blonde rockgod |
Envy is the ulcer of the soul. |
|
|
|
Posted 05-08-2008 10:08 by blonde rockgod |
|
|
quote:
Rookverbod / ’Maak voor zieke mensen toch een uitzondering’
Seropositieven zien roken in weer en wind niet zitten
Jonathan Maas
Hij komt hier al ruim tien jaar, voor wat gezelligheid: de inloopmiddag en -avond voor mensen met hiv in het Rotterdamse Ron Wichmanhuis. Daar hoort een sigaret bij, vindt John Dingemans, nu 44, vanaf zijn twaalfde al seropositief. Het is een van de weinige geneugten waaraan hij zich bezondigt.
Dat geldt voor veel van de seropositieve, homoseksuele mannen die hier vanavond buiten in de tuin zitten te roken. „De regering zegt dat roken niet goed is”, zegt John traag, vanwege een hersenbloeding die hij heeft gehad. „Maar dat geldt niet voor iedereen. Mij ontspant het juist. Ik word onrustig als ik niet rook.”
Omdat het inloophuis een drankvergunning heeft, valt het onder de Horecawet. En dus mogen de heren binnen niet meer roken, maar moeten ze met hun sigaret naar buiten. Nu niet zo’n probleem, want het is goed toeven in het zonnetje. Maar wat straks, als de herfst toeslaat? „Tja, dan maar met een dikke jas aan onder de parasol”, lacht John.
Maar zo simpel ligt het niet. „Moeten wij met onze verminderde weerstand buiten in de kou staan?”, schampert René, die niet met zijn achternaam in de krant wil. Hij is 21 jaar seropositief en komt hier net als John voor wat sociaal contact. Veel vrienden vallen namelijk weg als het hiv-nieuws eenmaal is gebracht, ervaren de mannen.
„Het rookverbod is goedbedoelde onzin”, vindt René. „Natuurlijk is het voor mensen met hiv en aids beter om niet te roken. Maar het is de kleine luxe die ik me permitteer. Uitgaan doe ik nauwelijks meer. In de gayscene ben je met hiv een paria. Jij hebt iets waar iedereen bang voor is.”
„Thuis rook ik niet”, zegt Jan Lamme. Hij is zelf niet seropositief, maar zijn broer Rudi, die naast hem zit, is dat wel. „Dat doe ik alleen bij sociale gebeurtenissen, als het gezellig is, met een drankje erbij. Dit inloophuis is geen horeca, het past meer in de verzorgingssector. Daarvoor zou de regering een uitzondering moeten maken. Moet je patiënten ’s winters als het vriest de kou in sturen? Dat is toch schandalig! Zo isoleer je mensen.”
De vrijwilligers van het inloophuis zitten met de handen in het haar. Ze vinden het eigenlijk wel best als er hier wordt gerookt, maar willen de boetes bij controle niet riskeren. „Ik vind dat we een uitzondering voor zieke mensen moeten kunnen maken”, zegt Joke Langeveld, terwijl ze etensresten van Johns mondhoeken afveegt.
Leven zonder sigaretten kunnen de mannen zich nauwelijks voorstellen. „Je seksleven zou in elkaar storten”, klaagt Jos Vlasblom, negen jaar seropositief. Peter Loppersum naast hem: „Het is toch een lekkere binnenkomer: heb je een vuurtje voor me.” Ed Rosbergen is het hier niet mee eens. „Nou, dat vind ik wel heel goedkoop hoor.”
Het inloophuis zal hier nog tot eind mei 2009 gevestigd zijn. Voorzieningen treffen als een afdakje of hokje buiten heeft weinig zin. Een verwarmd terras is veel te duur voor de gesubsidieerde voorziening.
„Dan gaan we maar onder de elektrische deken zitten”, grapt Hans Lezer. „Buiten met een verlengsnoer. Wil jij met mij onder de deken”, flirt hij met de mannen om hem heen. „Kijk, zo sla je twee vliegen in een klap.”
Dámn, natuurlijk! Van niet roken wordt je alleen onrustig als je HIV hebt! LOL.
|