quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Hoopte dat mijn verdere commentaar wel duidelijk maakte waarom ik het een slecht stuk vind De dwalingen/inconsistenties die ik aangeef tonen volgens mij duidelijk aan dat het stuk heen en weer flappert en geen duidelijk vaste lijn aangeeft.
Ik vind de dwalngen in inconsistenties wel meevallen. Ben er ff door omstandigheden niet zo bij met mijn hoofd, maar de Joden staan over t algemeen bekend als t volk waar t monotheisme groot door is geworden. Dat er *potentieel* andere volkeren waren die (bepaalde vormen van) monotheisme (zoals bijvoorbeeld henotheisme etc) eerder hadden, man, in een brief aan een 7 jarig kind.... sorry hoor.... tijd te veel?
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Een vraag met een vraag beantwoorden is onbeleefd. Ik vraag waarom het wél zo is. Ik zie nog geen antwoord waarom 'een god' het complement is van 'ratio'. Waarom niet 'gevoel'? En als het al 'een god' moet zijn, waarom is dat dan de enige god?
Nee dat *is* niet onbeleefd, dat vind jij. Ik persoonlijk vind er niets onbeleefds aan. Het is imho gewoon een normale stijlvorm binnen een discussie. Ik zeg verder ook nergens dat 'gevoel' of 'God' het complement is van 'ratio', maar ik geef alleen maar aan 'waarom niet "de geest van het alles" of "het gevoel" of whatever 'God' noemen'? Ik zie jou verder ook geen argumenten tegen geven en blijkbaar leeft bij de meeste mensen op deze aardbol het 'gevoel' dat 'er meer is' en blijkbaar noemen de meeste mensen dit 'God', of 'goden' etc. En nee, geen ad populum. Ik denk dat jij gewoon niet zo.... nee,
anders filosofisch bent ingesteld. Ik vermoed dat jij God te veel ziet als neergezet door de traditionele interpretatie van t godsbeeld van t christendom. Een persoon, die actief aan touwtjes trekt etc. Maar er zitten zoveel meer facetten aan de diverse godsbeelden die er zijn. Genoeg katholieken, hindoes, ja zelfs agnosten en boeddhisten etc die 'God' als titel perfect vinden passen als titel voor 'de geest van het alles', 'de mysterie van het bestaan', 'het feit dat goed goed voelt, dat er schoonheid is, dat we zinnegeving zoeken en ervaren' en nog een aantal pagina's vol. Dus nogmaals... waarom niet?
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wat ik ermee aan wil tonen is dat er slechte stukken in het stuk staan Het is een non-sequitur. Die kerel (via de mond van de joden) zegt dat er maar één god is (ngod=1), en dat die god die andere goden gemaakt heeft (ngod>1). Dat kan niet, die uitspraken kunnen niet tegelijk waar zijn, het is logisch onmogelijk.
Oh dat kan prima hoor, als bijvoorbeeld die ene God alles omvat, als die andere goden slechts deelfacetten zijn van die ene God etc, of als die andere goden met een kleine letter van een andere orde zijn dan de God met een hoofdletter etc. Maar goed, vooruit, toegegeven
zonder verdere toelichting niet geheel duidelijk.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Nee, dat verwacht ik niet, maar ik verwacht ook geen slordigheden.
Misschien zie ik eea over t hoofd, maar zo al antwoordende zie ik alleen die van de vorige quote/antwoord sectie en de claim dat men al zo'n 200,000 jaar in goden gelooft.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wederom een vraag met een vraag beantwoorden...
Wederom: ik vind daar niets onbeleefds aan. Maar goed, als dat voor jou zo'n probleem is zal ik proberen me aan je aan te passen.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Hij maakt een positieve claim, zonder bewijs, dus ik wil bewijs zien.[/quote[Prima, jij maakt de negatieve claim, dus aan jou dezelfde opdracht De 'positieve claim' kaart gaat echt niet zo makkelijk altijd op. Je kunt hooguit zeggen dat 'we het niet weten' of er 'geen aanwijzingen zijn'. Jij maakt echter ook een claim dus.... Ik denk zelf, met ws net zo veel/weinig relevante achtergrondkennis als jij, dat de mensen wel degelijk vanaf heel vroeg al in goden geloofden. Volgens mij hebben we opgravingen van wel 10,000 jaar oud van religieuze plekken, en gaan de alleroudste geschriften over goden en religie. Is echter nog geen 100,000 jaar nee. Ik weet niet zo goed of men meer theorien heeft over de cognitieve vermogens van de oudste mens, maar ik denk dat het geloof in goden in een heel vroeg stadium begon.
[quote]Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Maar omdat dat een negatieve claim is, kan ik daar dus geen bewijs voor leveren. Er kan wel tegenbewijs geleverd worden: het bewijs dat mensen hier wél in geloofden.
Je kunt voor een claim (die vanuit n bepaald perspectief negatief te noemen valt) uiteraard prima bewijs leveren.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Overigens haalt de schrijver zelf dit aan: "Harry Kuitert stelt het zo: 'Eerst was er niets, dan komen er mensen, dan mensen met meningen, dan religieuze meningen, dan goden en toen God'."" Waaruit ook blijkt dat mensen niet meteen in goden die in de hemel woonden en die alles op aarde bestuurden geloofden, het wordt op z'n minst vooraf gegaan door meningen en religieuze meningen; inconsistent verhaal dus.
Hij haalt Kuitert in een andere context aan, vele alinea's later. Ik denk dat hij hier bedoelt dat 'God' als woord en concept door mensen is gemaakt, hij haalt dit niet hier aan in zijn relaas over hoe lang mensen al in goden geloven.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Het is onder andere een verschil in abstractieniveau. Religie is een specifieker iets dan geloof, geloof is een specifieker iets dan spiritualiteit. Zeggen dat religie een subset van geloof is, en geloof een subset van spiritualiteit gaat weer te ver, en daar zijn de begrippen ook weer wat te diffuus voor, maar ze zijn in ieder geval duidelijk niet hetzelfde.
Eens qua spiritualiteit, qua religie vs geloof ben ik niet overtuigd. Als ik Wiki bekijk ben ik nog minder overtuigd.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Als een schrijver gangbare definities negeert, dit soort termen gelijkstelt en in zijn verhaal door elkaar heen schuift, levert dat vooral verwarring en inconsistentie op. Slecht schrijfwerk.
Nogmaals, ik weet nog steeds niet het verschil tussen religie en geloof. Qua spiritualiteit zie ik dat wel, en denk ik eerlijk gezegd eerder dat hij in plaats van te zeggen dat ie het ene woord verkiest boven t andere eigenlijk bedoelt dat ie met de lading van t ene woord meer heeft dan t andere. Slordigjes ja, mja.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Als die Schepper-God bestaat, *kan* die van zichzelf bewijzen dat hij er is, en daarmee kan *men* dus ook bewijzen dat hij er is. Al is het maar "zie, daar staat hij het te bewijzen dat hij er is".
De logica ontgaat me compleet. Ik zie hier NUL logica in.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Nee.
En je vindt een wedervraag onbeleefd? Interessant
Ehm: JA, je gaat daar wel van uit. En NEE, we weten niet of alles te bewijzen valt.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Oh, gelovigen hebben volgens jouw mening dus een consistent beeld van de 'geest'? Dat verklaart natuurlijk waarom de verschillende (grote) geloven zo weinig meningsverschillen hebben
Volgens mij is de rode draad (in theorie) wel degelijk heel duidelijk hoor. De meningsverschillen gaan meestal niet over de 'geest', het 'goede' maar meer over allerlei regeltjes, rituelen en definities. Volgens mij zijn alle grote religies het er over eens dat God het goede voorstaat en achter de schepping zit.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Het is gewoon (weer) een slordige uitspraak van zijn hand.
Gek genoeg snapte ik m dan weer wel.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Als hij God zou zo willen definiëren mag dat prima, maar dan moet hij dat ook duidelijk doen. Hij hangt jouw suggestie wel een beetje aan, maar is niet consistent erin (een van de redenen dat het een slecht stuk is). Zo bezielt de hier gestelde God ons, en houdt ons een vraag voor, bijvoorbeeld. Dat is actiever dan jouw suggesties hier.
Ik vind m anders redelijk consistent. Ik denk wederom dat jij hier te veel aan de traditionele interpretatie van wat t monotheistische godsbeeld is vastgeroest zit. Ik denk dat als je 'God' ziet zoals deze man t ziet, 'God' uiteraard best een vraag kan voorleggen en kan bezielen, zeker als je realiseert dat wij onderdeel van het alles, de geest en dus ook 'God' zijn.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Daarbij, als iemand God zo definieert als jij suggereert... Tsja, dan is de term 'God' ook vrij betekenisloos geworden gezien het tot slechts een synoniem voor een andere term vervalt. Mag nog steeds hoor
Betekenisloos. Naast da synoniemen uiteraard in de werkelijkheid vaak hele subtiele nuancering aanbrengen aan een en hetzelfde concept, ik heb zelf een aantal definities gegeven, hij geeft en suggereert er een aantal, ik zie in welke van ene term het tot synoniem zou zijn vervallen. Ik vind de termen allemaal nogal extreem breed en rijk en vind 1 term daarvoor ook ontzettend breed en rijk (buiten t feit dat ik de 'term' 'God; persoonlijk nog veel breder trek zelfs
).
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Al met al lijkt het (ik weet het niet zeker, want slecht geschreven) erop dat die man zijn christelijke wereldbeeld wil uitdragen, maar daarbij in de weg gezeten wordt door zijn wil om genuanceerd en wetenschappelijk te lijken. Dat levert wat 'creatief' gejongleer op wat het stuk niet ten goede komt. Snap niet waarom de Volkskrant zoiets publiceert. Alhoewel, daar komt wel vaker een stuk langs waar de ideologie de logica verdrijft.
Interessant ik had nl TOTAAL niet het idee dat de man christelijk is. Zie ik iets over t hoofd?
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Religieuze mensen binnen een religieuze instelling hebben die kinderen ernstig verwaarloosd, tot op de dood. Dan lijkt het met toch logisch dat de nadruk op religie wordt gelegd. Oh, en dit speelde binnen een streng-religieuze maatschappij.
Ik zeg toch niet dat ik t raar vind dat men de nadruk op religie legt?
(behalve dat ik t raar vind dat t Engelse artikel religie en maatschappij noemt, en de vertaling slechts religie). Ik zeg dat t niet eens ben met de stelling dat de maatschappelijke mening door religie is ingegeven. Ik zie er vooralsnog geen enkele aanleiding toe om dat aan te nemen.
quote:
Op 4 juni 2014 14:01 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wil je zeggen dat er níet geclaimd wordt dat religie tot goede dingen leidt / moreel goed is? Het zou mij persoonlijk zeer verbazen als religieuze mensen overwegend denken dat religie moreel níet goed is; dan vraag ik mij toch ten zeerste af waar ze denken mee bezig te zijn.
Maar goed, ja, naast logica baseer ik dit ook op grootscheepse onderzoeken; met enige regelmaat worden die bvb. door Pew gedaan. Twee voorbeelden:
In de VS vindt 81% van de religieuzen dat religieuze instanties moraliteit bevorderen (en 52% van de niet-religieuzen vindt dat ook). http://www.pewforum.org/files/2012/10/NonesOnTheRise-full.pdf
Helaas niet uitgesplitst voor religieuzen/niet-religieuzen en ook niet specifiek over de vraag of religie zelf tot moraliteit leidt, maar veel mensen op de wereld vinden dat geloof in God *essentieel* is om moreel te kunnen zijn (wat een veel hardere uitspraak is dan de vorige): http://www.pewglobal.org/2014/03/13/worldwide-many-see-belief-in-god-as-essential-to-morality/
Nee, ik heb t over je laatste zin 'Blijkbaar niet dus'. Jij claiimt dat religieuzen
niet voorlopen. Ik heb deze stelling nog nooit eerder bewezen gezien.