IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Opname technieken, microfoons e.d. [deel 3] Volgende pagina
spectre
Usericon van spectre
Posted 03-09-2007 21:02 by spectre Profiel van spectre

@ Lampje, Mijn filosofie is dan ook dat je ook af en toe moet mixen op rukmonitoren van een hifi setje, gewoon om te horen wat je daar nou precies hoort. En feit blijft dat 90% van de consumenten totaal niet doorhebben wat van rotzooi ze thuis hebben staan en dat het eigenlijk zo de prullebak in moet.. helaas maar waar. Het is niet anders.

Wat ik vaak doe is een 'in mijn oren' goed klinkend album beluisteren over shit apparatuur en daarna mijn eigen mixen. Dan hoor je of het overeind blijft tegenover die andere plaat.

Iets anders, ik heb sidechaining ontdekt op de basgitaar om de kick meer ruimte te geven. Omdat ik geen fan ben van triggersound en heftige EQ op de kick moest ik wat anders zoeken en dit helpt erg goed om een mooie natuurlijk kicksound in je mix te krijgen. Er is ook gelijk meer stuwing 2 vliegjes in 1 klap zeg maar.

Werkt daar nog iemand mee?

quote:
, dikke vette +1! Ook leuk om mee te experimenteren op andere sounds..


Ik las iets in combi met de snare, maar hoe ik me dat moet voorstellen?

Link naar vorige topic: http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/2296791

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 03-09-2007 21:04]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


robinprins
Usericon van robinprins
Posted 04-09-2007 11:36 by robinprins Profiel van robinprins

Wil binnenkort gaan beginnen drums te gaan opnemen voor mn MCD.
Het is een progrock/metal project.
Weet alleen nog niet zeker welke mics ik wil gebruiken.
Heb 1 AKG D112, 3 421's, 3 sm57's en 4 behringer grootmembraammics.
Ik zat er eerst aan te denken de kick met de akg te doen, maar volgens mij klinkt die niet echt lekker bij opnames. Kan ik beter de 421 doen. Maar dan heb ik er dus 1 te weinig voor toms.
Ik dacht dus de 1e rack tom met sm57 te doen, de andere en de floor een 421, de snare top en bottom sm57, en dan de overheads, hihat en ride een grootmembraam.
Goede keuze van de mics volgens jullie?


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 04-09-2007 11:46 by jbassist Profiel van jbassist

Oh en BRG. de drdoom lijkt op die van st.anger?
WTF dude, check, luister:
http://youtube.com/watch?v=Zbuk96kW9LM ST.ANGER
www.myspace.com/drdoomgrind DrDoom Snare.

Ik hoor het niet bepaald


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 04-09-2007 11:50 by Jällö Profiel van Jällö

Hé, een snare hoort gewoon POK te doen, daar mag geen klank in zitten hè!




Information is not knowledge is not wisdom is not truth


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 04-09-2007 15:14 by jbassist Profiel van jbassist

hehehe, god forbid!
Maar joris had het over een superdrumkit waar jij ook op had gespeelt, van 1 of andere band. korpiklaani?


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 04-09-2007 15:25 by Jällö Profiel van Jällö

quote:
Op 4 september 2007 15:14 schreef jbassist het volgende:
hehehe, god forbid!
Maar joris had het over een superdrumkit waar jij ook op had gespeelt, van 1 of andere band. korpiklaani?


Yessss, een Kumu kit was dat. Deze, om precies te zijn: http://www.kumu.fi/finnish/rumpusetit/setit_111.html
Ik hoop m'n bestelling binnenkort te kunnen plaatsen!!


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 04-09-2007 15:59 by jbassist Profiel van jbassist

Ziet er sowiso absurd chill uit.. kosda? en vergelijkbaar met/ beter als: pakweg ene gretsch/ludwig kit?


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 04-09-2007 16:06 by Aaaarco Profiel van Aaaarco

helemaal zelf samen te stellen...

http://www.kumu.fi/english/prices.html

let ook op de hoeveelheid verschillende snares

en natuurlijk het extra gat in de bassdrum

je kan twee soorten finishes kiezen en houten of stalen randen...

eat your heart out


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


spectre
Usericon van spectre
Posted 04-09-2007 16:07 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 4 september 2007 15:59 schreef jbassist het volgende:
Ziet er sowiso absurd chill uit.. kosda? en vergelijkbaar met/ beter als: pakweg ene gretsch/ludwig kit?


JB, mail je me nog op mijn vraag? Mag ook hier.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 04-09-2007 16:13 by Jällö Profiel van Jällö

Dat opstelling van Mr. Koproklaani kost zo'n 4500,- Tsjing tsjing

Ze zijn beter afgewerkt dan US merken zoals Ludwig/Gretsch/DW. Topseries van Tama/Pearl/Sonor zijn ook strak maar op de een of andere manier klinkt Kumu vetter!


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 04-09-2007 16:24 by jbassist Profiel van jbassist

quote:
Op 4 september 2007 16:07 schreef spectre het volgende:
JB, mail je me nog op mijn vraag? Mag ook hier.


Check gmail niet zo vaak, zag hem net pas! Sorry! zal zo even terug sturen!


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


blastmaster
Die Statis Prima!!!
Usericon van blastmaster
Posted 04-09-2007 22:45 by blastmaster Profiel van blastmasterhttp://www.myspace.com/drdoomgrind

quote:
Op 4 september 2007 15:25 schreef Jällö het volgende:
http://www.kumu.fi/finnish/rumpusetit/setit_111.html





Wel raar dat kai hahto is overgestapt van Kumu naar pearl



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-09-2007 16:04 by Snaack Profiel van Snaack

*kick*

Schaamteloze plug, de band waarmee ik mijn 1e productie in mijn studiootje heb gedaan heeft 1 track online gezet:

http://www.myspace.com/calldeadheroes

Let me know what you think!

Misschien dat de mix nog een pietsie gaat veranderen. Morgen laatste brulkoortjes opnemen, daarna samples monteren, de mix nog eens kritisch beluisteren en masteren.

Ik heb de track op de MySpace "gemasterd" door hem verrot te limitten. Beuken met die hap

[Dit bericht is gewijzigd door Snaack op 08-09-2007 16:05]


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 08-09-2007 16:19 by FRNK Profiel van FRNKhttp://myspace.com/frnk

vette mix, maar lijkt een beetje of mn oren verstopt zitten. Dekentje dr over, dat. Verder erg netjes man!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 08-09-2007 16:33 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 8 september 2007 16:04 schreef Snaack het volgende:
Ik heb de track op de MySpace "gemasterd" door hem verrot te limitten. Beuken met die hap

Dus ook voor jou een wijze les (met een kleine omweg en mocht je het weer zo masteren): http://www.dumpert.nl/mediabase/25746/62a81626/the_loudness_war.html



Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-09-2007 16:33 by Snaack Profiel van Snaack

Thnx. De gitaren en zang mogen nog een streepje scherpte erbij hebben idd.. Beetje dof toch, nu (alhoewel het over mijn mons + stereo parima klinkt..)


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 08-09-2007 16:34 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 8 september 2007 16:33 schreef ZelThoR het volgende:
Dus ook voor jou een wijze les (met een kleine omweg en mocht je het weer zo masteren): http://www.dumpert.nl/mediabase/25746/62a81626/the_loudness_war.html




Dit is geen gaye countrypop track. Limitten ftw!


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 08-09-2007 19:15 by FRNK Profiel van FRNKhttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 8 september 2007 16:33 schreef Snaack het volgende:
Thnx. De gitaren en zang mogen nog een streepje scherpte erbij hebben idd.. Beetje dof toch, nu (alhoewel het over mijn mons + stereo parima klinkt..)
mja ik ken mn boxjes wel goed, viel me meteen op. Vgl bv maar es met die DrDoom-opname wat JB hierboven postte.


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 09-09-2007 21:47 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl

Net Addictive Drums van XLN Audio binnengehaald, beetje een tegenhanger van Drumkit from Hell.. Net even mee gespeeld, hoop instelmogelijkheden, vette klank, alleen wat minder verschillende kits.. Kicks vind ik sowieso beter als die van EZdrummer, die nogal statisch was bij dubbel-bass stukken!

Morgen eens even op vol volume testen en even alle instellingen proberen

Edit: Linky McLinky

[Dit bericht is gewijzigd door Ethereal op 09-09-2007 21:48]


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 09-09-2007 21:59 by jbassist Profiel van jbassist

Ik denk dat je die mix wel cooler kunt laten klinken door wat M/S Eqing, en het vergelijken met de mid/sides van de jou project met een gemasterede prof mix.
Dit kan met een plug in als de PLPAR eq.


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


rutgrrr
Usericon van rutgrrr
Posted 10-09-2007 9:28 by rutgrrr Profiel van rutgrrr

quote:
Op 3 september 2007 21:02 schreef spectre het volgende:
@ Lampje, Mijn filosofie is dan ook dat je ook af en toe moet mixen op rukmonitoren van een hifi setje, gewoon om te horen wat je daar nou precies hoort.


Wat ik denk / ervaar is.

Goede monitors zorgen ervoor dat je elke gebruikte frequentie duidelijk kunt onderscheiden en dat geen bepaald frequentiegebied meer naar de voor of achtergrond verplaatst wordt. Mix je goed af op goede monitors (met vlak geluid) dan klinkt het op de meeste hi-fi sets waarschijnlijk ook goed, omdat deze nog alle ruimte hebben om een frequentiegebied te accentueren. Als jij afmixt op een bepaald soort rukspeaker wil dat niet zeggen dat het op alle andere slechte speakers ook goed klinkt, elke speaker accentueert andere frequenties.

Als er heel veel subbas in jouw opname blijkt te zitten of heel veel extreem hoog en jij merkt dit niet op jouw speakers kan dat bij mensen die speakers met een groot frequentiebereik gebruiken het geluid verpesten.

Ik produceer zelf zo'n 4 jaar elektronische muziek, maar heb nog steeds geen (geld voor) monitorspeakers. Ik gebruik nu vrij oude redelijk klinkende Technics hi-fi speakersetje van de kringloop plus een ESI SW8K subwoofer (die een tijdje geleden in de aanbieding was bij feedback). Ik heb gemerkt dat als ik de treble op mijn versterker helemaal open draai het geluid vrij vlak blijft, maar het frequentiebereik een stuk hoger wordt. Ik kan zo elk hoog kraakje goed op vangen en eventueel van een bepaald instrument af EQen. De sub draai ik vrij minimaal open, maar ook weer niet te weinig want dan kan het extreem hard gaan pompen bij mensen met bassy speakers. Als je geen goede monitors hebt is het proberen en proberen totdat je doorhebt wat een realistisch geluid is.

Maar ik leer ook nog steeds, dus haak maar in.


[Dit bericht is gewijzigd door rutgrrr op 10-09-2007 10:09]


spectre
Usericon van spectre
Posted 10-09-2007 9:53 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 9 september 2007 21:59 schreef jbassist het volgende:
Ik denk dat je die mix wel cooler kunt laten klinken door wat M/S Eqing, en het vergelijken met de mid/sides van de jou project met een gemasterede prof mix.
Dit kan met een plug in als de PLPAR eq.


Kun je dit wat toelichten misschien? Het klinkt als iets waar we wat van kunnen opsteken.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 10-09-2007 10:21 by jbassist Profiel van jbassist

Beetje moeilijk uit teleggen, maar als je alleen mid zou horen dan zou je dus alleen alles wat mono staat en niet totaal 100% L/R staat gepanned horen.
Sides is dus je stereo, alles wat gepanned staat.
Als je ook een S1 imager gebruikt zorgt die voor o.a phase verschillen/dingetjes in je L en R signaal waardoor het breder klinkt maar deze pushed ook je Sides omhoog waardoor het breder klinkt. (of anders om, maar vaak gebruikt je dat ding om iets breder telaten klinken.)

Anyhoo, met PlPar EQ kun je dus je Mid/Sides individueel EQen en solo checken.
Wat ik dus nu vaak doe tijdens masteren is kijken hoe mijn sides klinken ivm een andere productie, je merkt soms dat gitaren veel meer laag en 3 khz hebben in zo'n productie, dan kun je dat dus prima eqen zonder de mids aan te tasten waar dus je snare en kick o.a zitten die dus anders ook een bump in de 3 Khz en het laag hadden meegekregen.

Ook als je de mix niet doet is het dus handig want je kunt overheads/gitaren e.d nog een beetje chill aanpakken in sides en kick/snare/zang ook, NA iemands mix.

Tegek ding.


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


spectre
Usericon van spectre
Posted 10-09-2007 10:25 by spectre Profiel van spectre

Maar niet voor osx verkrijgbaar.. eens zien of er wat anders is.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 10-09-2007 10:26 by jbassist Profiel van jbassist

Voxengo maakt ook M/S Decoders wat met een omweg het zelfde mogelijk maakt. zijn die niet mac ook?


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


spectre
Usericon van spectre
Posted 10-09-2007 10:32 by spectre Profiel van spectre

nope
Er is vast iets voor.

Wat vind jij van die plugins die aan freq-matching doen dan? Werkt dat een beetje?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen