IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : boeken... Vorige pagina | Volgende pagina
Ares
Usericon van Ares
Posted 30-12-2002 16:26 by Ares Profiel van Ares

quote:
Op 30 december 2002 16:23 schreef attila_de_hun het volgende:
Die ken ik niet.
Hij schrijft medische thrillers, heel erg goed, en met een educatief tintje. Enige nadeel is wel dat als 10 van zijn boeken hebt gelezen dat ze redelijk voorspelbaar beginnen te worden (het verloop enzo).


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 30-12-2002 16:28 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 30-12-2002 16:38 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 30 december 2002 16:28 schreef Valorian666 het volgende:
http://www.fantasticfiction.co.uk/authors/Robin_Cook.htm

veel cook


en ook veel Michael Crichton hier:

http://www.michaelcrichton.net/


Ares, bedankt voor de tip. Ik ga zeker eens een boek bij de bieb van Cook halen.

Ik heb hetzelfde wat jij schrijft over cook bij Grisham. Een of twee boeken vind ik leuk maar daarna lijken ze allemaal wel een beetje op elkaar aangezien ze allemaal zowat hetzelfde thema hebben.


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 30-12-2002 16:38 by Faceless Unknown Profiel van Faceless Unknown

Valorian666,
Nee, ik ben nooit op dat forum (Hol) geweest.
Ik heb dat boek op aanraden van een vriend gelezen, ik zou er zelf nooit op komen het te kopen.
Waarover denk je eigenlijk dat het boek gaat?? Ok, het zijn twee verhaallijnen; ok, het huis blijkt soms een groter volume dan de aarde te hebben. Maar wat is het verband tussen die twee verhaallijnen??


There is no religion higher than Truth!


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 30-12-2002 16:38 by Darkfang Profiel van Darkfang

Heb pas Het Kaartenhuis van Danielewski gelezen...Engelse versie hadden ze niet bij de bieb...maar wat een gruwelijk gaaf boek zeg, uiterst eng ook, moet je niet in je eentje als het buiten donker is lezen...
Anyway, ben nu bezig in Alles is Eventueel van King, maar ik zit eigenlijk te wachten op de nieuwe Donkere Toren, iemand een idee wanneer die uitkomt?


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 30-12-2002 16:47 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

quote:
Op 30 december 2002 16:38 schreef Faceless Unknown het volgende:
Valorian666,
Nee, ik ben nooit op dat forum (Hol) geweest.
Ik heb dat boek op aanraden van een vriend gelezen, ik zou er zelf nooit op komen het te kopen.
Waarover denk je eigenlijk dat het boek gaat?? Ok, het zijn twee verhaallijnen; ok, het huis blijkt soms een groter volume dan de aarde te hebben. Maar wat is het verband tussen die twee verhaallijnen??


Er zijn talloze verbanden, maar elk hiervan is ook weer filterdun.. Danielewski laat (gelukkig) niets los hierover in interviews,, maar op het forum wordt gediscussieerd.. , de vreemdste, meest vergezochte verbanden komen daar op tafel.., maar soms ook dingen die heel aannemelijk zijn..

Vergeet overigens niet dat het gedeelte van de moeder van Johnny, de brieven, bijna een eigen verhaallijn is..

Er zijn bijvoorbeeld mensen die betwijfelen of LUDE niet een hersenspinsel is van Johnny, er worden parallelen onderzocht tussen Karen en Pelafina (moeder van Johnny) , etc..

Het forum is alleen erg chaotisch, gewoon een lange lijst met theorien enzo maar ook veel onzin en gekloot.. Zo is er iemand die beweerde een kopie van de Navidson Record te hebben (VHS) .. .

---

DARKFANG: Over alleen zijn in het donker enzo, check deze intro van HoL, voorgelezen door Danielewski,, erg gaaf.. Bijna een filmtrailer..

http://mzd.poe.st/media/5point5.HTML (ga naar 'Truants Nightmares)


NB: heb je die foto van Kevin Carter met dat stervende meisje met die gier op de achtergrond wel eens gezien (de foto waarmee Navidson in HoL een pullitzer gewonnen zou hebben) ?

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 30-12-2002 18:04]


Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 30-12-2002 16:54 by Sarjenka Profiel van Sarjenkahttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

Gisteren zag ik op televisie een documentaire over Jules Verne en zijn fantastische verhalen. Ik denk dat ik maar eens ga beginnen in zijn boeken... Die man had werkelijk een bijzondere vooruitziende blik.


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 30-12-2002 18:38 by Faceless Unknown Profiel van Faceless Unknown

Valorian666,
het enige verband die ik heb kunnen detecteren, of gedacht heb te kunnen detecteren, is dat alles dat in de Navidson Records aan het gebeuren is, Johnny Truant figuurlijk ook ondergaat (soms ook psycholgisch).
Als Navidson bijvoorbeeld 1 van de keren in die gang loopt en het beschrijft als koud, Johnny Truant opstaat om te ontdekken dat de verwarming kapot is en genoodzaakt is met koud water te douchen.
Alle dingen die Navidson en z´n gezin doormaken, maakt Johnny Truant ook door tijdens het lezen van de Navidson Records, ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken. Ik ben ook benieuwd waarom Danielewski vaak heel erg diep ingaat op onderwerpen zoals Echo´s en griekse mythen. Ok, de mythe over de vader die z´n misvormde zoon in een labyrinth had opgesloten (heb ik het goed?) had wel verband met het verhaal maar met veel dingen vroeg ik me af: waarom moet ik dit weten?

Ik vind het wel origineel dat Danielewski, aan de hand van brieven, afkomstig van Truant´s moeder, ons de mogelijkheid heeft gegeven de psychologische toestand van Johnny zelf te kunnen beoordelen, alsof we de positie van een psychiater hebben kunnen innemen.

Maar een helder en duidelijk verband, waarbij ik zeker weet dat het een verband is, kon ik niet pinpointen.

[Dit bericht is gewijzigd door Faceless Unknown op 30-12-2002 18:39]


There is no religion higher than Truth!


Lies
Usericon van Lies
Posted 30-12-2002 18:50 by Lies Profiel van Lies

quote:
Op 30 december 2002 16:38 schreef Darkfang het volgende:
ik zit eigenlijk te wachten op de nieuwe Donkere Toren, iemand een idee wanneer die uitkomt?

Ik heb hetzelfde probleem, en ik vrees dat we nog even op onze honger zullen moeten blijven zitten. De proloog van The Dark Tower V kan je dan wel online lezen, maar de rest laat nog op zich wachten. (dixit King)


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 30-12-2002 18:57 by No Nonsense Profiel van No Nonsense

quote:
Op 30 december 2002 16:38 schreef Darkfang het volgende:
Heb pas Het Kaartenhuis van Danielewski gelezen...Engelse versie hadden ze niet bij de bieb...maar wat een gruwelijk gaaf boek zeg, uiterst eng ook, moet je niet in je eentje als het buiten donker is lezen...
Anyway, ben nu bezig in Alles is Eventueel van King, maar ik zit eigenlijk te wachten op de nieuwe Donkere Toren, iemand een idee wanneer die uitkomt?


Alles is eventueel heb ik ook gelezen, persoonlijk vind ik dit een van Kings betere verhalen bundels.
De nieuwe Donkere Toren komt volgens de laatste berichten ergens in April geloof ik uit.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 30-12-2002 18:59 by Darkfang Profiel van Darkfang

quote:
Op 30 december 2002 16:47 schreef Valorian666 het volgende:
NB: heb je die foto van Kevin Carter met dat stervende meisje met die gier op de achtergrond wel eens gezien (de foto waarmee Navidson in HoL een pullitzer gewonnen zou hebben) ?


Nee, helaas niet, maar die moet ook wel ergens te vinden zijn denk ik.

quote:
Op 30 december 2002 18:57 schreef No Nonsense het volgende:
Alles is eventueel heb ik ook gelezen, persoonlijk vind ik dit een van Kings betere verhalen bundels.
De nieuwe Donkere Toren komt volgens de laatste berichten ergens in April geloof ik uit.


Damn, September volgend jaar pas, en dat is dan in Amerika, zal het wel flink lang duren voordat ie hier komt. Nah ja, kan ik deel I tm IV nog een keer lezen...


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 30-12-2002 19:00 by No Nonsense Profiel van No Nonsense

Bij gebrek aan beter


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 30-12-2002 19:03 by Darkfang Profiel van Darkfang

Indeed, en dan kan ik ook altijd nog LotR een keer gaan lezen...is ook alweer een tijdje geleden.

Coole signature trouwens, van Andre Gide toch?


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 30-12-2002 19:07 by No Nonsense Profiel van No Nonsense

quote:
Op 30 december 2002 19:03 schreef Darkfang het volgende:
Indeed, en dan kan ik ook altijd nog LotR een keer gaan lezen...is ook alweer een tijdje geleden.

Coole signature trouwens, van Andre Gide toch?


Ik ben zelf nu bezig met Dromenvanger. (thnx to XnegativeX)
Die Signature is door een boel mensen Geciteerd, 'k heb eigenlijk geen idee van wie die oorspronkelijk eigenlijk is.
Heb 'm is ergens gelezen en 't stond me wel aan.

[Dit bericht is gewijzigd door No Nonsense op 30-12-2002 19:14]


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 30-12-2002 19:31 by XnegativeX Profiel van XnegativeXhttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Heeft iemand enig idee wat nou de correcte volgorde is van die donkere toren saga? En dan bedoel ik MET de talisman, het zwarte huis en alle Peter Straub boeken.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 30-12-2002 20:43 by No Nonsense Profiel van No Nonsense

Boeken zoals De Talisman maken geen deel uit van de Donkere toren.
Door een heleboel boeken zit een soort verhaal geweven over de zogeheten brekers, deze heb je o.a. in De donkere Toren, De Talisman, Hearts in Atlantis en Droomlandschappen en Alles is Eventueel bevatten ook verhalen over deze Brekers.

Een echte volgorde is er niet met uitzondering op de Donkere Toren reeks uiteraard.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 31-12-2002 1:01 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

quote:
Op 30 december 2002 18:59 schreef Darkfang het volgende:
Nee, helaas niet, maar die moet ook wel ergens te vinden zijn denk ik.





Ja, hier bijvoorbeeld:



Kevin Carter maakte de foto in Sudan, het meisje was stervende en de gier zit al te wachten.. zeer goede compositie natuurlijk.
Carter kreeg voor de foto een pullitzer prize, een van de hoogste onderscheidingen die je als fotojournalist kan krijgen voor een foto, maar werd erg bekritiseerd omdat hij een foto maakte ipv 'iets deed' ..
Anyway, 2 maanden na ontvangst van de pullitzer heeft Carter zelfmoord gepleegd.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 31-12-2002 1:33 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

Spoiler alerts , dus lees eerst maar House of Leaves - Mark Z. Danielewski


quote:
Op 30 december 2002 18:38 schreef Faceless Unknown het volgende:
Valorian666,
het enige verband die ik heb kunnen detecteren, of gedacht heb te kunnen detecteren, is dat alles dat in de Navidson Records aan het gebeuren is, Johnny Truant figuurlijk ook ondergaat (soms ook psycholgisch).
Als Navidson bijvoorbeeld 1 van de keren in die gang loopt en het beschrijft als koud, Johnny Truant opstaat om te ontdekken dat de verwarming kapot is en genoodzaakt is met koud water te douchen. Alle dingen die Navidson en z´n gezin doormaken, maakt Johnny Truant ook door tijdens het lezen van de Navidson Records, ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken.



Ja dat is best bizar. Zowiezo bizar dat het boek meer dan 450 voetnoten heeft, die alle kanten op staan..

quote:


Ik ben ook benieuwd waarom Danielewski vaak heel erg diep ingaat op onderwerpen zoals Echo´s en griekse mythen.

Ok, de mythe over de vader die z´n misvormde zoon in een labyrinth had opgesloten (heb ik het goed?) had wel verband met het verhaal -knip -


Dat ging toch over die Minotaurs enzo?? Voor leesvoer kijk hier op de volgende pagina van het HoL-forum, veel theorien http://www.houseofleaves.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000063

quote:

maar met veel dingen vroeg ik me af: waarom moet ik dit weten?




Ja.. dat had ik ook .. aan de ene kant zit je steeds van 'fuck, wat moet ik daar nou weer mee' ,, maar aan de andere kant fascineert het me wel, Danielewski heeft duidelijk niet voor niets 10 jaar gedaan over het boek, .. zo'n hoofdstuk over echo's inderdaad, bizar, het verteld dingen die heel logisch zijn maar waar je nooit over nadenkt. Wat ik ok vind is dat het vaak op een bijna wetenschappelijke manier benaderd wordt,, je zou bijna gaan twijfelen of het manuscript van Zampano, en dus Zampano zelf niet echt bestaan heeft!
Johnny Truant dwaalt ook weer mijlenver afdwaalt (waarom krijgen we bijvoorbeeld die paginalange anecdote over zijn freefight-ervaringen te horen , om er vervolgens achter te komen dat hij zoiets ter plekke verzon om wat meiden te imponeren)


quote:


Maar een helder en duidelijk verband, waarbij ik zeker weet dat het een verband is, kon ik niet pinpointen.


Nog een verband is denk ik dat Zampano zich helemaal had opgesloten (alle ramen afgeplakt, meetlinten langs de muren) , iets wat Johnny op den duur ook doet, naarmate hij verder verstrikt raakt in het verhaal komt hij minder uit zijn appartement en isoleert hij steeds meer..

Verder vind ik het erg goed hoe Danielewski de taal die in films wordt gebruikt heeft geprobeerd om te zetten in literaire taal, dmv die werkelijk bizarre typografie.. Op deze manier ervaar je het boek op sommige momenten als een labyrinth terwijl de hoofdpersonen op dat moment zich ook in een labyrinth (het huis) bevinden..
Of zo'n gedeelte waarbij Navidson moet bukken om door de gangen te slenteren, dan moet kruipen , dan zelfs zijn tas moet afdoen, .. hoe hier het aantal regels op de pagina steeds vermindert en Danielewski het verhaal dus al deels visualiseert dmv de typografie in dat hoofdstuk.. erg gaaf.

Heb je wel eens gehoord waarom het woord 'huis' in blauw zou staan? Dit zou ook te maken hebben met de manier waarop de kleur blauw in films gebruikt wordt. De meest voor de handliggende theorie is dat het slaat op de blauwe achtergrondschermen die gebruikt worden wanneer een filmscene wordt opgenomen waarbij later de achtergrond wordt ingekleurd/achtergezet, een zogenaamd blue screen, hierdoor zou het woord huis allesomvattend zijn, dwz, niet te vangen binnen vastliggende waarden...



[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 31-12-2002 1:43]


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 31-12-2002 15:52 by Faceless Unknown Profiel van Faceless Unknown

Ik heb inderdaad opgemerkt dat de typografische elementen van het boek, op een redekijke wijze, overeenkomen met de verhaallijn die op dat specifiek moment geldt.

Steeds komt er een andere uiterlijke versie van het boek uit: nu met "huis" in het blauw.
Ik heb er van eentje gehoord waarbij huis in het rood geschreven was met als doel de aard van dat huis met behulp van kleur te symboliseren, grappig allemaal!

Heb je voor de grap gekeken op het net of The Navidson Records echt bestaat?


There is no religion higher than Truth!


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 01-01-2003 1:34 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian

quote:
Op 31 december 2002 15:52 schreef Faceless Unknown het volgende:
Ik heb inderdaad opgemerkt dat de typografische elementen van het boek, op een redekijke wijze, overeenkomen met de verhaallijn die op dat specifiek moment geldt.

Steeds komt er een andere uiterlijke versie van het boek uit: nu met "huis" in het blauw.
Ik heb er van eentje gehoord waarbij huis in het rood geschreven was met als doel de aard van dat huis met behulp van kleur te symboliseren, grappig allemaal!

Heb je voor de grap gekeken op het net of The Navidson Records echt bestaat?


Ja .. dat met die versie's in een heel gedoe, maar wel allemaal van te voren bedacht door Danielewski (misschien met behulp van een slim marketing team)..

De versie's staan voorin, er is EEN zwart-witte versie, TWEE verschillende two-color versies (waarvan dus een met 'huis' in blauw, en een met 'huis' in grijs en de minotaur-doorgestreeptepassages in rood getypt), EEN full-colour versie (deze bestaat nog niet) en EEN 'incomplete' versie..

De rode versie is anderhalf jaar na de blauwe uitgekomen (ikzelf heb deze, hardcover) , de incomplete verwijst naar de internet-editie (het boek heeft deels online gestaan voor de publicatie).

En dan zijn er nog vertalingen.. De Engelse versie die in Nederland in de winkels ligt is de UK EDITION (die dikke paperback), zwart/wit..


..



attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-01-2003 13:21 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

Ik zou niet zonder mijn telefoonboek kunnen!


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 03-01-2003 18:12 by Darkfang Profiel van Darkfang

Holy crap...net de Antichrist van Nietzsche gelezen...man, wat was die vent pissed toen ie dat schreef zeg. Wel supergoed! Ga m gelijk nog een keer lezen.


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Demogorgon
skåp
Usericon van Demogorgon
Posted 03-01-2003 18:23 by Demogorgon Profiel van Demogorgonhttp://www.koelkast.net/

heb toevallig vandaag een paar boeken gekocht, oa. de roman van Tristan en Islode uit het jaar nul. heel erg mooi boek, alleen hij valt een beetje uit elkaar en ik ga over me nek van de stank als ik hem openmaak. maar dat moet je dr voor over hebben denk ik.... en verder een paar hele oude boeken over Chopin en Debussy.


Lies
Usericon van Lies
Posted 09-02-2003 21:53 by Lies Profiel van Lies

Ik ben gisteren begonnen in American Gods omdat ik toch niet kon slapen. Leest vlot weg. Neil Gaiman


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Nibiru
Blaaskurkh
Usericon van Nibiru
Posted 09-02-2003 21:56 by Nibiru Profiel van Nibiru

Ik lees momenteel Bravo Two Zero van Andy McNab...wel leuk boek.


"Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen