|
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | ||||
Auteur: |
|
|
ns kijken of k volgende week een paar woorden noors kan leren wait for me dragon, we'll meet in the sky |
|
LOL @ Camping!! En ik haal steeds "warm" en "ja" door elkaar. *graaft 10 jaar diep* Kylme en kylle? |
|
quote: Gay. Only Zweeds iz r43l! |
|
Oeske mörke snörke þorke woðantú |
|
Fins lijkt me gaaf, maar ik hou het voorlopig even bij Zweeds. Zweeds spreken en verstaan in Zweden zelf viel trouwens 100% mee, ik trof op een gegeven moment wat mensen in een kroeg die dachten dat ik uit Halmstad kwam, na een kwartiertje ouwehoeren. Da's toch leuk om te horen als ej voor het eerst in Zweden bent, hehe. Edit: en ja, Halmstads is fucking gay, maar daar gaat het niet om. [Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 29-07-2006 23:58] |
|
Tijd voor een snelcursus Fins! Alle vervoegingen van het woord pöytä (tafel) handig op een rijtje. http://www.ling.helsinki.fi/~fkarlsso/genkau2.html Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
Snelcursus fins... Laat ik eerst Zweeds maar eens afmaken. Fins is raar. I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
Jaaja, 'snelcursus Fins' is een antithese, U bent gewaarschuwd (zie vorige linkje)! Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
Zoals ik al zei, hou het eerst maar eens bij Zweeds. I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
quote: Hoe gaat het daarmee? Wat ik me trouwens afvraag en wil weten van iemand met ervaring: als ik op een universiteit Zweeds zou gaan leren, is het dan mogelijk niet vanaf 0 te beginnen? |
|
Dat is wel mogelijk en donders irritant voor mensen -zoals ik- die het nog helemaal niet kunnen. (Dit is waarschijnlijk alleen zo bij de taalverwerving colleges. Later in het jaar en de jaren erna zal dat vast anders liggen ) Ik volg het op de RuG als bijvak (taalverwerving Zweeds I) en zijn eerst bezig gegaan met de klanken. Best lastig, vind ik, als noobje Zweeds. Linkje: http://www.rug.nl/let/onderwijs/talenenculturen/scandinavischetalencultuur/studieprogramma/studieprogrammaSTCZweeds I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
quote: Bedankt! En ja, dat lijkt me ook wel. Het is niet zo dat ik zo goed Zweeds spreek dat ik de eerste 2 jaar uit m'n neus zou vreten natuurlijk. Maar ik ben inmiddels toch wel een stuk verder dan het bestellen van een biertje en het vragen van de weg, inclusief grammatica bijbehorende zaken en uitspraak. quote: Hahah, de klanken zijn gaaf. Ik hoop alleen niet dat je net zo lang hoeft te oefenen op de 'y' ('mycket', 'lycka', etc.) als ik. Die rare klank heeft me best wat tijd gekost, maar hoe meer ik onze gezonde 'u'-klank verkrachtte, hoe dichter ik in de buurt raakte van de eigenlijke 'y'-uitspraak zoals in het Zweeds. Heb je de 'sk' en 'sj' al gehad? quote: Interessante shit! Dank je! |
|
quote: De sk-ljudet (?) en sj-ljudet heb ik al wel gehad incl al die klinkers.. Mycket behoren we uit te spreken als mykkke, voor mij klinkt de 'y' als een korte 'i' door de 'kkk' die daarna komen. Maar ja, wat weet ik ervan. Ben nu kansloos zinnetjes aan het napraten, hahaha, het helpt wel vind ik. Zoals ik al zei, ben nog maar een noobje. Interessante shit! Dank je![/quote] I generally avoid temptation...unless I can't resist it. |
|
quote: Voor zover ik weet is het leren van de taal stiekum maar een erg klein deel van de studie (wat je er dan nog meer leert... geen idee). (Edit: Inmiddels wel een idee, na het zien van die RUG site ) Waarom zou je trouwens Zweeds willen studeren? Als je in Zweden aan de bak wilt, kun je volgens mij nml. beter Japans oid leren (geen geintje)... of een technische opleiding natuurlijk... en daarnaast dan zo nu en dan een staatsexamen Zweeds afleggen (kosten geen donder) om ook deze vaardigheden op papier te krijgen, als je dat wilt. [Dit bericht is gewijzigd door Jällö op 11-09-2006 17:19] Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
quote: Hm, bedankt voor de tips. Dat vond ik altijd jammer aan die taalstudies, als ik zo die schema's eens bekeek. De onderwerpen zijn wel interessant, maar als je puur de taal wilt leren, kun je inderdaad beter daarheen. Hoe zit dat verder in Zweden zelf dan? Stel ik heb m'n studie IT achter de rug, kan ik daar gewoon aan de slag en een test afnemen om m'n Zweeds te toetsen? |
|
quote:Hehe. Dat lijkt net Pools. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Ja hoor, geen probleem. Zo'n Zweedse toets heb je meestal niet eens nodig. Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
quote: Fins en Pools zijn anders in de verste verte niet met elkaar verwant... Hoeveel naamvallen kent het Pools? Information is not knowledge is not wisdom is not truth |
|
Kwam ik tegen op een NL-NO expat-forum: quote: Zo voorspelbaar maar toch.... Of dit: quote: ROFLMAO!!! [Dit bericht is gewijzigd door Mikeee op 19-10-2006 0:44] |
|
kan iemand me zeggen wat hier op staat? signature |
|
FÖHN ALLEEN BEDOELD VOOR HOOFDHAAR. |
|
signature |
|
Nog meer te vertalen grappen en grollen? Ik heb toch niets te doen, hehe. |
|
Vill du ha den nyss-utdragen-ifrån-fittan-ångande eller nyss-uppstigen-ur-badet-ångande? signature |
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |