IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Snelcursus zweeds , noors , fins? Vorige pagina | Volgende pagina
Jällö
Usericon van Jällö
Posted 12-11-2008 14:20 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Taalcertificaten heb je geen donder aan bij sollicitaties; een woordenwisseling van 5 min zegt meer dan 10 papiertjes. Verder niks mis met cursi hoor als je de taal maar leert.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Angrboda
Hva er meninga med livet grubler Arne.
Usericon van Angrboda
Posted 12-11-2008 15:36 by Angrboda Wijzig reactieProfiel van AngrbodaQuote dit bericht

Als je echt goed noors wil leren, dan moet je het maar gaan studeren! En het bevalt me supergoed. Zit na ruim twee maandjes al op niveau A2, gaat gigantisch snel. En er zijn niet zoveel die-hards bij ons op de opleiding. Serieus, de helft is al gestopt!
Een gast die ik ken gaat volgend jaar emigreren naar Zweden, en daarom gaat 'ie nu een jaartje zweeds doen op de uni. Lijkt mij iig beter te werken dan een snelcursus, als je daar wil gaan wonen tenminste.


Destroying is a necessary function in life. Everything has its season, and all things eventually lose their effectiveness and die.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 12-11-2008 15:52 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht


quote:
Op 12 november 2008 14:20 schreef Jällö het volgende:
Taalcertificaten heb je geen donder aan bij sollicitaties; een woordenwisseling van 5 min zegt meer dan 10 papiertjes. Verder niks mis met cursi hoor als je de taal maar leert.
Toch wel op cv lijkt me als buitenlander zijnde

quote:
Op 12 november 2008 15:36 schreef Angrboda het volgende:
Als je echt goed noors wil leren, dan moet je het maar gaan studeren!En het bevalt me supergoed. Zit na ruim twee maandjes al op niveau A2, gaat gigantisch snel. En er zijn niet zoveel die-hards bij ons op de opleiding. Serieus, de helft is al gestopt!
Een gast die ik ken gaat volgend jaar emigreren naar Zweden, en daarom gaat 'ie nu een jaartje zweeds doen op de uni. Lijkt mij iig beter te werken dan een snelcursus, als je daar wil gaan wonen tenminste.

Dat is wel fijn! Ik ben nu vooral zelf aan vooruitwerken en ik kijk daarnaast elke dag het nieuws en lees de krant. Dat helpt erg goed. Ik ben nu al veel minder aan het vertalen van noors naar nederlands.
Helaas moet ik toch echt wachten met doorstromen naar a2 als ik wat meer inkomen heb. Hier heb je van die stoomcursusen van 3 weken lang elke dag naar school. Daar heb ik mijn oog op laten vallen. Een vriendin van me uit Oslo is daar nu mee bezig en spreekt echt al heel goed Noors. Terwijl het voor haar een stuk moeilijker is aangezien ze uit Polen komt.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 12-11-2008 16:53 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2008 15:52 schreef Cadaveria het volgende:
Toch wel op cv lijkt me als buitenlander zijnde
Nope. Zelfs de slechtst geintegreerde immigrant heeft wel een paar taalcursi gevolgd dus dat maakt geen donder uit; je moet de taal gewoon spreken om voordeel te behalen, punt.

Veel belangrijker is om te laten zien dat je geen buitenlander bent maar volwaardig immigrant: lid zijn van verenigingen, sportclubs, vrijwilligerswerk, dat zijn dingen die in je voordeel werken. Een taalcursus helpt je niet van het buitenlander-stempel af --je grootste uitdaging!



Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Angrboda
Hva er meninga med livet grubler Arne.
Usericon van Angrboda
Posted 12-11-2008 22:21 by Angrboda Wijzig reactieProfiel van AngrbodaQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2008 15:52 schreef Cadaveria het volgende:

Dat is wel fijn! Ik ben nu vooral zelf aan vooruitwerken en ik kijk daarnaast elke dag het nieuws en lees de krant. Dat helpt erg goed. Ik ben nu al veel minder aan het vertalen van noors naar nederlands.
Helaas moet ik toch echt wachten met doorstromen naar a2 als ik wat meer inkomen heb. Hier heb je van die stoomcursusen van 3 weken lang elke dag naar school. Daar heb ik mijn oog op laten vallen. Een vriendin van me uit Oslo is daar nu mee bezig en spreekt echt al heel goed Noors. Terwijl het voor haar een stuk moeilijker is aangezien ze uit Polen komt.



Nieuws kijken enzo helpt idd heel erg! Probeer ik ook bij te houden als ik tijd heb. Vind je 't lastig om te leren? Lijkt me voor een pool idd wel moeilijker..! En hopen voor je dat je snel aan die cursus kunt beginnen dan!


Destroying is a necessary function in life. Everything has its season, and all things eventually lose their effectiveness and die.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 12-11-2008 23:06 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

ja, hier gaat dat makkelijker hahahah. neen, ik vind het helemaal niet lastig om te leren. Ik spreek alleen maar Noors (met mengeling van engels als ik het even niet weet)
dus dat gaat wel rap. Er zitten zoveel elementen in die op het Nederlands en op het Engels lijken. Soms als ik het gewoon even niet weet gebruik ik het nederlandse woord, geef er een Noorse swoeng aan en verdraai de g, en dan begrijpen ze het vaak al wel :D 't is vooral de grammaticale kant die ik lastig vind. Maar dat heb ik ook bij het Nederlands.
Wat ik vooral lastig vind is om de sekse van het woord te bepalen en daar de goede aanduiding bij te gebruiken. zoals hvilken? denne! maar dat moet er gewoon nog wat inslijten.
gelukkig valt al wel veel te bepalen op gehoor.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Angrboda
Hva er meninga med livet grubler Arne.
Usericon van Angrboda
Posted 12-11-2008 23:16 by Angrboda Wijzig reactieProfiel van AngrbodaQuote dit bericht

Dat geslacht bepalen is idd naar,vind k ook lastig, maar dat heb je bij bijna elke nieuwe taal die je leert. Kwestie van stampen denkik dan maar Kump v'zelv weh. En de hele dag door noors praten is natuurlijk ook supergoed dat mis ik zelf wel, niet iedereen in groningen spreekt noors


Destroying is a necessary function in life. Everything has its season, and all things eventually lose their effectiveness and die.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 12-11-2008 23:36 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2008 23:16 schreef Angrboda het volgende:
Dat geslacht bepalen is idd naar,vind k ook lastig, maar dat heb je bij bijna elke nieuwe taal die je leert. Kwestie van stampen denkik dan maar Kump v'zelv weh. En de hele dag door noors praten is natuurlijk ook supergoed dat mis ik zelf wel, niet iedereen in groningen spreekt noors
ja is ook zo. woordjes stampen ftw. Gelukkig ben ik daar wel erg goed in
Ben alleen erg ongeduldig, ik wil het gewoon nu kunnen, klaar! en niet voor 80% neen, ik moet het perfect kunnen.. terwijl volgens mij geen enkele Noor zuiver bokmål schrijft of spreekt ivm met al die dialecten. Buitenlanders kan ik over het algemeen beter verstaan dan Noren.
ah jah.. ik denk dat ik het over een jaar goed genoeg kan om een leuke baan te kunnen vinden

wat ga jij er mee doen?


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 12-11-2008 23:43 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Zit dat niet enige logica in, in die geslachten? In het Zweeds doe ik het meestal zonder al teveel na te denken, en bij controle blijkt het meestal goed te zijn. Is vooral stampwerk geweest, maar nu kan ik het bij nieuwe woorden vrij goed inschatten.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 12-11-2008 23:47 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

nou, niet echt hahhahaha.. ik moet het vooral hebben van dat het juist zo onlogisch is.. een jurk is bijvoorbeeld een mannelijk woord. een rok weer onzijdig (ik denk dan maar aan de schotten) een overhemd weer vrouwlijk ect..
Daarnaast is het in verschillende dialecten ook weer anders. Hier in het Oosten is een auto onzijdig en in Bergen is het vrouwlijk!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Angrboda
Hva er meninga med livet grubler Arne.
Usericon van Angrboda
Posted 13-11-2008 8:50 by Angrboda Wijzig reactieProfiel van AngrbodaQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2008 23:36 schreef Cadaveria het volgende:
wat ga jij er mee doen?


dat heb ik nog niet echt duidelijk voor ogen.. want ik vind heel veel dingen leuk. Vertalen, taalkundige, of bij the nordic council werken (=

quote:
Op 12 november 2008 23:47 schreef Cadaveria het volgende:
Daarnaast is het in verschillende dialecten ook weer anders. Hier in het Oosten is een auto onzijdig en in Bergen is het vrouwlijk!


en ik heb weer geleerd dat een auto mannelijk is, whaha. En bil, bilen, biler, bilene


Destroying is a necessary function in life. Everything has its season, and all things eventually lose their effectiveness and die.


Angrboda
Hva er meninga med livet grubler Arne.
Usericon van Angrboda
Posted 13-11-2008 8:54 by Angrboda Wijzig reactieProfiel van AngrbodaQuote dit bericht

Maar Bergen is natuurlijk ook weer vreemdheid opzich. Ik vond het echt vreemd om te horen dat het noors geen standaardtaal heeft.. maarja, dan maken die geslachten ook niet zo heel veel uit..als toch iedereen wat anders roept:p


Destroying is a necessary function in life. Everything has its season, and all things eventually lose their effectiveness and die.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 13-11-2008 10:04 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 12 november 2008 23:43 schreef WhiteRider het volgende:
Zit dat niet enige logica in, in die geslachten? In het Zweeds doe ik het meestal zonder al teveel na te denken, en bij controle blijkt het meestal goed te zijn. Is vooral stampwerk geweest, maar nu kan ik het bij nieuwe woorden vrij goed inschatten.

Ik heb die geslachten in geen enkele taal geleerd... dat slijt er langzamerhand wel in.
Maar goed, als je een cursus volgt en examens aflegt moet je wel even, natuurlijk.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 13-11-2008 10:45 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 13 november 2008 8:54 schreef Angrboda het volgende:
Maar Bergen is natuurlijk ook weer vreemdheid opzich. Ik vond het echt vreemd om te horen dat het noors geen standaardtaal heeft.. maarja, dan maken die geslachten ook niet zo heel veel uit..als toch iedereen wat anders roept:p
dat is zeker een vreemd taaltje. Ik blijf ook steeds vergeten wat ze daar gebruiken voor hoe gaat het met je. Klinkt iig zoveel anders dan hier.
Ik heb eerst 5 maanden in een omgeving gewoond waar ze Nynorsk spreken. Ik heb daar van de omgevingstaal veel minder opgestoken dan nu omdat het zo'n zwaar dialect had.(ook omdat daar zo'n 75 nederlanders in de buurt woonde en ik voor Nederlanders werkte) toch heb ik nog een aantal dingen er in zitten zoals ikkje, kva, eg, koreleis ect.
Wat een stuk erger dan Bergens is, is Stavanger. die moeten ze maar gewoon van de kaart zagen want ik vind dat IJslanders nog beter te verstaan zijn dan mensen uit Stavanger.

het grappige is ook dat ze hier op tv ook gewoon in hun eigen dialect blijven spreken. Dat wordt ook gestimuleerd. 't zal natuurlijk wel gematigd worden anders kan geen hond het verstaan. Maar ik weet nog dat ik veel moeite had met het woord 'weer'. Het weer werd o p zoveel manieren aangekondigd dat ik het echt niet meer wist.

wel gaaf werk!

quote:
Op 13 november 2008 10:04 schreef Jällö het volgende:
Ik heb die geslachten in geen enkele taal geleerd... dat slijt er langzamerhand wel in.
Maar goed, als je een cursus volgt en examens aflegt moet je wel even, natuurlijk.
ja precies. In het spreken maakt het niet zo veel uit. Maar idd voor examens is het wel belangrijk, maar ik vind het wel erg belangrijk om het grammaticaal goed te leren ivm werk.

[Dit bericht is gewijzigd door Cadaveria op 13-11-2008 10:46]


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 14-11-2008 11:10 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

gister met mijn docent gesproken en hij heeft mij een flink pak werk meegegeven. Hij wil er voor zorgen dat ik tijdens mijn lessen van a1 ook tegelijk de stof van level 2 ga doen. Hij kan helaas mij de toets voor level 2 niet afnemen, maar die kan ik waarschijnlijk ergens anders wel gewoon los regelen. Een flinke gezonde dosis huiswerk meegekregen dus ik ben wel een paar uurtjes zoet door de week


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 22-01-2009 23:18 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Vandaag mijn Noors examen gehad. bestaande uit leestekst, gesprekje en luistertest.
Er stond 1 uur voor de leestekst. Ik had het binnen 3 minuten af Mondeling test behaald en de luistertest 1 foutje gemaakt.
Bummer, stom foutje. tuurlijk weet ik dat je geen rok bij de Dressman kan kopen, maar het verschil tussen shirt en rok is ook best klein in uitspraak en ik dacht niet verder aan het gegeven Dressman
ach jah. 1 foutje op alles is ook niet zoooo erg


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 05-06-2009 18:14 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 13-09-2009 21:01 by Vampire John Wijzig reactieProfiel van Vampire JohnQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

Vrouwe Mandylion en ik gaan morgen beginnen aan onze eerste les Noors, bij de Open Universiteit in Eindhoven (125,- per persoon voor 40 lessen exclusief boeken). Wie weet voor de toekomst...


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-09-2009 23:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



is dit grappig?


signature


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 23-09-2009 23:32 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Nah, ongelukkige samenloop van dynamische omstandigheden, zeg maar.

De banner:

'Administratiekosten: 0 kr.
Mijn lening | GE Money Bank'

Vervolgens de kop:

'Het gedrag van de banken is een klap in het gezicht van de werklozen'




Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-09-2009 23:50 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

o


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 24-09-2009 8:40 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Tja, Zweedse humor...


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 24-09-2009 9:24 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 23 september 2009 23:50 schreef Hypnos het volgende:
o


Graag gedaan, schatje.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-12-2009 13:27 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht




is dit grappig?


signature


Jelle
Usericon van Jelle
Posted 20-12-2009 14:32 by Jelle Wijzig reactieProfiel van JelleQuote dit bericht

Het lijkt me een flauw woordgrapje maar ik zie de clou niet. "Deze gast gaat niet."


Uit dezelfde categorie:

"Rustig man, ik ben al onderweg cq. op weg".


Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen