IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Unconditional love... with conditions (Christendom VII) Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 10-10-2011 23:38 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 10 oktober 2011 22:18 schreef ProgTon777 het volgende:
Of dat je wel degelijk moreel besef hebt maar dat het niet gebaseerd is op de Bijbel


Moet je echt serieus vragen of niet-religieuze mensen moreel besef hebben? Of verwoord je het nu simpelweg niet helder?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-10-2011 0:00 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 10 oktober 2011 23:38 schreef Mark het volgende:
Moet je echt serieus vragen of niet-religieuze mensen moreel besef hebben? Of verwoord je het nu simpelweg niet helder?


misschien hebben niet-religieuze mensen geen moreel besef nodig omdat het gewoon natuurlijk is voor hen,
terwijl mensen zonder die "natuur" gewoon een bepalende factor nodig hebben, omdat ze anders in drugs en misdaad belanden


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 11-10-2011 6:10 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 10 oktober 2011 23:38 schreef Mark het volgende:
Moet je echt serieus vragen of niet-religieuze mensen moreel besef hebben? Of verwoord je het nu simpelweg niet helder?
Ik lees dat er totaal niet in.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 11-10-2011 6:12 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 11 oktober 2011 0:00 schreef Hypnos het volgende:
misschien hebben niet-religieuze mensen geen moreel besef nodig omdat het gewoon natuurlijk is voor hen,
terwijl mensen zonder die "natuur" gewoon een bepalende factor nodig hebben, omdat ze anders in drugs en misdaad belanden
Een beetje rare zin. Volgens mij heeft *iedereen* moreel besef nodig. En ik denk dat mensen zonder moreel besef wel iets meer nodig hebben dan een bepalende factor. Dat soort mensen zitten meestal in zwaar gesloten inrichtinge zeg maar. Daarnaast hebben mensen met moreel besef natuurlijk ook gewoon een bepalende factor nodig, zie daar ons wettenstelsel.


When your people matter, menstrual health matters


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 11-10-2011 6:50 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 22:15 schreef ProgTon777 het volgende:
overspel ook niet?
Klopt.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 11-10-2011 6:51 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 22:16 schreef ProgTon777 het volgende:
Zijn de tien geboden goed voor het moreel besef?
Nee.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 8:07 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 6:12 schreef Fusion het volgende:
Volgens mij heeft *iedereen* moreel besef.

Ik denk dat het zo is.


I wish I was a butterfly


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-10-2011 8:53 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 11 oktober 2011 8:07 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik denk dat het zo is.


Ik vraag het mij af. Soorten worden gekenmerkt door de aanwezighied van variatie in kernmerken. Dat geldt voor heel veel kenmerken en voor alle soorten. Dus ook voor de mens. Hieronder vallen ook gedragskenmerken. Moreel besef is in principe een gedragskenmerk (of de som van een aantal van deze kenmerken). Mensen variëren hier onderling dan ook hierin denk ik (en dus van nature).


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 11-10-2011 9:01 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 11 oktober 2011 8:53 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik vraag het mij af. Soorten worden gekenmerkt door de aanwezighied van variatie in kernmerken. Dat geldt voor heel veel kenmerken en voor alle soorten. Dus ook voor de mens. Hieronder vallen ook gedragskenmerken. Moreel besef is in principe een gedragskenmerk (of de som van een aantal van deze kenmerken). Mensen variëren hier onderling dan ook hierin denk ik (en dus van nature).

Ze hebben het wel, (op enkele psychopaten na) alleen dat verschilt per persoon en de mening erover verschilt per persoon.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 9:18 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 9:01 schreef Jenje het volgende:
Ze hebben het wel, (op enkele psychopaten na) alleen dat verschilt per persoon en de mening erover verschilt per persoon.


Precies, elk 'normaal' mens heeft een geweten.


I wish I was a butterfly


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 11-10-2011 9:19 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 11 oktober 2011 9:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Precies, elk 'normaal' mens heeft een geweten.
Normaal is een slechte term daarin .


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 11-10-2011 9:21 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 11 oktober 2011 9:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Precies, elk 'normaal' mens heeft een geweten.
Nooit geweten.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 11-10-2011 9:26 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 10 oktober 2011 22:16 schreef ProgTon777 het volgende:
Zijn de tien geboden goed voor het moreel besef?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-10-2011 10:01 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 11 oktober 2011 9:18 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Precies, elk 'normaal' mens heeft een geweten.


Ik ben ff de draad uit het oog aan het verliezen vrees ik. Fusion (en jij) stelde toch dat ieder mens een geweten heeft? Hiervoor is het hetzelfde als met intelligentie. Je kan wel zeggen dat iedereen intelligentie bevat maar de mate hiervan verschilt behoorlijk. (zie de gauss-curve verdeling) Dat geldt ook voor een geweten. het merendeel van de mensheid heeft een normaal ontwikkeld geweten maar bij een klein deel ontbreekt dit van nature (terwijl ook eneklein deel "moeder theresa's" zijn). (en we kunnen atuurlijk dagen discusieren wat ormaal is , maar dat veranderd de essentie niet van de discussie , wat we ook als normaal beschouwen, er is altijd variatie hierin).


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 10:05 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 10:01 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik ben ff de draad uit het oog aan het verliezen vrees ik. Fusion (en jij) stelde toch dat ieder mens een geweten heeft? Hiervoor is het hetzelfde als met intelligentie. Je kan wel zeggen dat iedereen intelligentie bevat maar de mate hiervan verschilt behoorlijk. (zie de gauss-curve verdeling) Dat geldt ook voor een geweten. het merendeel van de mensheid heeft een normaal ontwikkeld geweten maar bij een klein deel ontbreekt dit van nature (terwijl ook eneklein deel "moeder theresa's" zijn). (en we kunnen atuurlijk dagen discusieren wat ormaal is , maar dat veranderd de essentie niet van de discussie , wat we ook als normaal beschouwen, er is altijd variatie hierin).

Ja, elk 'normaal' (i.e. een niet-psychopatisch) mens heeft dus een geweten Dat geweten kan dan meer of minder ontwikkeld zijn, maar het is er wel.


I wish I was a butterfly


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 11-10-2011 10:44 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 11 oktober 2011 6:10 schreef Fusion het volgende:
Ik lees dat er totaal niet in.


Nou, dan mag jij het even verhelderen aangezien ProgTon niet tnhuis geeft. Hoe moet ik het dan lezen? Ik interpreteer het als 'kun je moreel besef hebben zonder invloed van externe leidraden zoals de Bijbel'. Maar ik kan me vergissen?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-10-2011 10:48 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 11 oktober 2011 6:12 schreef Fusion het volgende:
Een beetje rare zin. Volgens mij heeft *iedereen* moreel besef nodig. En ik denk dat mensen zonder moreel besef wel iets meer nodig hebben dan een bepalende factor. Dat soort mensen zitten meestal in zwaar gesloten inrichtinge zeg maar. Daarnaast hebben mensen met moreel besef natuurlijk ook gewoon een bepalende factor nodig, zie daar ons wettenstelsel.



als je iets nodig hebt dan is het zo dat het van buitenaf moet komen.
Je mag me altijd proberen een voorbeeld te geven van iets wat mensen nodig hebben en dat niet van buitenaf komt echter.

Mensen die dus moreel besef nodig hebben gaan het opzoeken. In religie bijvoorbeeld. In mijn logisch denken ga ik er dan ook vanuit dat ze dat zelf niet (voldoende) in zich zitten hebben. Waarom zou je het anders gaan opzoeken?

ik laat nu wel even de uitzonderingen daar die het niet in zich zitten hebben en ook niet opzoeken.


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 10:54 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 10:48 schreef Hypnos het volgende:
als je iets nodig hebt dan is het zo dat het van buitenaf moet komen.
Je mag me altijd proberen een voorbeeld te geven van iets wat mensen nodig hebben en dat niet van buitenaf komt echter.

Mensen die dus moreel besef nodig hebben gaan het opzoeken. In religie bijvoorbeeld. In mijn logisch denken ga ik er dan ook vanuit dat ze dat zelf niet (voldoende) in zich zitten hebben. Waarom zou je het anders gaan opzoeken?


Iedereen heeft toch invloed van buitenaf nodig om z'n morele besef (verder) te ontwikkelen, niet alleen religieuzen (of andere die externe bronnen 'opzoeken').


I wish I was a butterfly


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-10-2011 11:16 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 10 oktober 2011 18:19 schreef Fusion het volgende:
Wat vinden jullie (hen die hier een normale discussie kunnen voeren) van het feit dat ik geloof dat sex zowel op het gebied van intimiteit, spiritualiteit, hygiene (lees: voorkomen van verspreiden van ziekten etc) en voortplanting bestemd is voor een levenslange commitment (uitgezonderd erge zaken als mishandeling, overspel etc etc) tussen 1 man en 1 vrouw?


Fusion, jij wilde hier toch over dicusiëren? Ik denk dat ik (ook namens Jenje ) een serieus antwoord hebt gegeven en een aanzet heb gegeven tot discussie. Waar ben je??


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-10-2011 12:14 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 11 oktober 2011 10:54 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Iedereen heeft toch invloed van buitenaf nodig om z'n morele besef (verder) te ontwikkelen, niet alleen religieuzen (of andere die externe bronnen 'opzoeken').


Dat zie ik anders. Als je geboren wordt met een gezond geweten dan ontwikkelt zich dat, laat me zeggen, als een evenwichtsorgaan. Je leert rechtstaan, lopen, fietsen, schaatsen, ... enzovoort.
Ook nieuwe situaties kun je aan. Je gaat meestal niet vallen op het moment dat je op een plaats komt waar je nog niet eerder bent geweest.
Maar er zijn ook mensen bij wie het niet of moeilijk gaat om zich zelfstandig te ontwikkelen.
Die hebben krukjes nodig of steunwieltjes en dan pas lukt het, want zonder zijn het maar arme dreumessen. Ze hebben een gebrekkig evoluerend geweten. Dat zegt niets over de aard en inhoud van hun geweten an sich in mijn ogen, wel in de mate dat ze het zelf kunnen ontwikkelen.
En sommigen leren dan ook fietsen met krukken, wat heel stroef verloopt, en sommigen doen ook alsof die krukken een deel van zichzelf zijn, maar in mijn ogen is dat niet zo. Het is een hulpmiddel, geen ervaring die men aanwendt en volledig integreert op onbewust niveau. Het is als het ware het verlengde van hun geweten, een hulpstuk.

blij dat het bestaat, dat wel. Net zoals kalmeringsmiddelen bijvoorbeeld. Coping skills om deze wereld wat aangenamer te maken.


Verder wil ik ook geen oordeel uiten over mensen met een geweten dat in mindere mate kan evolueren zonder hulpstukken.

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 11-10-2011 12:19]


signature


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-10-2011 12:26 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 11 oktober 2011 12:14 schreef Hypnos het volgende:
.. en sommigen doen ook alsof die krukken een deel van zichzelf zijn,


Hoe zie jij een pacemaker? Zonder dat apparaat sterft de persoon. Dat apparaat is dus een essentieel onderdeel van die levende persoon.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 11-10-2011 12:55]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 11-10-2011 12:43 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 11 oktober 2011 12:26 schreef attila_de_hun het volgende:
Hoe zie jij een pacemaker? Zonder dat apparaat sterft de persoon. Dat apparaat is dus een essentieel onderdeel om die levende persoon.


dat klopt. maar het is niet in directe zin zo dat een hulpstuk mbt je geweten voorkomt dat je sterft. Dat is bijvoorbeeld ook niet zo bij een evenwichtsorgaan. Zonder binnenoor ga je niet dood. Het beperkt je mogelijkheden maar dat kan vanbuitenuit gecompenseerd worden. Zonder geweten ga je ook niet dood.

Je kunt wel zeggen dat het wel het geval is bij bvb zelfmoordgedachten. Maar van gedachten ga je niet dood, wel door de daad die er op volgt. En je geweten kan je lichaam niet doen bevriezen bvb als je op het moment staat om te springen, ook al is je "geweten" nog zo gekampt tegen zelfmoord


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 12:45 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 12:14 schreef Hypnos het volgende:
Dat zie ik anders. Als je geboren wordt met een gezond geweten dan ontwikkelt zich dat, laat me zeggen, als een evenwichtsorgaan. Je leert rechtstaan, lopen, fietsen, schaatsen, ... enzovoort.
Ook nieuwe situaties kun je aan. Je gaat meestal niet vallen op het moment dat je op een plaats komt waar je nog niet eerder bent geweest.
Maar er zijn ook mensen bij wie het niet of moeilijk gaat om zich zelfstandig te ontwikkelen.
Die hebben krukjes nodig of steunwieltjes en dan pas lukt het, want zonder zijn het maar arme dreumessen. Ze hebben een gebrekkig evoluerend geweten. Dat zegt niets over de aard en inhoud van hun geweten an sich in mijn ogen, wel in de mate dat ze het zelf kunnen ontwikkelen.
En sommigen leren dan ook fietsen met krukken, wat heel stroef verloopt, en sommigen doen ook alsof die krukken een deel van zichzelf zijn, maar in mijn ogen is dat niet zo. Het is een hulpmiddel, geen ervaring die men aanwendt en volledig integreert op onbewust niveau. Het is als het ware het verlengde van hun geweten, een hulpstuk.

blij dat het bestaat, dat wel. Net zoals kalmeringsmiddelen bijvoorbeeld. Coping skills om deze wereld wat aangenamer te maken.


Verder wil ik ook geen oordeel uiten over mensen met een geweten dat in mindere mate kan evolueren zonder hulpstukken.

Niemand ontwikkelt zijn geweten zelfstandig.


I wish I was a butterfly


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 11-10-2011 13:01 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 11 oktober 2011 12:45 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Niemand ontwikkelt zijn geweten zelfstandig.
Dat gebeurt m.i. door alles wat er om je heen gebeurt. Dus ook niet alleen een religie.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-10-2011 13:01 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 11 oktober 2011 13:01 schreef Jenje het volgende:
Dat gebeurt m.i. door alles wat er om je heen gebeurt. Dus ook niet alleen een religie.

Yup.


I wish I was a butterfly


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen