IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : De Economische Crisis Vorige pagina | Volgende pagina
Kramy
Usericon van Kramy
Posted 08-10-2008 14:50 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 8 oktober 2008 14:04 schreef M. het volgende:
Dat van die vriendjespolitiek is een emotionele generalisatie, niet geschikt als argument. Los daarvan zijn er wel enkele vertrekbonussen getoucheerd ja. CEO’s weten over het algemeen goed voor zichzelf te zorgen. Ik hink een beetje op twee gedachten:
- tegen: een vertrekbonus zoals bij Lehman van miljoenen euro’s/dollars is op geen enkele manier aan een normaal mens uit te leggen.
- voor: die bonussen zijn meestal contractueel vastgesteld. Je kunt niet zomaar arbeidscontracten gaan openbreken, dan zet je de rechtszekerheid van die contracten op losse schroeven. Dan kan je ook als werknemer nergens meer zeker van zijn. Moet je voorstellen dat je salaris opeens éénzijdig naar beneden wordt aangepast, zonder dat je er iets aan kan doen. Mooie boel!

Nog steeds vind ik zo’n vertrekbonus echt op geen enkele manier uit te leggen. Bonussen bij goede prestaties, prima, maar anders niet. Ik vind dan ook dat de beloningssystematiek helemaal bovenin vaak niet deugt. Maar dan moet je niet pas als er stront aan de knikker is als regering of oppositie moord en brand gaan schreeuwen. Dat is wel erg opportunistisch. In 2000 kraait er geen haan naar en nu komt het opeens electoraal uit om te zaniken over de beloningen van CEO’s. Dan denk ik: dat had je van tevoren al moeten aanpakken (los van of je dat zou moeten doen hoor).
Alleen: die beloningssystematiek vind ik in het licht van deze crisis eigenlijk niet zo relevant.


Een aantal politieke partijen gaat natuurlijk al jaren in tegen de hoge beloningen aan de top. De huidige situatie geeft een perfect voorbeeld van waarom dit systeem nergens op slaat. Uiteraard grijpt iedere partij zo'n prachtige ondersteuning van een standpunt aan om kiezers te wijzen op hun gelijk. Deze discussie is verder in zoverre relevant in het licht van deze crisis dat wanneer topmannen meer afgerekend zouden worden op hun (wan)prestaties ze misschien ook wat minder risico's zouden nemen. Als het netwerk van de gemiddelde CEO daarnaast niet dermate groot zou zijn dat na een wanprestatie deze CEO zichzelf weer echt opnieuw zou moeten bewijzen in een lagere functie, dan zou er al helemaal beter nagedacht worden over mogelijke risico's. Aan dit laatste probleem valt natuurlijk erg weinig te doen, maar ik zie het weldegelijk als een probleem. Althans, mijn emoties zien het blijkbaar als een probleem

quote:
Waar had je dat voorbij horen komen? En wat bedoel je precies met “slechte producten”? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
In ieder geval zijn opgeknipte en weer samengebonden hypotheken talloze malen doorverkocht, simpelweg omdat er geld mee te verdienen viel. Daar is op zichzelf niets mis mee.


Pfft, Pauw&Witteman, NRC.nl, Netwerk en Eén Vandaag zijn de bronnen die ik voornamelijk bijhoud, dus bij een of meerdere van die bronnen heb ik dat voorbij horen komen. Ik vind het eigenlijk wel iets voor Willem van Middelkoop om hierop in te gaan, ik zal eens gaan zoeken. In ieder geval kwam het erop neer dat bepaalde banken producten hebben gecreëerd waarvan ze wisten dat ze risicovol waren. De producten kregen pagina's vol met kleine lettertjes waardoor de risico's niet meer eenvoudig te doorzien waren. Deze banken hebben vervolgens de risicovolle ('slechte') producten aangeprezen als stabiel en snel verkocht aan onder meer het buitenland. Ze waren ondertussen echter volledig van de risico's op de hoogte. Natuurlijk moeten kopende partijen goed opletten op wat ze aanschaffen, maar het bewust verkopen van 'slechte' producten lijkt me nu ook niet echt de bedoeling.

quote:
Ik denk niet dat je de zwarte piet naar één partij toe kunt spelen. Zelf denk ik dat in ieder geval de volgende partijen zich achter de oren kunnen krabben:
1. de CEO’s maken de strategische keuze om subprime-hypotheken te verkopen, dit is ze te verwijten.
2. werknemers in het verkoopkanaal verkopen willens en wetens hypotheken aan mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen, dat zijn geen goede praktijken.
3. de gewone man moet gezond verstand krijgen en niet een hypotheek die z’n portemonnee eigenlijk te boven gaat sluiten; gewoon opletten!
4. het opknippen, bij elkaar binden en doorverkopen van hypotheken moet je wel bijzonder goed administreren en bijhouden, anders verlies je het zicht op de onderliggende risico’s. De achterliggende systeemontwerpers, risicomanagers en IT-technieken hebben het dus laten afweten.
5. rating agencies hebben de risico’s niet onderkend waardoor de crisis zich kon opbouwen zonder dat ze een waarschuwingssignaal afgaven.
6. toezichthouders hebben gefaald, het financieel toezicht loopt duidelijk achter wat betreft risicobeheersing en de eisen die ze daaraan stellen.

Maar ja, lekker boeiend. De discussie over hoe je dit soort dingen in de toekomst kunt voorkomen lijkt me een belangrijkere…



In deze opsomming kan ik me helemaal vinden. Voor al deze 6 problemen zou meer overheidsinmenging naar mijn mening oplossing kunnen bieden:

1. Door wijzigingen in onder andere de bonusregelgeving CEO's meer afrekenen op wanprestaties, waardoor ze minder risicovol zullen handelen.
2. Wanneer topmannen (strenger) worden afgerekend op slechte prestaties zullen ondergeschikten ook minder ruimte krijgen voor wanprestaties. De baas laat zijn ondergeschikten echt niet zomaar grote risico's nemen wanneer hij er op den duur écht op afgerekend wordt.
3. Mensen slimmer maken is erg moeilijk. Je kan ze wel tegen zichzelf in bescherming nemen door bijvoorbeeld reclame's over leningen van de buis te halen en een goed krediet registratie systeem in te voeren (aan de huidige BKR registratie zitten nogal wat haken en ogen). Blijkbaar hebben mensen enige overheidsbemoeienis nodig, kijk maar naar de vele Amerikaanse sukkels die geen zorgverzekering hebben. Natuurlijk hartstikke terecht vanuit sociaal Darwinistisch oogpunt dat onverantwoordelijke mensen failliet gaan door eigen tekortkomingen. Ik denk echter dat wanneer je grote groepen domme mensen niet tegen zichzelf in bescherming neemt en, zoals in dit geval, gewoon hun huis uit schopt, dat er grote problemen ontstaan voor de samenleving. Dan liever een iets minder vrije markt waarin banken minder gemakkelijk kunnen profiteren van de domme mens.
4, 5 en 6. Meer toezicht vanuit de overheid op het financiële systeem kan vele risico's wegnemen. Hierbij moet ik wel opmerken dat enige concurentie in het ambtelijk apparaat niet zou misstaan, anders krijg je hetzelfde als bij de topmannen, dat men niet nauwkeurig en doordacht handelt omdat het salaris toch gehandhaaft blijft.

Ik pleit dus voor (iets) minder vrije markt in de financiële sector en meer vrije markt in het ambtelijk apparaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Kramy op 08-10-2008 14:52]



Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 08-10-2008 15:17 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Uiteindelijk komt het allemaal neer op de hebzucht van de mens, of niet?


Dappere-Speerwerper
Stoethaspel
Usericon van Dappere-Speerwerper
Posted 08-10-2008 15:48 by Dappere-Speerwerper Wijzig reactieProfiel van Dappere-SpeerwerperQuote dit berichthttp://myspace.com/clemensk

quote:
Op 8 oktober 2008 15:17 schreef Lionheart het volgende:
Uiteindelijk komt het allemaal neer op de hebzucht van de mens, of niet?


Misschien is er wel een verband te ontdekken tussen het voorkomen van economische crisissen en de de procentuele aanwezigheid van Joden in de financiele sector.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 08-10-2008 15:51 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Komt door de islam ..


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 08-10-2008 17:19 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2008 9:00 schreef Mutilator het volgende:
Welke bank zit je bij?
Ik denk eraan om over te stappen; ken je trouwens www.vanspaarbankveranderen.nl?


Ik zit bij Akbank, maar je hebt een handjevol banken die rentes van boven de 5% uitkeren zonder dat je daarvoor een minimumbedrag moet storten of een jaar niet bij je geld kan, etc.

Kijk maar eens op:
http://www.dividendpagina.nl/sparen/ak-internet-spaarrekening.asp
voor een overzichtje.

Die andere pagina ken ik niet. Wellicht handig als je je hele bank-gebeuren over gaat zetten, maar als je alleen een andere spaarrekening neemt komt er vrij weinig bij kijken:
1. aanvragen nieuwe rekening bij bank naar keuze
2. leegtrekken spaarrekening oude bank
3. volgooien spaarrekening nieuwe bank


Let er alleen wel op dat je je geld bij een bank met NL bankgarantie neer zet, anders krijg je van die ellende als bij Icesave nu. Met garantie van de NL overheid weet je in ieder geval zeker dat de 1e 20.000 euro gegarandeerd altijd terug te halen is, ook bij faillissement of iets dergelijks. Mocht je daar dan echt boven komen dan kun je je geld nog spreiden over meerdere banken. Overigens is volgens mij een dezer dagen die garantie nog iets omhoog gegaan.

[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 08-10-2008 17:22]


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 08-10-2008 23:10 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Mocht er iemand nog centen bij Icesave hebben staan, ik voel je pijn. Ik zag vandaag een bizarre toestand op Nova, een verslaggever ging eens op bezoek bij het Nederlandse kantoor van Icesave, op de 11e en 12e verdieping van één of andere kantoorkolos.

Wat denk je?

LEEG! Een callcenter met computers en meubels, maar zonder mensen en alle andere ruimtes waren zelfs helemaal leeggehaald. Foetsie! Pleite! Toedeledokieeee! Een buitengewoon curieuze zaak, zoals meneer Maximus Economicus van de Rabobank het al omschreef. En daar is geen woord Ijslands bij!

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 08-10-2008 23:10]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 08-10-2008 23:50 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

Gelukkig heb ik de monetten niet om ook maar 1 euro te investeren, het blijkt dus ook een voordeel te hebben, je kan ook geen kapitalen verliezen. En je bank transformeert niet in een dubieus callcentre


Against God and Government


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 08-10-2008 23:59 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Tsja. Bizar. Ze hebben het wat marketing wel goed aangepakt destijds bij Icesave: binnen 6 maanden 120.000 spaarders aangetrokken in Nederland door meteen de vrijwel de hoogste spaarrente te bieden.

Denk dat Bos wel over de brug komt als IJsland niet gaat betalen. Aardig begrotingstegenvallertje.


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 09-10-2008 0:07 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

quote:
Op 7 oktober 2008 11:19 schreef skullfuck het volgende:
Dit soort dingen gaat echt langs mij heen.


Als wisten we dat de aarde uit elkaar ging klappen dan nog type ik rustig mijn berichtje hier.


+1


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 09-10-2008 0:13 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Net 40.000 euro verloren bij de IJslandse bank, dat wordt kip met rijst morgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 09-10-2008 0:15 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 8 oktober 2008 17:19 schreef Valorian het volgende:
Met garantie van de NL overheid weet je in ieder geval zeker dat de 1e 20.000 euro gegarandeerd altijd terug te halen is, ook bij faillissement of iets dergelijks.

Het is nu opgehoogd tot 100.000 euro, als ik me niet vergis.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 09-10-2008 9:31 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

quote:

'Woningaanbod groeit enorm'
Uitgegeven: 9 oktober 2008 07:40
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2008 08:18

AMSTERDAM - Het aantal huizen dat te koop staat is het afgelopen half jaar enorm gegroeid. In het afgelopen half jaar kwamen er 180.000 huizen bij op de markt, een stijging van 15 procent ten opzichte van het jaar er voor.

Dat meldt De Telegraaf donderdag. Volgens de krant staan vooral veel appartementen momenteel te koop. Ten opzichte van dezelfde periode in 2007 staan nu 30 procent meer appartementen te koop.

Een huis staat momenteel gemiddeld 11 maanden te koop. Vorig jaar was dat 8 maanden.




Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2008 9:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Vind het niet zo positief dat huizen langer te koop staan ...


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 09-10-2008 10:00 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2008 9:32 schreef Jenje het volgende:
Vind het niet zo positief dat huizen langer te koop staan ...


het is dan ook crisis hè

maar maak jij je nou maar druk om de moslims, dan lijkt het allemaal niet zo erg





[Dit bericht is gewijzigd door ##**Boemba**## op 09-10-2008 10:00]


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2008 10:08 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Mwa, ik vind de instroom van failliete Amerikanen bedreigender


BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 09-10-2008 10:39 by BerserkerWoman Wijzig reactieProfiel van BerserkerWomanQuote dit berichthttp://zathuracs.tumblr.com



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2008 10:52 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Geen aliens?



BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 09-10-2008 10:54 by BerserkerWoman Wijzig reactieProfiel van BerserkerWomanQuote dit berichthttp://zathuracs.tumblr.com

Awww, Het gaat niet altijd over aliëns op Niburu

http://www.niburu.nl/index.php?SectionID=51


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-10-2008 11:42 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2008 9:32 schreef Jenje het volgende:
Vind het niet zo positief dat huizen langer te koop staan ...

Voor de economie misschien niet, maar voor mij wel. Misschien dat die absurd hoge prijzen dan eindelijk eens omlaag gaan en het kopen van huizen voor mensen met een modaal inkomen weer enigzins aantrekkelijk wordt.
Overigens denk ik vooral dat de invoering van de euro er de schuld van is dat de prijzen zo absurd gestegen zijn. En het heeft misschien wel het voordeel dat de economie hier sterker is dan in de VS, maar ergens bekruipt mij het gevoel dat het vooral mensen met zeer bovenmodale inkomens zijn die hiervan profiteren.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 09-10-2008 11:47]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2008 11:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Huizen zijn goedkoper geworden recentelijk ... wel maar 0,3 % , maar toch ...

Echt forse dalingen verwacht ik niet eigenlijk ...


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 09-10-2008 12:01 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2008 11:54 schreef Jenje het volgende:
Huizen zijn goedkoper geworden recentelijk ... wel maar 0,3 % , maar toch ...

Echt forse dalingen verwacht ik niet eigenlijk ...


ik wel

in bepaalde segmenten zullen de huizen onverkoopbaar worden. denk aan jaren 70/80 bouw, jaren 90 vinex en apartementen.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-10-2008 12:01 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

zo goedkoop dat ze onverkoopbaar worden?


Dick Wolkendeck
Bach, Bacher, Bachst
Usericon van Dick Wolkendeck
Posted 09-10-2008 12:05 by Dick Wolkendeck Wijzig reactieProfiel van Dick WolkendeckQuote dit berichthttp://www.seraphique.com

quote:
Op 9 oktober 2008 12:01 schreef ##**Boemba**## het volgende:
ik wel

in bepaalde segmenten zullen de huizen onverkoopbaar worden. denk aan jaren 70/80 bouw, jaren 90 vinex en apartementen.




Tja, als je er sinds 1989 niets meer aan gedaan hebt, schilderen, verbouwinkje, dubbel glas, isolatie... Maar goed, de nuance...


Only sick music makes money today - Nietsche.


##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 09-10-2008 12:06 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2008 12:01 schreef Jenje het volgende:
zo goedkoop dat ze onverkoopbaar worden?


nee, mensen die klem zitten met hun hypotheek en een bepaald minimumbedrag voor die dingen moeten hebben...



##**Boemba**##
Langdradig
Usericon van ##**Boemba**##
Posted 09-10-2008 12:09 by ##**Boemba**## Wijzig reactieProfiel van ##**Boemba**##Quote dit bericht

quote:
Op 9 oktober 2008 12:05 schreef Dick Wolkendeck het volgende:
Tja, als je er sinds 1989 niets meer aan gedaan hebt, schilderen, verbouwinkje, dubbel glas, isolatie... Maar goed, de nuance...


maakt helaas weinig uit
het grote probleem bij de genoemde woningen is dat het steeds dezelfde categorie mensen is die zulke dingen kopen/verkopen. jonge gezinnen, net onder modaal

die gaan demografisch lekker samen op. en dan kan je hebben dat drie gezinnen in dezelfde straat met exact hetzelfde huis tegelijk hun huis te koop hebben staan. en dan komt het misschien een beetje aan of je een japanse tuin of een nieuwe keuken hebt, maar verwacht daar dan niet te veel van.



Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen