Natural Disaster |
The Dude |
|
|
|
Posted 09-09-2023 16:40 by Natural Disaster |
|
|
https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-eric-van-der-burg-4/
quote: Meneer Van der Burg,
Ik ben dolblij dat ik geen journalist meer ben.
Stel je voor dat je naar u wordt gestuurd voor een interview over de Dwangwet, die de Staat de macht geeft om gemeenten te dwingen om asielzoekers op te nemen en plaatsen aan te wijzen waar dat moet gebeuren of zelfs panden te vorderen.
Hoe zou zo’n gesprek gaan?
Journalist: “Meneer Van der Burg, we gaan het over de Dwangw…”
U: “U bedoelt: de nieuwe asielwet. ‘Dwangwet’ is een frame.”
Journalist: “Asielwet dan. Die wet wordt dinsdag bij de stemmingen in de Tweede Kamer waarschijnlijk niet controversieel verklaard.”
U: “Gelukkig niet. We moeten door. Het is in het landsbe…”
Journalist: “Uw partij, de VVD, wil de wet wel controversieel verklaren.”
U: “Dat kan wel zijn, maar u praat nu met de staatssecretaris.”
Journalist: “Van de VVD.”
U: “Dat klopt.”
Journalist: “En u staat vierde op de lijst van de VVD voor de Tweede Kamerverkiezingen. In het verkiezingsprogramma van de VVD gaat die Dwa…”
U: “Nieuwe asielwet.”
Journalist: “…asielwet. Die gaat dus van tafel.”
U: “Dat klopt.”
Journalist: “Staat u als kandidaat-Kamerlid van de VVD dan niet achter uw eigen verkiezingsprogramma?”
U: “Dat wel.”
Journalist: “Dus als staatssecretaris van de VVD vindt u…”
U: “Dat de nieuwe asielwet er moet komen, ja. Dat is mijn heilige overtuiging. Daar ben ik heel principieel in.”
Journalist: “En als kandidaat-Kamerlid van de VVD vindt u…”
U: “Dat die Dwangwet van tafel moet.”
Journalist: “Wilt u in een nieuw kabinet weer staatssecretaris van asielzaken worden?”
U: “Mijn werk zit er niet op, als u dat bedoelt. Het is buitengewoon eervol om…”
Journalist: “Maar dat is toch allemaal niet uit te leggen, meneer Van der Burg?”
U: “Dat is prima uit te leggen.”
Journalist: “Alleen als we vaststellen dat u een ongelooflijke opportunist bent.”
U: “Nee, hoor. U snapt gewoon niet hoe het werkt bij de VVD.”
Journalist: “Nee? Hoe werkt het dan bij de VVD?”
U: “Doet u eens een poging.”
Journalist: “Ik kan het maar op één manier verklaren.”
U: “Ga uw gang.”
Journalist: “De VVD probeert stemmen binnen te halen door zogenáámd tegen de Dwangwet te zijn, maar uw vriendin Dilan Yesilgöz heeft u beloofd dat u gewoon door mag met die Dwangwet. Waarschijnlijk omdat die wet dankzij D66, CDA, PvdA/GL, SP, PvdD, CU, Volt, Denk en Bij1 dinsdag niet controversieel wordt verklaard en nog voor de verkiezingen wordt behandeld. Als dat niet lukt, zet ze in het volgende kabinet gewoon die Dwangwet in het regeerakkoord. Zogenaamd met gróte tegenzin bij de VVD, maar ja, je moet nou eenmaal compromissen sluiten. Zoiets?”
U: “Dat zijn uw woorden.”
Journalist: “Maar klopt het?”
U: “Sorry, ik moet nu echt verder. Er komen weer 1200 van die arme arbeidsmigranten aan die hun leven hebben gewaagd op een gammel bootje om een bijdrage te kunnen leveren aan dit ontzettend gave landje. Die moet ik welkom heten. Want ik zeg het de oud-wethouder van Amsterdam na, die riep: ‘We kunnen niet genoeg asielzoekers hebben in Nederland!’”
Journalist: “Dat was u zelf toch?”
U: “U komt er wel.”
Journalist: “Waar?”
U: “In de journalistiek. En bij de uitgang van het ministerie. Mijn woordvoerder begeleidt u wel even naar beneden. Heeft u nog meer leuke klussen vandaag?”
Journalist: “Ik moet nog naar Christianne van der Wal.”
U: “En gaat u dan naar de minister die vond dat absoluut het jaartal 2030 in de stikstofwet moest komen omdat we anders zouden stikken onder een deken van stikstof of naar het kandidaat-Kamerlid dat daar nu even van afgestapt is omdat er verkiezingen aankomen?”
Journalist: “Nee, ik ben freelancer. Bij u was ik voor een nieuwsverhaal voor de krant. Naar haar ga ik voor het bedrijfsblad van Schoevers. Daarvoor maak ik een serie over afgestudeerde secretaresses die op heel andere plekken terecht zijn gekomen dan ze óóit gedacht hadden.”
U: “Fantastisch! Ja, je kunt veel van Mark zeggen, maar hij had wel een neus voor ambitieuze vrouwtjes die goed oneliners uit hun hoofd kunnen leren en die hem belonen door het vuile werk voor hem op te knappen.”
Journalist: “Mag ik dat quoten?”
U: “Als je dat doet, stuur ik een mannetje op je af en moet je een tijdje door een rietje eten.”
Journalist: “Een mannetje?”
U: “Ja. Wij zeggen altijd bij de VVD: ‘Je kunt niet genoeg Kees Berghuisen hebben!’ Hahahaha!”
Enfin.
Een journalist zou zo’n gesprek dus nooit letterlijk mogen opschrijven.
En als-ie het toch deed, haalde het de krant niet, omdat zijn hoofdredacteur (net als die likkende omroepbaasjes) wél vriendjes wil blijven met de zittende macht.
Ik kan daar als oude, witte man met alleen maar een hobbyblogje compleet schijt aan hebben.
Vrijheid.
Heerlijk!
Groet,
JanD
Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."
|