IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Auteur:
Topic : Concert Fotografie Vorige pagina | Volgende pagina
Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Usericon van Triggerhappy
Posted 20-05-2005 9:17 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

Tip:

De ideale concert lens voor te beginnen is de Canon 50mm f/1.8 II.
Kost maar 80-100€ en is haarscherp en zéér lichtsterk. Geen zoom helaas, dus dichtbij staan is de boodschap.
Enige nadeel misschien is dat ie nogal prullerig overkomt maar ja...boeit dat?

Check mijn site maar eens hier want de meeste van mijn foto's zijn met deze lens gemaakt.

In case of boredom there's always this

Nix
Usericon van Nix
Posted 20-05-2005 13:53 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 19 mei 2005 16:40 schreef Immortella het volgende:
Mooie foto's hoor Nixie!!

Valt me overigens ook erg mee, gezien je die foto's met de kitlens hebt gemaakt. Ik heb er veel slechte dingen over gelezen, maar vandaag bij de fotozaak zeiden ze dat dat een leuk algemeen lensje is om mee te beginnen.
Ik heb me vandaag ook 's even goed laten voorlichten over die EOS 350D, en het wordt hem waarschijnlijk ook voor mij. Het wordt die, of de 20D, maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan..

Ik heb er ook al een mooie lens (buiten de kitlens om) bij uitgezocht, echt een fijn ding!:

75-300 mm met Image Stabilizer . Een fijne telelens, en volgens de fotozaak een goede lens bij concertfotografie (en sport/natuur e.d.)

(Oja, weet je nog met welke instellingen je die foto's hebt gemaakt, en heb je geflitst?)

Ik heb de sportfunctie veel gebruikt en zonder flits.

Wat voor prijskaartje hangt ongeveer aan die telelens (voor sport e.d.)?

I generally avoid temptation...unless I can't resist it.

arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 20-05-2005 14:05 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

quote:
Op 20 mei 2005 9:17 schreef Triggerhappy het volgende:
Tip:

Kost maar 80-100€ en is haarscherp en zéér lichtsterk. Geen zoom helaas, dus dichtbij staan is de boodschap.

Check mijn site maar eens hier want de meeste van mijn foto's zijn met deze lens gemaakt.
Er past op dit ding helaas geen andere lens. Het is maar een goedkoop dingetje van 400 euro, nouja goedkoop, voor concertfotografie wel iig.

"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 20-05-2005 14:27 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

Voor iedereen die niet het geld heeft voor een Canon 350D (of 300D) kan ik dit toestel aanbevelen: Fuji Finepix F10
Gaat voor ong. 400€ en heeft 6 mega pixel.
Deze kan tot 1600 ISO (grote lichtsterkte) gaan zonder dat de foto's veel te veel ruis bevatten. Ideaal voor concerten dus.
Ik heb er zelf geen maar ik denk er aan om deze als backup te kopen.

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 14:49 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Tip:

Erg mooie foto's inderdaad! Het (grote) nadeel van de genoemde lens vind ik wel dat zoomen niet mogelijk is. Het lukt nu éénmaal niet altijd om tegen het podium aan te staan, en dat is soms ook helemaal niet mogelijk (zie festivals e.d.). Dan is zo'n telelens wel ideaal. Het nadeel van de telelens die ik op het oog heb is dat hij dus niet super lichtsterk is (begint bij f4 dacht ik), maar hij heeft wél een image stabilizer (fijn bij concerten) en volgens de verkoper én de Canon site is hij ook geschikt voor slechte lichtomstandigheden.
Ik twijfel nog enigzins, bij de aankoop van het toestel neem ik dan ook een bevriende fotograaf mee.

quote:
Op 20 mei 2005 13:53 schreef Nix het volgende:
Ik heb de sportfunctie veel gebruikt en zonder flits.

Wat voor prijskaartje hangt ongeveer aan die telelens (voor sport e.d.)?

400 euro.

..."Hate can only create more hate"...

Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 20-05-2005 14:58 by Digerdoden Wijzig reactieProfiel van DigerdodenQuote dit bericht

laatst heb ik wat met een fotograaf gepraat, deze raadde me een 28-135 lens van canon aan.. ideaal voor het nemen van close-ups en voor foto`s van niet al te grote afstand

"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 15:08 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Voor concerten moet dat inderdaad voldoende zijn. Zo'n 75-300 mm. lens is ook niet persé nodig voor concerten, tot zo'n 150 á 200 mm. zal je gebruiken, maar ook echt niet meer (je gaat immers niet tientallen meters van een podium af staan om foto's te maken). Maar zo'n lens is dan wel weer leuk voor natuurfotografie en extreme close-ups.
Ik ben ook nog wat aan het dubben. Maar wil je zo'n zelfde lens (75-300 of 70-200mm) hebben, maar dan met een f2.8, dan betaal je al ruim 1000 euro (bij een 'goedkoop' merk).

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 20-05-2005 15:24 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

quote:
Op 20 mei 2005 14:58 schreef Digerdoden het volgende:
laatst heb ik wat met een fotograaf gepraat, deze raadde me een 28-135 lens van canon aan.. ideaal voor het nemen van close-ups en voor foto`s van niet al te grote afstand

Oppassen met die 28-135 hoor. Dat is inderdaad een heel mooi lensje en Image Stabilization helpt ook een eind. Je moet wel weten dat dit enkel JOUW bewegingen elimineert, niet die van de artiesten.

[Edit]@Imortella, dat geldt ook voor die lens die jij op het oog hebt[/edit]

Daar heb geen bal aan als je hoogstens een sluitertijd van 1/30 haalt en de artiesten bewegen constant. Dan heb je nog steeds bewogen beelden.

Als je een zoom lens wilt die niet te veel kost en toch lichtsterk is, dan moet je deze eens overwegen

Tamron AF 28-75mm f2.8 XR Di Zoom

Hier staat een review

[Dit bericht is gewijzigd door Triggerhappy op 20-05-2005 15:31]

Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 20-05-2005 15:31 by Digerdoden Wijzig reactieProfiel van DigerdodenQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 15:24 schreef Triggerhappy het volgende:
Oppassen met die 28-135 hoor. Dat is inderdaad een heel mooi lensje en Image Stabilization helpt ook een eind. Je moet wel weten dat dit enkel JOUW bewegingen elimineert, niet die van de artiesten. Daar heb geen bal aan als je hoogstens een sluitertijd van 1/30 haalt en de artiesten bewegen constant. Dan heb je nog steeds bewogen beelden.

Als je een zoom lens wilt die niet te veel kost en toch lichtsterk is, dan moet je deze eens overwegen

Hier staat een review

dan kan ik net zo goed m`n standaard 18-55 lens gebruiken

"Martyrdom is the only way a man can become famous without ability. " Arthur Schopenhauer

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 20-05-2005 15:35 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

Hij zoomt niet veel idd.
Vergeet niet dat de standaard lens niet veel licht binnen laat (3.5-5.6)
Hoe groter het getal, hoe minder lichtsterkt BTW.

Dus volledig ingezoomd heb je f/5.6 (not good )

Bij die Tamron heb je altijd f/2.8 (very good )

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 15:40 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 15:24 schreef Triggerhappy het volgende:
Oppassen met die 28-135 hoor. Dat is inderdaad een heel mooi lensje en Image Stabilization helpt ook een eind. Je moet wel weten dat dit enkel JOUW bewegingen elimineert, niet die van de artiesten.

[Edit]@Imortella, dat geldt ook voor die lens die jij op het oog hebt[/edit]

Daar heb geen bal aan als je hoogstens een sluitertijd van 1/30 haalt en de artiesten bewegen constant. Dan heb je nog steeds bewogen beelden.

Hier staat een review

Ik weet dat de IS alleen mijn bewegingen elimineert, toch vind ik dat al een fijn voordeel, aangezien het bij concerten (vooral als je enigszins vooraan staat) lastig is om de camera superstil te houden en je nogal eens (hard of zacht) aangestoten wordt.
Het liefst zou ik een lens hebben die 'alles' dekt, bijv. een 28-200 en dan lichtsterk. Maar weet jij ook evt. goede en niet al te dure telelenzen (bijv. 55-200) die wel lichtsterk zijn?

Digerdoden
Usericon van Digerdoden
Posted 20-05-2005 15:46 by Digerdoden Wijzig reactieProfiel van DigerdodenQuote dit bericht

als je met telelens ver inzoomt dan is het elimineren van trilingen wel erg handig.. zelf merk ik dat ik soms wel veel tril, en hoe meer je inzmoomt hoe erger je die trilling van jezelf op de foto`s ziet

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 20-05-2005 15:48 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

quote:
Op 20 mei 2005 15:40 schreef Immortella het volgende:
...
Het liefst zou ik een lens hebben die 'alles' dekt, bijv. een 28-200 en dan lichtsterk. Maar weet jij ook evt. goede en niet al te dure telelenzen (bijv. 55-200) die wel lichtsterk zijn?

Hangt er vanaf wat jij niet duur vindt natuurlijk
Sigma heeft de 70-200 f/2.8 voor 700€ maar deze heeft geen IS - functie.
Als je IS wilt op zo'n lichtsterke lens dan is er de Canon 70-200L IS Kost wel een slordige 1500€

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 15:51 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 15:46 schreef Digerdoden het volgende:
als je met telelens ver inzoomt dan is het elimineren van trilingen wel erg handig.. zelf merk ik dat ik soms wel veel tril, en hoe meer je inzmoomt hoe erger je die trilling van jezelf op de foto`s ziet

Klopt idd.

Ik twijfel ook aan die ene lens, aangezien de verkoper en de Canon site allebei zeggen dat de lens ook te gebruiken is onder slechte lichtomstandigheden.

quote:
Dit is het eerste verwisselbare SLR objectief ter wereld met Image Stabilizer. U kunt scherpe opnames maken, zelfs onder omstandigheden met weinig licht, wanneer het bewegen of trillen van de camera normaal gesproken tot onscherpe beelden zou leiden. Effectief voor zonsondergangen en plaatsen waar u geen statief kunt gebruiken.

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 15:54 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 15:48 schreef Triggerhappy het volgende:
Hangt er vanaf wat jij niet duur vindt natuurlijk
Sigma heeft de 70-200 f/2.8 voor 700€ maar deze heeft geen IS - functie.
Als je IS wilt op zo'n lichtsterke lens dan is er de Canon 70-200L IS Kost wel een slordige 1500€

Hmmm... Vooral dat laatste vind ik wel erg veel geld Hoewel me dat een erg fijne lens toelijkt ( idd.).
Eerst maar eens die EOS 350D aanschaffen en dan 's kijken wat ik er voor lens(zen) bij aanschaf.

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 20-05-2005 16:00 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

quote:
Op 20 mei 2005 15:54 schreef Immortella het volgende:
...
Eerst maar eens die EOS 350D aanschaffen en dan 's kijken wat ik er voor lens(zen) bij aanschaf.

Je doet wat je wil natuurlijk maar ik heb er nog steeds spijt van dat ik mijn 300D gekocht heb in de kit-versie (met die 18-55 lens erbij).
Deze lens staat bijna nooit op m'n camera en is ook niet erg goed van kwaliteit.
Ideaal is de Tamron 28-70 f/2.8 direct bij de aankoop van je camera erbij te nemen. Deze kost ong. even veel als die IS lens maar geloof me, aan deze lens heb je VEEL meer tijdens concerten.

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 20-05-2005 16:06 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 16:00 schreef Triggerhappy het volgende:
Je doet wat je wil natuurlijk maar ik heb er nog steeds spijt van dat ik mijn 300D gekocht heb in de kit-versie (met die 18-55 lens erbij).
Deze lens staat bijna nooit op m'n camera en is ook niet erg goed van kwaliteit.
Ideaal is de Tamron 28-70 f/2.8 direct bij de aankoop van je camera erbij te nemen. Deze kost ong. even veel als die IS lens maar geloof me, aan deze lens heb je VEEL meer tijdens concerten.

Bedankt voor je tip iig. Dat die kitlens niet zo geweldig is had ik al 's vaker gehoord en gelezen. Toch moet ik zeggen dat ik de foto's van Nix (iets verder terug in 't topic) gemaakt met de kitlens niet tegen vind vallen. Ik zal bij de aanschaf van die Canon eens vragen naar de wat lichtsterkere zoomlenzen, en dan kijk ik gewoon wat er aan budget overblijft . Het hoeft ook niet allemaal meteen natuurlijk, maar ik wil wel graag iets relatief goeds om mee te beginnen.

Nix
Usericon van Nix
Posted 20-05-2005 20:30 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Ik heb nog meer foto's. Ik kan je ze wel een keer sturen via msn, kun je even de rest bekijken. (En dus de nadelen ).

I generally avoid temptation...unless I can't resist it.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 21-05-2005 1:02 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Tip:

Kost maar 80-100€ en is haarscherp en zéér lichtsterk.

Inderdaad een zeer goede lens.. nog steeds zeer jammer dat Canon op den duur besloten heeft om deze toen standaardlens bij vrijwel elke Canon spiegelreflex te vervangen voor de veel mindere 35-70 of 35-80 3.5-5.6 lenzen..

Een van de concertfoto's waar ik zelf het trotst op ben heb ik destijds geschoten met een Canon AE-1 (zo'n compleet handmatig apparaat uit begin jaren 80 denk ik) en een 50mm 1.8 lens .. groot voordeel van die oude lens vond ik trouwens het scherpstelsysteem, daarbij had je een verticale en een horizontale lijn, welke doorbroken werden tot je het beeld goed scherp had. Klinkt nogal cryptisch maar het komt erop neer dat je zeker wist of iets goed scherpgesteld kon worden, terwijl je bij sommige concerten met veel wisselend licht je je autofocus wel moet uitzetten, en dan nog niet altijd goed kunt zien of je het beeld echt scherp hebt..

quote:
Geen zoom helaas, dus dichtbij staan is de boodschap.

Voordeel van geen zoom is dat het je wel weer dwingt om verder naar voren te gaan, met als uiteindelijk resultaat dat je minder bewogen foto's krijgt.. Soms vraag ik me echt af waar mensen mee bezig zijn als ze met een camera van 1000 euro en een dure zoomlens tot 300 mm op 10 meter van het podium af gaan staan zoomen tot ze erbij neervallen, terwijl de ruimte voor hen nog behoorlijk leeg is, en zich vervolgens afvragen waarom de foto's nooit echt scherp zijn...

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 21-05-2005 1:06]

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 21-05-2005 12:16 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

Eigenlijk zou iedereen die 50mm 1.8 moeten hebben want dit is een lens die meestal het verschil kan maken tussen een flut foto en een pareltje...en voor geen geld. Niet-zoomlenzen zijn ook scherper dan zoomlenzen maar ze zijn niet flexibel. Je moet daar zelf maar afwegen wat je belangrijker vindt.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 21-05-2005 12:53 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 21 mei 2005 12:16 schreef Triggerhappy het volgende:
Eigenlijk zou iedereen die 50mm 1.8 moeten hebben want dit is een lens die meestal het verschil kan maken tussen een flut foto en een pareltje...en voor geen geld. Niet-zoomlenzen zijn ook scherper dan zoomlenzen maar ze zijn niet flexibel. Je moet daar zelf maar afwegen wat je belangrijker vindt.

Tot voor kort fotografeerde ik ook nog met een analoge spiegelreflex. Op den duur besloot ik een zoomlens te kopen, bij gebrek aan 500-1000 euro kon ik me geen lichtsterkere lens veroorloven dan een 70-200 4.0 lens van Canon.. een zeer mooie lens, maar in praktijk toch vaak niet lichtsterk genoeg om echte mooie foto's mee te maken in concertzalen..
Er bestaat trouwens ook een 85mm 1.8 lens.. wellicht een uitkomst, maar ook zeer prijzig..

Triggerhappy
Eyes of Liquid Rage
Posted 21-05-2005 15:00 by Triggerhappy Wijzig reactieProfiel van TriggerhappyQuote dit berichthttp://www.triggerhappy.be

85mm 1.8 --> Toplens

robbemans
Snakeman
Usericon van robbemans
Posted 21-05-2005 15:02 by robbemans Wijzig reactieProfiel van robbemansQuote dit berichthttp://www.snakes-reptiles.com

Dit is mischien iets voor de fotomakertjes onder ons??

http://forum.bandphotography.nl/

Internet is gaaf, ik kan mensen blokkeren, bannen en deleten!! | http://www.brutal-network.nl | http://www.snakes-reptiles.com

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 24-05-2005 22:28 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 21 mei 2005 15:02 schreef robbemans het volgende:
Dit is mischien iets voor de fotomakertjes onder ons??

http://forum.bandphotography.nl/

Thankx.. interessante site!

..

NB: een oudje dan maar, om dit topic een beetje levendig te houden:

Zanger van Antaeus - 013, Tilburg, 2002 denk ik.. gemaakt met een 50mm 1.8 lens en een Fuji rol gepushed van 800 naar 3200 (en dus ook op 3200 laten ontwikkelen)

Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 25-05-2005 12:58 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 20 mei 2005 20:30 schreef Nix het volgende:
Ik heb nog meer foto's. Ik kan je ze wel een keer sturen via msn, kun je even de rest bekijken. (En dus de nadelen ).

Graag zelfs! Dan wordt mijn keuze misschien weer wat makkelijker (of niet... ).

Misschien dat Triggerhappy of Valorian even hierop wil reageren?

Ik kan deze lens:
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=19

Voor zo´n 300 euro (incl. zonnekap) tweedehands op de kop tikken (op de Sigma site staat hij voor 549 euro). Is dit wat denken jullie? Behoorlijk lichtsterk (f2.8 over het gehele bereik), en redelijk zoombereik.
Ik neem aan dat voor deze lens ook geldt ´brandpuntsafstanden x 1.6...´.

[Dit bericht is gewijzigd door Immortella op 25-05-2005 13:00]

Dit topic is 39 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com