IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Unconditional love... with conditions (Christendom VII) Vorige pagina | Volgende pagina
bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2011 12:21 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 12:12 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Als je had opgelet zag je dat ik Jenje vroeg zijn eigen posts te modereren. Raad eens waarom ik dat moet vragen


Het wordt nog eens wat met je.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 12:23 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 12:12 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Als je had opgelet zag je dat ik Jenje vroeg zijn eigen posts te modereren. Raad eens waarom ik dat moet vragen

Uhm. Ja. Nietgelovigen hebben ook zondenbesef. Het is net alsof het helemaal niet afhangt van gelovig zijn, maar des te meer van menszijn en opvoeding

Leg eens uit waarom nietgelovigen -schijnbaar- volgens jou géén zondenbesef zouden hebben?
Ten eerste lees ik in ProgTon's posts helemaal niet dat hij suggereert dat ongelovigen geen zondenbesef hebben? Ten tweede, 'zonde' is natuurlijk een Christelijke term, en is niet hetzelfde als 'fout'. Het is nl wat wij denken dat fout in de ogen van God is, en das niet altijd hetzelfde wat mensen vinden. Tel daarbij op dat 'fout' in de ogen van mensen een heel subjectief begrip is. Wat de een 'goed' noemt, zal voor de ander 'slecht' zijn.


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 10-10-2011 12:23 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 10 oktober 2011 12:21 schreef bastianus het volgende:
Het wordt nog eens wat met je.

Ik snap het niet.
quote:
Op 10 oktober 2011 11:09 schreef Fusion het volgende:
http://myviewonchristianity.wordpress.com/2011/05/05/evolution/



Which (I might be wrong here) is the first time a creation story does mention an order that comes close to what science now starts to discover almost 3000 years later.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_foreknowledge_in_sacred_texts#Qur.27an

Ik weet niet hoe het met de volgorde zit, maar sommige Koranlezers menen in ieder geval dat de Big Bang erin beschreven wordt.
quote:
Op 10 oktober 2011 12:23 schreef Fusion het volgende:
Ten eerste lees ik in ProgTon's posts helemaal niet dat hij suggereert dat ongelovigen geen zondenbesef hebben? Ten tweede, 'zonde' is natuurlijk een Christelijke term, en is niet hetzelfde als 'fout'. Het is nl wat wij denken dat fout in de ogen van God is, en das niet altijd hetzelfde wat mensen vinden. Tel daarbij op dat 'fout' in de ogen van mensen een heel subjectief begrip is. Wat de een 'goed' noemt, zal voor de ander 'slecht' zijn.

1) Ik lees dat er wel in Althans, hij vraagt zich af of nietgelovigen zondebesef hebben. Dan verwacht hij op z'n minst dat het zou kunnen zijn dat 'ze' dat niet hebben. En ik wil weten waarom hij dat vindt

2) En toch komen de zondes toch aardig overeen met wat ik fout vind

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 10-10-2011 12:26]


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 12:30 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:
Ik heb ook zondenbesef.
Nee. Daar je geen Christen meer bent, heb je dat niet meer toch? Je hebt een moreel besef, en das wat anders (zie mijn vorige post aan AG).

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:Maar dat doe ik ook uit eigenbelang.
Ik schat in dat jij het *ook* uit eigenbelang doet, maar niet alleen maar om.

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:Net als jij overigens, want jij wilt genade en er dus in het hiernamaals beter van worden.
Dat is jouw aanname die wellicht meer zegt over jouw ervaringen met je geloofsleven dan dat van PT.

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:Dat vind ik altijd een rare insteek, dat je alleen maar aardig bent of zondenbesef hebt om er later 'beter' van te worden.
Ik ook. Gelukkig speelt dat volgens mij helemaal niet bij de meeste Christenen die ik ken.

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:Zondenbesef is m.i. universeel, zit ook in je hersenfunctie inbegrepen denk ik. Maar het is beslist niet uitsluitend aan christenen voorbehouden.
Again, zondebesef is wat anders dan moreel besef. Moreel besef heeft natuurlijk wel heel veel overlapping met zondebesef. En beide soorten besef zijn onderhevig aan opvoeding, cultuur, tijdsgeest, indien van toepassing kerkelijke denominatie etc.

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:
Wat ik niet snap, is dat christenen bepaalde 'goede' eigenschappen aan hun eigen geloof toeschrijven, en zich daarmee moreel superieur lijken te willen voordoen.
Ik ga er van uit dat je op een hele negatieve manier verwoordt dat Christenen geloven dat al t goede van God afkomt, en daarmee dus idd 'goede' eigenschappen in hun geloof ingebakken zitten?

quote:
Op 10 oktober 2011 12:20 schreef bastianus het volgende:
Maar als je echt moreel superieur bent, laat je dat gewoon door middel van gedrag zien, en hoef je jezelf daarop niet woordelijk voor te laten staan.
99% mee eens. Zoals een mooi bekend Christelijk spreekwoord oid zegt 'spread the Gospel, if necessary, use words'.


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 10-10-2011 12:32 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Nou ja, goed, als je zondebesef zo definieert is de discussie meteen afgelopen natuurlijk.

Kunnen we verder gaan of nietgelovigen wel een moreel besef hebben en waar dat dan vandaan komt


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 12:32 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 12:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik weet niet hoe het met de volgorde zit, maar sommige Koranlezers menen in ieder geval dat de Big Bang erin beschreven wordt.
Dat kan. Vandaar ook dat ik zei dat de Bijbel de *eerste* was

quote:
Op 10 oktober 2011 12:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:1) Ik lees dat er wel in Althans, hij vraagt zich af of nietgelovigen zondebesef hebben. Dan verwacht hij op z'n minst dat het zou kunnen zijn dat 'ze' dat niet hebben. En ik wil weten waarom hij dat vindt
Ok. We wachten af.

quote:
Op 10 oktober 2011 12:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:2) En toch komen de zondes toch aardig overeen met wat ik fout vind
Mmmm, ik denk dat er veel zonden zijn die ongelovigen over t algemeen niet als moreel 'fout' zouden bestempelen. Maar zoals ik al zei, er is veel overlap.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 10-10-2011 12:33 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

hebben Christelijken een monopolie op zondebesef?


damn, dat moet nogal wat geweest zijn in voor Abraham er was.


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 10-10-2011 12:35 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 10 oktober 2011 12:32 schreef Fusion het volgende:
Dat kan. Vandaar ook dat ik zei dat de Bijbel de *eerste* was


Oh zo Ik dacht dat je het schreef als dat de Bijbel de eerst was waarvan je zág dat het klopte


I wish I was a butterfly


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2011 14:00 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 12:32 schreef Fusion het volgende:
Mmmm, ik denk dat er veel zonden zijn die ongelovigen over t algemeen niet als moreel 'fout' zouden bestempelen.
Ik heb inderdaad weinig moeite met homoseksualiteit, de tegenwoordige rol van de vrouw of overspel.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2011 14:05 by bastianus Profiel van bastianus

Het zondebesef uit mijn jeugd, dat er door de pastoor werd ingeramd, of van later toen ik me tussen redelijk 'zware' en 'evangelische' gelovigen bevond, ervaar ik trouwens als uiterst funest. Omdat je jezelf er ontzettend mee naar beneden haalt, jezelf onmogelijke eisen oplegt en het alleen maar voor ontzettend veel onzekerheid en zelfhaat zorgt. Sinds ik van mijn eigen kracht en moreel besef uitga en daarnaar leef, meer op gevoel dan volgens het boekje, ben ik veel sterker en gelukkiger geworden.
Ik ben ook anders tegen 'zonde' aan gaan kijken. In mijn gelovige tijd kon ik sex hebben met een ontzettend mooie vrouw, maar vanuit mijn toenmalige overtuiging heb ik haar laten lopen. Dat was pas zonde.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 10-10-2011 14:16 by faalhaas Profiel van faalhaas

quote:
Op 10 oktober 2011 14:05 schreef bastianus het volgende:
Het zondebesef uit mijn jeugd, dat er door de pastoor werd ingeramd


Dit gebeurde toch niet rectaal mag ik hopen..?


... hoe de hazen lopen ...


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2011 14:27 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 14:16 schreef faalhaas het volgende:
Dit gebeurde toch niet rectaal mag ik hopen..?
Gelukkig niet zeg. Nee, deze was aardig hetero, als ik de verhalen over hem en zijn huishoudster mag geloven.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 10-10-2011 14:38 by faalhaas Profiel van faalhaas

quote:
Op 10 oktober 2011 14:27 schreef bastianus het volgende:
Gelukkig niet zeg. Nee, deze was aardig hetero, als ik de verhalen over hem en zijn huishoudster mag geloven.


ze bestaan dus toch, pastoors die wel weten wat echt lekker is


... hoe de hazen lopen ...


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 18:12 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 12:33 schreef Hypnos het volgende:
hebben Christelijken een monopolie op zondebesef?
Uiteraard niet. Zeg ik ook toch niet? Als we er vanuit gaan dat 'zonde' aan religie gelieerd is (sommige woordenboeken zijn daar wat stricter in dan andere - maar volgens mij is de connotatie toch wel duidelijk religieus in de volksmond), hebben dus religies die zich met zonde bezighouden 'er monopolie' op.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 18:13 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 14:00 schreef bastianus het volgende:
Ik heb inderdaad weinig moeite met homoseksualiteit, de tegenwoordige rol van de vrouw of overspel.
Psies mijn punt dus.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2011 18:19 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Wat vinden jullie (hen die hier een normale discussie kunnen voeren) van het feit dat ik geloof dat sex zowel op het gebied van intimiteit, spiritualiteit, hygiene (lees: voorkomen van verspreiden van ziekten etc) en voortplanting bestemd is voor een levenslange commitment (uitgezonderd erge zaken als mishandeling, overspel etc etc) tussen 1 man en 1 vrouw?


When your people matter, menstrual health matters


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 10-10-2011 19:22 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 10 oktober 2011 18:19 schreef Fusion het volgende:
Wat vinden jullie (hen die hier een normale discussie kunnen voeren) van het feit dat ik geloof dat sex zowel op het gebied van intimiteit, spiritualiteit, hygiene (lees: voorkomen van verspreiden van ziekten etc) en voortplanting bestemd is voor een levenslange commitment (uitgezonderd erge zaken als mishandeling, overspel etc etc) tussen 1 man en 1 vrouw?


Ik vind dat(zolang het legaal is) mensen zelf mogen bepalen hoe ze aan hun sexleven invulling geven. Als echtparen/stellen er nette afspraken over maken is dat aan hun zelf. Als beiden er veel plezier in hebben om naar een parenclub te gaan en het dan met jan-en-alleman te willen doen, dan is dat hun goed recht. Wel verafschuw ik bedrog in een relatie. Als je niet monogaam wil/kan zijn, zoek dan geen vrouw/man die dat wel verlangt van zijn/haar partner


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-10-2011 19:23 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 10 oktober 2011 19:22 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik vind dat(zolang het legaal is) mensen zelf mogen bepalen hoe ze aan hun sexleven invulling geven. Als echtparen/stellen er nette afspraken over maken is dat aan hun zelf. Als beiden er veel plezier in hebben om naar een parenclub te gaan en het dan met jan-en-alleman te willen doen, dan is dat hun goed recht. Wel verafschuw ik bedrog in een relatie. Als je niet monogaam wil/kan zijn, zoek dan geen vrouw/man die dat wel verlangt van zijn/haar partner
grmbl, was met stuk tekst bezig, maar kan gewoon zeggen: +1


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 10-10-2011 19:43 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 10 oktober 2011 18:12 schreef Fusion het volgende:
Uiteraard niet. Zeg ik ook toch niet? Als we er vanuit gaan dat 'zonde' aan religie gelieerd is (sommige woordenboeken zijn daar wat stricter in dan andere - maar volgens mij is de connotatie toch wel duidelijk religieus in de volksmond), hebben dus religies die zich met zonde bezighouden 'er monopolie' op.



mij goed, dan bega ik in het vervolg gewoon overtredingen tegen dingen waar ik achter sta


signature


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2011 20:54 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 18:19 schreef Fusion het volgende:
Wat vinden jullie (hen die hier een normale discussie kunnen voeren) van het feit dat ik geloof dat sex zowel op het gebied van intimiteit, spiritualiteit, hygiene (lees: voorkomen van verspreiden van ziekten etc) en voortplanting bestemd is voor een levenslange commitment (uitgezonderd erge zaken als mishandeling, overspel etc etc) tussen 1 man en 1 vrouw?
Prima dat jij dat vindt. Maar ik geloof dat zelf niet.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 10-10-2011 22:02 by Forever After Profiel van Forever After

Voor veel mensen goed dat ze dat denken/geloven.

[Dit bericht is gewijzigd door Forever After op 10-10-2011 22:02]


 


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 10-10-2011 22:15 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 10 oktober 2011 14:00 schreef bastianus het volgende:
Ik heb inderdaad weinig moeite met homoseksualiteit, de tegenwoordige rol van de vrouw of overspel.


overspel ook niet?


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 10-10-2011 22:16 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

Zijn de tien geboden goed voor het moreel besef?

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 10-10-2011 22:19]


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 10-10-2011 22:18 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 10 oktober 2011 12:23 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik snap het niet.



Which (I might be wrong here) is the first time a creation story does mention an order that comes close to what science now starts to discover almost 3000 years later.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_foreknowledge_in_sacred_texts#Qur.27an

Ik weet niet hoe het met de volgorde zit, maar sommige Koranlezers menen in ieder geval dat de Big Bang erin beschreven wordt.

1) Ik lees dat er wel in Althans, hij vraagt zich af of nietgelovigen zondebesef hebben. Dan verwacht hij op z'n minst dat het zou kunnen zijn dat 'ze' dat niet hebben. En ik wil weten waarom hij dat vindt

2) En toch komen de zondes toch aardig overeen met wat ik fout vind


kan mij indenken dat het suggestief overkomt maar dat bedoel ik niet. Ik vroeg me gewoon af of jullie iets met de term zonde of moreel besef kunnen. Dat kan vanuit de Bijbel wezen.
Of dat je wel degelijk moreel besef hebt maar dat het niet gebaseerd is op de Bijbel

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 10-10-2011 22:19]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 10-10-2011 22:24 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 10 oktober 2011 22:18 schreef ProgTon777 het volgende:
kan mij indenken dat het suggestief overkomt maar dat bedoel ik niet. Ik vroeg me gewoon af of jullie iets met de term zonde of moreel besef kunnen. Dat kan vanuit de Bijbel wezen.
Of dat je wel degelijk moreel besef hebt maar dat het niet gebaseerd is op de Bijbel


De kip en het ei

de Bijbel is een Kip, zwanger van een ei vol besef en normen en zonde en al die mooie dingen,

maar voor de kip waren er al zovele dieren die eieren legden. inclusief inhoud


signature


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen