IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Auteur:
Topic : Hoe knoopt de ZM'er de eindjes aan elkaar? [energiekosten topic] Vorige pagina | Volgende pagina
ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 03-12-2022 23:09 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Nouja het maandgemiddelde valt vrijwel volledig uit de aangegeven bandbreedte van gemiddelde. en 2021 was natuurlijk ook zacht. Weet niet wat die bandbreedte precies aangeeft maar er spreekt meestal wel een bepaalde verwachting uit.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2022/november

overigens als een graadje minder in je huis significant uitmaakt zal 1,5 graden warmen buiten ook wel redelijk uitmaken.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 04-12-2022 10:46 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 3 december 2022 23:09 schreef ElitE het volgende:
Nouja het maandgemiddelde valt vrijwel volledig uit de aangegeven bandbreedte van gemiddelde. en 2021 was natuurlijk ook zacht. Weet niet wat die bandbreedte precies aangeeft maar er spreekt meestal wel een bepaalde verwachting uit.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2022/november

overigens als een graadje minder in je huis significant uitmaakt zal 1,5 graden warmen buiten ook wel redelijk uitmaken.


Dat graadje zal zeker uitmaken maar ik denk persoonlijk dat alleen de temperatuur niet voldoende is voor een vergelijking.

Gezien de ligging van mijn huis maakt het aantal zonuren hier bijvoorbeeld ook een aardig verschil.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-12-2022 18:28 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 3 december 2022 23:09 schreef ElitE het volgende:
Nouja het maandgemiddelde valt vrijwel volledig uit de aangegeven bandbreedte van gemiddelde. en 2021 was natuurlijk ook zacht. Weet niet wat die bandbreedte precies aangeeft maar er spreekt meestal wel een bepaalde verwachting uit.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2022/november

overigens als een graadje minder in je huis significant uitmaakt zal 1,5 graden warmen buiten ook wel redelijk uitmaken.

Bij ons bedrijf hebben ze van 1 januari tot 31 oktober gekeken, waarbij we vanaf april naar 19 graden zijn gegaan (plus wat andere maatregelen). Ten opzichte van vorig jaar 32% minder gasgebruik.

Vorig jaar was het kouder, en een manier om dat te verrekenen is de 'graaddag'. 18 graden minus gemiddelde buitentemperatuur op een dag = het aantal graaddagen van die dag. Volgens mij wordt er dan gewoon een lineaire correctie gedaan. In ieder geval naam de besparing dan af naar 23%.

Is natuurlijk een hele simpele manier om met dit soort dingen om te gaan, met geeft wel een idee van de orde grootte.

edit: fix dankzij XXL

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 19-12-2022 16:23]


I wish I was a butterfly


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 04-12-2022 18:29 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 4 december 2022 10:46 schreef XXL het volgende:
Dat graadje zal zeker uitmaken maar ik denk persoonlijk dat alleen de temperatuur niet voldoende is voor een vergelijking.

Gezien de ligging van mijn huis maakt het aantal zonuren hier bijvoorbeeld ook een aardig verschil.

Als je veel raamoppervlakte hebt maakt dat zeker een verschil. Hoeveel, geen idee Maar hier werd ook geopperd om in de herfst/winter bij zon de automatische zonwering uit te zetten, juist om inderdaad net wat warmte van directe zonnestraling mee te pakken.

edit: natuurlijk ook weer afhankelijk hoe goed geïsoleerd je ramen zijn. Als je heel veel warmte verliest met slecht geïsoleerd glas weet ik niet of directe straling dat kan compenseren.

edit2/3: eigenlijk weet ik überhaupt niet of het zelfs met goede isolatie tegen elkaar opweegt

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 04-12-2022 18:33]


I wish I was a butterfly


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 04-12-2022 19:49 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 4 december 2022 18:28 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

Gemiddelde buitentemperatuur op een dag minus 18 graden = het aantal graaddagen van die dag.




Net andersom als ik google op graaddag. En lager dan 0 wordt 0.
Maargoed, ik vind dit wel interessant. Kijken of ik het snap.
Kan ik dat in 1x met de gemiddelde maandtemperatuur doen?

Voor mijn regio geldt dan:

November 2022 geeft 18-8,31 = 9,69 graaddagen.
November 2021 geeft 18-6,99 = 11,01 graaddagen.

Dat geeft dan een verschil van 12% vergeleken met 2021.
Mijn gasverbruik was echter 38% lager dan in 2021.

Dan heb ik dus 38-12 = 26% minder verbruik wat niet gerelateerd is aan het weer en ben goed bezig?

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 04-12-2022 19:52]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 13-12-2022 19:39 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 14-12-2022 1:36 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Even de tabellen voor meer duidelijkheid en om uit te kunnen rekenen wat je tot aan je jaarrekening mag verbruiken.

Gasverbruik 1.200 m3

Januari 221m3
Februari 188m3
Maart 159m3
April 86m3
Mei 35m3
Juni 19m3
Juli 17m3
Augustus 17m3
September 24m4
Oktober 81m3
November 146m3
December 207m3

Stroomverbruik 2.900 kWh

Januari 339 kWh
Februari 280 kWh
Maart 267 kWh
April 207 kWh
Mei 181 kWh
Juni 159 kWh
Juli 161 kWh
Augustus 176 kWh
September 199 kWh
Oktober 266 kWh
November 306 kWh
December 356 kWh


[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 14-12-2022 1:43]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 14-12-2022 1:55 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Voor mij is dat:

Gas tot de jaarrekening - 375
Gas rest van 2023 - 825

Stroom tot de jaarrekening - 569
Stroom rest van 2023 - 2331

Ik kom er wel mee weg. In januari en februari kan de verwarming zelfs hoger dan hij nu staat zonder in de gevarenzone te komen.

Je moet je rantsoen toch opmaken want bewaren mag niet.

Wat ik dan overhoud voor de rest van 2023 is ongeveer wat ik normaal in een heel jaar verbruik.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 14-12-2022 13:07]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 15-12-2022 13:04 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Zo. Ik ben er klaar mee.

Op mijn werk 8 uur in de kou. In de pauze buiten roken met -10. Flikker maar op met je gasvoorraad. Thuis de verwarming van 18 nnaar 19 graden gezet.

Ik zie nog steeds winkels met de deur open dus dat graadje bij mij thuis zal het verschil vast niet maken.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 15-12-2022 14:07 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 14 december 2022 1:36 schreef XXL het volgende:
Even de tabellen voor meer duidelijkheid en om uit te kunnen rekenen wat je tot aan je jaarrekening mag verbruiken.

Gasverbruik 1.200 m3

Januari 221m3
Februari 188m3
Maart 159m3
April 86m3
Mei 35m3
Juni 19m3
Juli 17m3
Augustus 17m3
September 24m4
Oktober 81m3
November 146m3
December 207m3

Stroomverbruik 2.900 kWh

Januari 339 kWh
Februari 280 kWh
Maart 267 kWh
April 207 kWh
Mei 181 kWh
Juni 159 kWh
Juli 161 kWh
Augustus 176 kWh
September 199 kWh
Oktober 266 kWh
November 306 kWh
December 356 kWh



We zijn dus op het punt aangekomen dat de overheid tot op de dag bepaalt hoeveel energie de burger gebruikt. Mooie ontwikkeling


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-12-2022 14:33 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 25 november 2022 9:29 schreef Snaack het volgende:
We hebben zo'n 200m2 woonoppervlak, beneden plafonds van 4m hoog en boven zo'n 3.5m. Grotendeels nog enkelglas, dak is slecht geïsoleerd, buitenmuur zonder spouw, dus dat gaat hard ja. 1 van de pelletkachels is momenteel buiten bedrijf, dat helpt ook niet natuurlijk. We hebben op een dag al 12 kuub verstookt.


De pelletkachel doet het weer, maar met de vrij strenge vorst gaat het hard met verbruik natuurlijk. De verwarming staat 's nachts op 16 graden, niet alle radiatoren staan open, vanochtend bij het opstaan was er al 5 kuub verstookt.

Ik was gisteren chagrijnig van de kou en heb de verwarming op 19 graden gezet, in 1 dag 15 kuub verstookt. Teringjantje.

Toch zouden wij dan nog safe moeten zitten met het voorschotbedrag. Het verbruik is ingeschat op 2000 kuub per jaar.

Desalniettemin vind ik het vrij obsceen om in een jaar tijd zeg tienduizend euro kwijt te zijn aan gas, elektra en pellets. Dankzij het prijsplafond wordt dat nu de helft. Nog een hoop geld.

Ik heb in mijn werkkamer in afwachting van het vacuümglas (wat duurt dat lang zeg..) uit pure ellende een voorzetraam van perspex voor de raampjes gemonteerd. Dat werkt vrij aardig moet ik zeggen. Maar ik zit wel met een dikke trui en sloffen aan, en ik heb een een elektrische deken en een extra kacheltje.

Ik had nog nooit enkelglas gehad, maar dat houdt echt alleen de wind tegen zeg..

Volgend jaar zal het beter zijn, met nieuwe beglazing en dakisolatie.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 15-12-2022 14:34 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Aangezwengeld met je recent gekochte tickets?



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-12-2022 14:39 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Nee de dagen van hautain verkwisting zijn helaas wel voorbij in huize Snaack.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 15-12-2022 14:54 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Misschien wil Hugo een deel van je schoenencollectie overnemen. Hij lijkt dezelfde smaak te hebben.



[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 15-12-2022 14:54]


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-12-2022 15:21 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Haha!!

Daar heb ik op Vinted een hoop mensen blij mee gemaakt.

Ik heb serieus op een paar paar na alles weggedaan.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 15-12-2022 15:35 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Henk Otten is trots op je... avatar.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 15-12-2022 22:33 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 15 december 2022 14:33 schreef Snaack het volgende:
De pelletkachel doet het weer, maar met de vrij strenge vorst gaat het hard met verbruik natuurlijk. De verwarming staat 's nachts op 16 graden, niet alle radiatoren staan open, vanochtend bij het opstaan was er al 5 kuub verstookt.

Ik was gisteren chagrijnig van de kou en heb de verwarming op 19 graden gezet, in 1 dag 15 kuub verstookt. Teringjantje.

Toch zouden wij dan nog safe moeten zitten met het voorschotbedrag. Het verbruik is ingeschat op 2000 kuub per jaar.

Desalniettemin vind ik het vrij obsceen om in een jaar tijd zeg tienduizend euro kwijt te zijn aan gas, elektra en pellets. Dankzij het prijsplafond wordt dat nu de helft. Nog een hoop geld.

Ik heb in mijn werkkamer in afwachting van het vacuümglas (wat duurt dat lang zeg..) uit pure ellende een voorzetraam van perspex voor de raampjes gemonteerd. Dat werkt vrij aardig moet ik zeggen. Maar ik zit wel met een dikke trui en sloffen aan, en ik heb een een elektrische deken en een extra kacheltje.

Ik had nog nooit enkelglas gehad, maar dat houdt echt alleen de wind tegen zeg..

Volgend jaar zal het beter zijn, met nieuwe beglazing en dakisolatie.


Een infraroodpaneeltje niks voor je? Kosten je de kop niet, ook niet qua verbruik.. Zelf geen ervaring mee, maar de planning is zo’n ding op de badkamer te hangen en als dat snel genoeg warm wordt er ook eentje op het toilet te hangen. Geschakeld aan de verlichting.

Hier heeft de airco het met temperaturen van -8 wat zwaar, maar met wat extra blazen krijg ik de kamer redelijk vlot richting de 20 graden en een beetje. Enige nadeel: om de paar uur moet dat ding even een paar minuten ontdooien en als zo’n unit stilstaat koelt het vlot af. Scheelt zo een hele graad. Maargoed, snel daarna is er weer warme lucht dus zeer aangenaam. Als alles ooit weer een keer een beetje normaal wordt scoor ik wel weer een stapel briketten voor de houtkachel om met strenge vorst wat bij te kunnen stoken.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 15-12-2022 23:15 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2022 22:33 schreef Ethereal het volgende:
Een infraroodpaneeltje niks voor je? Kosten je de kop niet, ook niet qua verbruik..

Een maat van me met een groot bedrijfspand aan huis is er erg blij mee. Heeft die dingen overal opgehangen, stookt daarnaast hout en is helemaal van het gas af.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-12-2022 1:48 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2022 22:33 schreef Ethereal het volgende:
Hier heeft de airco het met temperaturen van -8 wat zwaar, maar met wat extra blazen krijg ik de kamer redelijk vlot richting de 20 graden en een beetje. Enige nadeel: om de paar uur moet dat ding even een paar minuten ontdooien en als zo’n unit stilstaat koelt het vlot af. Scheelt zo een hele graad. Maargoed, snel daarna is er weer warme lucht dus zeer aangenaam.


Ik ben niet blij met aircoverwarming.

De buren van 3 huizen verderop doen dat fulltime en ik hoor dat kreng hier boven de televisie uit nog loeien.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 16-12-2022 1:48]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-12-2022 2:07 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 15 december 2022 14:33 schreef Snaack het volgende:
Maar ik zit wel met een dikke trui en sloffen aan, en ik heb een een elektrische deken en een extra kacheltje.



Klinkt misschien raar maar probeer het gewoon eens:

https://www.welkoop.nl/donkerstraler-150watt-_1310141?channable=00757969640031333130313431cc&utm_source=Google_shopping&utm_medium=organic&gclid=EAIaIQobChMI8aPAq_f8-wIVTvZ3Ch0j_wAkEAQYASABEgIR1vD_BwE

Aanschaf kost je de kop niet en het vermogen van 150 watt is ook te overzien. Lekker op je buro zetten en het zal je verbazen hoe goed dat werkt. Ik heb hem in zo'n lamp gedraaid die je normaal gebruikt voor die rode lampen voor je spieren.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 16-12-2022 2:14]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-12-2022 7:14 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ik heb alle gegevens voor mijn budgetberekening 2023 wel zo'n beetje binnen. Alleen de gemeentelijke belastingen kunnen nog iets wijzigen.

Netto heb ik per periode ongeveer 180 euro extra aan loon en reiskosten.
Dat houdt in dat ik maandelijks onder de streep na aftrek van vaste lasten ongeveer 100 euro extra overhoud voor normale uitgaven. Eigenlijk nog wat meer want kosten voor energie heb ik erg ruim aangehouden.

Verder houd ik dan nog 1 periodeloon volledig over omdat ik bij mijn berekening inclusief vaste lasten een periodeloon aanhoudt als maandloon. Extra's zoals eenmalige uitkering op het werk, zorgtoeslag en belastingteruggaaf heb ik in de berekening dan nog niet eens meegenomen.

Nou worden de boodschappen uiteraard ook duurder maar rekening houdend met de gestegen kosten voor levensonderhoud denk ik dat ik er al met al nog aardig goed mee wegkom.




Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 17-12-2022 7:19 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Kijk daar, de nieuwe Snaack.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-12-2022 7:59 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Inderdaad.

Reden 1:

Omdat ik geil op spreadsheets, overzichtjes en financieel een beetje plannen. Wat eigenlijk iedereen gewoon zou moeten doen, maargoed. Er zijn natuurlijk ook best veel mensen die dat teveel moeite vinden en alles maar een beetje op zich af laten komen. Alleen als ik dat had gedaan had ik niet al iets minder kunnen gaan werken. Hoort allemaal bij de keuzes die mensen in hun leven maken.

Reden 2:

Omdat de vegan zaken in mijn kerstpakket me nog best smaakten en ik het vegan voer in dB's ook prima te knagen vond.

Misschien moet ik hem toch maar eens vragen naar wat toprestaurants.

Edit:

De vegan vissticks heb ik niet gegeten want omdat ik geen vis eet en ze nogsteeds vissticks heten vindt mijn hoofd dat moeilijk.
De Beyond Meat gehaktballetjes vond ik erg smakelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-12-2022 8:03]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 17-12-2022 10:09 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Ja man, Snaack moet hout gaan sprokkelen en zijn schoenencollectie verkopen en XXL wordt even de big spender.


Btw, als je een beetje zoekt zitten er best wel aardige vleesvervangers tussen. Ook zooi die je je grootste vijand nog niet zou geven, alhoewel...

Heb toevallig vandaag bij de Lidl die vegan vissticks aangeschaft om te proberen, want aanbieding.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 17-12-2022 10:20 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Wat een positiviteit op ZM op de zaterdagochtend.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen