IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Snelcursus zweeds , noors , fins? Vorige pagina | Volgende pagina
she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 29-07-2006 17:30 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

ns kijken of k volgende week een paar woorden noors kan leren


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 29-07-2006 17:32 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

LOL @ Camping!!
En ik haal steeds "warm" en "ja" door elkaar. *graaft 10 jaar diep* Kylme en kylle?



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 29-07-2006 23:15 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 29 juli 2006 17:30 schreef she_devil het volgende:
ns kijken of k volgende week een paar woorden noors kan leren

Gay.

Only Zweeds iz r43l!


R.
Usericon van R.
Posted 29-07-2006 23:20 by R. Wijzig reactieProfiel van R.Quote dit bericht

Oeske mörke snörke þorke woðantú


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 29-07-2006 23:45 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 29 juli 2006 17:32 schreef Mikeee het volgende:
LOL @ Camping!!
En ik haal steeds "warm" en "ja" door elkaar. *graaft 10 jaar diep* Kylme en kylle?

Je zult 'koud' en 'ja' bedoelen: Kylmä & Kyllä.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 29-07-2006 23:52 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Fins lijkt me gaaf, maar ik hou het voorlopig even bij Zweeds.

Zweeds spreken en verstaan in Zweden zelf viel trouwens 100% mee, ik trof op een gegeven moment wat mensen in een kroeg die dachten dat ik uit Halmstad kwam, na een kwartiertje ouwehoeren. Da's toch leuk om te horen als ej voor het eerst in Zweden bent, hehe.

Edit: en ja, Halmstads is fucking gay, maar daar gaat het niet om.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 29-07-2006 23:58]


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 07-09-2006 21:31 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Tijd voor een snelcursus Fins!
Alle vervoegingen van het woord pöytä (tafel) handig op een rijtje.
http://www.ling.helsinki.fi/~fkarlsso/genkau2.html



Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Nix
Usericon van Nix
Posted 07-09-2006 21:41 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Snelcursus fins... Laat ik eerst Zweeds maar eens afmaken. Fins is raar.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 07-09-2006 22:33 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Jaaja, 'snelcursus Fins' is een antithese, U bent gewaarschuwd (zie vorige linkje)!


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-09-2006 16:17 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Zoals ik al zei, hou het eerst maar eens bij Zweeds.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 11-09-2006 16:27 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 16:17 schreef Nix het volgende:
Zoals ik al zei, hou het eerst maar eens bij Zweeds.

Hoe gaat het daarmee?





Wat ik me trouwens afvraag en wil weten van iemand met ervaring: als ik op een universiteit Zweeds zou gaan leren, is het dan mogelijk niet vanaf 0 te beginnen?


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-09-2006 16:31 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Dat is wel mogelijk en donders irritant voor mensen -zoals ik- die het nog helemaal niet kunnen. (Dit is waarschijnlijk alleen zo bij de taalverwerving colleges. Later in het jaar en de jaren erna zal dat vast anders liggen )


Ik volg het op de RuG als bijvak (taalverwerving Zweeds I) en zijn eerst bezig gegaan met de klanken. Best lastig, vind ik, als noobje Zweeds.


Linkje:
http://www.rug.nl/let/onderwijs/talenenculturen/scandinavischetalencultuur/studieprogramma/studieprogrammaSTCZweeds


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 11-09-2006 16:35 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 16:31 schreef Nix het volgende:
Dat is wel mogelijk en donders irritant voor mensen -zoals ik- die het nog helemaal niet kunnen. (Dit is waarschijnlijk alleen zo bij de taalverwerving colleges. Later in het jaar en de jaren erna zal dat vast anders liggen )


Bedankt!

En ja, dat lijkt me ook wel. Het is niet zo dat ik zo goed Zweeds spreek dat ik de eerste 2 jaar uit m'n neus zou vreten natuurlijk.
Maar ik ben inmiddels toch wel een stuk verder dan het bestellen van een biertje en het vragen van de weg, inclusief grammatica bijbehorende zaken en uitspraak.

quote:

Ik volg het op de RuG als bijvak (taalverwerving Zweeds I) en zijn eerst bezig gegaan met de klanken. Best lastig, vind ik, als noobje Zweeds.


Hahah, de klanken zijn gaaf. Ik hoop alleen niet dat je net zo lang hoeft te oefenen op de 'y' ('mycket', 'lycka', etc.) als ik. Die rare klank heeft me best wat tijd gekost, maar hoe meer ik onze gezonde 'u'-klank verkrachtte, hoe dichter ik in de buurt raakte van de eigenlijke 'y'-uitspraak zoals in het Zweeds.
Heb je de 'sk' en 'sj' al gehad?

quote:

Linkje:
http://www.rug.nl/let/onderwijs/talenenculturen/scandinavischetalencultuur/studieprogramma/studieprogrammaSTCZweeds

Interessante shit! Dank je!


Nix
Usericon van Nix
Posted 11-09-2006 16:41 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 16:35 schreef WhiteRider het volgende:
Hahah, de klanken zijn gaaf. Ik hoop alleen niet dat je net zo lang hoeft te oefenen op de 'y' ('mycket', 'lycka', etc.) als ik. Die rare klank heeft me best wat tijd gekost, maar hoe meer ik onze gezonde 'u'-klank verkrachtte, hoe dichter ik in de buurt raakte van de eigenlijke 'y'-uitspraak zoals in het Zweeds.
Heb je de 'sk' en 'sj' al gehad?



De sk-ljudet (?) en sj-ljudet heb ik al wel gehad incl al die klinkers.. Mycket behoren we uit te spreken als mykkke, voor mij klinkt de 'y' als een korte 'i' door de 'kkk' die daarna komen. Maar ja, wat weet ik ervan. Ben nu kansloos zinnetjes aan het napraten, hahaha, het helpt wel vind ik.

Zoals ik al zei, ben nog maar een noobje.


Interessante shit! Dank je![/quote]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 11-09-2006 17:17 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 16:27 schreef WhiteRider het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag en wil weten van iemand met ervaring: als ik op een universiteit Zweeds zou gaan leren, is het dan mogelijk niet vanaf 0 te beginnen?

Voor zover ik weet is het leren van de taal stiekum maar een erg klein deel van de studie (wat je er dan nog meer leert... geen idee). (Edit: Inmiddels wel een idee, na het zien van die RUG site )

Waarom zou je trouwens Zweeds willen studeren?

Als je in Zweden aan de bak wilt, kun je volgens mij nml. beter Japans oid leren (geen geintje)... of een technische opleiding natuurlijk... en daarnaast dan zo nu en dan een staatsexamen Zweeds afleggen (kosten geen donder) om ook deze vaardigheden op papier te krijgen, als je dat wilt.

[Dit bericht is gewijzigd door Jällö op 11-09-2006 17:19]


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 11-09-2006 17:34 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 17:17 schreef Jällö het volgende:
Voor zover ik weet is het leren van de taal stiekum maar een erg klein deel van de studie (wat je er dan nog meer leert... geen idee). (Edit: Inmiddels wel een idee, na het zien van die RUG site )

Waarom zou je trouwens Zweeds willen studeren?

Als je in Zweden aan de bak wilt, kun je volgens mij nml. beter Japans oid leren (geen geintje)... of een technische opleiding natuurlijk... en daarnaast dan zo nu en dan een staatsexamen Zweeds afleggen (kosten geen donder) om ook deze vaardigheden op papier te krijgen, als je dat wilt.

Hm, bedankt voor de tips.

Dat vond ik altijd jammer aan die taalstudies, als ik zo die schema's eens bekeek. De onderwerpen zijn wel interessant, maar als je puur de taal wilt leren, kun je inderdaad beter daarheen.

Hoe zit dat verder in Zweden zelf dan? Stel ik heb m'n studie IT achter de rug, kan ik daar gewoon aan de slag en een test afnemen om m'n Zweeds te toetsen?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 11-09-2006 17:36 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 7 september 2006 21:31 schreef Jällö het volgende:
Tijd voor een snelcursus Fins!
Alle vervoegingen van het woord pöytä (tafel) handig op een rijtje.
http://www.ling.helsinki.fi/~fkarlsso/genkau2.html


Hehe. Dat lijkt net Pools.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 11-09-2006 19:17 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 17:34 schreef WhiteRider het volgende:
Hoe zit dat verder in Zweden zelf dan? Stel ik heb m'n studie IT achter de rug, kan ik daar gewoon aan de slag en een test afnemen om m'n Zweeds te toetsen?

Ja hoor, geen probleem. Zo'n Zweedse toets heb je meestal niet eens nodig.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 11-09-2006 20:01 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 11 september 2006 17:36 schreef Chelman het volgende:
Hehe. Dat lijkt net Pools.

Fins en Pools zijn anders in de verste verte niet met elkaar verwant...
Hoeveel naamvallen kent het Pools?


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 18-10-2006 22:55 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

Kwam ik tegen op een NL-NO expat-forum:
quote:

Staat mijn moeder (NL) uien schoon te maken. Mijn vrouw (N)zegt: Løk ? Nee, niet leuk zegt mijn moeder.


Zo voorspelbaar maar toch....


Of dit:
quote:

Zelf heb ik, toen we pas in Noorwegen woonden, aan het eind van een gezellige visite "takk for alt" gezegd. Dat blijkt echter ook op rouwkaarten en grafstenen te staan.....

ROFLMAO!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Mikeee op 19-10-2006 0:44]



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-01-2007 23:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht




kan iemand me zeggen wat hier op staat?


signature


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 22-01-2007 23:19 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

FÖHN ALLEEN BEDOELD VOOR HOOFDHAAR.



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-01-2007 23:19 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 22-01-2007 23:21 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Nog meer te vertalen grappen en grollen? Ik heb toch niets te doen, hehe.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-01-2007 23:22 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Vill du ha den nyss-utdragen-ifrån-fittan-ångande eller nyss-uppstigen-ur-badet-ångande?


signature


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen