IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Baby-namen Vorige pagina | Volgende pagina
Scorpio
Usericon van Scorpio
Posted 21-12-2006 23:57 by Scorpio Profiel van Scorpio

quote:
Op 21 december 2006 23:16 schreef Judge M. het volgende:
Je krijgt afro-Amerikaanse kinderen?


hehe, nee joh, ik lul maar wat. ik vind het wel leuke namen, maar in de praktijk hebben 2 spraak erin, niet alleen ik


Sargatanas
Usericon van Sargatanas
Posted 22-12-2006 1:41 by Sargatanas Profiel van Sargatanas

quote:
Op 21 december 2006 23:16 schreef Judge M. het volgende:
Je krijgt afro-Amerikaanse kinderen?


Nee, die heten Tyrone.


Ooit een blanke gekend die Tyrone heette?



Argh
Usericon van Argh
Posted 22-12-2006 1:54 by Argh Profiel van Argh

PILS en ER


Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


Ymir
Usericon van Ymir
Posted 23-12-2006 8:56 by Ymir Profiel van Ymir

quote:
Op 22 december 2006 1:41 schreef Sargatanas het volgende:
Nee, die heten Tyrone.



wat ik trouwes wel n mooie naam vind


Een es weet ik staan, Yggdrasil heet hij, hoog en met helder, heilvocht begoten, vandaar komt de dauw, in de dalen vallen; aan de bron van Urd, staat hij eeuwig groen.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-12-2006 9:15 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 21 december 2006 15:30 schreef Scorpio het volgende:
Meisjesnamen: Charisma, Hope, Faith
Jongensnamen: Jason, John, James

zoiets


quote:

Waarom verdienen de ouders van Stefany doorgaans minder dan die van Stéphanie? Waarom hebben mensen met een afwijkende voornaam vaker last van psychische problemen? Hoe populair zijn namen als Britney en Jamai nu echt?



Naamkundige dr. Doreen Gerritzen weet er alles van.In 2000 kreeg het Amsterdamse Meertensinstituut voor volkcultuur via de Sociale Verzekeringsbank die de kinderbijslag regelt, de beschikking over 3,5 miljoen voornamen van in Nederland wonende kinderen onder de achttien jaar. Voor naamkundige dr. Doreen Gerritzen en twee collega's een onuitputtelijke bron voor wetenschappelijk onderzoek en analyses, waarover in november het boek Over voornamen moet verschijnen.

Onder meer via de postcodes kon Gerritzen de voornamen herleiden tot bepaalde wijken en het daaraan gekoppelde sociale en financiële milieu. Wat bleek: ouders uit de hogere inkomensklassen geven hun dochters opvallend vaak een voornaam die op 'e' eindigt: Eline, Katherine,

Lisanne. Of op een 'ijn': Karlijn, Jasmijn. In dit milieu zijn ook Franstalige namen populair, mits met de juiste accenten geschreven: Cécile, Frédérique.

Daarentegen eindigen de namen van dochters uit de lagere salarisklassen vaak op een 'a': Samantha, Melissa, Linda, Tamara. In deze klasse zijn de namen over het algemeen ook wat langer en meer dan eens afgeleid van populaire personages uit tv-series. Ook de uitgang 'y' is populair bij de lagere klasse, zowel bij jongens als bij meisjes: Wendy, Kelly, Joey, Danny. Hetzelfde geldt voor namen met een Engelse, Spaanse of Italiaanse herkomst: Mario, Ricardo, Melissa, Kimberley, Kevin, Wesley.

De Engelse zeggen weliswaar 'What's in a name?' en puur rationeel gezien is een voornaam ook niet meer dan een bepaalde lettercombinatie, maar in de praktijk blijken voornamen grote invloed te kunnen hebben op het leven van de drager. Zo signaleerde het tijdschrift Psychologie een paar jaar geleden dat mensen met een zeer afwijkende naam vaker last hebben van psychische problemen. Gerritzen: ,,Ik ben geen psycholoog, maar als jij een vervelende naam hebt waar je aldoor mee gepest wordt, dan kan dat behoorlijk op de zenuwen werken. Iemand die Bingo wordt genoemd, zal waarschijnlijk non-conformistische ouders en een dito opvoeding achter de rug hebben. Ik kan me voorstellen dat zulke mensen gaandeweg hun leven meer weerstanden ondervinden. Ze belanden niet alleen vanwege hun naam bij de psycholoog, maar vanwege hun levenshouding.''

Het tegenovergestelde gaat blijkbaar ook op: kinderen met veel voorkomende namen zijn in het algemeen populairder en succesvoller, dan kinderen met afwijkende of zeldzame namen. Bij een Amerikaans onderzoek werd studenten gevraagd aan de hand van een twintigtal pasfoto's de mooiste meisjes te kiezen. Frappant genoeg veranderde de uitslag toen in een tweede ronde ook de namen van de dames erbij werden verteld. Opeens waren Jennifer, Kathy en Christine 'mooier' dan Ethel, Harriet en Gertrude.

,,Namen roepen nu eenmaal bepaalde associaties op en onbekende namen wekken, zeker bij kinderen, argwaan op'', aldus Psychologie. Maar niet alleen bij kinderen, want Amerikaanse leraren die de opstellen van hen onbekende kinderen moesten nakijken, gaven kinderen met ongewone en impopulaire namen een beduidend lager punt dan de kids met een populaire naam.

,,Zo werkt het ook wel eens bij sollicitaties'', weet Doreen Gerritzen. ,,Chefs die een eerste selectie uit de brieven moeten maken, laten zich onbewust ook een beetje leiden door de naam. Mensen zoeken van nature mensen om zich heen met wie ze vertrouwd zijn. Het verschilt natuurlijk per branche, maar als jij Swastika heet, of een onconventionele naam als Ozzi of Pepsi hebt, dan verkleint dat soms je kansen. Terwijl Mariecke met 'ck' misschien net iets eerder op gesprek mag komen dan Marieke.''

Een naam wordt (on)gewild deel van onze identiteit. Probeer eens aan uzelf te denken, maar dan met een totaal andere naam. Dat beklijft bijna niet. Toch zijn er jaarlijks een paar honderd mensen die hun voornaam veranderen. Soms informeel (onder vrienden en kennissen), soms formeel bij de burgerlijke stand. Uit onderzoek van studenten van Doreen Gerritzen blijkt dat 23 procent van de Nederlanders tussen 35 en 65 jaar ontevreden is met zijn of haar voornaam. Gerritzen: ,,Vroeger waren mensen niet zo bezig met voornamen. Men heette Truus of Piet en was vaak vernoemd naar een familielid. Vanaf de jaren zeventig werd de samenleving informeler, gingen we elkaar vaker bij de voornaam noemen en werd de 'dynamiek' en 'uitstraling' van een naam steeds belangrijker. Wie sindsdien nog Bep, Saartje, Harry of Tonny werd genoemd, heeft nu vaker het gevoel met een ouderwetse naam rond te lopen die niet bij zijn leeftijd past.'' Toch mogen al deze Bep's en Harry's nog van geluk spreken, want uit de gegevens van de SVB blijkt dat tussen 1983 en 2001 nog 61 ouderparen hun zoon Adolf hebben genoemd.

,,Dat is nou typisch zo'n naam die totaal verkeerde associaties oproept'', zegt Gerritzen. ,,Voor Osama geldt nu hetzelfde. Frappant genoeg is de naam Marc, na de arrestatie van Dutroux, niet 'besmet' geraakt. Bij Hillary en Pim zie je wel enige afname, sinds ze geassocieerd worden met mensen die nadrukkelijk in het nieuws zijn (geweest). Je hebt ook namen die heel tijdsgebonden zijn. Britney en Jamai zijn nu populair, maar zullen dat waarschijnlijk niet lang blijven. De show- en sportwereld zijn trouwens nauwelijks een inspiratiebron voor ouders. Slechts vier procent van de ouders vernoemt hun kind naar een idool, en dan nog gebeurt het vooral in de lagere sociale klassen. 45 Procent van de ouders bedenkt zelf een originele naam en iets meer dan vijftig procent vernoemt het kind naar een familielid of kennis. Is het niet als eerste naam, dan wel als tweede (doopnaam).''

Het algemene idee dat in elitewijken vooral dubbele namen populair zijn, is trouwens ook niet waar. Er lopen weliswaar genoeg Jan-Japen, Rogier-Juliussen en Anne-Louises rond, maar opgeteld zijn het er zo weinig dat ze niet eens de top-25 van rijkeluisnamen halen. Die worden aangevoerd door Charlotte en Sophie en door Floris en Victor.

Vroeger hadden namen vaak een betekenis of zat er een wens in verscholen. Maxima komt bijvoorbeeld van Maximiliaan, wat van Maximus komt, wat in het Latijn 'de grootste' betekent. Of Jan, dat komt van Johannes, dat in het Hebreeuws 'Jaweh is genadig' betekent. Bij Iris, Koen en Roos kunnen we ons meteen van alles voorstellen, maar neem nu namen als Claudia of Cicilea. Wie staat er nog bij stil dat die oorspronkelijk 'de lamme' en 'de blinde' betekenen?


Kamper


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 23-12-2006 9:56 by blonde rockgod Profiel van blonde rockgodhttp://www.departuremetal.com

Nee, Chelman is een normale naam.....Tsssssss



Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 23-12-2006 11:00 by Paul (Administrator) Profiel van Paulhttp://https://www.brainoverload.nl/

quote:
Op 23 december 2006 9:15 schreef Chelman het volgende:
Kamper
Te laat, had ik ook al gezegd


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-12-2006 11:12 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

en hoe gaat jullie kleine heten?

edit: en alvast gefeliciteerd uiteraard

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 23-12-2006 11:12]


Je moeder.


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 23-12-2006 11:13 by Paul (Administrator) Profiel van Paulhttp://https://www.brainoverload.nl/

dat wordt nog wel bekend gemaakt als het er is.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-12-2006 11:13 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

ah oke, nou 'succes' dan maar


Je moeder.


Dolk
Usericon van Dolk
Posted 27-01-2007 0:46 by Dolk Profiel van Dolk

Felici!

Anyway, ik heb een nieuwe mooie naam ontdekt...
Dana.
('alleen god kan en zal over mij oordelen', waarbij god in dit geval (gebied van herkomst van de naam) niet een god is uit een specifieke godsdienst)


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 22-03-2007 23:19 by Valorian (Redacteur) Profiel van Valorian



Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 22-03-2007 23:39 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 22 maart 2007 23:19 schreef Valorian het volgende:
http://www.nu.nl/news/1015683/122/Ouders_mogen_baby_Metallica_noemen.html


Belachelijk inderdaad. Afschieten die ouders, domheid ten top.


..."Hate can only create more hate"...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 22-03-2007 23:42 by M. Profiel van M.

Idd, iedereen weet dat dat kind Slayer had moeten heten.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 22-03-2007 23:43 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 27 januari 2007 0:46 schreef Dolk het volgende:
Felici!

Anyway, ik heb een nieuwe mooie naam ontdekt...
Dana.
('alleen god kan en zal over mij oordelen', waarbij god in dit geval (gebied van herkomst van de naam) niet een god is uit een specifieke godsdienst)


Ja, da's gaaf. Vernoemd zijn naar een Israelische Eurovisie transsexueel.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 22-03-2007 23:49 by Immortella Profiel van Immortella

Ik vind nog steeds Elisa, Eliza of Elise erg mooi (voor een meisje uiteraard).


..."Hate can only create more hate"...


w817tjes
Gekke Henkie
Usericon van w817tjes
Posted 22-03-2007 23:57 by w817tjes Profiel van w817tjeshttp://www.myspace.com/ruis-en-gekke-henkie

quote:
Op 22 maart 2007 23:42 schreef M. het volgende:
Idd, iedereen weet dat dat kind Slayer had moeten heten.





zillah-morte
Feed me, fuck me, and shut the fuck up, bitch...
Usericon van zillah-morte
Posted 23-03-2007 0:01 by zillah-morte (Bestuurslid stichting) Profiel van zillah-mortehttp://aeterna.cjb.net

Ik vind Milan een mooie jongensnaam, alleen die naam staat geloof ik nu op de eerste plek van babynamen,


On the black path she grinds her way to the death lands. OFFICIEEL LID VAN DE WALIBI HEERSCH CREW.


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 23-03-2007 0:02 by Kimmey Profiel van Kimmey

Marc vind ik een gave naam..


Het is de lichtinval ;')


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 23-03-2007 0:02 by Smoochy Profiel van Smoochy

Seth...


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 23-03-2007 0:02 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 23 maart 2007 0:01 schreef zillah-morte het volgende:
Ik vind Milan een mooie jongensnaam, alleen die naam staat geloof ik nu op de eerste plek van babynamen,


Nee joh!

http://www.babypret.net/babynamentop20.htm




(De naam van mijn lieffie staat wel op 3 Alleen destijds niet neem ik aan ).



..."Hate can only create more hate"...


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 23-03-2007 0:03 by Kimmey Profiel van Kimmey

Ha ik sta op 9


Het is de lichtinval ;')


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 23-03-2007 0:03 by Smoochy Profiel van Smoochy

Goh, Emo staat niet eens in de top 20 belachelijk.

Nou zal ik wel de enigste zijn die zo heet in NL..


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 23-03-2007 0:04 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 23 maart 2007 0:03 schreef Smoochy het volgende:
Goh, Emo staat niet eens in de top 20 belachelijk.

Nou zal ik wel de enigste zijn die zo heet in NL..


EniGE.

En ik ben ook één van de weinigen met mijn naam ja.


..."Hate can only create more hate"...


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 23-03-2007 0:05 by Smoochy Profiel van Smoochy

Hoe heet jij dan?


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen