zijn in het vervolg he .
Het feit dat jij denkt dat ik dat impliceer, en zelfs mijn toelichting zo opvat, spreekt boekdelen over jouw opvatting van wat 'het goddelijke' voor mij als christen zou moeten betekenen.


When your people matter, menstrual health matters


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 31-08-2010 17:53 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Het goddelijke dat zijn oorsprong vind in de christelijke God.

Toch?


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 31-08-2010 17:57 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Definieer 'christelijke God' beste GL. Ik geloof dat er maar een God is, en dat ook moslims, joden en hindoes die aanbidden.

Anyway, machtig interessant dit:

http://brain.oxfordjournals.org/cgi/content/full/127/2/243


When your people matter, menstrual health matters


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 31-08-2010 18:50 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Dat is ook een manier om al het goddelijke toe te schrijven aan 'jouw' God ja. :')

[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 31-08-2010 18:50]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 31-08-2010 19:07 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 31 augustus 2010 17:35 schreef Fusion het volgende:
Het is maar wat je wilt geloven, en wat je zelf hebt ervaren wat je daarbij motiveert.


Kijk, en daar gaan wij dus uiteen. Het is niet zo maar wat ik wil geloven, ik baseer mijn mening op verkrijgbare bewijzen. Soms uit mijn eigen opleiding, soms uit boeken, soms van het internet, en als ik iets niet weet of begrijp dan probeer ik meer achtergrond erover te vinden voor zover ik me erin wil verdiepen of mijn begrip reikt. Ik ga niet zo maar blind geloven dat dingen doior een 'hogere macht' worden aangestuurd.

Dit laat niet onverlet dat ik metafysische verschijnselen zeker niet op voorhand uitsluit, alleen is het simpelweg zo dat er maar al te vaak gewoon een goed sluitende praktische reden/oorzaak aan ten grondslag ligt. En dat is nog altijd een beter en meer acceptabele uitleg dan 'God heeft het gedaan'. Tot dusverre ben ik nog nooit in mijn 33-jarige bestaan geconfronteerd met een verschijnsel waarbij de hand van God een betere uitleg was dan een praktisch verklaarbaar natuurlijk of menselijk fenomeen.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 06-09-2010 11:49 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 31 augustus 2010 17:57 schreef Fusion het volgende:
Definieer 'christelijke God' beste GL. Ik geloof dat er maar een God is, en dat ook moslims, joden en hindoes die aanbidden.

Anyway, machtig interessant dit:

http://brain.oxfordjournals.org/cgi/content/full/127/2/243


Ik ben het er niet helemaal mee eens, Allah uit de koran kent geen zonen volgens moslims, dat is al een wezenlijk verschil met de Joods/christelijke God



flebbie
faalhaas
Usericon van flebbie
Posted 06-09-2010 11:54 by flebbie Profiel van flebbiehttp://www.dopedezign.nl

quote:
Op 6 september 2010 11:49 schreef ProgTon het volgende:
Ik ben het er niet helemaal mee eens, Allah uit de koran kent geen zonen volgens moslims, dat is al een wezenlijk verschil met de Joods/christelijke God


Hoe ga je dan met dit verschil om beste ProgTon? Allah en alles wat in de koran staat is bullshit? Of kunnen er volgens jou best meerdere Goden bestaan die allemaal hun eigen wereld hebben geschapen en waar wij dan toevallig wel weer met zn allen op wonen?

[Dit bericht is gewijzigd door flebbie op 06-09-2010 11:56]


Op 26 april 2011 23:41 schreef Onweerwolf het volgende: Jij hoeft je absoluut geen zorgen te maken over mijn assertiviteit vriend.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 06-09-2010 12:47 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 6 september 2010 11:54 schreef flebbie het volgende:
Hoe ga je dan met dit verschil om beste ProgTon? Allah en alles wat in de koran staat is bullshit? Of kunnen er volgens jou best meerdere Goden bestaan die allemaal hun eigen wereld hebben geschapen en waar wij dan toevallig wel weer met zn allen op wonen?


De Koran is aan de haal gegaan met de Joodse tora, de grondtekst is uit zijn verband gehaald. Samen met een aantal voorbeeld denk ik dat de God van Israël toch anders benaderd moet worden dan Allah, ook al noemen zij het ook de God van Mozes etc....



spectre
Usericon van spectre
Posted 06-09-2010 13:00 by spectre Profiel van spectre

Het oude testament is ook bij elkaar gestolen van eerdere bronnen

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 06-09-2010 13:00]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 06-09-2010 13:03 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 6 september 2010 11:49 schreef ProgTon het volgende:
Ik ben het er niet helemaal mee eens, Allah uit de koran kent geen zonen volgens moslims, dat is al een wezenlijk verschil met de Joods/christelijke God

Jongen, je zei zelf toch eerder dat de vader, zoon en heilige geest één zijn. Gaan dan niet nu lopen doen alsof de christelijke en islamitische god niet dezelfde zouden kunnen zijn.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


spectre
Usericon van spectre
Posted 06-09-2010 13:22 by spectre Profiel van spectre

In het OT is God een aantal keer meervoud. Meerdere goden dus. Lezen we mee ProgTon? MEERDERE


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-09-2010 13:52 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 31 augustus 2010 17:35 schreef Fusion het volgende:
Met alles wel zo'n beetje eens ja, behalve dat je niet de mogelijkheid open laat voor een metafysische waarheid (er is een verschil tussen een louter biochemisch verschijnsel en eefect dat een biochemische neerslag heeft), en dat volgens mij een bijna-dood-ervaring helemaal niet volledig toegschreven kan worden aan gebrek aan zuurstof. Het is (als je even het metafysische er buiten wilt laten, want dat wil jij nogal graag) een redelijk complex fenomeen met allerlei factoren en triggers, er er zijn volgens mij ook NDE's geconstateerd zonder enig gebrek aan zuurstoftoevoer naar de hersenen het is een huidig gangbare hypothese, maar geen voldongen feit. Maar goed, 'liefde' zal wellicht ook ooit compleet gemapped zijn qua intracraniale fysiologie, biochemie etc etc, en nog wat mooie footnotes over de evolutionaire waarde erbij bladiebla, maar het fysica-overstijgende aspect staat nog steeds als een huis. Het is maar wat je wilt geloven, en wat je zelf hebt ervaren wat je daarbij motiveert.


Nouja ik denk dat zuurstof tekort bij de meeste NDE's de oorzaak is, maar volgens mij is het gewoon een bepaalde staat die ook nog door andere geestestoestanden vooral veroorzaakt bij vergiftiging of tripmiddelen ook kunnen ontstaan. Bij dissociatieve anesthetica heb je het ook vaak
(die kunnen trouwens ook voor zuurstof tekort achtige effecten zorgen). Dat soort beschrijvingen van NDE's zijn helemaal niet zo bijzonder in de drugswereld, daar zit het vol met tunnels en significante gebeurtenissen echter weten die mensen meestal nog dat ze aan de drugs zijn en worden ze meestal niet wakker in het ziekenhuis waardoor ze niet denken dat ze bijna dood zijn geweest. Ik heb er eergisteren anders nog 1 gehad hehe.

Wel een realistische visie op bewijsbare wetenschap en de achterliggende metafysiek. God zou de achterliggende natuurwetten kunnen, echter kom je dan toch eerder uit op een spinoza achtige god net zoals die waar Einstein in geloofde. Maar dat is een god die zich niet bemoeit met mensen en geen bepaalde moraal verwacht van mensen.

Tegen die god van spinoza kan je niet echt wat inbrengen en kan ik volledig vrede mee hebben. Maar ik kan niet begrijpen dat je je kan vinden in de bevindingen van de wetenschap, met toch een vrij deterministisch karakter en met in de biologie een constante afwegingen tussen dood en leven, en dan toch daarbij een bijbelse moraal weet te behouden die de wereld weet in te delen in goed en fout.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 06-09-2010 17:23 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 6 september 2010 13:22 schreef spectre het volgende:
In het OT is God een aantal keer meervoud.
Vertel eens even waar? Ik ben benieuwd naar die ‘aantal’keer.


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 06-09-2010 17:56 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 6 september 2010 17:23 schreef Fusion het volgende:
Vertel eens even waar? Ik ben benieuwd naar die ‘aantal’keer.



denk dat hij verkeerd gelezen heeft en dan tot de conclusie komt dat er goden met een kleine letter staat



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 06-09-2010 17:57 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 6 september 2010 13:03 schreef ZelThoR het volgende:
Jongen, je zei zelf toch eerder dat de vader, zoon en heilige geest één zijn. Gaan dan niet nu lopen doen alsof de christelijke en islamitische god niet dezelfde zouden kunnen zijn.


dat heeft weinig met elkaar van doen



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-09-2010 18:09 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Herken je dan geen enorme overeenkomsten tussen die 2 geloven?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 06-09-2010 19:22 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

quote:
Op 6 september 2010 12:47 schreef ProgTon het volgende:
De Bijbel is aan de haal gegaan met de Joodse tora, de grondtekst is uit zijn verband gehaald. Samen met een aantal voorbeeld denk ik dat JHWH toch anders benaderd moet worden dan God, ook al noemen zij het ook de God van Mozes etc....


[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 06-09-2010 19:22]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-09-2010 14:21 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 6 september 2010 17:56 schreef ProgTon het volgende:
denk dat hij verkeerd gelezen heeft en dan tot de conclusie komt dat er goden met een kleine letter staat
Ik denk van niet. Ik denk dat hij het over het meervoudige van ELOHIM of zelfs ELOHENU heeft.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 07-09-2010 14:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

of JEHOVA


signature


Slotje
De slotenmaker
Usericon van Slotje
Posted 07-09-2010 14:24 by Slotje (Administrator) Profiel van Slotjehttp://www.zwaremetalen.com

Maximum aantal reacties is bereikt. Dit topic is automatisch afgesloten door Slotje


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen