quote:
Op 20 september 2006 14:59 schreef Dolk het volgende:
Dat vind ik dan dus weer eng he...
Ik ben zelf op het moment 18, en gezien ik extreem streng ben opgevoed (maximum 2 snoepjes per maand, maximum kwartier tv per dag etc) ben ik al vroeg gaan opletten op hoe andere ouders andere kinderen opvoedden.
Jij bent niet opgevoed, maar geconditioneerd.
Heb dat ook van dichtbij meegemaakt (bij een vriendje) en daar wordt je niet vrolijk van.
Het kind gaat op een gegeven moment denken dat er wat mis is met hem/haar, terwijl de ouders het probleem zijn.
quote:
Naar mijn mening gebeurt dat nogal slecht. Kinderen worden verwend bij de vleet. Met als gevolg dat een verjaardagscadeautje moeilijk te vinden is, en later, dat iedereen meer zakgeld kreeg en dat trots op school kon laten zien (kijk, ik heb drie barbies gekocht! daar zat ik dan met mijn setje viltstiften, pogen om nog trots te wezen...), en later, omdat ik niet zoveel speelgoed had, werd ik gepest. Ben meerdere malen in de wc terechtgekomen, mijn tas ook, mijn hele lichaam heeft van dichtbij kennis gemaakt met brandnetels, etc, etc, etc. Omdat ik niet verwend werd.
Het probleem met verwende kinderen is dat ze zich beter gaan voelen, met als resultaat dat kinderen die niet veel hebben (zij het de schuld van ouders OF van pech en armoede binnen het gezin) zwaar gepest worden.
Ik denk dus niet dat het probleem bij al die anderen ligt, maar bij jou!
Doordat jij niets mocht van je ouders heb jij jezelf een verkeerde houding aangemeten en door die houding werd je een pispaaltje.
Kinderen onder elkaar kunnen wreed zijn, daarom vallen ze ook altijd de zwakste in de groep aan. Vaak is deze zwakste degene die in een sociaal isolement zit. En dit heeft weinig met armoede te maken.
Als je ouders inderdaad zo streng waren, dan zul je waarschijnlijk ook niet veel vriendjes en vriendinnetjes over de vloer gehad hebben.
Je ouders zijn heilig. Zij schonken je leven en weten wat het beste voor je is. Al die andere ouders doen het verkeerd!
Klinkt alsof paps en mams je dat ook hebben wijsgemaakt.
quote:
Mijn kinderen gaan relatief streng opgevoed worden, dat weet ik nu al. Geen nutteloze nitwits van 'mama doe jij het even'. Geen elke keer van de stoel tillen als ze van de stoel willen. Val maar een keer, dan weet je de volgende keer wél hoe het moet. Niet alle rages mogen ze mee volgen, maar als ik zie dat er iets echt een rage wordt, zorg ik dat ze er vroeg bij zijn.
Verwende kinderen worden verschrikkelijke pubers, verschrikkelijke pubers resulteren vaak in lamlendige volwassenen. En daar heb ik geen zin in.
Volgens mij kun jij beter niet aan kinderen beginnen.
De zaken die jij opnoemt, hebben weinig tot niets met verwennen te maken.
Tuurlijk zal een kind verwend zijn, als ze maar hoeven te piepen en alles in hun schoot geworpen krijgen. Maar je kind af en toe helpen met iets schaad ze niet.
En je kind liefde tonen is veel effectiever, dan het aan zijn/haar lot over te laten.
Dat met die rages heeft ook een keerzijde. Mijn zoontje is bijvoorbeeld gek op Yu-Gi-Oh kaartjes. Hij heeft een aantal vriendjes, die ze van hun ouders niet mogen verzamelen.
Die kinderen komen dus regelmatig over de vloer, omdat ze er bij ons wel mee mogen spelen.
Die kinderen doen dus dingen, zonder medeweten van hun ouders, omdat hun ouders menen streng te moeten zijn. Het streng 'opvoeden' resulteert er dus in, dat die kinderen gaan liegen en hun ouders bedriegen (?!).
Mijn zoontje krijgt af en toe wat van die kaarten. Wat doet hij er vervolgens mee? Hij geeft ze weg aan vriendjes die ze niet hebben, omdat hij dat het zo zielig vind, dat zij er geen hebben.
Jouw stelling gaat dus niet op. Mijn kinderen lijken socialer en netter te zijn, dan de kinderen die niet 'verwend' worden.
Wat me vaak opvalt is dat veel kinderen, die extreem streng zijn opgevoed, op latere leeftijd volledig ontsporen. Als dat het resultaat is van een strenge opvoeding, dan 'verwen' ik die van mij liever!