IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Auteur:
Topic : Hoe knoopt de ZM'er de eindjes aan elkaar? [energiekosten topic] Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 16-06-2023 8:51 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

En vooral ook niet te citeren, dat komt zo opdringering vover


When your people matter, menstrual health matters


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 16-06-2023 8:56 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Met een Josefine knoop.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-06-2023 9:08 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ik ga trouwens ook geen advies geven.

Wel een paar bevindingen:

- De 1e leverancier (Vattenfall) biedt sinds gisteren al geen vaste contracten meer aan via de site.
- De dynamische prijzen liggen vandaag nog maar amper onder de prijs waarvoor ik een jaar vast heb gezet.

En wat gedachten:

- De markt is in paniek en snapt het niet meer.
- Misschien had ik toch langer vast moeten zetten.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 16-06-2023 9:12]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 16-06-2023 9:31 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Ik heb echter wel een advies voor je...


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 16-06-2023 9:50 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Isoleren. Zonnepanelen. Infrarood panelen en stroomkacheltjes.

Volgend jaar warmtepomp achtige oplossingen bekijken. Van de winter testen of het isoleren afdoende is voor lage temperatuur verwarming.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-06-2023 10:01 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2023 9:50 schreef powertieke het volgende:
Isoleren. Zonnepanelen. Infrarood panelen en stroomkacheltjes.




Stroomkacheltjes zou ik achterwege laten.

Infrarood bijverwarmen op plekken waar je veel bent.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-06-2023 13:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2023 9:08 schreef XXL het volgende:
Ik ga trouwens ook geen advies geven.

Wel een paar bevindingen:

- De 1e leverancier (Vattenfall) biedt sinds gisteren al geen vaste contracten meer aan via de site.
- De dynamische prijzen liggen vandaag nog maar amper onder de prijs waarvoor ik een jaar vast heb gezet.

En wat gedachten:

- De markt is in paniek en snapt het niet meer.
- Misschien had ik toch langer vast moeten zetten.

Ik geef ook geen advies!

Begrijp dat je dynamisch/vast/whatever vergelijkt. En sowieso respect dat je deze markt (de energiemarkt) in de gaten houdt. Zou niet zo moeten zijn dat je dat als individuele burger moet doen, but here we are. Superleuk, marktwerking, maar klinkklare nonsens op dit gebied.

Als afnemer van dynamische tarieven ga je inderdaad onaangenaam verrast worden door (plotse) prijsstijgingen. Wat ik eerder zei, gas is voor mij geen punt. Maar goed, degene die jou energie levert gaat daar nooit verlies op maken. Misschien wel op jouw specifieke contract, maar over alles maken ze gewoon knaken. Dat is niet anders of je nu een vast, flexibel of dynamisch of whatever contract hebt.

Gaat uiteindelijk om risico/kans. En in deze situatie zijn we als burger gewoon de sjaak. De risico's worden of direct op ons afgewenteld, of via de staat (dus evengoed op ons). Elke energieleverancier rekent ook risico's ook mee in hun tarieven, ongeacht of ze vaste of dynamische tarieven laten zien.

Energieaanbieders die zeggen "we kopen energie in per uur, en pakken daar x% winst op", versus "we kopen energie in per maand/jaar en pakken daar x% winst op" werken eigenlijk niet anders. Opereren op dezelfde markt qua inkoop, enige verschil is of risico direct ingecalculeerd wordt of niet.

Met een vast contract heb je de zekerheid dat het tarief niet te snel verandert (al hebben we evengoed gezien dat dat alsnog gebeurt, als de energieboeren het te benauwd krijgen). En dat is als individu veel waard. Met een variabel of dynamisch contract heb je dat niet, en betaal je meer of minder dan de werkelijke prijs + whatever winst je aanbieder wil maken.

Nogmaals, geen advies, maar linksom of rechtsom betaal je gewoon voor je energie. Je kan mazzel hebben met je contract, maar over alle consumenten gezien gaan de energieaanbieders gewoon geld verdienen Vraag is dan hoeveel welke aanbieder jaar over jaar 'afroomt', en of je dat OK vindt, en hoeveel zekerheid je wil in wat je de komende tijd gaat betalen (met in gedachte dat je sowieso gaat betalen).


I wish I was a butterfly


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 16-06-2023 13:46 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ik heb verder ook geen glazen bol ofzo. Daarom heb ik ook puur gekeken naar wat ik voor mezelf een acceptabel bedrag vind voor het komende jaar zodat ik me meer kan verdiepen in contracten en bijzaken als zonnepanelen en teruglevering.

35 cent voor stroom en 1,26 voor gas vallen binnen die norm. Bij mijn verbruik is dat ongeveer 140 euro per maand en dat vind ik prima te behappen.

Ik begrijp dat de regels voor teruglevering van Jetten naar 80% van het kale tarief zouden moeten maar da's er nog niet door.

En inderdaad, een gewone autistische leek zou zich hier helemaal niet mee bezig moeten houden maar gewoon in de tuin een koud biertje moeten kunnen drinken.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 16-06-2023 13:56]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 16-06-2023 14:10 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2023 13:46 schreef XXL het volgende:
Ik heb verder ook geen glazen bol ofzo. Daarom heb ik ook puur gekeken naar wat ik voor mezelf een acceptabel bedrag vind voor het komende jaar zodat ik me meer kan verdiepen in contracten en bijzaken als zonnepanelen en teruglevering.

35 cent voor stroom en 1,26 voor gas vallen binnen die norm. Bij mijn verbruik is dat ongeveer 140 euro per maand en dat vind ik prima te behappen.

Ik begrijp dat de regels voor teruglevering van Jetten naar 80% van het kale tarief zouden moeten maar da's er nog niet door.

En inderdaad, een gewone autistische leek zou zich hier helemaal niet mee bezig moeten houden maar gewoon in de tuin een koud biertje kunnen drinken.

Lijkt me een hele gezonde instelling Als het voor jou werkt, werkt het. En als je het kan betalen is het sowieso prima

Wilde vooral meegeven dat als de energieboer in jaar 1 te weinig verdient, in jaar 2 alsnog hogere tarieven aanhoudt; ongeacht wat voor contracten daarvoor golden. Maar dat heb jij denk ik al goed in de gaten / maak je je geen illusies over.

Dingen over teruglevering etc. weet ik niks van.

En nogmaals, respect dat je dit zo goed bijhoudt; zouden we allemaal moeten doen gezien de huidige situatie. Blijft absurd dat het nodig is, overstijgt wat wij kunnen overzien of opvangen als individuele burger. Zoals je zegt, beter pakken we gewoon een biertje


I wish I was a butterfly


Appelflap
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Appelflap
Posted 17-06-2023 11:07 by Appelflap Wijzig reactieProfiel van AppelflapQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Ik tap de electriciteit gewoon bij de buren af. Scheelt me jaarlijks honderden euries.


Ø voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-06-2023 12:17 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 16 juni 2023 14:10 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
En nogmaals, respect dat je dit zo goed bijhoudt; zouden we allemaal moeten doen gezien de huidige situatie.


Ik zal je eens een geheimpje vertellen.

Aangezien ik een vrij simpele baan heb waar ik mijn hersens niet hoef te gebruiken heb ik iets nodig om mijn grijze cellen af en toe aan het werk te houden. Anders zit ik over 10 jaar als een kwijlend kasplantje tussen de geraniums.

De één pakt daarvoor een puzzelboekje maar ik vind dit een leuker alternatief en bovendien ook nuttiger.

Bovendien zorgt het inzichtelijk hebben van mijn inkomsten en uitgaven (Ja ik houd er ook een hele boekhouding op na) ervoor dat ik minder geld nodig heb en al wat minder kon gaan werken zonder al teveel te hoeven inleveren op ontspannende zaken als concerten en dergelijke.

Ik werk namelijk om te kunnen leven en leef niet om te werken.

Bovendien geef ik door minder te werken de 350.000 thuiszitters ook een kleine kans de arbeidsmarkt voorzichtig te betreden en dat geeft mij een goed gevoel.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-06-2023 12:23]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 17-06-2023 13:45 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 17-06-2023 14:44 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Ah, cool. Mijn mening doet er opeens toe.

Als iemand vindt dat dynamisch voordeliger is en ik gezien de huidige onzekere ontwikkelingen van de tarieven die (om wat voor kutredenen dan ook worden aangegrepen) als een gek op en neer gaan denk dat een keer een jaartje vast proberen wellicht voordeliger uitvalt is dat gewoon een mening waar niemand iets mee hoeft te doen.

Ten eerste hangt het rendabel van dynamisch zijn niet alleen af van de prijs per eenheid. Zo kan ik mijn verbruik bijvoorbeeld niet dusdanig plannen dat het allemaal in de voordeligste uren valt.

Verder denk ik dat komende winter de prijzen sowieso nog hoog worden maar er, omdat iedereen de kans had onder het plafond vast te zetten, in januari geen nieuwe subsidieregeling vanuit Den Haag gaat komen om dit op te vangen. Bovendien verwacht ik dat Brussel ons op de vingers zal tikken bij het langdurig subsidie geven op energie.

Als ik dan zie dat de gemiddelde dynamische gasprijs nu al rond de euro schommelt en die voor stroom rond de 27 cent (Maand juni) denk ik niet dat de prijzen komende winter onder mijn tarieven zullen blijven zitten.



[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 17-06-2023 14:58]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 20-06-2023 17:56 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

https://www.nu.nl/politiek/6268646/belasting-op-gas-gaat-ondanks-belofte-niet-omlaag-irritatie-bij-oppositie.html

D66 zal wel zorgen dat de energierekening hoog blijft.
Want linksom of rechtsom de Kaagclub wil dat we allemaal armer worden.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 20-06-2023 18:53 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Die belasting op gas is juist zo hoog om mensen te prikkelen om van het gas af te gaan.

Als we dat gaan verlagen gaan we de klimaatdoelen niet halen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 20-06-2023 18:59 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Tel jij maar even 20 ruggen af voor een warmtepomp dan nadat D66 je al heeft kaalgeplukt.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 20-06-2023 23:53 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

20 k, ja?

Aangezien ik maar gemakshalve aanneem dat je je er goed in verdiept hebt weet je dat er ook aanzienlijk voordeliger oplossingen zijn zoals het aansluiten van een hybride lucht/water warmtepomp op je bestaande cv installatie.

Zo niet:

Google is je vriend.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 21-06-2023 4:14]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Tanteloos
Usericon van Tanteloos
Posted 21-06-2023 5:25 by Tanteloos Wijzig reactieProfiel van TanteloosQuote dit bericht

Nee nee, hij is op de hoogte.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 21-06-2023 7:32 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

quote:
Op 21 juni 2023 5:25 schreef Tanteloos het volgende:
Nee nee, hij is op de hoogte.

Heb je eindelijk Google gebruikt ja?

@XXL
Het hangt mede van het soort warmtepomp af.

Maar er zijn los van het apparaat altijd nog meer kosten.
Zeker in bestaande bouw om alles weer fatsoenlijk te maken.

En de prijzen verschillen nogal per website.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 21-06-2023 18:30 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Voor dit soort dingen kijken bij vage clubjes op het web. En dan door beunhazerij het blok van 5 huizen waarvan 2 in ons eigendom in de hens.

Ieder zijn ding in het belang van de laagste prijs.

Ik doe dat soort dingen wel gewoon bij het installatiebedrijf uit de regio waarvan ik weet wat ik er aan heb.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 27-06-2023 8:33 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 17 juni 2023 12:17 schreef XXL het volgende:
Ik zal je eens een geheimpje vertellen.

Aangezien ik een vrij simpele baan heb waar ik mijn hersens niet hoef te gebruiken heb ik iets nodig om mijn grijze cellen af en toe aan het werk te houden. Anders zit ik over 10 jaar als een kwijlend kasplantje tussen de geraniums.

De één pakt daarvoor een puzzelboekje maar ik vind dit een leuker alternatief en bovendien ook nuttiger.

Bovendien zorgt het inzichtelijk hebben van mijn inkomsten en uitgaven (Ja ik houd er ook een hele boekhouding op na) ervoor dat ik minder geld nodig heb en al wat minder kon gaan werken zonder al teveel te hoeven inleveren op ontspannende zaken als concerten en dergelijke.

Ik werk namelijk om te kunnen leven en leef niet om te werken.

Bovendien geef ik door minder te werken de 350.000 thuiszitters ook een kleine kans de arbeidsmarkt voorzichtig te betreden en dat geeft mij een goed gevoel.



I wish I was a butterfly


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 30-06-2023 10:46 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Onder de noemer als het te mooi is om waar te zijn is het dat vermoedelijk ook:

https://supersola.com/

Kent iemand dit soort apparaten? Lijkt me ergens wel grappig eens zo'n ding uit te proberen.

Kort door de bocht zou ik zonder terugleveren zo'n ding in 6 jaar terug kunnen verdienen.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 30-06-2023 11:16 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 30 juni 2023 10:46 schreef XXL het volgende:
Onder de noemer als het te mooi is om waar te zijn is het dat vermoedelijk ook:

https://supersola.com/

Kent iemand dit soort apparaten? Lijkt me ergens wel grappig eens zo'n ding uit te proberen.

Kort door de bocht zou ik zonder terugleveren zo'n ding in 6 jaar terug kunnen verdienen.


Ziet er an sich wel geinig uit, maar 1 paneel van 370wp voor 699? Ik had er 15, inclusief omvormer en installatie voor 5664 euro. Da's per paneel bijna de helft goedkoper. Al kun je je voor 700 euro geen enorme buil vallen aangezien dat ding zich inderdaad wel terugverdient.


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 30-06-2023 11:52 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Kostentechnisch wellicht niet het meest gunstig maar dit lijkt sowieso interessant voor mensen met een appartement die geen mogelijkheid hebben een 'normale' installatie te plaatsen.

Deze kun je nog een keer simpel op of aan een balkon kwijt.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 30-06-2023 12:18 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Dat van appartementen is eigenlijk ook een drogreden.
Er zijn toch van die projecten waar je panelen kunt kopen die ergens anders geplaatst zijn en je zo toch profiteert van de opbrengst van die panelen.

Overigens zijn er ook al projecten waar bewoners aan pv projecten op het dak van het appartementencomplex waar ze wonen mee kunnen doen. Heeft een collega van me ook.

Minder flexibel/handig dan panelen op je eigen dak, maar goed.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


Dit topic is 30 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen