quote:
Op 31 mei 2005 23:29 schreef Immortella het volgende:
Dankje voor de tip. Tsja, het kan me zo´n 100 tot 200 euro besparen, welke ik dan weer meer heb voor een goede lens.
Maar Konijnenberg is zelf inderdaad al scherp geprijsd (stukken beter dan de Mediamarkt zelfs), en dat lijkt me toch handiger. Hoewel zij hem idd ook zullen moeten opsturen als er iets stuk gaat, maar dan nog lijkt me dat minder gezeik.
Jij nog tips voor een goede lens (liefst 1 met zoom). Welke gebruik jij bijvoorbeeld?
Ik ga vrijdag nl. al shoppen waarschijnlijk .
Ik gebruik een Canon Powershot Pro1, dus eigenlijk heb ik niet zoveel recht van spreken over Spiegelreflexcamera's. De Pro1 is het beste wat Canon te bieden heeft op compactcameragebied, geprijst op ongeveer 600 - 800 euro. Voordeel hiervan t.o.v. een Spiegelreflex is dat je op je wendbare lcd scherm je al beeld ziet voor je de foto maakt (zoals op elke niet-spiegelreflexcamera) en je dus ook makkelijker boven je hoofd of vanuit heel laag perspectief kan fotograferen zonder dat je meteen een ladder bij je moet hebben of op de grond moet gaan liggen om nog te zien wat je fotografeert.. Verder is deze iets compacter dan SRL camera's, en zit er een vrij goede lens op (canon 'L' lens, 28-200 2.4-3.5) ..
Nadelen zijn vooral het niet kunnen gebruiken van losse lenzen. Verder zijn de instelmogelijkheden bijna gelijk aan die van bijvoorbeeld de 300d of de 350..
..
Wellicht dat ik in de toekomst nog een keer een Spiegelreflex koop, maar voorlopig heb ik hier voldoende aan.. hij is lekker compact, ik neem hem dus makkelijk overal mee naar toe, en de resultaten zijn erg goed!
Maar je zoekt dus een lens. Ik kan je aanraden deze niet nieuw te kopen maar tweedehands, lenzen voor op de Canon EOS spiegelrelfexcamera's hebben dezelfde vatting als die van de analoge EOS camera's, die al zo'n 15 jaar in omloop zijn. Hierdoor zijn er op bijv marktplaats legio zeer goede lenzen te koop voor relatief weinig geld.
De al eerder genoemde 50mm 1.8 is een mooie lens, of de 85mm 1.8 (wel een stuk duurder), maar als je graag zoom wilt zou ik aanraden een Canon 70-200 4.0 lens (+/- 100 euro tweedehands) of een 70-200 2.8 lens (veel duurder, zelfs tweedehands, zelfs van een merk als Sigma).. met die lenzen kom je qua concertfotografie een heel eind, omdat je meestal toch niet echt dicht op de band staat en je die minimale 70mm dus ook echt wel nodig gaat hebben. Ga je naar een klein zaaltje dan is het handig om een 50mm of 28-70 lens te hebben zodat je alsnog van dichtbij kan fotograferen..
Lenzen gaan vooral lang mee, het enige wat (op valschade na) nog wel eens kapot gaat is de autofocus, dit is nou eenmaal een fragiel systeem.. maar voordeel is dat veel fotografen nou eenmaal veel betaald hebben voor hun lenzen en er dan ook zuinig op geweest zijn, wat resulteerd in een vrij groot aanbod van goede tweedehands lenzen..
Mocht je echt voornamelijk concertfoto's maken, dan kun je een IS lens van canon overwegen (of iets vergelijkbaars van Sigma, als dat bestaat), met zo'n Image Stabilizer win je al gauw twee stops (naar het schijnt, heb er zelf geen ervaring mee)..
Voor mijn Pro1 maakte ik al mijn foto's met een analoge Canon (de Eos 620), en voornamelijk met een 50mm 1.8 lens en soms met een 70-200 4.0 lens. Deze lens is prima in donkere zaaltjes, maar voldoet zeker niet op bijv festivals omdat je dan gewoon te ver weg staat (tenzij je een fotopas hebt..), vandaar dat 70-200 een mooie aanvulling is...
ALs je wilt mag je mijn 70-200 4.0 wel een keer lenen, dan kan je zelf ervaren wat je er van vindt, alvorens de moeilijke keus te moeten maken wat je zelf aanschaft.