IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Auteur:
Topic : Concert Fotografie Vorige pagina | Volgende pagina
Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 23-02-2005 19:09 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Hm, nu je het daar toch over hebt, ghoulliette..

Ik heb een tijdje terug de Fujifilm Finepix s5500 gekocht, waarmee ik dus veel tijdens concerten fotografeer. Heeft één van de meer gevorderde fotografen hier tips om mooie(re) foto's te maken bij weinig licht en bewegende beelden?

Bij mijn camera kan je bijvoorbeeld handmatig de ISO waarden instellen, de sluitertijd en nog een aantal zaken. Welke instellingen zijn bijv. het beste om bij concert omstandigheden te fotograferen?

..."Hate can only create more hate"...

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 24-02-2005 0:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Dat hangt heel erg van de zaal af. Zit er een lichtmeter op je camera? Bij mij geeft deze namelijk aan hoe lang de sluitertijd moet zijn op dat moment bij de hoeveelheid licht afhankelijk van het rolletje dat erin zit. (groter diafragme (kleiner getal) vangt meer licht, kun je de sluitertijd verkorten, effect van groot diafragma is dat waar je opscherp stelt scherp wordt maar dat de rest snel onscherp wordt, zo steekt het te fotograferen object mooi af van de achtergrond vind ik altijd).

Mijn ervaring is dat 400 echt de ondergrens is. En dan heb je een zaal nodig met goed licht en als het even kan een hoogplafond.

800 is al een stuk beter omdat de film dan veel sneller belicht wordt en je een kortere sluitertijd kunt gebruiken en de foto's dus scherper worden. (ff er van uit gaande dat geen statief gebruikt wordt en je geen bewogen foto's wilt).

Als je niet wilt flitsen, en een korte sluitertijd wilt gebruiken moet je er voor zorgen dat de film zelf zo snel mogelijk het beeld (dmv licht) opneemt. Dus hoe hoger de ISO hoe sneller.. En verder is het uittesten. Ik moet eerlijk zeggen dta ik nog altijd met veel slechte foto's thuis kom. En heb al een hele tijd niets meer gedaan. (En daarbij heb ik alleen een basiscursus gehad )

@Darknessthere, hoe het 1x, 4x principe werkt weet ik niet, weet ook niet of dat per digitale camera verschilt. Het lijkt me dat de fabrikant dat wel in de gebruiksaanwijzing gepropt heeft

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 24-02-2005 18:20 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 24 februari 2005 0:20 schreef ghoulliette het volgende:
Dus hoe hoger de ISO hoe sneller.. En verder is het uittesten. Ik moet eerlijk zeggen dta ik nog altijd met veel slechte foto's thuis kom. En heb al een hele tijd niets meer gedaan. (En daarbij heb ik alleen een basiscursus gehad )

Sowieso hoort bij een concert het meerendeel van je foto's te mislukken.
Ik heb laatst van Imperia 60 foto's genomen en er zijn er iets van 10 goed gelukt.
Dan heb je een goede dag.
Overigens kan er helaas geen iso 800 op mijn digicam. Dus kan ik alleen 400 gebruiken, geeft wel vaak mooie resultaten maar je moet een hoop korreligheid wegwerken en je kan niet zonder flits.

"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 24-02-2005 18:24 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Ik had laatst een discussie en ik vroeg me af welke men hier beter vind.

of

"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers

Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 24-02-2005 18:26 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

de bocenste, daar staat een stukje drumstel op

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-02-2005 18:29 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

bovenste want daar staat nog wat beters op als die doos

♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><

Rensykdom
Het leven is...... Naar de kloten gaan.
Usericon van Rensykdom
Posted 24-02-2005 18:44 by Rensykdom Wijzig reactieProfiel van RensykdomQuote dit berichthttp://rensyk.hyves.nl/

maar de doos staat weer beter op de 2de

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 24-02-2005 18:46 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Die bovenste, want ik heb em genomen.

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 24-02-2005 22:26 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Bovenste omdat de onderste zo cliche is.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 25-02-2005 19:57 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Onderste beeld is inderdaad vrij cliche qua compositie.. dat valt te compenseren met een briliante lichtval of speling in scherptediepte. Beide zijn hier niet het geval, dus ik ga ook voor de bovenste. Al zou ik daar de gitarist er af snijden, of proberen met photoshop te realiseren wat je eigenlijk met een zeer lichtsterke lens had moeten doen: gitarist vervagen waardoor er meer diepte in het beeld komt.

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 28-02-2005 18:39 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 24 februari 2005 0:20 schreef ghoulliette het volgende:
Dat hangt heel erg van de zaal af. Zit er een lichtmeter op je camera? Bij mij geeft deze namelijk aan hoe lang de sluitertijd moet zijn op dat moment bij de hoeveelheid licht afhankelijk van het rolletje dat erin zit. (groter diafragme (kleiner getal) vangt meer licht, kun je de sluitertijd verkorten, effect van groot diafragma is dat waar je opscherp stelt scherp wordt maar dat de rest snel onscherp wordt, zo steekt het te fotograferen object mooi af van de achtergrond vind ik altijd).

Mijn ervaring is dat 400 echt de ondergrens is. En dan heb je een zaal nodig met goed licht en als het even kan een hoogplafond.

800 is al een stuk beter omdat de film dan veel sneller belicht wordt en je een kortere sluitertijd kunt gebruiken en de foto's dus scherper worden. (ff er van uit gaande dat geen statief gebruikt wordt en je geen bewogen foto's wilt).

Als je niet wilt flitsen, en een korte sluitertijd wilt gebruiken moet je er voor zorgen dat de film zelf zo snel mogelijk het beeld (dmv licht) opneemt. Dus hoe hoger de ISO hoe sneller.. En verder is het uittesten. Ik moet eerlijk zeggen dta ik nog altijd met veel slechte foto's thuis kom. En heb al een hele tijd niets meer gedaan. (En daarbij heb ik alleen een basiscursus gehad )

Bedankt voor de info. Die Finepix is trouwens een digitale camera, maar ik kan er wel handmatig de sluitertijd, ISO (max. 400), en de diafragma grootte mee instellen.
Ik denk inderdaad ook dat het een kwestie van veel oefenen is, plus dat het ook waar is wat arrebar zegt: Bij concerten mislukken nu éénmaal veel foto's. En dat is ook niet gek gezien de omstandigheden.
Ik ga gewoon eens aan de slag, ben ook van plan om een cursus fotografie te gaan doen.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 01-03-2005 0:08 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 28 februari 2005 18:39 schreef Immortella het volgende:
Ik ga gewoon eens aan de slag, ben ook van plan om een cursus fotografie te gaan doen.

Dacht ik laatst ook nog aan, behalve dat ik krap zit in mijn tijd vond ik de prijs bij de betreffende cursist(300 euro) iets te veel voor 8 dagen cursus.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 01-03-2005 12:40 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 1 maart 2005 0:08 schreef arrebar het volgende:
Dacht ik laatst ook nog aan, behalve dat ik krap zit in mijn tijd vond ik de prijs bij de betreffende cursist(300 euro) iets te veel voor 8 dagen cursus.

Via universiteiten / hogescholen kun je vaak veel goedkopere cursussen volgen.. bij Uitwijk.uu.nl (Utrecht) maar waarschijnlijk ook wel elders. Vooral als je nog studeerd is het daar zeer voordelig.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 01-03-2005 19:14 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 1 maart 2005 12:40 schreef Valorian het volgende:
Via universiteiten / hogescholen kun je vaak veel goedkopere cursussen volgen.. bij Uitwijk.uu.nl (Utrecht) maar waarschijnlijk ook wel elders. Vooral als je nog studeerd is het daar zeer voordelig.
Dan nog maar eens de tijd vinden.
Edit, via de haagse hogeschool moet wel wat te regelen zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door arrebar op 01-03-2005 19:15]

Nix
Usericon van Nix
Posted 01-03-2005 19:39 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

*hihi*

I generally avoid temptation...unless I can't resist it.

Odal
Usericon van Odal
Posted 02-03-2005 0:13 by Odal Wijzig reactieProfiel van OdalQuote dit berichthttp://www.hammerarts.cjb.net

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-03-2005 13:29 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 1 maart 2005 0:08 schreef arrebar het volgende:

Het is mij inderdaad ook opgevallen dat die cursussen vaak enorm duur zijn.
Ik kreeg laatst een folder van een school bij ons in de buurt (waar je avondcursussen e.d. kan volgen), waar een cursus in stond van iets van 200 euro.

En bedankt voor de tip Valorian, nog maar eens even rondkijken.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 02-03-2005 13:39 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 2 maart 2005 13:29 schreef Immortella het volgende:
Het is mij inderdaad ook opgevallen dat die cursussen vaak enorm duur zijn.
Ik kreeg laatst een folder van een school bij ons in de buurt (waar je avondcursussen e.d. kan volgen), waar een cursus in stond van iets van 200 euro.

En bedankt voor de tip Valorian, nog maar eens even rondkijken.
Ik wacht eerst eens tot ik echt goede apparatuur heb. Ik heb nu een hele goede camera, die alles heel scherp in beeld brengt, maar er is heel weinig in te stellen als het om scherptediepte/diafragma/sluitertijd en dergelijken. Het lijkt me beter om te zorgen dat ik ook daar iets mee kan voordat ik zo'n cursus doe.

Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 02-03-2005 13:41 by Digerdoden Wijzig reactieProfiel van DigerdodenQuote dit bericht

ondanks de traagheid van m`n camera schiet ik er toch af en toe wel leuke plaatjes mee..

[Dit bericht is gewijzigd door Digerdoden op 02-03-2005 13:44]

"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 02-03-2005 13:43 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 2 maart 2005 13:39 schreef arrebar het volgende:
Ik wacht eerst eens tot ik echt goede apparatuur heb. Ik heb nu een hele goede camera, die alles heel scherp in beeld brengt, maar er is heel weinig in te stellen als het om scherptediepte/diafragma/sluitertijd en dergelijken. Het lijkt me beter om te zorgen dat ik ook daar iets mee kan voordat ik zo'n cursus doe.

Enerzijds heb je daar gelijk in maar anderzijds, zelf wil ik heel graag nu al aan de slag. En met de camera die ik heb kan je al vrij veel handmatige instellen, zij het dat het wel een digitale camera is. Daarom wil ik eerst een (basis)cursus digitale fotografie gaan doen, en mocht ik het fotograferen zelf dan echt een beetje onder de knie hebben dan wil ik overstappen naar een goede (digitale) SLR, en dan een andere, echt goede, cursus gaan volgen.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 02-03-2005 13:51 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 2 maart 2005 13:43 schreef Immortella het volgende:
Enerzijds heb je daar gelijk in maar anderzijds, zelf wil ik heel graag nu al aan de slag. En met de camera die ik heb kan je al vrij veel handmatige instellen, zij het dat het wel een digitale camera is. Daarom wil ik eerst een (basis)cursus digitale fotografie gaan doen, en mocht ik het fotograferen zelf dan echt een beetje onder de knie hebben dan wil ik overstappen naar een goede (digitale) SLR, en dan een andere, echt goede, cursus gaan volgen.
Ik dacht daar ook aan, maargoed ik doe eerst maar wat praktijkervaring op. Voorlopig ben ik zelf erg tevreden over de kiekjes die mijn camera schiet.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 05-03-2005 10:22 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Gister geschoten tijdens mastodon, nog niet bewerkt of iets dergelijks.

Deze is wel bewerkt alleen heb ik en niet em nog niet scherper gemaakt.

[Dit bericht is gewijzigd door arrebar op 05-03-2005 10:31]

MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 05-03-2005 10:27 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Beetje jammer dat mijn cameraatje weinig instellingen heeft, maar goed tis een leuk ding voor de oefening.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 05-03-2005 10:33 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 5 maart 2005 10:27 schreef MindlessMayo het volgende:
Beetje jammer dat mijn cameraatje weinig instellingen heeft, maar goed tis een leuk ding voor de oefening.
Ach met sluitertijd instellen kan je al hele leuke dingen doen, en dat zit er toch wel op neem ik aan.

Griffin
Usericon van Griffin
Posted 05-03-2005 22:58 by Griffin Wijzig reactieProfiel van GriffinQuote dit bericht

paar fotos van afgelopen weken

Kreator:

Mystery Blue:

Wotan:

Vortex:

Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com