quote:
Op 3 april 2011 21:18 schreef XXL het volgende:
Hier verder?
Kaartverkoop losse EMM dagen begint zodra wij als organisatie ongeveer weten hoe hoog de totale kosten zullen zijn, m.a.w. zodra we 80% van de bands geboekt hebben. Dan kunnen we namelijk pas inschatten hoe hoog de band fees zijn, maar ook hoeveel we ongeveer kwijt zijn aan vliegtickets, airport (huur)busjes, aantal hotelkamers, extra te huren licht & geluid / technici, backline, catering etc. Daarop baseren we dan de ticketprijs en de break-even.
Nu al een ticketprijs roepen en daarmee in de VVK gaan zou ons qua booking namelijk kunnen limiteren. Als er later in het traject dan een duurdere band langskomt, kan het zijn dat we die dan niet meer kunnen betalen. Andersom kan ook. Stel we vragen nu 45 Euro voor een dagkaart en dan blijkt dat enkele van de beoogde grotere acts afhaken (en we dan onverhoopt minder bekende groepen boeken) zouden we de bezoekers een oor aannaaien. Willen we uiteraard ook niet, dus ook al zullen de meningen hierover altijd verdeeld zijn >>> de ticketprijs moet in balans zijn met wat je als concertbezoeker voorgeschoteld krijgt.
Wel zitten we net als andere promoters met de BTW-verhoging in onze maag. Qua ticketprijzen van de reguliere combi kaarten & de dagkaarten zal het dus zeker niet goedkoper worden, want er moet nu immers 19% i.p.v. 6% BTW op elk ticket gezet worden. Als we de ticketprijs het zelfde houden is er dus 13% minder aan bandbudget OF de BTW verhoging moet doorgerekend worden aan de klant, lees: de concertbezoeker. De waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden komen te liggen. Iets minder bandbudget in combinatie met een iets hogere prijs.
De early bird combi kaarten die nu in de verkoop zijn gegaan blijven qua prijs gelijk aan vorig jaar. 55 Euro plus adm. kosten dus voor beide EMM dagen incl. after party in Dynamo op vrijdag 16 december.
Over de bands: net als voorgaande jaren @ AMM en EMM hebben we uiteraard weer onze wish-list met daarop meer dan 80 bandnamen die we erg graag zouden willen vastleggen. Helaas zijn echter ook dit jaar lang niet alle bands beschikbaar. Soms toert men enkele weken ervoor of erna al door NL, soms in andere werelddelen, is men ergens aan nieuw materiaal aan het werken, bivakkeert men in de studio, is er simpelweg geen interesse om naar Europa te vliegen of vraagt men exorbitant hoge vergoedingen die wij met een 1500 capaciteit per dag niet kunnen betalen zonder het dagticket op 60 Euro of meer te zetten. Dat laatste kan ook niet de bedoeling zijn. Wij zijn tenslotte geen Manowar en willen ook niet zo eindigen.