IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Unconditional love... with conditions (Christendom VII) Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-01-2011 10:38 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 januari 2011 23:00 schreef ProgTon het volgende:
maar ik heb ook twijfel.
Het is overigens ook zo dat ik soms het gevoel heb dat mensen die niet christen zijn het voor het oog beter voor elkaar hebben.
Wat ik niet toevallig vind dat staat ook in de bijbel

....

Hoop ligt eigenlijk na dit leven, eigenlijk op de wederkomst

Briljant

"Ja, tijdens het leven is het eigenlijk vet kut om christen te zijn, maar dat maakt niet uit! Als je dood bent is alles goed!"

Zo kan ik mensen ook wel manipuleren om achterlijke dingen te gaan doen


Quis moderabat ipsos moderatores?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-01-2011 10:46 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 januari 2011 23:05 schreef rotor het volgende:
Maar goed, die "atheistische dominee" gelooft dus niet in God als wezen maar in een God als metafysisch fenomeen, of iets in die richting...

God als metafysische fenomeen bestaat ook zeker.

We hebben het concept God bedacht, en of er nu daadwerkelijk een God bestaat of niet, deze construct heeft ook een daadwerkelijke invloed op de levens van religieuze mensen. Zij gedragen zich naar wat (zij denken dat) die construct van hen verwacht, schrijven er boeken over, praten met elkaar over de betekenis van de construct voor hun leven enz. enz. Op die manier heeft die construct dus ook daadwerkelijke macht, en hebben wij een God geschapen.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2011 15:48 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 20 januari 2011 23:05 schreef rotor het volgende:
Het gaat mij ook de pet te boven.

Maar goed, die "atheistische dominee" gelooft dus niet in God als wezen maar in een God als metafysisch fenomeen, of iets in die richting...

Mooi toch + moet ie toch zelf weten? Of hebben jullie patent op het woord God?
Volgens mij niet eens in een God als metafysisch fenomeen, maar als God als een sociaal-maatschappelijke binding. Het gaat meer om het hopen, en om het gezellig samenzijn.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2011 15:51 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2011 10:46 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
God als metafysische fenomeen bestaat ook zeker.
Eens, ongeacht of Hij bestaat of niet.

quote:
Op 21 januari 2011 10:46 schreef Ascendant Grotesque het volgende:We hebben het concept God bedacht, en of er nu daadwerkelijk een God bestaat of niet, deze construct heeft ook een daadwerkelijke invloed op de levens van religieuze mensen. Zij gedragen zich naar wat (zij denken dat) die construct van hen verwacht, schrijven er boeken over, praten met elkaar over de betekenis van de construct voor hun leven enz. enz. Op die manier heeft die construct dus ook daadwerkelijke macht, en hebben wij een God geschapen.
Hier ben ik t niet met je eens. Als Hij bestaat, is het nogal ehm... apart om aan te nemen dat wij het concept hebben bedacht. Want hoe weet je dat Hij niet ons precies genoeg info, filosofische inslag etc heeft gegeven om tot dit concept te komen? En daarnaast schuif je met jouw bewering alle vormen van Godservaring (waardoor iemand dus getriggerd wordt om tot 'het concept God' te komen) aan de kant.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2011 15:53 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21 januari 2011 0:45 schreef Kattekop het volgende:
Gelukkig helpt bidden.


Mag ik even benieuwd zijn naar dat verdorven wereldbeeld van je trouwens?


Er van uitgaande dat je laatste zin een slecht geformuleerde vraag is naar uitleg van zijn kant ; maak je iemand altijd eerste belachelijk met een sarcastische sneer voor je hem een vraag stelt? Werkt dat vaker?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-01-2011 15:55 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 20 januari 2011 23:24 schreef MR. N het volgende:
Ik heb er erg veel last van gehad. Helaas.
Dat moet haast wel, gezien hoe je je tegen ProgTon gedraagt


When your people matter, menstrual health matters


Kattekop
Usericon van Kattekop
Posted 21-01-2011 20:21 by Kattekop Profiel van Kattekop

quote:
Op 21 januari 2011 15:53 schreef Fusion het volgende:
Er van uitgaande dat je laatste zin een slecht geformuleerde vraag is naar uitleg van zijn kant ; maak je iemand altijd eerste belachelijk met een sarcastische sneer voor je hem een vraag stelt? Werkt dat vaker?


Natuurlijk doe ik dat. Waar denk je dat die nickname anders vandaan komt? Maar meestal beginnen mensen zichzelf eerst al belachelijk te maken. Dus eigenlijk ben ik gewoon lui...


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-01-2011 23:51 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 januari 2011 10:38 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Briljant

"Ja, tijdens het leven is het eigenlijk vet kut om christen te zijn, maar dat maakt niet uit! Als je dood bent is alles goed!"

Zo kan ik mensen ook wel manipuleren om achterlijke dingen te gaan doen


Je dikt het wel aan



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-01-2011 23:52 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 januari 2011 20:21 schreef Kattekop het volgende:
Natuurlijk doe ik dat. Waar denk je dat die nickname anders vandaan komt? Maar meestal beginnen mensen zichzelf eerst al belachelijk te maken. Dus eigenlijk ben ik gewoon lui...


en dan moet ik nog zin hebben om te reageren....



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-01-2011 23:55 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 januari 2011 23:32 schreef MR. N het volgende:
Je hebt een punt hoor, maar als ik zie hoeveel het kapot maakt in heel veel levens, en de hypocrisie die er mee samenhangt ook meetel, dan kan ik niet anders concluderen dat religie een onderdrukkend en gevaarlijk (voor de persoon) iets is. (Voornamelijk in groepsverband).

Het houdt de mensen dom, het neemt ze rechten af en zadelt ze met plichten op die als ze niet nagekomen worden van invloed zijn op een eventueel leven na de dood.




Snap een beetje wat bedoelt zij het niet dat het nogal weer over een kant scheren is.

Vaak als ik je reacties lees heb ik maar een paar kerkverbanden voor ogen die jou visie over het christendom bevestigen. Het overgrote deel heeft het niet zo met regels en plichten meer...

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 21-01-2011 23:55]



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-01-2011 23:57 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 20 januari 2011 23:13 schreef MR. N het volgende:
En jij bepaald welke god wel en welke god niet bestaat.

Ja, religie is mooi egoïstisch af en toe.


dat bepaal ik niet dat heeft God zo bepaald



ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 21-01-2011 23:58 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 21 januari 2011 15:55 schreef Fusion het volgende:
Dat moet haast wel, gezien hoe je je tegen ProgTon gedraagt


Weet het ook niet, volgens mij denkt Mr N dat ik naar de zwartekousen kerk ga ofzo, zwaar gereformeerd....



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 22-01-2011 8:06 by bastianus Profiel van bastianus

In het politiektopic zit wel een interessante thread. Over hoe gelovigen zich heel progressief en hip voor kunnen doen, maar als puntje bij paaltje komt net zo happig zijn om hun gristelijke levensstijl aan anderen op te dringen, inclusief een heel bijbels eisenpakket. Met name in de evangelische hoek is dit het geval.
Overigens heb ik een SGP-er als collega en dat is echt een enorm fijne en leuke kerel. Het is dus onzin om het behoudender en strengere deel van de christenen in Nederland als achterhaald of gevaarlijker of wat dan ook weg te zetten.Ook daar zitten heel relaxte en intelligente figuren bij.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 22-01-2011 13:56 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 21 januari 2011 15:51 schreef Fusion het volgende:
Hier ben ik t niet met je eens. Als Hij bestaat, is het nogal ehm... apart om aan te nemen dat wij het concept hebben bedacht. Want hoe weet je dat Hij niet ons precies genoeg info, filosofische inslag etc heeft gegeven om tot dit concept te komen? En daarnaast schuif je met jouw bewering alle vormen van Godservaring (waardoor iemand dus getriggerd wordt om tot 'het concept God' te komen) aan de kant.

Ik denk dat we het stiekem wel eens zijn, maar dat ik het wat ongelukkig formuleerde Ongeacht of Hij bestaat en ongeacht door welke trigger we tot het concept God zijn gekomen; de construct God bestaat en werkt als metafysisch fenomeen.

In ieder geval, als ik jouw post zo lees ben ik het met je eens
quote:
Op 21 januari 2011 23:57 schreef ProgTon het volgende:
dat bepaal ik niet dat heeft God zo bepaald

God heeft bepaalde welke goden bestaan en welke niet? Da's wel een aardig polytheïstisch concept, ja


Quis moderabat ipsos moderatores?


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 22-01-2011 21:33 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

God heeft bepaalde welke goden bestaan en welke niet? Da's wel een aardig polytheïstisch concept, ja [/quote]

De Bijbel is daar best duidelijk over, er was duidelijke sprake van andere goden maar met de nadruk op meervoud.
Israël had/heeft één God en dat hebben is moslims en christenen ook

En God openbaarde zich aan andere volken, oa aan de farao, aan nebukadnessar 2 (doormiddel van visioenen van Daniel) en bij de goden van Baäl toen hun goden niets deden en Elia tot God bidden om het offer aan te steken.


[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 22-01-2011 21:35]



Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-01-2011 21:38 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 januari 2011 23:13 schreef Hypnos het volgende:
waarom maakt het uit of hij "bestaat". Wat is bestaan? Een idee bestaat ook, in zijn essentie. Maar dat is niet tastbaar door de mens, alleen energie...

is dat niet genoeg om in te geloven.

Wat de mens "bestaan" noemt is niet holistisch. Er bestaan dingen die de mens niet kan benoemen als "bestaan" omdat hij het niet kan waarnemen of zinnelijk ervaren. Als het bovenmenselijk is , die God, dan bestaat hij niet in de menselijke perceptie. Maar misschien wel op een hoger bewustzijnsniveau

hoe kunnen we bijvoorbeeld iets smaken wat te klein is om te kunnen proeven met onze smaakpapillen? Niet! Maar betekent dat dan dat het geen smaak heeft? Nee


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 23-01-2011 12:03 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Ooit in januari 2011 op zekere tijd schreef Fusion het volgende:
Ik quote ook graag mezelf.

Ik quote ook graag mezelf.

[Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 23-01-2011 12:04]


When your people matter, menstrual health matters


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-01-2011 12:23 by karnivoor Profiel van karnivoorhttp://www.kanker.nl/

Ga naar je kerk joh.


Je moeder.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-01-2011 12:28 by bastianus Profiel van bastianus

De kerk. Dat lijkt me niet de plaats waar je als christen moet zijn.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 23-01-2011 12:30 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 januari 2011 12:23 schreef karnivoor het volgende:
Ga naar je kerk joh.
Karnivoor. Dichter. Visionair. Participant in mening discussie in dit topic, waarin karnivoor vooral uitblinkt in kennis, intelligentie en zelfs welbespraktheid.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 23-01-2011 12:32 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 januari 2011 12:28 schreef bastianus het volgende:
De kerk. Dat lijkt me niet de plaats waar je als christen moet zijn.
De kerk is geen plaats wat mij betreft. Als je met de kerk echter dat stenen gebouw noemt waarin vooral op zondag een dienst wordt gehouden ( ), ik denk dat ik de perfecte kerk heb gevonden. Niet omdat ie modern is, niet omdat de mensen geen zwarte kousen dragen, niet omdat er arpeggios met distortion gespeeld worden, maar omdat ik daar echt iets van God's Heilige Geest ervaar.


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 23-01-2011 13:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 22 januari 2011 21:33 schreef ProgTon het volgende:
De Bijbel is daar best duidelijk over, er was duidelijke sprake van andere goden maar met de nadruk op meervoud.
Israël had/heeft één God en dat hebben is moslims en christenen ook

En God openbaarde zich aan andere volken, oa aan de farao, aan nebukadnessar 2 (doormiddel van visioenen van Daniel) en bij de goden van Baäl toen hun goden niets deden en Elia tot God bidden om het offer aan te steken.


Je begrijpt dat jij dus een polytheïstisch wereldbeeld hebt?


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-01-2011 14:17 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 23 januari 2011 12:32 schreef Fusion het volgende:
De kerk is geen plaats wat mij betreft. Als je met de kerk echter dat stenen gebouw noemt waarin vooral op zondag een dienst wordt gehouden ( ), ik denk dat ik de perfecte kerk heb gevonden. Niet omdat ie modern is, niet omdat de mensen geen zwarte kousen dragen, niet omdat er arpeggios met distortion gespeeld worden, maar omdat ik daar echt iets van God's Heilige Geest ervaar.
Mooi, die laatste zin.
Ik zie het goddelijke in de natuur, in mensen, in van alles maar vooral niet in de kerk. In geen enkele.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-01-2011 15:01 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos



signature


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 24-01-2011 14:18 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 januari 2011 15:51 schreef Fusion het volgende:
En daarnaast schuif je met jouw bewering alle vormen van Godservaring (waardoor iemand dus getriggerd wordt om tot 'het concept God' te komen) aan de kant.


Wel een interessant concept, die 'godservaring'. Persoonlijk ben ik van mening dat dit puur een bijeffect van de werking van de hersenen is, dat is geintroduceerd bij de ontwikkeling van het zelfbewustzijn. Wij mensen zijn een van de zeer weinige diersoorten die een gevoel van 'zelf' ervaren, een ego. Dit is uitvoerig gedocumenteerd. Als mensen vragen of dieren ook in God (of goden) geloven is mijn persoonlijke verwachting dan ook van niet, omdat de meeste diersoorten geen zelfbewustzijn lijken te hebben.

Ik haast me ook om erbij te zeggen dat dit mijn persoonlijke mening is, ik heb geen idee of hier uberhaupt op enige steekhoudende wijze onderzoek naar gedaan is. Het lijkt me alleen geen al te grote stap van het ontwikkelen van een 'zelf' naar het faciliteren van een godsbewustzijn.

Uiteraard sluit dit verder niet uit dat dit hele concept van 'zelf' en 'god' in eerste instantie al door een hogere macht in onze hersenen is ingewoven. Maar aan de andere kant, als er ooit een 'god'-centrum (zeg maar een soort synaptische tegenhanger van de spraakcentra of de visuele cortex of zoiets) in de hersenen gevonden zou worden ("Stimuleer dit gedeelte en een atheist krijgt 'godservaringen", kort door de bocht gezegd), dan zou je volgens Occam's razor toch kunnen stellen dat het onwaarschijnlijk is dat God bestaat? Of is dat te kort door de bocht?

(En ja, ik weet het, deze hele vraag is gebaseerd op een totaal ongefundeerde vooraanname, dus uiteraard is dit een puur theoretische discussie)


[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 24-01-2011 14:19]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen