IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Snelcursus zweeds , noors , fins? Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2009 14:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

...shit


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 29-12-2009 11:41 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht




en dit?


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 29-12-2009 11:49 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Ik ben een meisje van 9 jaar blabla, hobbies: "Rida killar" oftewel "kerels berijden".
Typfout of weer een dubbele betekenis, dat weet ik niet.


Alterprince
Deze zin is niet waar
Usericon van Alterprince
Posted 29-12-2009 11:52 by Alterprince (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van AlterprinceQuote dit berichthttp://www.facebook.com/profile.php?id=100002022707376

laatste twee


"Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices"


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 29-12-2009 12:17 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 20 december 2009 14:32 schreef Jelle het volgende:
Het lijkt me een flauw woordgrapje maar ik zie de clou niet. "Deze gast gaat niet."

Damn, nu zie ik 'em: Ze zegt "Deze gast loopt niet", wat ook "Deze gast gáát niet" kan betekenen...
Zweedse humor.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-01-2010 23:59 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

vraagje


Ragnar is waarschijnlijk onder andere "harig" in het Noors

harige, hoe zeg je dat?





signature


Absinthe
Usericon van Absinthe
Posted 06-01-2010 21:18 by Absinthe Wijzig reactieProfiel van AbsintheQuote dit bericht

het enige buitenlandse wat dr mischien een Beetje op lijkt dat ik ken is Poluchi spit
en dat is krijg aids in het russisch


I'd grind you in a Fine, Soft, White powder and inhale you


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 06-01-2010 21:51 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 5 januari 2010 23:59 schreef Hypnos het volgende:
vraagje


Ragnar is waarschijnlijk onder andere "harig" in het Noors

harige, hoe zeg je dat?






Geen idee wat je bedoelt, maar volgens mij is 'harig' in het Zweeds 'hårig'.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 06-01-2010 21:52 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 6 januari 2010 21:18 schreef Absinthe het volgende:
het enige buitenlandse wat dr mischien een Beetje op lijkt dat ik ken is Poluchi spit
en dat is krijg aids in het russisch


Eh, ja...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 13:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

kan iemand me zeggen wat Tyhjyys betekent?


signature


Donar
Je maintiendrai
Usericon van Donar
Posted 06-02-2010 13:58 by Donar Wijzig reactieProfiel van DonarQuote dit bericht

Leegte.


Questo misero modo tegnon l'anime triste di coloro che visser sanza 'nfamia e sanza lodo.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 14:00 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

dankt U!


signature


Heidenkloon
Usericon van Heidenkloon
Posted 06-02-2010 14:04 by Heidenkloon Wijzig reactieProfiel van HeidenkloonQuote dit bericht

Ik blijf het vreemd vinden dat fins aan het hongaars geliëerd is. Hoe is dat eigenlijk zo gekomen met een half werelddeel ertussen?


Retribution
Usericon van Retribution
Posted 06-02-2010 19:51 by Retribution Wijzig reactieProfiel van RetributionQuote dit berichthttp://hem.passagen.se/dark_ages

Het Fins (en Finnen) hebben een wat meer Oosterse invloed. Misschien komt het daardoor? Aangezien Hongarije ooit aangevallen werd door het Mongoolse rijk kan er daar wel ergens een link zijn. Het feit dat een soort gemeenschappelijke basis daar ergens lag dus. Aangezien Finland ook al meer naar het Oosten ligt is het misschien niet geheel onlogisch.
De Mongolen vochtten dan trouwens ook in Polen en het Baltische gebied. Het Estnisch is bijvoorbeeld ook wat nauwer verwant aan het Fins.

De Fins-Ugrische talen hebben zelfs koppelingen tot bepaalde talen in het Oeralgebied en Siberie en mogelijk heel vage banden met Japans onder andere.
Dit kan soms gehoord worden aan bepaalde klanken en woorden. Enkele Finse kollegas van mij vermeldden dit zelf eens.

Het Finse volk zelf daarentegen heeft bijvoorbeeld ook iets meer Aziatische genen vergeleken met de rest van Noord-West Europa. Dit was iets dat vroeger in Finland zelf geleerd werd (het feit dat ze een land tussen Oost en West waren) aan kinderen maar meer recent verzwegen wordt volgens Finse wetenschappers. Waarschijnlijk vanwege het feit dat ze meer als puur Westers land aanzien willen worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Retribution op 06-02-2010 19:55]


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 20:29 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Je moet dat verwantschap van Fins en Hongaars niet te zwaar opvatten. Fries en Iraans zijn beide Indo-Europese talen; Fins en Hongaars zijn beide Fin-Oegrisch. Maar ze lijken in de verste verte niet opelkaar. Fins lijkt idd wel heel sterk op Estonisch.

Toch voelen Esten zich vreemd genoeg nauwer verwant met Denen en Zweden... veel Esten gedragen zich m.i. als wannabe Zweden. (Wss omdat Finland ze nog teveel aan Rusland herinnert).

Die taalkundige overeenkomst van Fins en Japans is dikke bullshit, maar Finnen hebben op de een of andere manier wel affiniteit met Jappen. Mss omdat het beide vreemde-eend-in-de-bijt volkjes zijn, en suicidale high-tech freaks. Je kunt Finland m.i. ook best als eiland beschouwen.


Retribution
Usericon van Retribution
Posted 06-02-2010 20:52 by Retribution Wijzig reactieProfiel van RetributionQuote dit berichthttp://hem.passagen.se/dark_ages

Dat in verband met het Japans was een teorie van enkele wetenschappers. Maar dan banden die heel vaag en heel veraf zijn. Het is niet zo dat er woorden zijn die echt gelijkenissen tonen. Eerder sommige strukturen in de talen vanwege het feit dat Fins nog wat restanten had van Oosterse talen. Er zijn ondanks alles wat banden met Siberische talen wat al redelijk naar het oosten toe is.

Dat van de Esten wist ik niet. Ik heb ooit wel nog een Estnische in mijn klas gehad maar zij had het meestal over de verschillen tussen haar land en Zweden (ze was tesamen met een Zweed wat kultuurmatig wat botste). Nu, ik kende maar een iemand wat niet direkt een algemeen beeld geeft natuurlijk. Omgekeerd is er in Zweden niet echt een gevoel van samenhorigheid met het Baltische gebied.


PS Den gubben går inte... De zweedse zin daarboven. Het is een gezegde en de tekst in de foto toont gewoon de letterlijke betekenis. Den gubben går inte is iets dat men zegt als een ander jou iets probeert wijs te maken maar je hebt het door. Bv : Nä du din jävel, den gubben går inte.

[Dit bericht is gewijzigd door Retribution op 06-02-2010 21:00]


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 21:11 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2010 20:52 schreef Retribution het volgende:
Dat van de Esten wist ik niet. Ik heb ooit wel nog een Estnische in mijn klas gehad maar zij had het meestal over de verschillen tussen haar land en Zweden (ze was tesamen met een Zweed wat kultuurmatig wat botste). Nu, ik kende maar een iemand wat niet direkt een algemeen beeld geeft natuurlijk. Omgekeerd is er in Zweden niet echt een gevoel van samenhorigheid met het Baltische gebied.

Estland is wel een echt Hanzelandje geweest, dat zal er wel wat mee te maken hebben.
Aan de kust van Estland zie je ook dat men veel traditionele huisjes sterk lijken op de Deense trouwens. Zo zijn er nog veel meer subtiele details die je wel in Zweden/Denemarken ziet maar niet in Finland. Best een interessant landje.

[Dit bericht is gewijzigd door Jelle op 06-02-2010 21:15]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 21:15 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ik denk niet dat Zweden een gemeenschapsgevoel hebben met eender wie, behalve Ierland/GB

Zweden zijn Imperialisten, die hebben niet snel een gemeenschapsgevoel, imo


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 21:31 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Oh Zweden voelen zich best verwant met Denen en Noren hoor, alleen zullen ze dat niet zo gauw toegeven. Iedereen heeft toch een hekel aan z'n buurlandjes hé.
Zweden hebben ook een zwak voor veel Amerikaanse dingen (meer dan andere Europeaanse volken) terwijl Finnen hier juist een schijthekel aan hebben.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 21:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

dat Amerikaans wist ik niet

Finland ligt ook dichter bij Rusland, kan wel dus.

Zweden en Noren hebben meestal ook een favoriete Britse voetbalploeg, ik weet niet of dat bij Finnen ook zo is


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 22:04 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Volgens mij zijn Finnen toch meer op Nederland gericht qua voetbal. Jari Litmanen is hier nog steeds een sportheld en volgens mij voetballen er in NL meer Finnen dan in andere landen...

Hoewel je Manchester ook wel vaak voorbij hoort komen, vooral in Tampere (aka Mansesteri oftewel 'Manchester of Finland').


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 22:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

daar kan ik inkomen. Noren dikwijls Liverpool, Zweden alles.


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 22:38 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

quote:
Op 6 februari 2010 21:38 schreef Hypnos het volgende:
dat Amerikaans wist ik niet

Finland ligt ook dichter bij Rusland, kan wel
dus.
Als je maar niet denkt dat Finland en Rusland twee handen op een buik zijn, hehe. Aan de ene kant is er amper een land die zo'n goede verstandhouding heeft met Rusland maar aan de andere kant heerst er in Finland een gruwelijke haat jegens de Russen.

Vooral op het Zweedse platteland: veel US bakken, hillbilly muziek etc. Zweedse rockers/metalliers zien er m.i. ook vaak een beetje US uit met hun eye-liner, cowboyboots enzo. Het is maar één kant van de cultuur hoor, maar het viel mij wel op.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 06-02-2010 22:41 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

troost je , in Vlaanderen zijn cowboy-ranch-line dancen zo in als AIDS in de homoscene,

ik erger mij er te pletter aan.
In Finland heb je gelukkig nog de saunatrance. Zweden zijn ook Hollywood-gezind, zelfs in de hitparade.
Noorwegen, die hebben zowat overal een broertje dood aan, hun eigen ding en de rest is bijkomstig.
Qua identiteit zijn de Finnen blijkbaar erg protectionistisch en ant-Zweden ook vinnek. Zweden is laat maar komen en Noorwegen, die staan precies los van alles


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 06-02-2010 23:02 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Saunatrance, hehe. Maar je hebt gelijk, er is in Finland een behoorlijke psychedelische trance scene aka spuge, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Suomisaundi

Best leuke scene; het zijn weliswaar hippies maar toch niet echt optimistisch/idealistisch (Finnen, duh) organiseren maffe bosfeestjes en ze kunnen goed zuipen.


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen