|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Bij de VVD snappen ze dat in elk geval wel: Kritiek VVD in senaat op zorgplan Update: dinsdag 6 nov 2012, 18:20 De VVD in de Eerste Kamer heeft grote moeite met de inkomensafhankelijke zorgpremie. De fractie betwijfelt of de kosten van het zorgstelsel straks nog wel genoeg kunnen worden beheerst. "Nivelleren via zorgpremies zou het stelsel in problemen kunnen brengen", zegt fractieleider Hermans. Het zorgplan leidt in de VVD-achterban tot grote onrust. In de nieuwste peiling van TNS Nipo staat de VVD op 20 zetels verlies. De VVD-senatoren zijn niet gebonden aan het regeerakkoord. Het kabinet heeft de steun van de VVD, de PvdA en een of meer oppositiepartijen nodig om in de Eerste Kamer een meerderheid te krijgen. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
De alternatieven om te nivelleren De alternatieven die het kabinet heeft bedacht om de inkomens te nivelleren zijn bekend. De VVD en de PvdA wilden de belastingen gaan verlagen, maar voor de hogere inkomens gaat nu juist de belasting omhoog, zo staat er in de nieuwe plannen. Dit zijn de alternatieven: -Het hoogste belastingtarief gaat niet omlaag, maar blijft op 52 procent. Het kabinet wilde de verlaging van de hypotheekrenteaftrek compenseren met een verlaging van het toptarief van 52 naar 49 procent. Maar deze maatregel gaat niet door. -Het tarief in de tweede en derde schijf gaat in 2014 omhoog van 42 naar 45 procent in plaats van de verlaging naar 38 procent uit het regeerakkoord. De derde schijf gaat voor mensen met een hoger salaris gelden. - Geld dat met de verhoging van de inkomstenbelasting wordt opgehaald, vloeit terug naar de lagere inkomens, onder meer via de algemene heffingskorting. En de arbeidskorting wordt verhoogd voor lage inkomens, maar voor hogere inkomens juist naar nul teruggebracht. - De beperking van de hypotheekrenteaftrek, ook voor bestaande gevallen, blijft intact. - Er wordt gekeken of er iets gerepareerd kan worden voor ouderen met een klein pensioen. Nivelleren De PvdA houdt vast aan nivelleren. Volgens politiek commentator Frits Wester heeft de VVD juist willen voorkomen dat de belasting omhoog zou gaan. "De VVD dacht juist de inkomensverschillen te kunnen verkleinen zonder de belastingen te moeten verhogen. Maar omdat de PvdA vasthoudt aan de wens om nivelleren, maar de VVD best tegemoet wil komen, gaat dat naar alle waarschijnlijkheid wel gebeuren. Maar nivelleren werkt als een rode lap op de VVD-achterban." Omstreden plannen voor zorgpremie gaan niet door De plannen voor de zorgpremie zijn van tafel. Eerder vandaag lieten fractieleiders Halbe Zijlstra (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) weten dat er nieuwe opties zijn, en dat die alternatieven nu worden doorgerekend zodat duidelijk wordt wat daarvan de gevolgen zijn voor de koopkracht. Komende maandag krijgen VVD en PvdA de uitkomsten. De Tweede Kamer heeft vanavond de bespreking van de fiscale plannen voor de woningmarkt uitgesteld, in afwachting van meer duidelijkheid van het kabinet over mogelijke aanpassingen van het regeerakkoord. Dus ik ga van 42 naar 45% Belasting. De maximale HRA die gewoon nog naar 38% gaat wordt ook niet meer gecompenseerd door lagere belasting. Gelukkig komen ze niet aan de zorgpremie en is het nu gewoon duidelijk hoeveel het je gaat kosten. Bij een modaal inkomen ongeveer 1000 euro per jaar (HRA niet meegerekend dus dat komt er nog bij). Samengevat: Linksom, rechtsom: modaal is de sjaak. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Hogere inkomens toch ook gewoon? Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case. |
|
Sorry, mijn fout. Je hebt gelijk. Die krijgen inderdaad ook geen belastingverlaging, maar in tegenstelling tot modaal, buiten het schrappen van de arbeidskorting voor deze groep, ook geen verhoging. Gelukkig was de arbeidskorting voor 'hoge' inkomens (>51k) toch al lager dan die voor middeninkomens waardoor de pijn nog een beetje mee zal vallen. [Dit bericht is gewijzigd door XXL op 10-11-2012 14:35] Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Het klinkt al wat redelijker. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Ach. Ik begin langzaam aan kotsmisselijk te worden van al dat besluiteloze gelul. Dat er geld moet worden bezuinigd moge onderhand duidelijk zijn. Waar ze het geld vandaan halen zal me onderhand een worst wezen. Al dat gezeik over koopkracht. Je kunt niet bezuinigen zonder dat je de mensen financieel raakt. Gewoon eens knopen hakken zonder bang te zijn dat één of andere achterban / doelgroep huiliehuilie gaat doen en zorgen dat het geneuzel achter de rug is. Volgens mij de beste oplossing om de economie weer op gang te krijgen. Zolang mensen geen duidelijkheid hebben houden ze de hand op de knip. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Gelukkig krijgen we wel een mooie nieuwe straaljager. ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
|
quote:Dat is volgens mij ook het grote probleem momenteel. Politici laten zich zo erg leiden door de peilingen en het beeld dat de media van ze geven, dat ze niks impopulairs meer durven te doen. Maar beslissingen nemen zorgt er juist voor dat je soms iets moet doen wat niet populair is. Hoort bij leiderschap. Enfin, Marx en Didi zijn ook niet bepaald leidersfiguren. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Ik snap nivelleren ook niet helemaal. Alsof daar de oplossing ligt van de crisis? ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
|
quote:Als je meer belasting vraagt heb je meer inkomsten. Denk ik. En bij de rijkeren valt meer te halen. Ofzo. En heb je als overheid je huishoudboekje sneller op orde. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Ja, maar ik las net dat een belastingverhoging voor de rijken naar de armen gaat middels kortingen. ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
|
quote:O? Maar er zal toch wel wat aan de strijkstok blijven hangen tussendoor? En misschien is het ook wel gunstig als de armen wat rijker worden, kunnen ze weer wat geld uitgeven. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
Dan nog. Iedereen en alles moet bezuinigen en ik zie niet hoe dat erbij past. ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
|
quote: Er ook al aan gedacht dat als je inkomen van de rijken overhevelt naar de armere mensen dat meer ruimte schept voor lastenverzwaring? Je zou dan bijvoorbeeld voor iedereen de zorg duurder kunnen maken ipv de zorgkosten inkomensafhankelijk te maken zonder dat de laagstbetaalden niet meer in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. |
|
Als we geen nieuw Griekenland willen worden dan moet er gewoon bezuinigd worden en dat betekent minder koopkracht. Of je het leuk vindt of niet. |
|
Nivelleren is geen bezuinigen en levert per saldo geen extra inkomsten op. En heeft derhalve niets met het "oplossen van de crisis" te maken. Als men wil bezuinigen, dan zou men in de uitgaven moeten snijden, en daar is men bang voor. De ambtenarij kan met gemak een kwart minder, maar ja, dan heb je weer veel werklozen die ook geld kosten. Boeiender |
|
quote: Werk zat hoor, in de kassen, landbouw en metaal. Het wordt nu alleen door Polen gedaan. ... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore. |
|
Ze zitten bij ons op het MBO te springen om mensen die in de techniek willen werken. Maar ja, dat heeft weinig status blijkbaar. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Over het algemeen ben ik het daar goed mee eens, maar dit regeerakkoord voert toch een aantal gevoelige issues door, die niet gemaakt zouden worden indien de politici zich 100% zouden laten leiden door peilingen en het beeld van de media. Denk aan versobering van WW, verhoging AOW-leeftijd, hypotheekrente-aftrek etc. Toch een aantal impopulaire maatregelen die wel doorgevoerd worden. quote: Ik heb een beetje het idee alsof Den Haag niet helemaal doorheeft wat sunk costs zijn. quote: De PvdA heeft een nivellerings-fetish. Wat Dentz zegt is waar. De kortingen voor lagere inkomens wordt grotendeels gefinancierd door de verhoging van de inkomensbelastingspercentages. En natuurlijk maakt het ook geen reet uit of arme mensen geld uitgeven dat ze van rijken hebben gekregen via de overheid of dat de rijken het zelf uitgeven. Sterker nog, de kans dat rijken hetzelfde geld uitgeven aan een luxe product uitgeven is groter - en daar zit een hoger belastingtarief op. Behalve als alle tokkies van hun cash money alcohol en sigaretten kopen. quote: Ik denk dat het een beetje kortzichtig van je is om te denken dat de Nederlandse overheid ''de crisis'' op kan lossen door haar eigen kostenplaatje op orde te brengen. De oplossing van de crisis ligt bij een gezondere financiële markt. Die is wereldwijd en vele, vele, vele malen groter dan het Nederlandse BBP. [Dit bericht is gewijzigd door iPim op 11-11-2012 13:39] Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case. |
|
quote: Ik typ dan ook niet dat ik denk dat de NL overheid "de crisis" kan oplossn..... Boeiender |
|
quote: Juist! Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case. |
|
quote: Gewoon meer privatiseren, de markt is de oplossing van alles. |
|
Misschien ben ik hier laat mee, maar de overwinningsspeech van Obama vond ik (tussen alle typisch Amerikaanse uitspraken) erg mooi. http://www.washingtonpost.com/politics/decision2012/president-obamas-full-victory-speech/2012/11/07/2366e94a-2854-11e2-b4e0-346287b7e56c_video.html quote: Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case. |
|
Hmm, heel soms ook iets positiever nieuws uit Den Haag: quote: Weet iemand overigens hoe een verlaging van een rente een betaling aan Griekenland kan zijn? Het is toch zo dat het dan minder inkomsten zijn in plaats van een betaling? Ik snap de media weer eens niet qua berichtgeving. Boeiender |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Nieuws, actualiteit en media | Vorige pagina | Volgende pagina |