IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Baby-namen Vorige pagina | Volgende pagina
Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 10-07-2006 23:09 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 11 juni 2006 19:18 schreef METALSLET het volgende:
Meisjesnamen : Kiki, Deedee, Didy, Naomi, Nina, Julya Indy en/of Dominique


Toen ik dit las moest ik gelijk hier aan denken:

quote:

Waarom verdienen de ouders van Stefany doorgaans minder dan die van Stéphanie? Waarom hebben mensen met een afwijkende voornaam vaker last van psychische problemen? Hoe populair zijn namen als Britney en Jamai nu echt?



Naamkundige dr. Doreen Gerritzen weet er alles van.In 2000 kreeg het Amsterdamse Meertensinstituut voor volkcultuur via de Sociale Verzekeringsbank die de kinderbijslag regelt, de beschikking over 3,5 miljoen voornamen van in Nederland wonende kinderen onder de achttien jaar. Voor naamkundige dr. Doreen Gerritzen en twee collega's een onuitputtelijke bron voor wetenschappelijk onderzoek en analyses, waarover in november het boek Over voornamen moet verschijnen.

Onder meer via de postcodes kon Gerritzen de voornamen herleiden tot bepaalde wijken en het daaraan gekoppelde sociale en financiële milieu. Wat bleek: ouders uit de hogere inkomensklassen geven hun dochters opvallend vaak een voornaam die op 'e' eindigt: Eline, Katherine,

Lisanne. Of op een 'ijn': Karlijn, Jasmijn. In dit milieu zijn ook Franstalige namen populair, mits met de juiste accenten geschreven: Cécile, Frédérique.

Daarentegen eindigen de namen van dochters uit de lagere salarisklassen vaak op een 'a': Samantha, Melissa, Linda, Tamara. In deze klasse zijn de namen over het algemeen ook wat langer en meer dan eens afgeleid van populaire personages uit tv-series. Ook de uitgang 'y' is populair bij de lagere klasse, zowel bij jongens als bij meisjes: Wendy, Kelly, Joey, Danny. Hetzelfde geldt voor namen met een Engelse, Spaanse of Italiaanse herkomst: Mario, Ricardo, Melissa, Kimberley, Kevin, Wesley.

De Engelse zeggen weliswaar 'What's in a name?' en puur rationeel gezien is een voornaam ook niet meer dan een bepaalde lettercombinatie, maar in de praktijk blijken voornamen grote invloed te kunnen hebben op het leven van de drager. Zo signaleerde het tijdschrift Psychologie een paar jaar geleden dat mensen met een zeer afwijkende naam vaker last hebben van psychische problemen. Gerritzen: ,,Ik ben geen psycholoog, maar als jij een vervelende naam hebt waar je aldoor mee gepest wordt, dan kan dat behoorlijk op de zenuwen werken. Iemand die Bingo wordt genoemd, zal waarschijnlijk non-conformistische ouders en een dito opvoeding achter de rug hebben. Ik kan me voorstellen dat zulke mensen gaandeweg hun leven meer weerstanden ondervinden. Ze belanden niet alleen vanwege hun naam bij de psycholoog, maar vanwege hun levenshouding.''

Het tegenovergestelde gaat blijkbaar ook op: kinderen met veel voorkomende namen zijn in het algemeen populairder en succesvoller, dan kinderen met afwijkende of zeldzame namen. Bij een Amerikaans onderzoek werd studenten gevraagd aan de hand van een twintigtal pasfoto's de mooiste meisjes te kiezen. Frappant genoeg veranderde de uitslag toen in een tweede ronde ook de namen van de dames erbij werden verteld. Opeens waren Jennifer, Kathy en Christine 'mooier' dan Ethel, Harriet en Gertrude.

,,Namen roepen nu eenmaal bepaalde associaties op en onbekende namen wekken, zeker bij kinderen, argwaan op'', aldus Psychologie. Maar niet alleen bij kinderen, want Amerikaanse leraren die de opstellen van hen onbekende kinderen moesten nakijken, gaven kinderen met ongewone en impopulaire namen een beduidend lager punt dan de kids met een populaire naam.

,,Zo werkt het ook wel eens bij sollicitaties'', weet Doreen Gerritzen. ,,Chefs die een eerste selectie uit de brieven moeten maken, laten zich onbewust ook een beetje leiden door de naam. Mensen zoeken van nature mensen om zich heen met wie ze vertrouwd zijn. Het verschilt natuurlijk per branche, maar als jij Swastika heet, of een onconventionele naam als Ozzi of Pepsi hebt, dan verkleint dat soms je kansen. Terwijl Mariecke met 'ck' misschien net iets eerder op gesprek mag komen dan Marieke.''

Een naam wordt (on)gewild deel van onze identiteit. Probeer eens aan uzelf te denken, maar dan met een totaal andere naam. Dat beklijft bijna niet. Toch zijn er jaarlijks een paar honderd mensen die hun voornaam veranderen. Soms informeel (onder vrienden en kennissen), soms formeel bij de burgerlijke stand. Uit onderzoek van studenten van Doreen Gerritzen blijkt dat 23 procent van de Nederlanders tussen 35 en 65 jaar ontevreden is met zijn of haar voornaam. Gerritzen: ,,Vroeger waren mensen niet zo bezig met voornamen. Men heette Truus of Piet en was vaak vernoemd naar een familielid. Vanaf de jaren zeventig werd de samenleving informeler, gingen we elkaar vaker bij de voornaam noemen en werd de 'dynamiek' en 'uitstraling' van een naam steeds belangrijker. Wie sindsdien nog Bep, Saartje, Harry of Tonny werd genoemd, heeft nu vaker het gevoel met een ouderwetse naam rond te lopen die niet bij zijn leeftijd past.'' Toch mogen al deze Bep's en Harry's nog van geluk spreken, want uit de gegevens van de SVB blijkt dat tussen 1983 en 2001 nog 61 ouderparen hun zoon Adolf hebben genoemd.

,,Dat is nou typisch zo'n naam die totaal verkeerde associaties oproept'', zegt Gerritzen. ,,Voor Osama geldt nu hetzelfde. Frappant genoeg is de naam Marc, na de arrestatie van Dutroux, niet 'besmet' geraakt. Bij Hillary en Pim zie je wel enige afname, sinds ze geassocieerd worden met mensen die nadrukkelijk in het nieuws zijn (geweest). Je hebt ook namen die heel tijdsgebonden zijn. Britney en Jamai zijn nu populair, maar zullen dat waarschijnlijk niet lang blijven. De show- en sportwereld zijn trouwens nauwelijks een inspiratiebron voor ouders. Slechts vier procent van de ouders vernoemt hun kind naar een idool, en dan nog gebeurt het vooral in de lagere sociale klassen. 45 Procent van de ouders bedenkt zelf een originele naam en iets meer dan vijftig procent vernoemt het kind naar een familielid of kennis. Is het niet als eerste naam, dan wel als tweede (doopnaam).''

Het algemene idee dat in elitewijken vooral dubbele namen populair zijn, is trouwens ook niet waar. Er lopen weliswaar genoeg Jan-Japen, Rogier-Juliussen en Anne-Louises rond, maar opgeteld zijn het er zo weinig dat ze niet eens de top-25 van rijkeluisnamen halen. Die worden aangevoerd door Charlotte en Sophie en door Floris en Victor.

Vroeger hadden namen vaak een betekenis of zat er een wens in verscholen. Maxima komt bijvoorbeeld van Maximiliaan, wat van Maximus komt, wat in het Latijn 'de grootste' betekent. Of Jan, dat komt van Johannes, dat in het Hebreeuws 'Jaweh is genadig' betekent. Bij Iris, Koen en Roos kunnen we ons meteen van alles voorstellen, maar neem nu namen als Claudia of Cicilea. Wie staat er nog bij stil dat die oorspronkelijk 'de lamme' en 'de blinde' betekenen?



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 10-07-2006 23:10 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

my ungod wat een namen hier

ik denk:

sonar voor een jongen
mirage voor een meisje


signature


METALSLET
Usericon van METALSLET
Posted 11-07-2006 0:06 by METALSLET Profiel van METALSLET

quote:
Op 10 juli 2006 23:09 schreef Chelman het volgende:
Toen ik dit las moest ik gelijk hier aan denken:





Hmmm.. Of personen met deze namen psychische problems hebben? Niets is toch dommer, dat al je kind later in een klas zito lid is van een sportvereniging waar al 2 of 3 andere kinderen dezelfde naam hebben!

Bijzondere naam, zo heb je zo weinig mogelijk gelijke namen! Dan creeer je je eigne identiteit


Go! Go! Go!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 11-07-2006 0:14 by Immortella Profiel van Immortella

@Chelman: interessant stuk! En ik kan me nog iets bij die gedachtengang er achter voorstellen ook.

Hoewel ik moet toegeven dat ik Indy ook een leuke naam vind.

Maar, ik blijf bij Elisa. Ik moet zeggen dat ik nog nooit echt 'op zoek' ben geweest naar kindernamen, dus misschien wordt 't wel heel iets anders wanneer 't zover is. Maar 'Elisa' vind ik al jaren een mooie naam voor een dochter.

Hiermee zeg ik wel meteen dat ik uit een lagere sociale klasse kom natuurlijk. Misschien moet ik er toch maar 'Elise' van maken.


..."Hate can only create more hate"...


Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 11-07-2006 0:17 by Ethereal Profiel van Etherealhttp://www.captainalbatross.nl

Ik vind 'Lieve' echt een mooie meisjesnaam...


Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.


METALSLET
Usericon van METALSLET
Posted 11-07-2006 0:25 by METALSLET Profiel van METALSLET

quote:
Op 11 juli 2006 0:14 schreef Immortella het volgende:

Hiermee zeg ik wel meteen dat ik uit een lagere sociale klasse kom natuurlijk. Misschien moet ik er toch maar 'Elise' van maken.


ElisE is toch meer voorkomend dan ElisA


Go! Go! Go!


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 11-07-2006 0:28 by Argus Profiel van Argus

quote:
Op 11 juli 2006 0:17 schreef Ethereal het volgende:
Ik vind 'Lieve' echt een mooie meisjesnaam...


Dat doe je een kind toch niet aan....
Het arme meisje wil na de kleuterschool haar eigen naam al nooit meer horen.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 11-07-2006 0:28 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 11 juli 2006 0:25 schreef METALSLET het volgende:
ElisE is toch meer voorkomend dan ElisA


Lezen!

quote:
Onder meer via de postcodes kon Gerritzen de voornamen herleiden tot bepaalde wijken en het daaraan gekoppelde sociale en financiële milieu. Wat bleek: ouders uit de hogere inkomensklassen geven hun dochters opvallend vaak een voornaam die op 'e' eindigt: Eline, Katherine,


Daarentegen eindigen de namen van dochters uit de lagere salarisklassen vaak op een 'a': Samantha, Melissa, Linda, Tamara. In deze klasse zijn de namen over het algemeen ook wat langer en meer dan eens afgeleid van populaire personages uit tv-series. Ook de uitgang 'y' is populair bij de lagere klasse, zowel bij jongens als bij meisjes: Wendy, Kelly, Joey, Danny. Hetzelfde geldt voor namen met een Engelse, Spaanse of Italiaanse herkomst: Mario, Ricardo, Melissa, Kimberley, Kevin, Wesley.



Vandaar dus.


..."Hate can only create more hate"...


METALSLET
Usericon van METALSLET
Posted 11-07-2006 0:33 by METALSLET Profiel van METALSLET

Sorry, mevrouw! Mijn excuses!


Go! Go! Go!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 11-07-2006 0:35 by Immortella Profiel van Immortella

Aanvaard.


Oja, ooit vond ik 'Amber' ook een mooie naam, maar die heb ik inmiddels ook véél te vaak gehoord. Ik heb er nu eigenlijk alleen maar 'goedkope' associaties bij,


..."Hate can only create more hate"...


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 11-07-2006 11:45 by SkinPeeleR Profiel van SkinPeeleRhttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Zoon van een bekende heet Damiën Dani, Omen/cradle combo.

Nu loopt iedereen te vragen naar welke voetballers ze zijn genoemd. En Damiën betekend ook nog eens dorpsgek in het Duits.


Een kleine snol zit zo vol.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-07-2006 12:09 by Chelman Profiel van Chelman

Ouders die hun kinderen op basis van hun eigen hobby en interesse noemen en denken dat ze origineel zijn verdienen een nekschot van mijn maatie Gregorius.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 11-07-2006 12:20 by SkinPeeleR Profiel van SkinPeeleRhttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

quote:
Op 11 juli 2006 12:09 schreef Chelman het volgende:
Ouders die hun kinderen op basis van hun eigen hobby en interesse noemen en denken dat ze origineel zijn verdienen een nekschot van mijn maatie Gregorius.


Ik kan je geen ongelijk geven.


Een kleine snol zit zo vol.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 11-07-2006 13:21 by Jällö Profiel van Jällö

Ik vind Friese namen de mooiste:
Jongens: Gurbe, Edsger, Bengt, etc.
Meisjes: Aske, Falke

Mijn pasgeboren neefje heet Tristan, ook niet verkeerd.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 11-07-2006 13:29 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 11 juli 2006 12:09 schreef Chelman het volgende:
Ouders die hun kinderen op basis van hun eigen hobby en interesse noemen en denken dat ze origineel zijn verdienen een nekschot van mijn maatie Gregorius.
+1


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 11-07-2006 13:31 by Lainedil (Speciaal lid) Profiel van Lainedilhttp://www.quantumtheory.nl

Mag ik mijn zoon nog wel steeds Jan Hendriksen den Heerscher de Vries gaan noemen?


Bruce Banner


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-07-2006 13:43 by Chelman Profiel van Chelman

Doe maar Aragorn de Verschrikkelijke Wielder of ElekanXorien de Vries.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Lainedil
Gebroeders Grey
Usericon van Lainedil
Posted 11-07-2006 13:56 by Lainedil (Speciaal lid) Profiel van Lainedilhttp://www.quantumtheory.nl

Of wellicht toch Fatty Pancakehead Michael Chelmann of Frost



Bruce Banner


Cpt.Chaos
No antivenom available...
Usericon van Cpt.Chaos
Posted 11-07-2006 13:59 by Cpt.Chaos Profiel van Cpt.Chaoshttp://www.chaos.antisociaal.nl

gewoon geen kinderen aanschaffen, heb je die hele namen geef problematiek ook niet. foetsie probleem...


if testing is the art of finding bugs, programming must be the art of inserting them


Supay
Usericon van Supay
Posted 11-07-2006 14:46 by Supay Profiel van Supay

maar wat als je nou heel graag kinderen wilt? ik wil dat namelijk heel graag, mijn vriend ook, ik heb het erg goed met hem getroffen


if you never seek what you want, you'll never find what belongs to you


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 11-07-2006 14:47 by Smoochy Profiel van Smoochy

quote:
Op 11 juli 2006 14:46 schreef Supay het volgende:
maar wat als je nou heel graag kinderen wilt? ik wil dat namelijk heel graag, mijn vriend ook, ik heb het erg goed met hem getroffen


doe het niet in godsnaam NEEEEEEEEEEE


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Cpt.Chaos
No antivenom available...
Usericon van Cpt.Chaos
Posted 11-07-2006 14:50 by Cpt.Chaos Profiel van Cpt.Chaoshttp://www.chaos.antisociaal.nl

waarom zou je in godesnaam op deze overbevolkte aardkloot nog kinderen willen anders dan uit egocentrische beweegredenen...

ik zeg stop den voortplanting, ga heen en vermenigvuldigd u zelfe vooral niet.


if testing is the art of finding bugs, programming must be the art of inserting them


IJsregen
Usericon van IJsregen
Posted 11-07-2006 14:53 by IJsregen Profiel van IJsregen

quote:
Op 12 januari 2006 19:15 schreef cataclysm child het volgende:
Hier verder in 't straat net een Oskar geboren


'Oskaaaaaaar !'

Vind ik anders best een leuke naam!
En verder ben ik nog steeds voor Sterre. Voor een chickie.


Disko Disko Partizani


Metalhead22
Usericon van Metalhead22
Posted 11-07-2006 15:43 by Metalhead22 Profiel van Metalhead22http://www.last.fm/user/kledur

Mijn jongste nichtje heet zo ja. Moest er eerst wel aan wennen, maar dat trekt wel bij. Vind het wel een leuke naam nu.


...the thin texture between wrong and right, mostly broken by those who saw the light...


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 11-07-2006 15:44 by Smoochy Profiel van Smoochy

Ik blijf bij

Seth en Lillith..


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen