IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Unconditional love... with conditions (Christendom VII) Vorige pagina | Volgende pagina
Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 23-09-2011 20:55 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 23 september 2011 20:52 schreef bastianus het volgende:
Zou kunnen, maar jij gaat wel van erg veel veronderstellingen uit als het de discussiemotivatie van atheïsten betreft. Nobel dat je zoiets doet, maar ik zou het ook wel eens van ze zelf willen horen.

Klopt

Maar Dawkins laat dus wel degelijk de mogelijkheid open dat hij het fout heeft
quote:
Op 23 september 2011 20:54 schreef bastianus het volgende:
Mooie anekdote: De hellige reactie van mijn oma toen ik mijn gelovige moeder 'the God delusion' cadeau gaf. Ik heb hem dus wel gelezen.

Beter moeten lezen

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 23-09-2011 20:55]


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-09-2011 21:00 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 23 september 2011 20:55 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Klopt

Maar Dawkins laat dus wel degelijk de mogelijkheid open dat hij het fout heeft
Dat wist ik dus.
quote:

Beter moeten lezen
Wellicht. Niettemin vind ik de man drammerig overkomen. Zelfs als hij met humor poogt die christencabaretier snedig van repliek te dienen. Als hij, zoals Maarten 't Hart, wat betere humor of grappig relativeringsvermogen had getoond, ook tijdens het eenzijdig chargeren, had ik zijn boodschap misschien wat beter te verteren gevonden.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 23-09-2011 21:06 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 23 september 2011 21:00 schreef bastianus het volgende:
Dat wist ik dus.

Nou, OK. Dan leek het alleen of je hem gelijk stelde aan fundamentalisten, sorry
quote:
Wellicht. Niettemin vind ik de man drammerig overkomen. Zelfs als hij met humor poogt die christencabaretier snedig van repliek te dienen. Als hij, zoals Maarten 't Hart, wat betere humor of grappig relativeringsvermogen had getoond, ook tijdens het eenzijdig chargeren, had ik zijn boodschap misschien wat beter te verteren gevonden.

Drammerig, ja, ergens wel. Maar ik denk dat zijn 'rol' wel nodig is in het totale debat. De boodschap kan en hoeft ook niet voor iedereen te verteren te zijn.

edit: trouwens, vind je grefo's niet drammerig dan? Daar kon je toch wel waardering voor opbrengen? En Maarten van Rossem?

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 23-09-2011 21:10]


Quis moderabat ipsos moderatores?


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-09-2011 21:16 by bastianus Profiel van bastianus

Ik vind evangelische grefo's meestal verschrikkelijk, huichelachtig ook. Maar die nare, zwartgallige zwartekousenfiguren uit de bible belt vind ik dan wel weer prachtig inderdaad. Van Rossem vond ik aanvankelijk erg leuk, ben zelfs op zijn tijdschrift geabonneerd. Maar het wordt wel erg veel van hetzelfde met hem. De man heeft een beetje een plaat voor zijn kop.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-09-2011 10:02 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 23 september 2011 21:16 schreef bastianus het volgende:
Maar die nare, zwartgallige zwartekousenfiguren uit de bible belt vind ik dan wel weer prachtig inderdaad.

Hihi, heeft ook wel wat, zo'n sikkeneur.


Quis moderabat ipsos moderatores?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 26-09-2011 10:37 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 23 september 2011 15:58 schreef Fusion het volgende:
Erg frappant...

Alleen als de bijbelaanpassingen werden ingefluisterd door "hem" (of "haar") of zijn aangepast op basis van experimentele onderzoeken.
Maar dat was niet het geval. De wetenschap heeft een zichzelf verbeterend mechanisme in zich, religie niet. Veranderingen hebben plaatsgevonden om dat een stel heren het nuttig achten. Zo heb ik wel eens gehoord dat reïncarnatie ook een onderdeel van het christelijke geloof was maar dat is eruit "gestemd". Begrijpelijk want als je je onderdanen onder de knoet wilt houden met verhalen over hel en vagevuur, dan komt reïncarnatie wel slecht uit.

Dus , toch niet zo frappant vrees ik


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-09-2011 11:29 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Het ezelsproces
Gerard Reve

In de allereerste aflevering van "Dialoog, tijdschrift voor homofilie en maatschappij" had Gerard Kornelis van het Reve (zoals hij toen nog heette) een 'Brief aan mijn Bank' opgenomen. Daarin vertelde de schrijver hoe hij zich de Wederkomst voorstelde: ’Als God zich opnieuw in Levende Stof gevangen geeft, zal hij als ezel terugkeren, hoogstens in staat een paar lettergrepen te formuleren, miskend en verguisd en geranseld, maar ik zal hem begrijpen en meteen met hem naar bed gaan, maar ik doe zwachtels om zijn hoefjes, dat ik niet te veel schrammen krijg als hij spartelt bij het klaarkomen.’ Op 22 februari 1966 stelde SGP-parlementariër ir. C.N. van Dis Kamervragen (aan de ministers van justitie en van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk) over deze uitlatingen en drong aan op vervolging op grond van artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht. De ministers antwoordden dat het Amsterdamse parket inderdaad vervolging zou instellen. De officier van justitie betrok in zijn dagvaarding ook een nauw verwante passage uit de inmiddels verschenen bundel 'Nader tot U'. Daarin had Van het Reve namelijk geschreven: ’En God Zelf zou bij mij langs komen in de gedaante van een éénjarige, muisgrijze ezel en voor de deur staan en aanbellen en zeggen: „Gerard, dat boek van je – weet je dat ik bij sommige stukken gehuild heb?” „Mijn Heer en mijn God! Geloofd weze Uw Naam tot in alle Eeuwigheid! Ik houd zo verschrikkelijk veel van U”, zou ik proberen te zeggen, maar halverwege zou ik al in janken uitbarsten, en Hem beginnen te kussen en naar binnen trekken, en na een geweldige klauterpartij om de trap naar het slaapkamertje op te komen, zou ik Hem drie keer achter elkaar langdurig in Zijn Geheime Opening bezitten, en daarna een present-eksemplaar geven, niet gebrocheerd, maar gebonden – niet dat gierige en benauwde – met de opdracht: „Voor De Oneindige. Zonder Woorden”.’ De rechtbank oordeelde dat de passages weliswaar godslasterlijk waren, maar geen smalend karakter hadden. Reve ging daarop in hoger beroep, waarbij hij zelf zijn verdediging voerde. Hij wees er onder andere op dat de wet een onzinnig onderscheid maakt tussen het lasteren van personen die als God worden vereerd en het uitschelden van bijvoorbeeld Maria, Boeddha, of Krishna, die immers niet als goden worden beschouwd.[6] [10] Van het Reve werd vrijgesproken — een oordeel dat in april 1968 door de Hoge Raad werd bevestigd. Kort daarop werd hem de P.C. Hooft-prijs toegekend


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 26-09-2011 11:50 by bastianus Profiel van bastianus

Het enige boek van hem waarom ik hardop kon lachen. Staan wel meer mooie fragmenten in.
Wat ik me achteraf trouwens afvraag: Reve en zijn levensgezel Schafthuizen hadden duidelijk een voorkeur voor kleine jongens. Schafthuizen moest daardoor voor de rechter komen, en ook de boeken van Reve bevatten soms passages waarin aan de jongensliefde i.p.v. de herenliefde gerefereerd wordt. Zou zijn bekering wellicht samenhangen met de voorkeur voor kleine jongetjes?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 9:01 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 september 2011 17:11 schreef ElitE het volgende:
Zonder empirische toetsing met een dik pak dogma's.
Ah, empirische toetsing. Alsof het soort empirische toetsing waar jij waarschijnlijk op doelt noodzakelijk is voor het schrijven van een spiritueel boek van dit kaliber? Ik denk dat andere dingen veel belangrijker zijn. Genesis bijv is nooit bedoeld als een wetenschappelijk relaas over het ontstaan van het universum, maar hen die er maar op blijven hameren dat het dit idd niet is, blijven imho het hele punt missen van waar het wel voor bedoeld is.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 9:02 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 september 2011 16:58 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ik weet niet of het 'mensen beter uitkwam', maar het schrijven, samenstellen en vertalen van de Bijbel is wel een behoorlijke dosis mensenwerk in ieder geval.
Uiteraard. Maar het een is natuurlijk totaal geen logisch gevolg van het ander.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 9:03 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 23 september 2011 17:58 schreef ElitE het volgende:
Dat atheisten weleens wat religieus overkomen
Ah, dat zeker ja


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 9:06 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 26 september 2011 10:37 schreef attila_de_hun het volgende:
Alleen als de bijbelaanpassingen werden ingefluisterd door "hem" (of "haar") of zijn aangepast op basis van experimentele onderzoeken.
Maar dat was niet het geval. De wetenschap heeft een zichzelf verbeterend mechanisme in zich, religie niet. Veranderingen hebben plaatsgevonden om dat een stel heren het nuttig achten. Zo heb ik wel eens gehoord dat reïncarnatie ook een onderdeel van het christelijke geloof was maar dat is eruit "gestemd". Begrijpelijk want als je je onderdanen onder de knoet wilt houden met verhalen over hel en vagevuur, dan komt reïncarnatie wel slecht uit.

Dus , toch niet zo frappant vrees ik
Een stel heren het nodig achten, wel eens gehoord. Nee, erg duidelijk en waterdicht relaas.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 9:10 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 26 september 2011 11:29 schreef ElitE het volgende:Het ezelsprocess...

Wat een triest gedoe


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 28-09-2011 9:19 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 28 september 2011 9:01 schreef Fusion het volgende:
Genesis bijv is nooit bedoeld als een wetenschappelijk relaas over het ontstaan van het universum, maar hen die er maar op blijven hameren dat het dit idd niet is, blijven imho het hele punt missen van waar het wel voor bedoeld is.

Klopt.

Alleen het vervelende is dat een verscheidenheid aan Christenen het wél als een bewijs zien dat God bestaat, naar dingen uit de wetenschap wijzen die ermee zouden kloppen en dat als argument inzetten om 'ons' te bekeren Dat roept ook de reactie op die jij noemt. En zo blijft die discussie in uitermate treurig gebied steken.


Quis moderabat ipsos moderatores?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 28-09-2011 9:49 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

quote:
Op 28 september 2011 9:06 schreef Fusion het volgende:
Een stel heren het nodig achten, wel eens gehoord. Nee, erg duidelijk en waterdicht relaas.


Nee, maar van zeker wel van dezelfde kwaliteit als de "kennis'in de bijbel. Maar eigenlijk is jou antwoord nu frappant. Je eist nu een wetenschappelijke onderbouwing! Jij bent gewoon een Dawkins! (maar ik zal er eens achter gaan om wat meer info te geven)


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 10:23 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 september 2011 9:49 schreef attila_de_hun het volgende:
Nee, maar van zeker wel van dezelfde kwaliteit als de "kennis'in de bijbel.
Met dit soort generaliseren wordt je geloofwaardigheid als serieuze gesprekspartner er niet echt beter op


When your people matter, menstrual health matters


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-09-2011 10:23 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Fusion = AG op zondag?


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 28-09-2011 10:26 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

:'D


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 10:26 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 september 2011 9:19 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Klopt.

Alleen het vervelende is dat een verscheidenheid aan Christenen het wél als een bewijs zien dat God bestaat, naar dingen uit de wetenschap wijzen die ermee zouden kloppen en dat als argument inzetten om 'ons' te bekeren Dat roept ook de reactie op die jij noemt. En zo blijft die discussie in uitermate treurig gebied steken.
Jammer dat er wetenschappers zijn die soms net zo ergerlijk zijn en bovengenoemd gedrag hanteren.


When your people matter, menstrual health matters


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-09-2011 10:28 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 28 september 2011 10:26 schreef Fusion het volgende:
Jammer dat er wetenschappers zijn die soms net zo ergerlijk zijn en bovengenoemd gedrag hanteren.
pot .. ketel ..


G.I.R.L.
Ride
Usericon van G.I.R.L.
Posted 28-09-2011 10:31 by G.I.R.L. Profiel van G.I.R.L.http://new.livestream.com/accounts/398160/events/1594566/player_pop_up

Niet zo haten Jan.
Dat is niet erg christenlijk.


Op 20 november 2012 14:13 schreef Schuurman het volgende: Bronvermelding vind je 2 berichten onder mijn bericht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 28-09-2011 10:39 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 28 september 2011 9:01 schreef Fusion het volgende:
Ah, empirische toetsing. Alsof het soort empirische toetsing waar jij waarschijnlijk op doelt noodzakelijk is voor het schrijven van een spiritueel boek van dit kaliber? Ik denk dat andere dingen veel belangrijker zijn. Genesis bijv is nooit bedoeld als een wetenschappelijk relaas over het ontstaan van het universum, maar hen die er maar op blijven hameren dat het dit idd niet is, blijven imho het hele punt missen van waar het wel voor bedoeld is.
Waar is het wel voor bedoeld dan? Denk jij?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 10:48 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 september 2011 10:28 schreef Jenje het volgende:
pot .. ketel ..


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 28-09-2011 10:56 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 28 september 2011 10:39 schreef bastianus het volgende:
Waar is het wel voor bedoeld dan? Denk jij?
Ik denk dat het een boek is dat zijn tijd ver vooruit was, maar wel van die tijd is (d0h). Ver zijn tijd vooruit zoals in dat er een bepaalde volgorde van schepping wordt aangeduid, dat het filosofische concept 'vrije wil' wordt aangestipt etc. Maar wellich nog belangrijker dat er over 1 Oorpsprong van het alles (lees: monotheisme) wordt gesproken en dat deze bedoeling goed is, maar het aan ons mensen is om onze eigen keuzen te maken. En dat het mogelijk en zelfs wenselijk is om contact te hebben met die Oorsprong. Dat soort shizzle.


When your people matter, menstrual health matters


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-09-2011 10:57 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

quote:
Op 28 september 2011 10:31 schreef G.I.R.L. het volgende:
Niet zo haten Jan.
Dat is niet erg christenlijk.
Ben ik ook niet, dus dan mag dat.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen