|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
Ja, OK. Het was dus zowieso de bedoeling om naast het oefenen op een electro drum ook door te blijven spelen op een acoustische. ik zou dus bang zijn dat je het gevoel van spelen op een regulier drumstel 'kwijtraakt' als je enkel bezig bent op een electronische. |
|
quote: Ik heb weleens op een elektronsch drumstel gedrumt Echt afschuwelijk. Maar als ik je bericht lees zou ik dit aanraden: koop zo'n pearl traveler o.i.d. Zet daar gaasvellen op. Dat speelt het meest zoals een 'echt' drumstel. Als je echt veel geld hebt kun je daar nog triggers op zetten, en dan is het drummen nog met behoorlijk tof geluid. Mijn tip is dus: gaasvellen met eventueel triggers erop blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!! |
|
Ik heb alles gewoon vol met schuim behalve m'n snare.Die wil ik "echt" houden.De rest trigger ik en speel ik met koptelefoon.Ik weiger om op een electrisch drumstel over te stappen.Is niks voor mij |
|
quote:Uhhh als je op een acoustische drumstel speelt maakt t niks uit of die nou getriggerd is of niet want t gevoel blijft tzelfde, alleen t geluid is anders. Ik heb mijn bassdrum ook wel eens in de studio getriggerd gehad en speelt precies tzelfde hoor |
|
precies!daarom vind ik een electrisch drumstel bagger.Kan je net zo goed op een paar planken slaan,dat maakt ook geluid en voelt hetzelfde.En gaasvellen veren te veel.Het is gewoon niet realistisch genoeg.Vandaar dat ik m'n triggers redelijk ongevoelig heb ingesteld,zodat ik wel hard moet beuken.Anders hoor je niks meer als je op een acoustisch drumstel gaat spelen omdat je gewend bent om zacht te meppen en trappen. |
|
Vraagje van een gitarist: Veel drummers die blastbeats spelen hebben amper of beduidend minder volume in hun snare. Voorbeeld wat me nu te binnen schiet is Marduk - Dark Endless. Ook live valt het me vaak op bij bands. Is het een gebrek aan techniek/verkeerde techniek? Ik houd wel van dynamisch drumwerk, maar als je die snare amper hoort vind ik het jammer. Andere vraag: De ene drummer speelt blastbeats die hard met 1 voet (Severe Torture) terwijl een andere drummer dat met 2 voeten doet (maar wel hetzelfde aantal beats in het zelfde tijdsbestek speelt als dat de een-voet-blast-drummer dat doet). Persoonlijk lijkt het 2-voeten werk me wat gezonder voor de spieren als je jet veel doet en op zeer hoog tempo. Is dat zo? |
|
Ehh....ik denk dat je een tussenweg qua volume moet kiezen.Als er een langzaam stuk gespeeld word moet je niet oerhard gaan beuken zodat je bij snelle stukken wegvalt omdat je gewoon supersnel geen tijd hebt om veel power te gebruiken.als je veel rudiments speelt,(roffels en meer van dat soort fanfare gein)krijg je een betere techniek(ik altans) waardoor ik makkelijker snel ook power kan gebruiken zonder dat ik na een halve maat moe ben.Ik doe het blasten met 2 bassdrums omdat het minder energie kost,dan kun je je beter op netheid en strak zijn concentreren.En als er dan een dubbelbass stuk na die blast komt zijn je beentjes nog niet moe. |
|
quote: Dikke knip, hoop ik? Als je twee kits wil van een redelijk tot goede kwaliteit, ben je al gauw aardig wat pegels armer. quote: Als je gaat triggeren, moet je niet vergeten dat er ook een module aan moet hangen. Die kosten ook wel wat. quote: Veel metaldrummers slaan erg hard. Als die vervolgens erg snel willen, leveren ze automatisch in op power. Zoals Katablaster ook al zei, is het een kwestie van iets minder hard meppen in de 'normale' stukken zodat je bij blasts hetzelfde volume kan behouden. Het is dus voornamelijk een kwestie van (zelf)beheersing (niet te hard willen) en heeeel veel oefening. Wat je vaak ziet is dat drummers wel vrij snel hogere tempo's onder de knie krijgen, maar het volume niet constant kunnen houden. Ik denk dat een groot aantal van de bekendere drummers daarom ook triggert (vooral live, omdat je dat niet even kunt bijwerken). Die spelen dan zeg maar zonder aaanslaggevoeligheid zodat elke klap even hard is. Ik zou bijvoorbeeld Tony van Nile, Pete Sandoval of Inferno (die naam!!) van Behemoth wel eens compleet acoustisch willen horen drummen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze alledrie erg goede drummers, maar ik vermoed dat ze zonder triggers een volumeprobleem zouden hebben met hun snare. quote: Ik denk dat het een kwestie is van voorkeur en/of hoe je het jezelf hebt aangeleerd. Ik vind zelf met 2 voeten een stuk relaxter. Het zal inderdaad wel zo zijn dat het een stuk netter kan worden als je het met twee voeten doet (zoals Katablaster al opmerkte). Ik weet echter niet of een van de twee technieken daadwerkelijk beter of slechter voor je is. Het viel me laatst wel op dat Martin (voorheen Katafalk, thans Obtuse) de laatste tijd ook wel twee voeten gebruikte bij het blasten, terwijl hij dat eerder altijd met één voet deed. Touché, pussycat! |
|
quote: Ik heb de video van Behemoth en de cd Pandemonic Incantations(waar er live nummers op staan, niet getriggerd,ook de video niet) en ik hoor niet direct dat ie een probleem heeft met zen volume op zen snare, het klinkt stiller dan bij trage stukken,dat wel,maar je hoort het toch nog goed. |
|
@shredhead: Met snelle double bass stukken en/of blaststukken kun je gewoon niet hard beuken. Met double bass kan je heel snel spelen en dat het toch noch redelijk hard is, maar met blasten gaat dat zeker niet lukken. Op snelle stukken lever je dus altijd kracht in. Als je live je snare met een microfoon versterkt krijg je bij een snelle blast al gauw een waas van geluid. Met een trigger zal je het veel duidelijker horen, omdat het gewoon directer is. Ik ken zelf geen drummers die met 1 voet blasten. Ik zou niet weten wat het voordeel hiervan is. Volgens mij kan je er nooit zo snel en hard mee als met 2 voeten. En als je altijd maar met 1 voet blast ontwikkeld die voet zich ook meer dan de ander. Daardoor word je andere voet dus zwak, wat je zeker bij double bass stukken gaat merken. Ik drum zelf alles double bass, ook bij enkel bass stukken gebruik ik beide voeten. En wat iemand al eerder poste: ik zou ook heel benieuwd zijn als al die "grote" drummers eens acoustisch zouden drummen. Het zal zeker niet zo vet klinken blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!! |
|
Dank allemaal voor de respons Hoe leer je eigenlijk die snelheid ontwikkelen? Gewoon oefenen met een metronoom en steeds een tandje sneller zetten? (met gitaarspelen werkt dat prima iig). @Imotep: 1 voeters: Roel (Inhume, ex-God Dethroned) en die gast van Severe Torture. |
|
quote: Dat die het voormekaar krijgen met 1 voet Severe torture is toch echt wel snel! En: goede vraag: hoe ontwikkelen die drummers die snelheid, ik zou het echt niet weten. Veel oefenen speelt natuurlijk wel een belangrijke rol, en de techniek. blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!! |
|
k denk niet dat er een andere manier is dan onbeschoft veel te oefenen, of je moet met het talent geboren zijn ofzo. wuust robuust |
|
quote: CoF - Vempire CoF - Dusk CoF - Cruelty Lockup - Pleasures Pave Sewers Lockup - Hate Breeds Suffering als dat niet vet klinkt.. |
|
quote:Triggert tony loreano z'n snare?!!! |
|
[Dit bericht is gewijzigd door Katablaster op 25-05-2003 23:09] |
|
Ik overweeg om thuis te kunnen oefenen/ te kunnen opnemen het volgende aan te schaffen: Pearl Rhythm Traveller met gaasvellen. Nu wil ik die gaasvellen gaan triggeren en op een drummodule aan gaan sluiten, bijv. met DDrum Red Shot triggers een Alesis DM5 aansturen. Een setje DDrum Red Shots is nog redelijk te betalen.. Maar.. Nu zie ik ineens deze triggers, ook van DDrum: Met welke triggers en drummodule hebben jullie ervaring? (raden jullie mij aan..) En wie heeft er ervaring met het opnemen van getriggerde drums? Ik zal thuis Cubase gaan gebruiken. Is het zinvol elk onderdeel van de elektronische kit op een apart spoor op te nemen of voldoet 1 stereospoor? Ik overweeg de bekkens "analoog" op te nemen met 2 overheads. Elektronische bekkens zuigen! |
|
Cool .. een drumstel dat je uit kunt zetten .. moesten meer drummers doen ... |
|
quote: Da's leuk om 'stil' op te kunnen spelen, maar het heeft toch wel een heel andere respons dan een gewoon vel. quote: Ik trigger thuis ook gaasvellen en raad het af, omdat de eerder genoemde andere respons naar mijn idee ook invloed heeft op de triggers. Gaasvellen zijn ontworpen om weinig geluid te maken, dus die komen gewoon veel minder in trilling. Er valt dus voor een trigger veel minder op te vangen en door te sturen. Ik sla niet heel hard, en heb ze nu zo gevoelig staan dat je automatisch erg veel overspraak krijgt. En die overspraak valt ook maar gedeeltelijk op te lossen... De fabrikanten van gaasvellen ontkennen dit natuurlijk in alle toonaarden. Red shots heb ik er ook een stel van. Ook die raad ik je af, tenzij je ze puur en alleen op een kitje gebruikt wat je verder niet hoeft te stemmen. Je bevestigt die dingen namelijk onder een spanschroef, en dus kun je bijvoorbeeld veel minder makkelijk even de trigger er af halen (helemaal als je een red shot gebruikt op een gestemde (acoustische) set is het erg vervelend). De DM5 heb ik ook. Er zitten op zich goede geluiden in. Hij is ook nog redelijk betaalbaar. Ik geloof dat er een flink aantal drummers is die deze module erg fijn vinden. quote: Die zie ook voor het eerst. quote:Ik zou elke trigger wel apart opnemen. De frequenties zoals die in de module staan zullen qua volume waarschijnlijk wel aardig op elkaar afgestemd staan, maar je weet nooit hoe dat uitpakt op het moment dat je drumpartij deel uitmaakt van een opname met meerdere instrumenten. Ik vermoed trouwens dat dat vrij makkelijk kan met een midi ingang. De DM5 (en andere modules waarschijnlijk ook) heeft een midi-uitgang. Wat de bekkens betreft: da's op zich geen slecht idee, ook al denk ik dat het voor crashes en ride niet zoveel uitmaakt. Wat echt slecht is, is een getriggerde hihat! Op zich kan je met een goede sample wel een redelijk hihatgeluid produceren, maar als je gaat blasten krijg je echt de neiging je naam te veranderen in Roland. Afrader, dus. Touché, pussycat! |
|
quote: Die van lockup heb ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Van cof heb ik wel alles, maar ik vind bijv. cruelty toch wel erg getriggerd klinken. Het zou ook gewoon met en microfoon opgenomen kunnen zijn, maar het klinkt erg gemaakt. Luister maar eens goed naar de snare. Je hoort dat elke klap hetzelfde is, en er zit ook een soort nagalm in. Ik ken geen snare drums die zo'n lange klank maken als op dat album te horen is. blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!! |
|
quote:Op "Ravenous" wel, volgens mij. De platen van Nile ken ik niet. Touché, pussycat! |
|
quote: Dat heb ik gemerkt ja.. Vreselijk "nerveuze" respons. *stuiter de stuiter de stuiter* Ik heb weleens op een Roland TD-10 gespeeld (die mega dure kit met gaasvellen) en de respons (van zelfs dat vlaggeschip) viel me erg tegen quote: Hmmm.. Daar heb je wel een punt ja.. Maar, wat is dan een alternatief als je stil wilt drummen en toch wilt triggeren? Ik zou natuurlijk de bijgeleverde echte vellen op de Pearl Rhythm Traveller kunnen zetten, volgens mij produceert de kit dan nog niet veel geluid. Dan heb ik de feel van een echte kit met een redelijk beperkt volume. Dat zal ik eens uit gaan proberen in de muziekwinkel! quote: Aha! Ik dacht dat je die triggers op de rim vast kan klemmen.. Maar, maakt voor mij niet uit omdat ik ze voor het triggeren van zo'n klein Pearl oefenkitje wil gaan gebruiken. quote: Ik zou hem moeten horen, een 2e hands DM Pro is wellicht nog net iets leuker Ik ben erg benieuwd, vooral het tomgeluid vind ik altijd erg tegenvallen.. Nothing beats the real thing heh quote: Daar heb je gelijk in.. Voor maximale controle tijdens het mixen dus alle sporen apart opnemen. quote: Mooi Ideaal om de drums als MIDI-track en niet als WAV op te nemen, kan je achteraf nog geluiden veranden enzo quote: LOL! 2 enorme beperkingen van elektronische bekkens vind ik: -afdempen gaat niet (alleen bij die dure Roland pads..) -het bekken laten 'resoneren' gaat niet, ik bedoel het effect dat je krijgt als je snel achter elkaar op je bekken "roffelt", dan krijg je zo'n mooie zee van bekkengeluid. |
|
quote: alles van Barker tijdens zen cradle periode is niet getriggerd, maar idd op Cruelty klinken de drums wat vreemd, slecht gemixt enz.. dat zal er wel voor een deel mee te maken hebben dat hij opgestapt is. |
|
quote: Yamaha DTExtreme zlefde verhaal. Maar die vellen (Yamaha en Roland) zijn dan weer wel goed getriggerd itt losse triggerheads (gaasvellen) waar je een trigger opschroeft. quote: Volgens mij schreef Katablaster ergens dat hij zijn ketels volpropt met een of ander schuim. quote: Ik denk dat je dat nog vies gaat tegenvallen. Een groot deel van de herrie komt namelijk van het vel, niet de ketel. De Rhythm Traveler ketels zijn dan wel open aan de onderkant, maar dat zegt niets. Denk maar eens aan de kutherrie die rototoms maken, of van die open trommels die reggae-muzikanten wel gebruiken. quote: De duurdere uitvoering klem je inderdaad op de rim. Red Shots zet je vast met een spanschroef. Daar kwam ik achter toen ik ze eenmaal had aangeschaft (niet goed genoeg laten informeren ). Als je doorzet met die plannen en je wil redshots gaan aanschaffen, wil ik wel overwegen zelf de duurdere te kopen en een leuke prijs te bedenken voor mijn reshots . Het zijn er trouwens maar drie (op kick en snare heb ik de duurdere variant). quote:Als je die 2ehands kan vinden, dan zeker. quote: Dat is inderdaad het grote voordeel (nou ja, een van de grote voordelen) van mijn getriggerde thuiskitje: als ik in de repetitieruimte kom en ik krijg met een normale tik ineens een enorme knal uit zo'n ketel, da's ineens weer kicken! quote: De dm-5 ondersteunt geen chokes. Van de dm-pro weet ik het niet. Da's wel iets om in de gaten te houden als je een module uitzoekt. quote: Dat kan de dm-5 ook niet. Wellicht de dm-pro, maar dat zou ik niet durven zeggen. Touché, pussycat! |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |