|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
quote: Voor 100 euro koop je een complete set dempvellen, dat valt te overwegen.. Anders: gewoon goede afspraken maken met "betrokkenen". De feel van een akoustische kit is namelijk nog steeds ongeëvenaard en het is gewoon erg leuk in je eentje zoveel kabaal te maken |
|
bedankt voor het advies, ik zal is gaan kijken bij een muziekschool "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote:Ja, dat kan, maar da's geen vergelijk met "echte" vellen. Ik speel eigenlijk puur op gaasvelen omdat ik me anders thuis niet kan afreageren. Om goed te oefenen heb je (ik i.i.g. wel) "lawaai-vellen nodig." Touché, pussycat! |
|
Agree, op de een of andere manier kan ik op gaasvellen ook niet echt los gaan, daar heb je gewoon herrie voor nodig En het voelen resoneren van de ketels en bekkens in je vingers is heerlijk, zeker als de rest van je lichaam door de geluidsdruks meeresoneert |
|
quote: quote: Nou, inderdaad. Als ik in mijn eigen oefenruimte kom (alwaar mijn Force 2000 kitje staat), zit ik echt te kicken op de sound die ik ineens produceer (i.t.t. gaasvelletjes, dus). [edit]nog meer wat van toepassing is toegevoegd[/edit] [Dit bericht is gewijzigd door Sporty Voleg op 17-11-2003 20:50] Touché, pussycat! |
|
quote: Paiste bekkens klinken inderdaad erg goed. Ik heb een tijdje Paiste Signature bekkens gehad, die klonken perfect maar ik had ze binnen twee jaar stuk, de splash binnen een jaar. Daarom ben ik overgestapt op Sabian AAX. Gaan in ieder geval veel langer mee. Ik heb nog wel een Paiste 3000 power ride. Heeft een heel mooi cup-geluid! |
|
quote: dat ken ik ja, dat heb ik ook met mijn akoustische piano. je voelt de trillingen van het geluid, dat mis je met een digitale piano. Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|
quote: Ja, de gaasvellen stuiteren heel anders dan normale vellen. |
|
Wat heeft iedereen hier tegen Pearl Export??? Ik heb zelf export kit, die ik nu aan het uitbouwen ben. Mijn kit bestaat nu uit: 22 base, 10, 12, 14 toms en snare, Jeff Porcaro DR80 rack, Trowa 20" ride, 10" Magic splash, 16" Magic Crash, 14" Powerbeat Hihats en een dixon twin. Mijn twin en bekkens zijn best kut, maar mn set klinkt echt goed (met Evans Genera G1 op mn toms en G2 op mn base) Ik ga er nog een 22 base, 12, 13, 16 toms bij halen. Pearl Export is gezien mijn budget en er komt een goed geluid uit Suck on this |
|
quote: Gewoon afspraken maken!! Heb ook met mn buren afgesproken (toen mn set nog thuisstond) dat ik niet voor 11 uur 's ochtends en na 8 uur 's avonds drumde.. En niet vaker dan 3x een half uurtje per dag... Niks geen problemen! Kreeg vaker complimenten dan klachten Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: mja, mijn ouders zijn niet zo heel erg makkelijk. Het valt wel te proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis. Voordeel is ook dat ik geen geschakelde buren heb "This one is older than shit, heavier than time!" |
|
quote: Moet in goed overleg toch wel iets te regelen zijn zou je zeggen. En anders maar wat oordopjes uitdelen of niet?! |
|
De drummer van mijn 1ste bandje repeteerde thuis altijd als zijn ouders naar de kerk waren... [met ons erbij trouwens.. je bent 14 en wilt spelen ] |
|
hehe, ja wel balen dan dat het alleen op zondag is! |
|
quote:Dat van dat geluid kan ik gewoon niet met je eens zijn. Resonantie nul, doffe kutploffen. Een tom heet niet voor niets "tom." Als ik op mijn Yamaha of mijn Sonor kit speel, dan vlamt 't! Ik kan gewoon kicken op een tik op een tom. Op dat export geval kan ik timmeren wat ik wil, maar het klinkt altijd zo mat, hoe tof je partij ook is. Nu zijn er geloof ik wel verschillende versies van de export-serie. Maar die waar ik gedwongen wordt op te spelen heeft van die bekleding om de ketels heen ter afwerking. Daaaag sound! Doe mij maar gewoon een goede lak, ofzo, maar bekleding: "Gaat 't weer een beetje, Sporty?" Touché, pussycat! |
|
Dan heb je zeker op een set met kutvellen gespeeld ofzo, want mijn set klinkt best zuiver. Uiteraard heb ik ook liever Sonor maar dat zit er gewoon niet in he. Suck on this |
|
Eén ding: ik spaar liever voor een kleine maar goede set dan dat ik een enorme doch waardeloos klinkende prutsset aanschaf. Wat heb je aan 8 toms als ze alle 8 kut klinken? |
|
quote: hmmm.... Ik heb pas een echt goedkope kit (2 x 5-delig was samen ± 1400 gulden), en op de één of andere manier zegt iedereen dat ie mijn set zo goed vindt klinken. En dat dan terwijl ze zelf Yamaha of dergelijken spelen. Een goedkope kit kan verdomd goed klinken, als je de truukjes maar een beetje kent. Goede vellen is er idd één, maar bijv. de binnenkant van je toms goed fijn schuren, en een paar lagen parketlak wil ook heel goed werken. En als je ze goed stemt, dan scheelt dat ook een hoop. Sterker nog, als je een sonor of een DW (mijn favoriet !!!) niet stemt, dan klinken ze nog steeds KUT ! Als je op een drumstel SLAAT ipv AAIT, dan klinkt hij ook een stuk beter. Over gaasvellen die stuiteren : Neem Roland V-Drum gaasvellen. Die zijn dubbellaags, en die voelen aan als een taaie snaredrumvel (zo`n marching-vel). Ze zijn wel vrij prijzig, en alleen te krijgen in 8", 10", en 12", maar ze zijn wel super om te triggeren. Oja, voor de merkfanaten : Ze zijn door Remo gemaakt. Misschien dat ze wel daarom zo duur zijn. |
|
de meeste drummers kunnen hun kit gewoon niet stemmen Ik speel zelf op een Tama Rockstar en die klinkt erg goed. Als je goede vellen gebruikt en je kit goed stemt kom je imho al een heel eind! Maar: als je aan het sparen bent voor een kit zou ik persoonlijk liever een kleine doch goede kit dan een grote "gewone" kit kopen, daar heb je op de lange termijn meer plezier van. Zo'n kit klinkt beter, heeft een breder stembereik (dat is een groot verschil tussen goedkope en dure ketels) en meer "projectie" en klinkt in een studio dus beter. |
|
ik heb echt een supergoedkoop en oud drumstel, 4 jaar toen ik hem 2e hands overnam.. kocht de goedkoopste bekkens die ik kon vinden(paiste 101), een ride die als crash is gebruikt (ook super gaar dus) en 2e handse iron cobra twinpedal... dit allemaal voor: 260 euro Century 12" tom1 14" tom2 16" floortom 22" basdrum 14" snare 14" hi-hat Paiste 101 18" crash Paiste 101 18" ride Meinl Iron Cobra Powerglide Twinpedal en hij klinkt nog best lekker ook trilililili |
|
Het was dus niet het punt dat alles wat goedkoop is slecht is (tweedehandsjes, bijv). Het ging er om dat goedkope nieuwe kits meestal minder van kwaliteit zijn. Dat is niet een kwestie van smaak, maar een feit. En die Pearl Export waar ik op moet spelen heeft deels nieuwe (acceptabele) vellen. Het klinkt nog nergens naar. Een sonor kit hoeft niet eens heel erg duur te zijn. De Force series hebben een vrij goede prijs/kwaliteit verhouding. Het is geen professionele set, maar aanzienlijk beter dan een instapsetje. Ze heten dan ook niet voor niets "Force." Touché, pussycat! |
|
quote: Ik heb ook een Tama Rockstar. Ik vind hem ook erg goed klinken. Ik vind hem op een of andere manier ook vaak harder klinken dan andere drumstellen. Het stemmen van een kit: ik zou niet weten hoe je dat doet. Ik weet wel dat je de vellen op een bepaalde manier moet afstellen. Om de 'schroef' aandraaien. Ik heb mijn vellen zo afgesteld dat ik ze goed vind klinken. Tijdens het spelen vond ik een bepaald vel bijv. wat slapjes. Die draai je dan aan (met die techniek van om de schroef dus) Mijn bass drums heb ik geprobeerd zo gelijk mogelijk te krijgen. Maar dit lukt mij niet, ik heb het al 100x bijgesteld, maar ze klinken toch nog net ff iets anders. blasten, double-bass, en dat zo snel mogelijk!!!! |
|
quote: Kruislings aandraaien. Touché, pussycat! |
|
Stelregel voor mij is: Eerst het ondervel gelijkmatig opspannen tot de gewenste toonhoogte. Ik doe dat m.b.v. de 1-5 - 3-7 - 2-6 - 4-8 volgorde, telkens de tegenoverliggende spanblokjes aanspannen dus. Demp hierbij het slagvel (bijv door de tom op schoot te nemen en met je benen het slagvel te dempen) Als je met je wijsvinger het midden van het vel zachtjes aanraakt en dan zachtjes bij de spanblokjes slaat hoor je de toonhoogte (dus spanning van het vel) bij de spanblokjes. Klooi net zolang totdat de toonhoogte overal hetzelfde is. Het helpt mij af en toe mijn vinger in het midden van het vel "los te laten" en te luisteren wat er met de toon gebeurt als ik aan een spanblokje draai. Als het vel niet goed gestemd is hoor je vreemde resonanties (ik hoor ze doordat ik als gitarist al 14 jaar mijn gitaren stem ). Als dit gelukt is moet je de toonhoogte "onthouden" en het slagvel op exact dezelfde manier spannen, op exact dezelfde toonhoogte. Alleen dan kan de tom zo mooi "rond" gaan resoneren en hoor je pas hoe dat hout nou eigenlijk klinkt Pas op - staat het vel te slap sla je er snel deuken in, staat hij te strak is de rek (dus tone) er snel uit. Basedrumvel stem ik door hem zo op te spannen dat het vel net niet "flubbert". Hij staat dus enorm slap. Ik vind dat de mooiste sound geven, een volle droge "plof". Ik heb zelfs geen demping nodig (mijn voorvel zit een klein gat in). De klopper stuitert hierdoor wel wat minder natuurlijk waardoor doublestrokes moeilijker zijn. De enige tom waar ik ruzie meeheb is mijn snare, wat een pokkeding om te stemmen. Ik heb me laten vertellen dat het ondervel op 2/3 van de spanning van het slagvel moet staan (of omgekeerd) In ieder geval klooi ik maar wat, meestal stem ik ze zo goed als gelijk en draai ik het ondervel daarna weer wat losser tot er een mooie resonantie ontstaat. Dussss... Er schijnen trouwens velspanningsmeters op de markt te zijn, iemand hier ervaring mee?? |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Muziek algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |