IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Auteur:
Topic : Hoe knoopt de ZM'er de eindjes aan elkaar? [energiekosten topic] Vorige pagina | Volgende pagina
F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 04-11-2022 20:16 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Vergelijking van uw gasverbruik
Oktober 2021 146 m3
Oktober 2022 28 m3

Nou nou...





"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 04-11-2022 23:03 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

En het kost bijna hetzelfde.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


BillekeAlwerti
watch?v=dQw4w9WgXcQ
Usericon van BillekeAlwerti
Posted 07-11-2022 18:18 by BillekeAlwerti Wijzig reactieProfiel van BillekeAlwertiQuote dit bericht

Damn, ook gewoon 190 gekregen.. voel me bijna schuldig.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-11-2022 10:37 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ons nieuwe huis is nog rijkelijk voorzien van enkelglas. We hebben ook erg hoge plafonds (4m) dus erg veel lucht te verwarmen. Dat geeft natuurlijk erg veel luchtverplaatsing en dat voelt koud aan. Al het glas wordt nu vervangen door vacuümglas.

Er waren wel goedkopere opties maar de installatie daarvan zou de monumentale kozijnen hier compleet verzieken omdat alle sierlijsten er dan af gefreesd zouden moeten worden. Ook zijn zowel de thermische als akoestische isolatie van vacuümglas echt ongeëvenaard.

Het dunne enkelglas heeft een U-waarde van 5,8 en dempt zo'n 25db. We gaan nu naar een U-waarde van 0,4 en 39dB demping.

Verder is dit oude huis nog gebouwd zonder spouwmuren. Vacuümglas schijnt dan het risico te kunnen geven dat er condensvorming op gevels op kan treden. Daarom ben ik ook maar aan het bekijken of de gevels nog geïsoleerd kunnen worden.

Het mooie is dat we met twee isolatiemaatregelen 30 procent subsidie kunnen krijgen, anders 15 procent.


Nix
Usericon van Nix
Posted 10-11-2022 13:43 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 10 november 2022 10:37 schreef Snaack het volgende:
Verder is dit oude huis nog gebouwd zonder spouwmuren. Vacuümglas schijnt dan het risico te kunnen geven dat er condensvorming op gevels op kan treden. Daarom ben ik ook maar aan het bekijken of de gevels nog geïsoleerd kunnen worden.





Condensvorming ga je tegen door middel van ventilatie. Niet dat je niet zou moeten isoleren hoor. Maar voorkom dat je een potdicht huis creëert zonder ventilatie. Dat wil je niet.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 10-11-2022 18:52 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ja, maar......

Met ventilatie kan de warmte het huis uit en dat is nou net wat we allemaal niet willen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 10-11-2022 19:04 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Oftewel hij moet gewoon zijn plafonds verlagen.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Nix
Usericon van Nix
Posted 10-11-2022 19:06 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 10 november 2022 18:52 schreef XXL het volgende:
Ja, maar......

Met ventilatie kan de warmte het huis uit en dat is nou net wat we allemaal niet willen.



Hmm toch niet helemaal. Het is maar net hoe je het georganiseerd hebt. En zo te lezen zit Snaack in een verbouwing.

Wij hebben hier een WTW-systeem waarmee je de inkomende schoon gefilterde lucht verwarmd met de warmte van de gebruikte uitgaande binnenlucht. Voordeel; het hele jaar dezelfde aangename temperatuur (relatief warm in de winter en fris in de zomer), minder stookkosten (sowieso geen gas), gezonder binnenklimaat en weinig gebruikskosten. Aanschafkosten zijn vrij hoog, maar hier al zeker 10 jaar profijt van.



I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 11-11-2022 9:41 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 10 november 2022 13:43 schreef Nix het volgende:
Condensvorming ga je tegen door middel van ventilatie. Niet dat je niet zou moeten isoleren hoor. Maar voorkom dat je een potdicht huis creëert zonder ventilatie. Dat wil je niet.


Ik weet niet zeker of dit is wat er dan gebeurd? Volgens mij isoleert dat vacuümglas zo goed dat als gevolg de muren meer warmte opnemen. Die warmte gaat immers niet meer via de ramen verloren.

Zeker bij oudere muren zonder spouw treedt dan door het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenzijde condensvorming aan de gevel op en dat kun je voorkomen door de muren ook te isoleren.

Denk ik


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-11-2022 11:19 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 11 november 2022 9:41 schreef Snaack het volgende:
Ik weet niet zeker of dit is wat er dan gebeurd? Volgens mij isoleert dat vacuümglas zo goed dat als gevolg de muren meer warmte opnemen. Die warmte gaat immers niet meer via de ramen verloren.

Zeker bij oudere muren zonder spouw treedt dan door het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenzijde condensvorming aan de gevel op en dat kun je voorkomen door de muren ook te isoleren.

Denk ik



Ik denk ook dat je gelijk hebt. Wat condens en isolatie betreft.

Veel gemaakte fout bij verbouw/nieuwbouw is dat ventilatie wordt vergeten en daarbij wel zo goed geïsoleerd wordt dat er dus een dichte doos ontstaat. Een raampje open zetten is dan niet voldoende (bovendien weer negatief voor isolatie en energiebesparing. En met één raampje ventileer je niet, daarvoor heb je altijd twee openingen nodig*)

Wat met een dichte doos ontstaat is gebruikte lucht inademen en klagen over hoofdpijn.

Maar ik lees dat het om een oude (monumentale?) woning gaat?



*altijd mooi als mensen even wat ‘frisse lucht’ willen en één raampje open zetten.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 11-11-2022 11:47 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 11 november 2022 11:19 schreef Nix het volgende:
Wat met een dichte doos ontstaat is gebruikte lucht inademen en klagen over hoofdpijn.


Ha dat was zeker het geval in de vorige woning, een nieuwbouw bunker. Weliswaar met ventilatie en warmteterugwinning, maar het binnenklimaat vond ik erg onbehaaglijk. Benauwd en te warm.

quote:

Maar ik lees dat het om een oude (monumentale?) woning gaat?



Klopt, uit de 19e eeuw, dus geen problemen met ventilatie hahahaha.


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-11-2022 13:04 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 11 november 2022 11:47 schreef Snaack het volgende:

Klopt, uit de 19e eeuw, dus geen problemen met ventilatie hahahaha.



Check


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 7:38 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

Net weer zo’n maandoverzichtje van Vattenfall gehad… 16 kwh meer stroom gaan gebruiken, maar liefst 112 kuub gas minder verbruikt, vergeleken met oktober 2021. Oké, zachte oktober dit jaar, maar dat was vorig jaar ook. Ruim 220 euro bespaard volgens dat overzichtje, lang leve verwarmen met airco en spouwmuurisolatie. Volgende week vrijdag komen de zonnepanelen, scheelt ook weer wat.

[Dit bericht is gewijzigd door Ethereal op 17-11-2022 8:03]


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-11-2022 8:52 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2022 7:38 schreef Ethereal het volgende:
lang leve verwarmen met airco


Ah, een ervaringsdeskundige.

Kun jij mij misschien een indicatie geven van het aantal kWh wat zo'n apparaat verbruikt? Ik kom op internet dingen tegen als uitgaan van ongeveer een kwart van het warmtevermogen aan stroomverbruik.

Een 4000 Watt airco zou dan op een stroomverbruik van 1 kWh komen.

Is dat een beetje een reële waarde?

En moet zo'n airco dan permanent aan staan om het een beetje behagelijk te krijgen of net als de cv af en toe? Zeg 8 uur per dag ofzo?

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-11-2022 9:12]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 10:07 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 november 2022 8:52 schreef XXL het volgende:
Ah, een ervaringsdeskundige.

Kun jij mij misschien een indicatie geven van het aantal kWh wat zo'n apparaat verbruikt? Ik kom op internet dingen tegen als uitgaan van ongeveer een kwart van het warmtevermogen aan stroomverbruik.

Een 4000 Watt airco zou dan op een stroomverbruik van 1 kWh komen.

Is dat een beetje een reële waarde?

En moet zo'n airco dan permanent aan staan om het een beetje behagelijk te krijgen of net als de cv af en toe? Zeg 8 uur per dag ofzo?


Ze zeggen idd dat zo'n ding een rendement van 400% heeft, 1kw erin, 4kw aan warmte eruit. Ik heb even gekeken, volgens de app van dat apparaat heb ik deze maand tot zover 51 kwh verstookt, en dan staat dat ding sowieso elke avond en regelmatig de hele dag aan. Mijn vrouw is de maandagen en dinsdagen thuis en is nogal een koukleum, hehe...

Het grote nadeel is inderdaad wel dat, omdat het bewegende lucht is, de warmte héél snel weg is als je het ding uitzet. Waar een CV of houtkachel oid nog een tijdje warm blijft is dat bij een airco meteen gebeurd. Oftewel, aanzetten en aanlaten. Kunt er overigens ook hele weekschema's op programmeren als je dat wil.

Nadeel nummer 2 bij de onze: de temperatuursensor zit op het apparaat zelf, bovenin de woonkamer dus. Waar het het eerst warm wordt. Het ding vindt het dus al snel warm genoeg als je hem op 20 of 21 graden zet. Oplossing: een paar graden hoger zetten en klaar. Als wij hem op 25 graden zetten wordt het in de woonkamer keurig rond de 21 graden. Hij schakelt zichzelf in en uit als het te koud of warm genoeg is. Overigens zijn er ook airco's te krijgen met diezelfde sensor op de afstandsbediening, als ik dit had geweten had ik daarvoor gekozen.

Je kunt het ding wel horen blazen, maar het valt mij al niet meer op. Op de zachtste stand is het echt verwaarloosbaar. Moet 'ie echter even vol gas om een echt koude kamer goed op te warmen, dan loeit het ding wel even, maar dat is maar voor korte tijd.

Verder is het heel aangename warmte. Wij hebben op de begane grond een oppervlakte van zo'n 55m2, inhoud 140m3, en krijgen het aardig warm met een 3,5kWh-unit. We wilden eerst een aparte unit in de keuken maar hebben het eerst met eentje geprobeerd en dat gaat prima. Mocht je in de buurt van de Achterhoek wonen ben je van harte welkom om een keer te komen kijken.

Edit: wij hebben overigens een Mitsubishi Heavy Industries, beneden een SRK35ZS en boven een SRK50ZS. Die is echter alleen voor koeling en wordt (nog) niet gebruikt om te verwarmen. Misschien van de winter als mijn dochter boven wil spelen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ethereal op 17-11-2022 10:09]


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-11-2022 10:35 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Thanx, daar kan ik wel wat mee.

Dan reken ik even snel bierviltje-style met mijn gasverbruik voor verwarmen . Tot nu toe deze maand ongeveer:

Verwarmen op Gas --> 25 X €2,15 = €55

Aan stroom voor een airco zou dat als ik jouw waarde aanhoud dan zijn:

51 x €0,48 = €25

Hoewel onze woningen waarschijnlijk niet 1 op 1 te vergelijken zijn wat betreft afmeting en mate van isolatie geeft me dat toch een beetje een indicatie.

Ik krijg het idee dat ik met verwarmen op stroom toch wel eens voordeliger uit kunnen zijn. Ook zonder zonnepanelen.




[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-11-2022 10:43]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 11:04 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 november 2022 10:35 schreef XXL het volgende:
Thanx, daar kan ik wel wat mee.

Dan reken ik even snel bierviltje-style met mijn gasverbruik voor verwarmen . Tot nu toe deze maand ongeveer:

Verwarmen op Gas --> 25 X €2,15 = €55

Aan stroom voor een airco zou dat als ik jouw waarde aanhoud dan zijn:

51 x €0,48 = €25

Hoewel onze woningen waarschijnlijk niet 1 op 1 te vergelijken zijn wat betreft afmeting en mate van isolatie geeft me dat toch een beetje een indicatie.

Ik krijg het idee dat ik met verwarmen op stroom toch wel eens voordeliger uit kunnen zijn. Ook zonder zonnepanelen.





Houd er wel rekening mee dat je met die airco dan logischerwijs slechts één ruimte/verdieping verwarmt, en badkamers of tweede verdiepingen dan alsnog met gas verwarmd moeten worden, of heul koud blijven. Maar als je daar rekening mee houdt denk ik idd dat het stukken voordeliger kan zijn ja!


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-11-2022 11:36 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ach, joh. Boven hoeft het niet zo warm te zijn.

Gewoon een buisje door de voormalige afvoer van de kachel van vroeger en wat warmte van de kamers naar boven 'ventileren'.

Vreemd genoeg denk ik dat het nou zou kunnen werken ook.

En anders zou ik die kleine slaapkamers zelfs nog warm krijgen met zo'n kleine 350 watt plintverwarming voor in de camper. die kost je voor ongeveer 160 euro de kop ook niet.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-11-2022 11:44]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 11:46 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 november 2022 11:36 schreef XXL het volgende:
Ach, joh. Boven hoeft het niet zo warm te zijn.

Gewoon een buisje door de voormalige afvoer van de kachel van vroeger en wat warmte van de kamers naar boven 'ventileren'.

Vreemd genoeg denk ik dat het nou zou kunnen werken ook.




Of in het ergste geval zo'n systeem ernaast. Hebben wij ook al jaren, geniaal. Ik werk 100% thuis en heb daarvoor een klein kamertje ingericht, alleen was dat daarvoor een drama. Thermostaat hing beneden dus ik rende me de blub, als het beneden warm genoeg was ging boven de verwarming uit, als mijn vrouw de houtkachel aan had moest de thermostaat naar 25 graden, kut.

Nu dit systeem draaien: elke kamer heeft in die radiatorknop een eigen thermostaat. Als ik ervoor kies mijn kantoortje te verwarmen draait dat systeem automatisch alle andere knoppen in huis dicht en vraagt 'ie net als een 'normale' thermostaat warm water aan de ketel. Kamertje warm? Ketel uit. Kan dus allemaal op een per-kamer-basis. Vrouw beneden de airco aan, ik boven ook lekker warm met slechts een klein beetje gas.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-11-2022 12:00 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Als ik beneden met een airco verwarm kan ik ook gewoon beneden de radiatoren dichtdraaien en het draadje van de thermostaat doortrekken naar een slaapkamer.

Lijkt me veel goedkoper.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 12:16 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 november 2022 12:00 schreef XXL het volgende:
Als ik beneden met een airco verwarm kan ik ook gewoon beneden de radiatoren dichtdraaien en het draadje van de thermostaat doortrekken naar een slaapkamer.

Lijkt me veel goedkoper.


Dat kan ook, hehe, dat had ik misschien ook gedaan als ik toen al met airco had verwarmd. Deden we toen echter nog niet, maar blijkt ook nu nog wel heel handig te zijn


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-11-2022 14:16 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 17 november 2022 11:46 schreef Ethereal het volgende:


Of in het ergste geval zo'n systeem ernaast. Hebben wij ook al jaren, geniaal. Ik werk 100% thuis en heb daarvoor een klein kamertje ingericht, alleen was dat daarvoor een drama. Thermostaat hing beneden dus ik rende me de blub, als het beneden warm genoeg was ging boven de verwarming uit, als mijn vrouw de houtkachel aan had moest de thermostaat naar 25 graden, kut.

Nu dit systeem draaien: elke kamer heeft in die radiatorknop een eigen thermostaat. Als ik ervoor kies mijn kantoortje te verwarmen draait dat systeem automatisch alle andere knoppen in huis dicht en vraagt 'ie net als een 'normale' thermostaat warm water aan de ketel. Kamertje warm? Ketel uit. Kan dus allemaal op een per-kamer-basis. Vrouw beneden de airco aan, ik boven ook lekker warm met slechts een klein beetje gas.


Ik ben dit heel hard aan het eye-ballen. Wij hebben in de 2 grote leefruimtes pelletkachels en in 1 daarvan hangt ook de thermostaat. Dus, als de kachels branden slaat de ketel niet aan etc etc etc. Wat een stom systeem is het toch ook.

Er hangt hier nog een Toon, wat handig voor het realtime inzicht in verbruik. Dat zou verloren gaan met een ander systeem. Maar ik kan al met een dag vertraging verbruik inzien bij onze leverancier, dus, boeiend. En wij zijn ook geen klant bij Eneco dus Toon heeft verder geen voordelen voor ons.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 17-11-2022 15:13 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 17 november 2022 14:16 schreef Snaack het volgende:
Ik ben dit heel hard aan het eye-ballen. Wij hebben in de 2 grote leefruimtes pelletkachels en in 1 daarvan hangt ook de thermostaat. Dus, als de kachels branden slaat de ketel niet aan etc etc etc. Wat een stom systeem is het toch ook.

Er hangt hier nog een Toon, wat handig voor het realtime inzicht in verbruik. Dat zou verloren gaan met een ander systeem. Maar ik kan al met een dag vertraging verbruik inzien bij onze leverancier, dus, boeiend. En wij zijn ook geen klant bij Eneco dus Toon heeft verder geen voordelen voor ons.


Goeie timing, dit spul is rond black friday meestal aardig in de aanbieding. Werkt echt top, draait hier al bijna 3 jaar zonder enige hickup.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 18-11-2022 0:53 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ik ga me eens een beetje inlezen. Welk merk is dat? Zijn dat die dingen van Tado?

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 18-11-2022 1:43]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 18-11-2022 7:09 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 18 november 2022 0:53 schreef XXL het volgende:
Ik ga me eens een beetje inlezen. Welk merk is dat? Zijn dat die dingen van Tado?


Jup! Al zag ik laatst dat zelfs de Action gelijksoortige setjes verkoopt voor 99 euro geloof ik. Weet alleen niet of ik me daaraan zou durven branden, heb daar nog geen reviews van gelezen. Tado is in elk geval tried and tested, maar wel 2,5 keer zo duur.

https://shop.action.com/nl-nl/p/8712879156871/lsc-smart-connect-heating-set-radiatorknop


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen