IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : Hoe knoopt de ZM'er de eindjes aan elkaar? [energiekosten topic] Vorige pagina | Volgende pagina
Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 03-03-2024 14:04 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Je had ons er op zijn minst aan kunnen herinneren dat Essent de energieprijzen verlaagt per 1 april.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-03-2024 14:09 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Sorry, ik kon natuurlijk niet weten dat juist op dit moment je browser nu.nl niet meer weer kan geven.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 03-03-2024 14:10 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Wat heeft Nu.nl nu weer met Essent te maken?



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-03-2024 14:14 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

En alsof dat boeit voor die paar kuub die je tussen 1 april en het volgende stookseizoen gebruikt.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 03-03-2024 14:15]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 03-03-2024 14:19 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Zeker wel, gewoon iedere keer een minuut langer douchen dan nu tot het volgende stookseizoen.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 03-03-2024 16:30 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Een minuutje langer douchen.

Prettige bonus als je bespaart op persoonlijke hygiëne maar ik geef er toch de voorkeur aan om een beetje fris en fruitig de dag te beginnen.



[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 03-03-2024 16:32]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 01-04-2024 10:01 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Score voor afgelopen maand.

Stroom:

Gemiddeld verbruik 2017 t/m 2023 - 210 kWh
Dit jaar - 123 kWh

Gas:

Gemiddeld verbruik 2017 t/m 2023 - 137 kuub
Dit jaar - 68 kuub


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 06-04-2024 9:41 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl





Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 06-04-2024 11:52 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Ik heb een energiecontract op standje flink genaaid: 175 euro per maand.
Dat was het minste werk.

Ongeveer 1,35 per kuub gas en 0,35 per kWh stroom.
Waar je tegenwoordig extra op gepakt wordt zijn de netbeheerkosten en vaste leverkosten.
Tel je deze op dan zit ik aan 70 euro per maand, puur aan deze kosten die eigenlijk een bijzaak zouden moeten zijn.

Zonder de puf te hebben dit uit te zoeken vermoed ik dat het deze kosten zijn die de energiemaatschappijen aan het buffen zijn geweest het afgelopen jaar.
Pure winst.


Winter is coming


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 06-04-2024 13:48 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Nouja vooropgesteld geen van de energiebedrijven is te bestempelen als zielig. Maar het in stand houden en transformeren van het huidige stroomnetwerk kost nogal wat, zeker nu opwekking van energie heel variabel is door zon en wind. Die kosten komen nu bij iedereen terecht terwijl vooral de zonnepanelenhouders er keihard voordeel bij hebben. Dat is waarom je de salderingsregeling af zou moeten bouwen. Anders betaald een huurder die zelf in een g label flat zit de transitiekosten voor de yup met 36 panelen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 06-04-2024 14:25 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Maar een huurder die zelf in een g label flat zit kan ook gewoon meedoen aan een collectief zonnepanelenproject zonder dat ie ze zelf op zijn dak heeft liggen.

Daarom vind ik het te kort door de bocht om te stellen dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen ten gunste van de zonnepanelenbezitters.

Los daarvan verzinnen energiemaatschappijen allerlei manieren om de zonnepanelenbezitter extra te laten betalen, hoger vast recht, duurder gas, hogere electriciteitsprijs.

Neemt niet weg dat de salderingsregeling achterhaald is.

Maar waar men verzaakt heeft is het duidelijk vermelden dat het de bedoeling was dat bij het afschaffen van salderen de bedoeling was dat de panelenbezitter 80% van de kale stroomprijs zou krijgen.

Als dat goed gecommuniceerd was dan was de afbouw misschien wel gewoon doorgegaan.

En de vraag is of de energiemaatschappijen tzt de panelenbezitter dan niet extra blijven belasten middels bovengenoemde omwegen.

Graaien viert nou eenmaal hoogtij.


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 06-04-2024 16:35 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Grappig.

Bij Vattenfall kun je wanneer je terug wilt leveren geen dynamisch contract afsluiten want dat zou te complex zijn in combinatie met de salderingsregeling.

En volgens de voorwaarden hebben ze het recht om de inkoopkosten die bovenop de marktprijs in rekening worden gebracht 4x per jaar aan te passen.



[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 06-04-2024 16:43]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 24-05-2024 11:54 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl





Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 25-05-2024 3:09 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ah, ik heb een verlengaanbod van Vattenfall.

Vorig jaar vond ik het aanbod prima.
Dit jaar kan ik elders bij gelijk verbruik een contract afsluiten wat me per maand ruim 30 euro minder kost.

Dat zal dus wel een gevalletje 'Bye Bye Vattenfall' worden.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-05-2024 10:51 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Via de ANWB zit ik nog steeds onder het gemiddelde prijsniveau qua elektriciteit in NL met hun dynamische tarieven. Geen gas (stadswarmte...), geen zonnepanelen.

Kan vast beter door er echt goed naar te kijken (wat ook kan betekenen dat ik een andere leverancier/constructie zou moeten kiezen), maar vind dit toch best goed uitpakken.


I wish I was a butterfly || Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-05-2024 10:51 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 25 mei 2024 3:09 schreef XXL het volgende:
Ah, ik heb een verlengaanbod van Vattenfall.

Vorig jaar vond ik het aanbod prima.
Dit jaar kan ik elders bij gelijk verbruik een contract afsluiten wat me per maand ruim 30 euro minder kost.

Dat zal dus wel een gevalletje 'Bye Bye Vattenfall' worden.

M'n ex werkt daar, neem maar afscheid, ja

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 27-05-2024 10:51]


I wish I was a butterfly || Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 27-05-2024 10:52 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Maandbedragen afgaande op het verbruik in het verlengaanbod van Vattenfall (Wat aardig overeenkomt met mijn verwachting) en inclusief korting op de jaarrekening bij een 1-jarig contract:

Vattenfall - €135 (Geen korting want geen nieuwe klant)
Engie - €105
Essent - €110

Bij niets doen en overgaan naar Vattenfall variabel kom ik op €148 per maand.

De sigaar uit eigen doos:

Bij Essent is de korting dan wel het hoogst maar zijn de tarieven per eenheid hoger en zijn de vaste leveringskosten ook hoger dan bij Engie.





[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 27-05-2024 10:57]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-05-2024 11:02 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 27 mei 2024 10:52 schreef XXL het volgende:
Maandbedragen afgaande op het verbruik in het verlengaanbod van Vattenfall (Wat aardig overeenkomt met mijn verwachting) en inclusief korting op de jaarrekening bij een 1-jarig contract:

Vattenfall - €135 (Geen korting want geen nieuwe klant)
Engie - €105
Essent - €110

Bij niets doen en overgaan naar Vattenfall variabel kom ik op €148 per maand.

De sigaar uit eigen doos:

Bij Essent is de korting dan wel het hoogst maar zijn de tarieven per eenheid hoger en zijn de vaste leveringskosten ook hoger dan bij Engie.

Kortingen voor nieuwe klanten moeten bij wet verboden worden, wat een onzin. Tuurlijk, gebruik van maken als het er is, maar het is het zoveelste ding wat risico's bij de klant legt terwijl die eigenlijk geen enkele macht heeft.

Jij lijkt het goed te overzien, daar niet van. Maar het blijft absurd dat particulieren zulke rekensommen zouden moeten maken, zeker met de energietransitie nu.

Over dat laatste, ik vind het nog steeds moeilijk om te onthouden dat ik beter m'n vaatwasser of wasmachine rond 13:00 kan aanzetten dan 's nachts met dynamische tarieven Maar ja, moet ik ook iets hebben om het op afstand aan te kunnen zetten om er echt goed gebruik van te maken,


I wish I was a butterfly || Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 27-05-2024 11:04 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Vanwege te verwachten veranderingen zoals de invoer van terugleverkosten en mogelijk afschaffen van de saldering die ongetwijfeld invloed gaan hebben op de kosten kies ik op dit moment sowieso niet voor een contract van langer dan een jaar.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-05-2024 11:07 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 27 mei 2024 11:04 schreef XXL het volgende:
Vanwege te verwachten veranderingen zoals de invoer van terugleverkosten en mogelijk afschaffen van de saldering die ongetwijfeld invloed gaan hebben op de kosten kies ik op dit moment sowieso niet voor een contract van langer dan een jaar.

Ja, terecht. Dat is ook een van die nare dingen waar het risico op de particulier afgewenteld wordt, terwijl die er niet echt wat mee kan noch de buffer heeft.

edit: jaartje of 1-2 geleden had ik bijna zonnepanelen laten zetten, gelukkig had ik het geld toen voor wat anders nodig anders had ik nu harder moeten nadenken

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 27-05-2024 11:08]


I wish I was a butterfly || Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 27-05-2024 11:11 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 27 mei 2024 11:02 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Jij lijkt het goed te overzien, daar niet van. Maar het blijft absurd dat particulieren zulke rekensommen zouden moeten maken, zeker met de energietransitie nu.




Het blijft sowieso één grote gok omdat de markt momenteel volledig onvoorspelbaar is maar met €105 aan verwachtte kosten per maand het komende jaar kan ik prima leven.

Edit:

Over het afgelopen jaar kom ik ongeveer op €120 uit.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 27-05-2024 11:13]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 27-05-2024 12:41 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 27 mei 2024 11:11 schreef XXL het volgende:
Het blijft sowieso één grote gok omdat de markt momenteel volledig onvoorspelbaar is


https://www.energievergelijk.nl/nieuws/essent-gaat-terugleverkosten-invoeren-contract-zonder-zonnepanelen-fors-goedkoper

Dit dus.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 27-05-2024 12:41]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 27-05-2024 15:53 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Die website beschrijft het anders dan in dit bericht staat.

https://www.nu.nl/economie/6314432/essent-voert-ook-terugleverkosten-zonnepanelen-in.html

Minimaal 4.07 euro per maand staat daar.
Vraag me af waarop ze dat baseren en wat de voorwaarden zijn om op als gebruiker op dit bedrag of hoger uit te komen.

Tevens vraag ik me af wat ze gaan doen voor mensen die een PV hebben en al een thuisbatterij.



[Dit bericht is gewijzigd door Natural Disaster op 27-05-2024 15:56]


Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 28-05-2024 1:05 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

https://www.essent.nl/klantenservice/contract/terugleverkosten

In schaal 1 en 2 betaal je nog geen terugleverkosten.

Schaal 3 (vanaf 251 kWh) betaal je een vast bedrag van €4,07 per maand.



Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 28-05-2024 15:45 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Ja, ik had het gezien.

Het is ook zo dat het maandbedrag van de 'boete' wordt bepaald door alle stroom die je terugleverd en niet over het overschot na salderen. Dus eigenlijk betaal je toch voor de stroom die je in de winter saldeert.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen