IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Eva: Hou je nog wel van me Adam? Adam: van wie anders? (Christendom topic) Vorige pagina | Volgende pagina
nark
Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....
Usericon van nark
Posted 20-11-2013 16:59 by nark Profiel van nark

Nog ff terug komende op die indianen stam en zo..................






hier kan ik al heel wat meer mee.........


Nieuwe spellin, aude spelling, coronaspelling....


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 20-11-2013 17:04 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 16:53 schreef Mark het volgende:
En dit is zo omdat andere mensen dit ons ooit verteld hebben? We moeten aannemen dat dit klopt omdat dit zo in de Bijbel staat, een boek geschreven door mensen en samengesteld uit versnipperde geschriften ruim 400 jaar nadat Jezus wordt geacht geleefd te hebben? Dat is de enige bron die we hebben die dit staaft? Hmm. Logisch.


Door de Heilige Geest geinspireerd.
En in het OT heeft God Mozes de tien Woorden gegeven, er staan dus bijna letterlijke Woorden van God.
Bovendien zijn/waren de Joodse schrijvers vaak zeer nauwkeurig.

Maar goed je hebt het recht je bedenkingen erbij te hebben, zal je ook niet proberen te overtuigen


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-11-2013 17:04 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 november 2013 16:37 schreef Ascendant Grotesque het volgende:

Dat is wel zo ongeveer wat ik verwacht van een rechtvaardige god, in ieder geval. Benieuwd wat ProgTon ervan vindt.




net zoals onze maatschappij een rechtvaardigheid schijnt te hebben in recht, is dat bij de Christelijke God het geval.


God zijn eigen rechtssysteem (veruitwendigd via Jezus) maar er zijn zovele uitzonderingen, dwalingen, onwetendheden en heel veel noodingrepen. Daarbij is het hopeloos gedateerd (net zoals het rechtssysteem) en word je benadeeld als je minderbedeeld bent qua inkomen (de luxe om moreel te leven -je zonden af te kopen voor je ze officieel gemaakt hebt), qua intelligentie (de mate om het systeem te kennen) en qua afkomst (andere regels, onwetendheid, andere waarden en normen - de Indianen).


en of die rechtvaardige God daar allemaal rekening mee houdt, dat is maar de vraag... hij zal alleszins veel overuren mogen kloppen voor die correcties

Je kunt dan wel zeggen dat het nog altijd beter zo is dan zonder, dat kan. Al ben ik het niet eens dat er zonder systeem plotseling geen rechtvaardigheidsgevoelens meer zouden zijn, soit doet er niet toe.


komt er op neer, goeie zaak, zo'n systeem, alleen is het verre van perfect en daarom ga ik niet beginnen met de makers en in stand houders er van te bewieroken en te eren. Neen. Hoogstens diegenen die het net niet in stand willen houden maar laten evolueren.



[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 20-11-2013 17:11]


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 20-11-2013 17:12 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 16:35 schreef Mark het volgende:
Dus als ik een 'goed' leven leid en goede daden doe, die in de ogen van wat een gemiddeld Christen als 'goed' beschouwd zou worden, dan heb ik niks te vrezen in het hiernamaals? Ook al geloof ik niet in God?

Mooi, ook weer opgelost dan.



Ik ben genijgd ja te zeggen, omdat ik als de Bijbel goed versta het liefhebben van je naasten en te zorgen voor je omgeving als hoogste of bijna als hoogste in de Bijbel staat aangeschreven.


(Terwijl ik dat bovenstaande typte was ik dit nummer aan het draaien, toeval?)
Die tekst van het nummer (zanger is trouwens een christen) sluit wel behoorlijk aan (life in love, believe in love, life rightoes)





Toch weet ik dit niet zeker God/Jezus oordeelt over mij/ons, ik ben wel bang omdat wij Hollanders de Bijbel kennen er misschien toch meer gevraagd wordt..
Zeker weten doe ik het dus gelukkig niet.
Bid tot God zou ik zeggen

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 20-11-2013 17:17]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-11-2013 17:21 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 20 november 2013 17:12 schreef ProgTon777 het volgende:

Zeker weten doe ik het dus gelukkig niet.



dat zou niet stroken met geloven ook



signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 20-11-2013 17:25 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 17:21 schreef Hypnos het volgende:
dat zou niet stroken met geloven ook




Amen


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-11-2013 17:28 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

hoe werkt dat God tribunaal dan eigenlijk voor niet-Christenen?

maakt hij een verschil tussen niet-gelovigen en anders-gelovigen bvb? of enkel tussen mensen die goed en kwaad gehandeld hebben - naar gradatie.


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 20-11-2013 17:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 20 november 2013 17:04 schreef Hypnos het volgende:
komt er op neer, goeie zaak, zo'n systeem, alleen is het verre van perfect en daarom ga ik niet beginnen met de makers en in stand houders er van te bewieroken en te eren. Neen. Hoogstens diegenen die het net niet in stand willen houden maar laten evolueren.

Lijkt me een redelijke uitgangspositie.
quote:
Op 20 november 2013 17:12 schreef ProgTon777 het volgende:
Toch weet ik dit niet zeker God/Jezus oordeelt over mij/ons, ik ben wel bang omdat wij Hollanders de Bijbel kennen er misschien toch meer gevraagd wordt..
Zeker weten doe ik het dus gelukkig niet.
Bid tot God zou ik zeggen

Ik ga mee met je neiging, maar hier kan ik echt niet tegen. Als iemand een goed leven leidt maar alsnog gestraft wordt omdat diegene niet gelooft vind ik god niet rechtvaardig. Zelfs als iemand een goed leven leidt maar alsnog gestraft wordt omdat diegene wel gelooft maar god 'niet genoeg' lief heeft vind ik god niet rechtvaardig.

Beantwoord je m'n vorige-vorige post trouwens ook nog? Anders stel ik die vragen namelijk gewoon nog een keer


I wish I was a butterfly


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 20-11-2013 17:36 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 20 november 2013 17:12 schreef ProgTon777 het volgende:
Ik ben genijgd ja te zeggen, omdat ik als de Bijbel goed versta het liefhebben van je naasten en te zorgen voor je omgeving als hoogste of bijna als hoogste in de Bijbel staat aangeschreven.

Toch weet ik dit niet zeker God/Jezus oordeelt over mij/ons, ik ben wel bang omdat wij Hollanders de Bijbel kennen er misschien toch meer gevraagd wordt..
Zeker weten doe ik het dus gelukkig niet.
Bid tot God zou ik zeggen


Een God die iemand straft die goed geleefd heeft, simpelweg omdat die persoon niet geleefd heeft naar de specifieke kanttekeningen die die God verbindt aan 'goed' leven (ofwel uit keuze ofwel uit onwetendheid van die persoon), is geen God die mijn aanbidding waard is. Als die God mij in het hiernamaals wil verketteren daarvoor, dan is dat zijn probleem en toont slechts zijn kleingeestigheid aan. Dan brand ik liever in de hel in de wetenschap dat ik de morele superieur van deze 'God' ben. Een dergelijke God is het simpelweg niet waard om aanbeden te worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 20-11-2013 17:37]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


WMP
Usericon van WMP
Posted 20-11-2013 17:45 by WMP Profiel van WMP

Daar is Progton al zo vaak op gewezen, over de kleinzieligheid van de sadist die hij aanbidt. Hij wuift het op de bekende wijze weg. Moet hij zelf weten, dat hij het waard vindt om een zogenaamde god die zo weinig waarde hecht aan het leven en zo bruut omgaat met zijn schepping, maar de goedpraterij ervan en het constante gegooi met 'god is liefde' terwijl alles op het tegendeel bewijst maakt me bijkans misselijk. Jezelf dwangmatig voor de gek houden.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 20-11-2013 19:14 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

Iemand "aanbidden" omwille van zijn meesterschap is iets wat doorheen de geschiedenis een constante is. Meesterschap aanbidden maakt het ook draaglijk wanneer je er niks van controle hebt en het je lot bepaalt. Maar dat gevoel van geen controle hebben schudden mensen zich meer en meer van zich af. Die ontvoogding zet zich de laatste eeuw steeds meer door.
Sommige mensen beschouwen het "meesterschap" echter als iets positiefs en waarderen het, ze schrijven het alle mooie dingen toe. Het ware logischer geweest mocht er dan ook een meester zijn van de kwade dingen, maar die lijkt plots geïntegreerd te zijn in die meester van het goede en plots is het "de meester van het alles". Dat kan best zijn, maar als mens ervaar je goede en slechte dingen in het leven, ik kan me dan ook totaal niet inbeelden dat je empathie en adoratie kunt voelen met en voor zo een entiteit in die context, omdat je als mens niet diezelfde onschuld van goed & kwaad zijn tegelijkertijd kunt rechtvaardigen. Neen, je moet steeds goed doen, ook al ben je het niet. Terwijl die God van hierboven gewoon zijn eigenwijze zelf mag zijn.


signature


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 8:09 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 17:36 schreef Mark het volgende:
Een God die iemand straft die goed geleefd heeft, simpelweg omdat die persoon niet geleefd heeft naar de specifieke kanttekeningen die die God verbindt aan 'goed' leven (ofwel uit keuze ofwel uit onwetendheid van die persoon), is geen God die mijn aanbidding waard is. Als die God mij in het hiernamaals wil verketteren daarvoor, dan is dat zijn probleem en toont slechts zijn kleingeestigheid aan. Dan brand ik liever in de hel in de wetenschap dat ik de morele superieur van deze 'God' ben. Een dergelijke God is het simpelweg niet waard om aanbeden te worden.


Mark ik snap wel waar je tegen aanloopt, maar goed. Een goed leven volgens jou zelf of een goed leven volgens de Schepper.
God is in mijn ogen de Schepper, dan heeft hij het recht om mij te boordelen naar Zijn wil/wetten/gedragsregels, ik zie het meer als gedragsregels aangezien ze gaan over het behandelen je naatsen etc

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 21-11-2013 8:25]


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 8:23 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 16:37 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ja.

Waarom heeft god het recht liefde te eisen van jou als gelovige? Kán iemand wel liefde eisen en dat dan daadwerkelijk krijgen? Moet liefde niet vrij gegeven worden?

Maar goed, zeg je nu dat de regel "Heb je God lief boven alles" er juist níet toe doet? Zijn die indianen (die nooit van god gehoord hebben) veilig in de eindtijd? Is een ongelovige veilig? Is een gelovige die niet god boven alles lief heeft veilig?

Aangenomen dat al die mensen verder in hun hart en daden goed zijn, dus.

Dat is wel zo ongeveer wat ik verwacht van een rechtvaardige god, in ieder geval. Benieuwd wat ProgTon ervan vindt.


Heb je God lief boven alles moet je zien als de belijdenis waar de 10 Woorden mee beginnen in het Oude Testament. Ik ben de God die jullie uit Egypte heeft gered..
Keer op keer wordt dat herhaald op men dat niet vergeet.
Jezus herhaalt het met zijn samenvatting/vervulling van de wet. Door te zeggen Heb je God lief boven alles, vergeet niet wat God voor jullie gedaan heeft...

Ik geloof dat de indianen, het evangelie nog moeten horen. Tot die tijd zal er nog geen eens van een eindtijd sprake zijn. Ik weet niet waar het staat in de bijbel, maar er is een tekst die aangeeft, dat alle volken het evangelie gehoord moeten worden. We zijn nu 2000 jaar later en er zijn nog steeds een paar plekken waar het nog niet verkondigd is.

Zoals ik gisteren al aangaf, als je mij zou vragen waar we over geoordeeld worden. Een ongelovige kan veilig zijn als hij in zijn hart volgens God het juiste doet, ik kan daar gelukkig niet de feiten over vertellen. Als ik dat zou weten zou ik jullie eerder verdriet aan doen wellicht.
Een ongelovige/gelovige wordt in ieder geval beide veroordeeld/geoordeeld naar zijn daden. Een christen heeft wel een streepje voor aangezien hij/zij het evangelie heeft aanvaardt en kinderen zijn van God

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 21-11-2013 8:23]


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-11-2013 8:31 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

Je beantwoordt de vragen niet genoeg.
quote:
Op 21 november 2013 8:23 schreef ProgTon777 het volgende:
Heb je God lief boven alles moet je zien als de belijdenis waar de 10 Woorden mee beginnen in het Oude Testament. Ik ben de God die jullie uit Egypte heeft gered..
Keer op keer wordt dat herhaald op men dat niet vergeet.
Jezus herhaalt het met zijn samenvatting/vervulling van de wet. Door te zeggen Heb je God lief boven alles, vergeet niet wat God voor jullie gedaan heeft...

OK, het waarom heb je beantwoord.

Kán iemand wel liefde eisen en dat dan daadwerkelijk krijgen? Moet liefde niet vrij gegeven worden?
quote:
Ik geloof dat de indianen, het evangelie nog moeten horen. Tot die tijd zal er nog geen eens van een eindtijd sprake zijn. Ik weet niet waar het staat in de bijbel, maar er is een tekst die aangeeft, dat alle volken het evangelie gehoord moeten worden. We zijn nu 2000 jaar later en er zijn nog steeds een paar plekken waar het nog niet verkondigd is.

Zoals ik gisteren al aangaf, als je mij zou vragen waar we over geoordeeld worden. Een ongelovige kan veilig zijn als hij in zijn hart volgens God het juiste doet, ik kan daar gelukkig niet de feiten over vertellen. Als ik dat zou weten zou ik jullie eerder verdriet aan doen wellicht.
Een ongelovige/gelovige wordt in ieder geval beide veroordeeld/geoordeeld naar zijn daden. Een christen heeft wel een streepje voor aangezien hij/zij het evangelie heeft aanvaardt en kinderen zijn van God

OK, nu heb je duidelijk gemaakt dat als er een eindtijd is impliciet iedereen de kans gehad heeft het evangelie gehoord moeten hebben. Dat is inderdaad nog niet zo. En ik denk ook niet dat het ooit gaat gebeuren, al is het maar wegens het feit dat je ook in het deel van de wereld waar het christendom wel actief is je niet zuiver kunt stellen dat iedereen het evangelie daadwerkelijk gehoord heeft. Maar goed, aangenomen dat het toch kan.

De regel "Heb je God lief boven alles" doet er dus wel degelijk toe? We worden immers door god beoordeeld, en dat is zijn regel. Dat betekent dus dat een gelovige die niet god boven alles lief heeft gestraft zal worden. Eveneens ongelovigen. Ongeacht hoe goed ze verder in daden waren. Dat maakt jouw god een onrechtvaardige god. Liefde verwachten van hen die jou niet (er)kennen is al sneu, maar de grootste liefde verwachten van hen die jou wel kennen is ook sneu. Een god zou hier toch boven moeten kunnen staan. En dan kan hij wel de macht en aanleiding hebben om het te wíllen eisen, dat hij het dan alsnog doet is niet al te best. Nogmaals, verwend kind op z'n zachtst gezegd en megalomane dictator op z'n hardst.


I wish I was a butterfly


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 8:32 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 20 november 2013 17:45 schreef WMP het volgende:
Daar is Progton al zo vaak op gewezen, over de kleinzieligheid van de sadist die hij aanbidt. Hij wuift het op de bekende wijze weg. Moet hij zelf weten, dat hij het waard vindt om een zogenaamde god die zo weinig waarde hecht aan het leven en zo bruut omgaat met zijn schepping, maar de goedpraterij ervan en het constante gegooi met 'god is liefde' terwijl alles op het tegendeel bewijst maakt me bijkans misselijk. Jezelf dwangmatig voor de gek houden.



God gaat bruut om met zijn schepping?
Geloof toch echt wat dat wij mensen, er een aardig potje van maken hier.

God is niet alleen liefde: Wijsheid, Oneindigheid, Sovereiniteit, Heiligheid, Drieeenigheid, Trouw, Alwetendheid, Rechtvaardigheid

Ik vind het nogal meevalllen dat ik of Fusion aangevallen wordt op ons geloof, de manier waarop je het overigens brengt is toch wel wat aan de onrespectvolle kant


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 8:49 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 21 november 2013 8:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Je beantwoordt de vragen niet genoeg.

OK, het waarom heb je beantwoord.

Kán iemand wel liefde eisen en dat dan daadwerkelijk krijgen? Moet liefde niet vrij gegeven worden?

De regel "Heb je God lief boven alles" doet er dus wel degelijk toe? We worden immers door god beoordeeld, en dat is zijn regel. Dat betekent dus dat een gelovige die niet god boven alles lief heeft gestraft zal worden. Eveneens ongelovigen. Ongeacht hoe goed ze verder in daden waren. Dat maakt jouw god een onrechtvaardige god. Liefde verwachten van hen die jou niet (er)kennen is al sneu, maar de grootste liefde verwachten van hen die jou wel kennen is ook sneu. Een god zou hier toch boven moeten kunnen staan. En dan kan hij wel de macht en aanleiding hebben om het te wíllen eisen, dat hij het dan alsnog doet is niet al te best. Nogmaals, verwend kind op z'n zachtst gezegd en megalomane dictator op z'n hardst.


Ascedant, God heeft ons een vrije wil gegeven. Je kunt tegen hem of voor hem zijn.
En als je tegen hem kiest, dan zitten daar consequenties aan verbonden net als dat je wel voor hem kiest..

Nogmaals je moet het wel bont maken als je een tegenstander van God wilt zijn, het wordt ook wel het verloochtenen van de Heilige Geest genoemd. Express het Woord van God vervloeken

Het liefhebben van God boven alles is simpelweg dat je in Hem gelooft, en het offer wat Jezus heeft geleden accepteren.
Trouwens God had ook allang klaar met ons kunnen zijn als je het OT kent bijvoorbeeld, keer op keer verlieten ze Hem, maar keer op keer kregen ze wel een nieuwe verbond. Je kunt het offer van Christus zien als een ultieme genade voor alle mensen. Hij verlangt simpelweg dat je in Hem gaat geloven. en het goede overhebt voor de mensen om je heen, is dat iets wat een dicator predikt dat lijkt mij niet
Naar mijn inziens weeg je dat te zwaar als je dat als middel gebruikt waarover wij geoordeeld worden..


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-11-2013 9:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 21 november 2013 8:49 schreef ProgTon777 het volgende:
Ascedant, God heeft ons een vrije wil gegeven. Je kunt tegen hem of voor hem zijn.
En als je tegen hem kiest, dan zitten daar consequenties aan verbonden net als dat je wel voor hem kiest..

Ik kan niet voor of tegen iets kiezen wat ik niet ken.
Die keuze heb ik dus nooit gemaakt. Daar alsnog consequenties aan verbinden is sneu.
quote:
Nogmaals je moet het wel bont maken als je een tegenstander van God wilt zijn, het wordt ook wel het verloochtenen van de Heilige Geest genoemd. Express het Woord van God vervloeken

Hoe kan ik nou een tegenstander zijn van de almachtige? Al loop ik bijbelverbrandend door de kerk heen, god zal ik nooit raken. Dat hij mij zou willen straffen om dit soort symboliek is sneu.
quote:
Het liefhebben van God boven alles is simpelweg dat je in Hem gelooft, en het offer wat Jezus heeft geleden accepteren.

OK, dus als je niet gelooft word je al gestraft. Duidelijk. Kleinzielig.
quote:
Trouwens God had ook allang klaar met ons kunnen zijn als je het OT kent bijvoorbeeld, keer op keer verlieten ze Hem, maar keer op keer kregen ze wel een nieuwe verbond. Je kunt het offer van Christus zien als een ultieme genade voor alle mensen. Hij verlangt simpelweg dat je in Hem gaat geloven.

Hij verlangt van mij in iets te geloven wat er niet is voor mij. Ik heb ook dat offer niet gezien, noch erom gevraagd. Wat die mensen destijds allemaal gedaan hebben heb ík niet gedaan.
quote:
en het goede overhebt voor de mensen om je heen, is dat iets wat een dicator predikt dat lijkt mij niet
Naar mijn inziens weeg je dat te zwaar als je dat als middel gebruikt waarover wij geoordeeld worden..

Wat?


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-11-2013 10:32 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Ik persoonlijk denk dat je als atheïst of hindoe ook voor God kunt kiezen, door het goede te kiezen. Wel geloof ik dat Jezus de Weg, het Leven en de Waarheid is, maar dat legt de lat voor Zijn volgelingen alleen maar hoger. Wie weet zitten er straks meer atheïsten dan christenen in/op de nieuwe hemel/aarde (whatever that may be). Wel geloof ik dat er van ons verlangt wordt om the extra mile te gaan in het goede doen; zie de lessen van Jezus. Dus actief n steen bijdragen aan t oplossen van t leed om je heen.


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 10:46 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 21 november 2013 10:32 schreef Fusion het volgende:
Ik persoonlijk denk dat je als atheïst of hindoe ook voor God kunt kiezen, door het goede te kiezen. Wel geloof ik dat Jezus de Weg, het Leven en de Waarheid is, maar dat legt de lat voor Zijn volgelingen alleen maar hoger. Wie weet zitten er straks meer atheïsten dan christenen in/op de nieuwe hemel/aarde (whatever that may be). Wel geloof ik dat er van ons verlangt wordt om the extra mile te gaan in het goede doen; zie de lessen van Jezus. Dus actief n steen bijdragen aan t oplossen van t leed om je heen.


Ja dat probeer ik ook enigszins te schetsen. Zij het wat theologischer dus moeiiljker dan jij het schetst.
Dat Jezus de Weg Het leven en de Waarheid is dat onderschrijf ik.
En dat andere zie ik dus als actief je naasten lief hebben, in woorden en daden.

We zitten alleen een beetje vast in het feit dat God wat eist van ons of dit oplegt, wellicht dat ik de lat idd hoger leg dan jij omdat ik God als de brein/archetype hierachter beschouw. En dus ook ervan overtuigd ben dat dit waar is
Maar wellicht dat het voor een persoon die niet gelovig is maar wel het goede doet (zie wat Jezus schetste) een behoorlijk stap richting het eeuwige leven is. Het kon wel eens voor voor je gevoel eenvoudiger voelen omdat je niet aan een God (gekleefd bent) weet even geen ander woord, en wat minder klein voelt dan bijvoorbeeld ik. Als ik aan God denk dan voel ik mij klein, en hoop ik alleen maar dat ik door in Hem te geloven en mensen lief te hebben om mij heen, en daarnaast natuurlijk ook mensen vertellen over Jezus in genade te worden aangenomen. Waar ik overigens veelal niet over twijfel dat Hij dat zal doen, toch ken ik dagen dat dit niet zo is. Puur met mijn godsbeeld en mijn karakter te maken, ietswat te perfectionistisch.

Ik spreek ook de hoop uit dat er vele de hemel mogen zien en of ze nou gelovig of ongelovig zijn, weet zeker dat de engelen niet minder zullen feesten als er weer iemand de hemel/nieuwe aarde binnekomt

Fusion, heb wel het idee dat we behoorlijk op een lijn zitten of vindt je van niet, corrigeer me when im wrong, en natuurlijk vraag ik de anderen ook wat ze ervan vinden

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 21-11-2013 10:50]


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-11-2013 10:58 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 21 november 2013 10:46 schreef ProgTon777 het volgende:
Ja dat probeer ik ook enigszins te schetsen.

Nou, Fusion zegt toch echt wat anders dan jij. Jij zegt namelijk, ook hier weer, dat een ongelovige het niet gaat halen.
quote:
Maar wellicht dat het voor een persoon die niet gelovig is maar wel het goede doet (zie wat Jezus schetste) een behoorlijk stap richting het eeuwige leven is.

Een behoorlijk stap richting het eeuwige leven, maar mogelijk niet genoeg om het te halen. Vermoedelijk vind jij dat omdat je als ongelovige nog steeds god niet erkent/eert/whatever.

Fusion denkt juist dat een ongelovige (of anders-gelovige) het wél zal halen als hij het goede doet, omdat hij daarmee impliciet voor god kiest (terwijl jij een expliciete keuze voor god nodig vindt).


I wish I was a butterfly


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 11:05 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

quote:
Op 21 november 2013 10:58 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nou, Fusion zegt toch echt wat anders dan jij. Jij zegt namelijk, ook hier weer, dat een ongelovige het niet gaat halen.

Een behoorlijk stap richting het eeuwige leven, maar mogelijk niet genoeg om het te halen. Vermoedelijk vind jij dat omdat je als ongelovige nog steeds god niet erkent/eert/whatever.

Fusion denkt juist dat een ongelovige (of anders-gelovige) het wél zal halen als hij het goede doet, omdat hij daarmee impliciet voor god kiest (terwijl jij een expliciete keuze voor god nodig vindt).


Ja en weet je hoe dat komt dat ik dat laatste schets. Omdat ik een keuze voor God heb gemaakt, dus daarom geef ik eigenlijk dus persoonlijk dat weer.
En ik heb nergens gezegd dat ongelovige het niet zullen halen sterker nog daar ga ik geen eens over. Ik laat dat in het midden omdat ik dat niet weet, ik hoop dus van wel en geloof dat die krans het grootst is als je de gedragsregels van Jezus naleeft, heb je naatsten lief, woorden en daden, zorg voor de schepping, etc
Door het goede te doen eer je God dat is iets wat ik zeker weet

Ik verschil dus waarschijnlijk inderdaad van Fustion denk ik omdat hij wel overtuigd is daarvan en ik dit in het midden laat. En het oordeel aan Jezus/God overlaat, alhoewel ik toch gok dat fusion ook dat wel onderschrijft?

Ik heb niet het recht om te zeggen dat jij Ascedant naar de hemel gaat omdat je het goede doet, snap je mijn punt? Ik geloof en hoop van wel maar ik kan je niet zekerheid geven op dat gebied, sterker nog ik word ook geoordeeld en hoop dat het voor mij bestemd mag zijn maar zeker weten doe ik dit ook niet en zal ik ook pas weten als het moment daar is
Hoop het van ganze harte echt waar, zal daar ook zeker voor bidden...

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 21-11-2013 11:08]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 21-11-2013 11:22 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 21 november 2013 8:32 schreef ProgTon777 het volgende:
God gaat bruut om met zijn schepping?
Geloof toch echt wat dat wij mensen, er een aardig potje van maken hier.



aan wie zou dat liggen? Nature & nurture. Ofwel getuigt van van slechte opvoeding ofwel van een slechte natuur (samenstelling), en wellicht beiden, zoals altijd. Voor beiden wijs ik toch grotendeels naar God. Ik word als ouder ook aangesproken op het eventuele slechte gedrag van mijn kind, ofwel is er iets aan de hand met zijn biologie.

Beetje makkelijk om een deel kwajonges te kweken en dan boos te zijn omdat ze er een potje van maken...

En als God dan de taak uit handen zou geven van nurture aan de "goeie", dan maakt hij er zich wel makkelijk van af, die goeie hebben niet de mogelijkheden van de schepping, beloning en straffen zoals hij die heeft.


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 21-11-2013 11:23 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 21 november 2013 11:05 schreef ProgTon777 het volgende:
En ik heb nergens gezegd dat ongelovige het niet zullen halen sterker nog daar ga ik geen eens over.

Dat laatste is irrelevant.
quote:
Ik laat dat in het midden

Nou... Niet echt. Je durft gewoon de consequentie van je eigen verhaal niet uit te spreken. Nou ja, één consequentie wel: je stelt namelijk wel dat gelovigen die goed doen het wél sowieso halen (en een streepje voor hebben et cetera). Maar als je dan gevraagd wordt de consequentie door te trekken naar ongelovigen, geef je niet meer thuis en verschuil je je achter dat je het eigenlijk niet weet en het oordeel sowieso niet aan jou. Dat is niet zuiver.

Wat jij zegt is dat wij alleen in de eindtijd beoordeeld worden. En dat god twee regels gesteld heeft, waaronder de regel hem lief te hebben. En die regel breken ongelovigen sowieso in jouw optiek - liefhebben kan voor jou slechts bij erkenning van en geloof in god. Als jij dus echt vindt dat god die regels zo bedoeld heeft, moet jij wel vinden dat ongelovigen gestraft zullen worden.
quote:
En het oordeel aan Jezus/God overlaat, alhoewel ik toch gok dat fusion ook dat wel onderschrijft?

Irrelevant.
quote:
Ik heb niet het recht om te zeggen dat jij Ascedant naar de hemel gaat omdat je het goede doet, snap je mijn punt?

Jij hebt prima het recht om uit te spreken of jij denkt dat ik naar de hemel ga. Het oordeel is dan wel niet aan jou, maar je hebt er wel een idee van.

Dat je het niet expliciet durft te maken impliceert voor mij dat jij denkt dat ik als ongelovige waarschijnlijk niet naar de hemel ga.


I wish I was a butterfly


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 21-11-2013 11:55 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 21Ik word als ouder ook aangesproken op het eventuele slechte gedrag van mijn kind, ofwel is er iets aan de hand met zijn biologie.
Tot ze 18 zijn Hypnos...


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon777
Usericon van ProgTon777
Posted 21-11-2013 12:04 by ProgTon777 Profiel van ProgTon777http://https://www.instagram.com/christianmetalhorde?igsh=ZHl5ZzlqazUxaXRz

Nou goed jij je zin ik zal proberen duidelijk te zijn.
Op basis van hoe ik erover denk, en dan laat ik het oordeel even achterwege.

Allereerst aan jou de vraag Ascedant, wat is volgens jou het goede?

Als jij het goede doet, dus in principe wat Jezus ons heeft geleerd als het goede, geloof ik dat je in de hemel komt.

Je merkt dus wel dat ik inderdaad denk dat Jezus of zijn daden navolgen nodig is om in de hemel te komen, en of dat de persoon Jezus is of het goede wat hij gedaan heeft laat ik in het midden. En dus denk ik dat de er meer mensen in de hemel komen dan alleen christenen.
Humanisten die zich inzetten voor andere mensen etc
Simpelweg omdat er meer mensen het goede doen zonder dat ze christen zijn

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon777 op 21-11-2013 12:07]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen