IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : Chilipepers Vorige pagina | Volgende pagina
Silence
Usericon van Silence
Posted 01-02-2011 20:12 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Vandaag begonnen met chilipeper kweekpoging nummero 2. Vandaag 4 soorten de grond in gedaan. Zodra deze overgepot zijn nog een aantal soorten. Kijken of we dit keer de poezen op afstand kunnen houden.

Onder andere de volgende 2 soorten:



bokaj
Usericon van bokaj
Posted 01-02-2011 20:18 by bokaj Wijzig reactieProfiel van bokajQuote dit bericht

Namen en rugnummers?


Silence
Usericon van Silence
Posted 15-02-2011 13:21 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Er staan nu 4 plantjes fier overeind, en 4 zijn net zichtbaar. Ik ben benieuwd of de laatste 4 ook nog komen, maar ik heb het idee dat geen goede zaadjes waren.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 15-02-2011 13:26 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ik ga deze week ook weer zaaien..


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 20-02-2011 12:09 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Gofferdomme, wachtwoord van chillipepers.nl kwijt, kan ik wéér een nieuw account aanmaken

[Dit bericht is gewijzigd door varanus op 20-02-2011 12:09]


spelfout weggehaald...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 20-02-2011 12:09 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door varanus op 20-02-2011 12:09]


spelfout weggehaald...


Silence
Usericon van Silence
Posted 20-02-2011 12:11 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Goed bezig.

Hier staan van 2 soorten alle plantjes boven de grond, de andere 2 soorten doen de zaden het denk ik niet van. Ergens volgende week of zo maar een tweede zaai ronde starten.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 20-02-2011 12:12 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ik ga dit jaar in volle grond proberen, beetje de vrije hoekjes op m'n tuin volzetten


spelfout weggehaald...


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 20-02-2011 12:17 by Forever After Wijzig reactieProfiel van Forever AfterQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2011 12:09 schreef varanus het volgende:
Gofferdomme, wachtwoord van chillipepers.nl kwijt, kan ik wéér een nieuw account aanmaken


Ze hebben ook een knopje "Wachtwoord vergeten?" hoor.


Daarna effe je username en email invullen en het zal vast wel goedkomen.



[Dit bericht is gewijzigd door Forever After op 20-02-2011 12:20]


 


Silence
Usericon van Silence
Posted 20-02-2011 12:19 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2011 12:12 schreef varanus het volgende:
Ik ga dit jaar in volle grond proberen, beetje de vrije hoekjes op m'n tuin volzetten
Tof, hopen dat het mooi resultaat geeft!


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 20-02-2011 12:30 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 20 februari 2011 12:19 schreef Silence het volgende:
Tof, hopen dat het mooi resultaat geeft!


Dat hoop ik ook!


spelfout weggehaald...


aastVGL
Usericon van aastVGL
Posted 21-02-2011 12:06 by aastVGL Wijzig reactieProfiel van aastVGLQuote dit bericht

Dit is nu het derde jaar dat ik met pepers bezig ben. Ik heb het nu een stapje serieuzer aangepakt:

Best een mooi kasje, ik moet m alleen open laten staan anders gaat de boel schimmelen...

Boven zijn Jalapeno's en onder gewone Chili's. De ronde pot is basilicum.


De gewone Chili's hebben alleen een beetje moeite, rechts komt zelfs helemaal niet uit en bij de andere plantjes zijn de blaadjes niet mooi. Je ziet het niet helemaal goed maar de puntjes zijn zwart...


Hebben jullie dat ook eens gehad? Zal ik maar opnieuw beginnen met de Chili's of komt het wel goed?


Silence
Usericon van Silence
Posted 21-02-2011 12:15 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Het zijn de 'nep'blaadjes nog maar, als het goed is krijgen ze binnenkort hun eerste paar 'echte' blaadjes, als deze mooi zijn kan je ze gewoon houden.

Hier staan nu zes plantjes (drie soorten), en zo direct nog twee nieuwe soorten erbij planten. En dan is het weer mooi geweest, ik wil graag van elke soort 1 of 2 plantjes houden, en dan staat het balkon al vol hier, haha.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-02-2011 12:23 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Kiembladen heet dat


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Silence
Usericon van Silence
Posted 21-02-2011 12:24 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ja, dat woord zocht ik.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-02-2011 12:35 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Dat zijn de bladen om het zaadhulsje open te drukken en de eerste sprankjes licht te ontvangen. ze zijn vaak wat dikker omdat er zaadreserves in zitten. De echte groei komt voort uit de volgende bladeren.


De kiembladeren zijn soms wat grilliger, aangetast, of gerimpeld. Kan komen door hitte, of slechte moeilijke kieming (vaak als de zaadhuid niet zo gemakkelijk los laat.) In principe niets mis mee maar plantjes die wat trager starten zijn over het algemeen ook tijdens de rest van hun leven wat trager. Hoeft niet erg te zijn want ze zijn meestal ook tegen wat meer bestand. Na een wat minder perfecte start bereid de plant zich gewoon voor op wat komen gaat.

Ik weet niet hoe het bij pepers zit, maar bij de ene plant merk je daar een groot verschil in en bij de ander zie je er vrijwel niets meer van. Dit ziet er iig niet zo slecht uit.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Silence
Usericon van Silence
Posted 21-02-2011 12:38 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Ik had vorig jaar een plantje met maar een kiemblaadje, en dat ene blaadje was ook flink verkreukeld. Die deed het daarna prima, tot dat de kat hem opvrat.


Nix
Usericon van Nix
Posted 21-02-2011 12:51 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Voor diegene die het écht serieus willen aanpakken:





Offerte via mij, natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 21-02-2011 12:51]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


aastVGL
Usericon van aastVGL
Posted 21-02-2011 16:24 by aastVGL Wijzig reactieProfiel van aastVGLQuote dit bericht

quote:
Op 21 februari 2011 12:38 schreef Silence het volgende:
Die deed het daarna prima, tot dat de kat hem opvrat.


Haha, dat probleem heb ik hier ook... Bij mij zit alles achter slot en grendel

Goed om te weten dat die kiembladen niet belangrijk zijn, lekker laten staan dus!

@ Nix: misschien volgend jaar...

Ik had net een beetje zitten schuiven met de plantjes in het kastje, zie ik dat er in de hoek waar niks groeit een schimmel zit. Helemaal het kasje schoongemaakt en een aantal nieuwe (schimmel vrije) kweekbakjes gemaakt.

Hopen dat die beter gaan

[Dit bericht is gewijzigd door aastVGL op 21-02-2011 16:26]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-02-2011 16:42 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

Niet elke schimmel is erg he!

bovendien is het juist schimmel wat pepers ooit heet heeft gemaakt.

Schimmel maakt Spaanse peper heet

Wie van pittig eten houdt mag de schimmel ‘Fusarium’ wel dankbaar zijn. Die heeft er namelijk voor gezorgd dat de zaadjes in sommige Spaanse pepers zo heet zijn.

Met hun kleurrijke vruchten lokken planten vogels. Die eten de suikerrijke hapjes en poepen de zaadjes achteraf weer uit, waardoor ze verspreid worden. Maar schimmels, die ook wel in zijn voor een lekker hapje, gooien vaak roet in het eten door de zaden aan te tasten. De vrucht begint dan te rotten, vaak nog voordat een vogel de kans heeft gehad om er een hap van te nemen.

In gebieden waar veel schimmels voorkomen, zijn de pepers over het algemeen een stuk heter, dan op plekken waar maar weinig schimmel is. Dat schrijft een internationaal team van biologen deze week in het tijdschrift PNAS. Toen in het laboratorium ook nog bleek dat de betreffende schimmels erg slecht tegen capsaïcine kunnen, de stof die de peper heet maakt, was er voor de biologen geen twijfel meer mogelijk: de hete zaden van een Chilipeper dienen als afweermechanisme om schimmels op afstand te houden.

Of dat evolutionaire aanpassing over meerdere generaties is of direct contact met schimmel/omstandigheden ervoor zorgen dat er meer capsaïcine in de peper ontstaat is mij niet duidelijk maar wel interessant om te testen.

Je zou schimmelvrij kunnen telen en 1 met meer ruimte voor schimmel. en dan kijken welke heter zijn.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


aastVGL
Usericon van aastVGL
Posted 21-02-2011 16:53 by aastVGL Wijzig reactieProfiel van aastVGLQuote dit bericht

Dat is best een interessant experiment, maar op de plek waar de schimmel zat groeide niks...

Bovendien denk ik niet dat de schimmel mijn chloor aanval heeft overleefd


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 09-03-2011 9:58 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Gisteren 12 soorten gezaaid. In totaal eerst 24 plantjes. Later nog een tweede zaaironde.


spelfout weggehaald...


Silence
Usericon van Silence
Posted 09-03-2011 10:23 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

Hier nu zo'n 10 plantjes boven de grond, wel van elke soort 1 of 2, zoals de bedoeling was. De eerste paar kunnen in de loop van dit weekend denk ik worden overgepot.


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 09-03-2011 10:27 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Lijstje (van alle soorten 2 stuks):

7-Pod
Jalapeno
Jalapeno Purple
Yellow Fatalii
Dorset Naga
Naga Jolokia Purple
Red Sella
Aussie Black
Purple Prince
Datil
Scotch Bonnet
Bulgarian Carrot


spelfout weggehaald...


Bright_Eyes
Usericon van Bright_Eyes
Posted 10-03-2011 0:40 by Bright_Eyes Wijzig reactieProfiel van Bright_EyesQuote dit berichthttp://bright--eyes.hyves.nl/

als je bij de helft van de lijst had gezegd dat t om hasj ging, had ik t ook geloofd

Hier in de tuin heeft eens een peperplantje gestaan, maar de rode pepertjes waren zó klein en heet dat ze niet te eten waren . vast veel schimmel hier :/


[/zachteG]


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen