spectre |
|
![](/forum/spacer.gif) |
![Usericon van spectre](Spectre) |
|
Posted 13-10-2007 20:50 by spectre |
![Profiel van spectre](/forum/profile.gif) ![](/forum/spacer.gif) |
|
quote: Op 10 oktober 2007 21:38 schreef M. het volgende:
God damn, de curry was weer geslaagd. Ik heb dit recept vast eerder gepost, maar dat topic is allang dood en begraven.
Cursieve ingredienten zijn optioneel. Je mag het doen, je mag het laten. Zie maar. Één of twee soorten groente zou ik toch wel aanraden voor wat meer body.
Het maken van het gerecht duurt vrij lang, maar laat je daardoor niet afschrikken: er zijn niet zoveel handelingen nodig. Het moet gewoon lang pruttelen, begin dus op tijd.
LAMME CURRY (oftewel, lamscurry)
Voor 2 personen.
Ingrediënten:
zo'n 4 ons lamsfilet, in blokjes gesneden
wat zonnebloemolie
1 rode ui in stukjes gesneden (liefst thaise rode ui, zijn van die kleintjes, de toko heeft ze; gebruik dan een stuk of 4 van die kleintjes)
paar teentjes knoflook, gepeld en geplet
1 stengel citroengras
wat rode chillies
paar centimeter gemberwortel
3 à 4 eetlepels currypasta, ik gebruik deze:
![](http://www.spicesofindia.co.uk/acatalog/PataksExtraHotCurryPasteBig.gif)
Die is voor beginners echt VEEL te heet. Ik ben er behoorlijk aan gewend en kan met gemak nog wat chillies extra in de curry hebben. Gebruik een mildere (bv. van hetzelfde merk) of gebruik minder curry pasta als je het niet te spicy wil hebben. Je kunt je currypasta ook zelf maken maar dat valt buiten de scope van dit recept denk ik zo.
500 ml. kokosmelk
1 blikje tomatenpuree (zo'n piepklein blikje)
1 rode paprika, in reepjes
doosje champignons, in vieren gesneden
blikje waterkastanjes, wel ff laten uitlekken verkrijgbaar in de toko
wat blaadjes thai basilicum ter garnering, neem wel de thai versie niet de italiaanse, gewoon verkrijgbaar in de toko
verse koriander ter garnering
sap van 1 à 2 uitgeknepen limoenen voor de 'kick'
verzin het maar....
Het leuke van curry is dat je van alles erdoorheen kunt gooien en ook zelf kunt experimenteren met de basis. Mijn persoonlijke idee van lamscurry is dat je de penetrante smaak van het lamsvlees combineert met aan de ene kant schroeiend hete specerijen en aan de andere kant de zoete kokos. Als dat ook jouw idee is, zorg er dan voor dat die facetten in jouw persoonlijke mix aanwezig zijn.
Werkwijze:
Zorg ervoor dat ui, knoflook, gember, chillies en citroengras (indien gebruikt) alvast gesneden zijn. Doe wat zonnebloemolie in een koekenpan, ff verwarmen en bak dan de blokjes lamsvlees lekker bruin. Zet intussen een wok klaar (of een wat grotere pan) met ook wat olie en fruit daarin dat boeltje dat je net gesneden hebt. Na een paar minuutjes doe je daar het lamsvlees bij wat als het goed is nu heerlijk ruikt omdat het bruin aan het bakken is.
Roer alles door elkaar en doe er dan de inhoud van het blikje tomatenpuree bij + de hoeveelheid currypasta die je goed lijkt. Ff goed roeren, dan kan de kokosmelk erbij. Breng alles aan de kook, dan vuur laag, deksel op de wok/pan en drie kwartier à een uur laten pruttelen. Af en toe roeren en ruiken want dat is lekker.
Als het tegen het uur loopt ga dan je gebruikte groenten (paprika, champignons, etc.) snijden. Doe het hele boeltje in de pan, goed roeren. Zorg dat het weer een beetje aan de kook komt, daarna vuur weer laag. Het moet nu ongeveer een kwartiertje pruttelen, niet langer want dat is funest voor bv. de paprika. Niet korter want je waterkastanjes moeten wel ff gaar worden.
Doe er vlak voor het einde je limoensap in (als je daar zin in hebt), goed roeren. Als de boel opgeschept is laat mensen dan naar eigen inzicht thai basilicum/verse koriander erdoorheen doen (zet bakjes neer met de reeds geknipte/gescheurde/geplukte blaadjes erin).
Serveer met rijst en evt. nan-brood en bv. een frisse tomatensalade van tomaat (blokjes), rode ui (blokjes), limoensap en vers korianderblad. Varieer evt. ook met de rijst (gekookt in kokosmelk ipv water, of met pistachenoten, cashewnoten, rozijnen, gefruite rode ui en kruidnagel + kummel + piment erdoorheen, (of enkele van die elementen) of jasmijnrijst met wat verse koriander, etc.)
Eet smakelijk hoor!
Heb je ook curry recepten met ander vlees, ik vind lam namelijk niet echt lekker.. Wat je zegt idd penetrant.
Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat
![](/forum/spacer.gif) |