|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Waterpijp is lekkerder dan blowen. =) |
|
Hoe zou dat nou komen? |
|
quote:dat je zo'n uitgekauwde simpele vraag stelt. tjaaaa. =) |
|
Drugs kapen je geheugen Middelen als nicotine danken hun verslavende werking onder meer aan het feit dat ze het beloningssysteem overnemen. Jammer maar helaas: ongezonde gewoonten zetten zich makkelijk vast in je geheugen. Het was al bekend dat een vette hap zorgt voor de aanmaak van langetermijnherinneringen aan de plek waar je ‘m at. Handig om die plaats weer terug te vinden, een evolutionaire erfenis uit de tijd dat nog niet op elke hoek van de straat een snackbar zat. Iets dergelijks is aan de hand met nicotine, blijkt uit nieuw onderzoek gepubliceerd in Neuron. Nicotinegebruik leidt tot herinneringen aan het gebruik van het middel, waaronder de plaats van gebruik en de mensen die erbij aanwezig zijn. Logisch, denk je misschien, nicotine is nu eenmaal verslavend. Maar nu is ook bekend hoe dat precies werkt. De herinneringen worden aangemaakt onder invloed van dopamine, een stof die nauw verbonden is met het beloningssysteem van de hersenen en ook betrokken bij het verslavingsproces. De onderzoekers ontdekten dat door muizen nicotine te geven op een specifieke plek. Na enige tijd hadden de muizen een voorkeur voor die plek. Die voorkeur hing samen met de signalen die dopamine afgaf in de hippocampus, een deel van de hersenen dat betrokken is bij de formatie van nieuwe herinneringen. Als een persoon weer op een specifieke plek komt, of bepaalde mensen ontmoet, roepen die herinneringen gevoelens op die tot verder drugsgebruik leiden. Of tot een terugval, zoals veel cafébezoekende ex-rokers kunnen beamen. ‘Meestal helpen dergelijke herinneringen ons om succesvol gedrag te ontwikkelen, maar in onze studie waren de herinneringen verbonden aan de verslavende drug’, aldus een van de onderzoekers. Juist roken is gewoon asssociatie, niks geen zielig verhaal met lichamelijke verslaving aan nicotine. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote:Het een sluit het ander niet uit. Dat zou jij toch moeten weten. |
|
klopt klopt, en er is geen grens te trekken tussen lichamelijk en geestelijk in dit soort gevallen. Want dit zijn juist de punten waar geest en lichaam samensmelten. Maar ik ben van mening dat die associaties een veel groter portie hebben in de verslaving dan basale lichamelijke functies die staan te schreeuwen om nicotine. Het gaat hier dus vooral om een signaal wat je aan je lichaam geeft op het moment dat je bepaalde ervaringen hebt. Omdat je juist gaat roken op ontspannen momenten werkt het ontspannend, als je dan rookt op een stressig moment is het makkelijker voor je om ontspanning op te roepen.(natuurlijk speelt de natuur van het stofje ook wel wat mee, en de diepe manier van ademhalen, maar het effect van nicotine is niet echt ontspanning bij niet-rokers) Zo denkik ook dat je het andersom kan gebruiken in bijvoorbeeld straffen, zorg bij martelingen en onplezierige momenten dat je nicotine toedient en nicotine zelf kun je dan gebruiken om te straffen. (na verloop van tijd kan het natuurlijk afvlakken als die associaties niet meer zo sterk gelden net zoals bij ontspanning verkregen door roken) Om van je roken af te komen moet je niet vechten tegen de lichamelijke verslaving want die is zo sterk niet(ooit welleens iemand zien smeken voor een nicotine pleistertje), maar je moet van de associatie af. [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 10-09-2009 13:58] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Serieus man, ga een boek schrijven [Dit bericht is gewijzigd door Alterprince op 10-09-2009 15:07] "Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices" |
|
dan zal ik wel een partner nodig hebben die er een helder verhaal van kan maken ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Sinds drie weken weer gestopt. Kostte me veel te veel geld, aangezien ik op z'n minst een pakje per dag rookte. [Dit bericht is gewijzigd door nuclearwarfare op 21-09-2009 12:57] |
|
Ik ben nu ook definitief gestopt |
|
quote: ;t is een dure hobby ja.. was om die reden ook gestopt, tot ik uiteindelijk weer meer dan genoeg geld kreeg |
|
Ga er binnenkort maar eens aan geloven. Prijzen zijn weer gestegen potdomme, dit wordt echt te gek. Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off. |
|
ik ga juist lekker door met paffen/ ben pas een half jaar van de weed af. misschien over een jaarje ofzo. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
quote: Hehe, als ik nog steeds full-time zou werken zou ik denk ik ook niet zo gauw stoppen. Nu ben ik echter weer een arme student die maar 8-12 uur per week werkt, en klagen over relatieve armoede kan ik niet rijmen met het maandelijks spenderen van minstens € 150 aan tabakswaren. Ik vond dit wel een van de eerste dingen waarop bezuinigd moest worden. |
|
quote: Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
nu reeds een half jaar gestopt met roken. Helaas blijft niet roken in een kroeg waar weer gerookt wordt een haast onmenselijke uitdaging. Vorige week maar weer een sigaret geprobeerd, na drie halen weggedaan, de smaak was afschuwelijk.. zou deze poging het dan echt zijn ?? Vind ik ook niet |
|
Als je even doorzet kan je vast zo weer beginnen |
|
quote: hmm dit zijn wel extreme cijfers, het is echt niet zo dat mensen een jaar na invoering opeens gezond zijn en geen hartproblemen meer hebben, ze hebben alleen minder grote aanleiding ertoe. Het is volgens mij wel een mooi begin natuurlijk maar er zit echt wel een addertje onder het gras bij de cijfers. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Dat is meestal zo met dat soort onderzoeken die betrekking hebben op de gezondheid, toch? |
|
klopt, maar dit is zelfs raar voor gezondheidscijfers. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
Het is gewoon waar, roken is gay en voortaan kan ik iedereen die in mijn omgeving rookt poging tot doodslag verwijten. Zo Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
what doesnt kills you makes you cancer. IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK |
|
die klopt beter dan het origineel ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: (SN) *kuch* Gelukkig haal ik mijn vanillesigaartjes met filter in Deutschland. What a day, what a day If you can look it in the face and hold your vomit |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |