IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Depressief... Vorige pagina | Volgende pagina
Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 15-11-2002 17:57 by Heiden Profiel van Heiden

quote:
Op 15 november 2002 17:56 schreef Asherah het volgende:
Het doel is uiteraard het om zeep helpen van de wereld hé, toch ff erbij vermelden.


Dat spreekt vanzelf.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Angel
There is no truce with the furies
Usericon van Angel
Posted 18-11-2002 19:09 by Angel Profiel van Angel

quote:
Op 14 november 2002 23:12 schreef mislyd het volgende:
Medicatie?



Psych


To all who pass that they may see, rock 'n roll is a part of me


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 18-11-2002 20:37 by wladimir Profiel van wladimir

Als je met iemand goed gaat praten lucht het toch wel op.
Ging vandaag naar de dokter.
En het deed me goed.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 18-11-2002 20:42 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

Voor de geintresseerden: Zoek eens naar DSM IV op internet of in de bibliotheek.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 18-11-2002 21:59 by Asherah Profiel van Asherah

Vertel er es wat meer over?? Wat is dat?


Ares
Usericon van Ares
Posted 18-11-2002 22:03 by Ares Profiel van Ares

quote:
Op 18 november 2002 20:37 schreef wladimir het volgende:
Als je met iemand goed gaat praten lucht het toch wel op.
Ging vandaag naar de dokter.
En het deed me goed.
Wat kan een dokter nou doen?


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-11-2002 22:05 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 18 november 2002 22:03 schreef Ares het volgende:
Wat kan een dokter nou doen?

zegt ie toch: het gaat erom dat je iemand hebt om mee te praten.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 18-11-2002 22:09 by Asherah Profiel van Asherah

Dat is zever


Ares
Usericon van Ares
Posted 18-11-2002 22:10 by Ares Profiel van Ares

quote:
Op 18 november 2002 22:09 schreef Asherah het volgende:
Dat is zever
vind ik ook, een dokter kent je niet en zal geen goed advies kunnen geven.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 18-11-2002 22:11 by Asherah Profiel van Asherah

Ik bedoel ook algemener, ook al ken je personen wel goed, dus vrienden ofzo, en je kan er goed mee praten, dat helpt ook niet...


Ares
Usericon van Ares
Posted 18-11-2002 22:12 by Ares Profiel van Ares

quote:
Op 18 november 2002 22:11 schreef Asherah het volgende:
Ik bedoel ook algemener, ook al ken je personen wel goed, dus vrienden ofzo, en je kan er goed mee praten, dat helpt ook niet...
das ook waar....


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-11-2002 22:15 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 18 november 2002 22:10 schreef Ares het volgende:
vind ik ook, een dokter kent je niet en zal geen goed advies kunnen geven.


ruitenwisser aan:

hij zei dat het voor hem hielp om erover te praten.

dit impliceert dat het voor hem hielp.

impliciceert niet dat de dokter hem begreep of dat dat enigzins iets uitmaakt.

het gaat om het praten zelf. (door de patient)

dat is wat hij zei.

en voor hem helpt dat dus. (zegt hij immers zelf) dus ares haal dat bord een voor je hoofd weg


Ares
Usericon van Ares
Posted 18-11-2002 22:22 by Ares Profiel van Ares

quote:
Op 18 november 2002 22:15 schreef ghoulliette het volgende:
ruitenwisser aan:

hij zei dat het voor hem hielp om erover te praten.

dit impliceert dat het voor hem hielp.

impliciceert niet dat de dokter hem begreep of dat dat enigzins iets uitmaakt.

het gaat om het praten zelf. (door de patient)

dat is wat hij zei.

en voor hem helpt dat dus. (zegt hij immers zelf) dus ares haal dat bord een voor je hoofd weg
*haalt bord weg*
ooh verdomd, je hebt gelijk..
in zijn geval alleen, ik had het over mezelf...


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 18-11-2002 22:52 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

quote:
Op 18 november 2002 21:59 schreef Asherah het volgende:
Vertel er es wat meer over?? Wat is dat?
Een handboek [complete versie schijnt ook verkrijgbaar te zijn] voor psychologen om de diagnose depressie vast te stellen.
Enkele criteria:

-Slechte nachtrust, of juist abnormaal veel slapen.
-Constante moeheid.
-Afneming van de eetlust, of juist extreme vreetbuien [met gewichts verlies/toename tot gevolg].
-Nergens plezier aan beleven [muziek klinkt niet leuk meer, contact met vrienden wordt als niet noodzakelijk gezien].
-Onterechte schuldgevoelens.

Volgens DSM VI zijn er 3 grote typen depressies. Aan hoe meer criteria wordt voldaan, hoe erger de depressie. Overigens moeten de verschijnselen langer dan 2 weken aanhouden om in aanmerking te komen voor de medische diagnose depressie.

De ernstigste vorm voldoet aan alle criteria en moet langer dan 2 jaar aanhouden. Deze is niet te verhelpen, maar wel te onderdrukken met medicatie. 10 tot 20 procent van de patienten die lijden aan de ernstigste vorm plegen uiteindelijk suicide.

Zelfmoord is een verkeerd woord, aangezien er bij moord sprake is van een misdrijf, en met straf tot gevolg.
Een beter woord is zelfdoding, wat dus ook suicide [medische term] betekent.
Zelfmoord is dus niet hetzelfe als suicide!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 18-11-2002 23:12 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 18 november 2002 22:52 schreef Slechtheid het volgende:
Een handboek [complete versie schijnt ook verkrijgbaar te zijn] voor psychologen om de diagnose depressie vast te stellen.
Enkele criteria:

-Slechte nachtrust, of juist abnormaal veel slapen.
-Constante moeheid.
-Afneming van de eetlust, of juist extreme vreetbuien [met gewichts verlies/toename tot gevolg].
-Nergens plezier aan beleven [muziek klinkt niet leuk meer, contact met vrienden wordt als niet noodzakelijk gezien].
-Onterechte schuldgevoelens.

!


ehm ja. ik denk dat ze met nieuwe criteria moeten komen want zo depressief ben ik dus echt niet.

ik heb niet elke criteria in de zelfde mate.
maar vooral de eerste paar. ben echt continu moe, als ik zou gaan slapen wanneer ik moe was zou ik zo'n 9 uur op een dag wakker zijn. (of minder)

heb ook last van eetbuien.

en ik voel me schuldig over bepaalde dingen (mij houding tegenover familie, schoolprestaties, mijn gebrek aan prestaties eigenlijk)

contact met vrienden is momenteel erg slecht, heb moeite met "naar buitengaan" heb neiging om de hele dag binnen rond te hangen en nix te doen.

ook heb ik sinds kort weer last van opkomende huilbuien.

kortom: het gaat weer lekker

maar ik zo mezelf eerder als gedeprimeerd dan als depressief beschouwen.

van spelletjes als de sims kan ik nog steeds erg gelukkig worden


Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 18-11-2002 23:37 by Pil Profiel van Pilhttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

Ik ben zelf niet depressief maar heb er laatst wel een aantal colleges over gehad, waarin ook die DSM IV aan bod kwam, gelukkig lijdt niet iedereen aan een een depressie die zo erg is dat hij als klinische depressie gediagnostiseerd wordt (meestal met behulp van de bovengenoemde criteria), maar het hoeft natuurlijk geen pathologische vormen aan te nemen om je kut te voelen. Wat overigens op dit gebied een belangrijk punt is is dat een voorwaarde voor een klinische depressie is dat de depressie niet het gevolg is van een recente gebeurtenis, zoal het overlijden van een naaste, in dit geval is de oorzaak namelijk redelijk duidelijk, en zal het toch vooral een kwestie van tijd en verwerking zijn voordat het overgaat.

Wat er tegen te doen is is een lastig punt. Medicamenten werken, maar lang niet voor iedereen (er zijn enige gedragingen die mogelijk voorspellende waarde kunnen hebben als je wilt kijken of bepaalde dingen wel of niet zullen gaan werken, maar deze zijn natuurlijk niet definitief), en als ze het gewenste effect behalen dan is een veel gehoorde klacht een soort 'afvlakking' van emoties, een soort van apathie die over je heen komt, dus da's ook niet alles (meestal wel beter dan depressie, maar zeker niet hetzelfde als nergens last van hebben). Dat ook de oorzaak van depressies meestal niet duidelijk is helpt niet veel, maar er wordt vooral gedacht dat negatieve sociale interacties hieraan ten grondslag liggen. En dit is vervelend, want depressieve mensen krijgen in het algemeen minder positieve reacties in hun omgang, en belanden daardoor in een vicieuze cirkel.

Nou heb ik eigenlijk een boel gezegd, maar ik vrees dat jullie er erg weinig aan gehad hebben, sorry daarvoor, maar er is helaas nog geen drie stappenplan om van een depressie af te komen ontwikkeld =\

NP: Savatage - Man In The Mirror


For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-11-2002 0:07 by Dwaallicht Profiel van Dwaallicht

Hehe, 'Pil' in het depressief topic...

sorry


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 20-11-2002 9:06 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

quote:
Op 18 november 2002 22:52 schreef Slechtheid het volgende:
Een handboek [complete versie schijnt ook verkrijgbaar te zijn] voor psychologen om de diagnose depressie vast te stellen.
Enkele criteria:

-Slechte nachtrust, of juist abnormaal veel slapen.
-Constante moeheid.
-Afneming van de eetlust, of juist extreme vreetbuien [met gewichts verlies/toename tot gevolg].
-Nergens plezier aan beleven [muziek klinkt niet leuk meer, contact met vrienden wordt als niet noodzakelijk gezien].
-Onterechte schuldgevoelens.

Volgens DSM VI zijn er 3 grote typen depressies. Aan hoe meer criteria wordt voldaan, hoe erger de depressie. Overigens moeten de verschijnselen langer dan 2 weken aanhouden om in aanmerking te komen voor de medische diagnose depressie.



Ik krijg zo de indruk van die handleiding dat men ermee probeert alle depressieve mensen over 1 kam proberen te scheren


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 20-11-2002 9:29 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 20 november 2002 9:06 schreef Y Draig Goch het volgende:
Ik krijg zo de indruk van die handleiding dat men ermee probeert alle depressieve mensen over 1 kam proberen te scheren

ik denk niet dat je het zo moet zien.
ik denk dat ze in eerste instantie uitgaan van een "hoofdvorm" maar daarna wel gaan kijken naar persoonlijke kenmerken.

en het zijn gewoon ziektes, maar dan geestelijk. en de ziekte is er, maar de kenmerken, de "ergt" etc. zijn per persoon verschillend.


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 20-11-2002 10:52 by Argentumfeles Profiel van Argentumfeles

Nou; ik ben zelf op m'n 17e ook in therapie gegaan uit eigen vrije wil en niet op advies van iemand. Ik moet zeggen qua aanreikingen kunnen ze niet veel voor je doen - maar ze worden er wel voor betaald om naar je leuter te luisteren. Iets wat misschien in je omgeving niet of slecht gebeurd. Al met al heeft het met acceptatie van te maken. Ik had geen probleem met mijzelf (onzekerheid, contactproblemen) alleen de wijze waarop alles geschied. In mijn therapie sessies was er dan ook geen enkel argument dat mijn therapeute kon aanreiken om mij een beter beeld van bepaalde dingen te laten krijgen - want ook zij wist dat het eenmaal zo IS.

De werkelijke bevrijding is liefde voor jezelf ongeacht wat je gebeurd in het leven - uiteindelijk ben je veel sterker en slaag je er beter in dan anderen om een succesvol leven op te bouwen. Bij sommigen denk ik: "Nu voel je je wel goed, maar of dat nog over 10 jaar ook zo stabiel is... geen idee"


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 20-11-2002 11:04 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

Ik heb me nog nooit echt depressief gevoeld. Ik heb uiteraard oo kwel periodes gehad waarin ik me kutter voelde dan normaal, maar dat had directe redenen. En zelfs dan kon ik nog soms om mijn eigen leed lachen... Ik zie overal wel een beetje humor in (misschien wel te veel), en ik hou wel van leedvermaak, ook als het bij mezelf is.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 20-11-2002 11:05]



mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 20-11-2002 12:54 by mislyd Profiel van mislydhttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 20 november 2002 9:29 schreef ghoulliette het volgende:
en het zijn gewoon ziektes, maar dan geestelijk. en de ziekte is er, maar de kenmerken, de "ergt" etc. zijn per persoon verschillend.

Ik hou niet van de term 'ziekte', ook al is depressie vaak erfelijk.. Vele karaktertrekken zijn ook erfelijk (dus ook een ziekte?). Blije optimisten zijn even 'ziek' als depressieve mensen, alleen zijn ze niet zo lastig voor de maatschappij.
Net zoals er zoveel individuele (en erfelijke) verschillen zijn in bv. de spijsvertering, zijn er ook chemische verschillen in de hersenen. So?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 20-11-2002 13:00 by Azagthoth Profiel van Azagthothhttp://www.playsomeguitar.com

ik begrijp je, eigenlijk is iedereen die niet precies hetzelfde is als ik gewoon "ziek".



Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 20-11-2002 13:31 by Astaroth Profiel van Astarothhttp://odyssey.sickminds.org

quote:

De werkelijke bevrijding is liefde voor jezelf ongeacht wat je gebeurd in het leven - uiteindelijk ben je veel sterker en slaag je er beter in dan anderen om een succesvol leven op te bouwen.



Ik beschouw het zelf niet echt zo, alhoewel liefde voor jezelf een groot deel is. Ik denk namelijk dat een ander groot deel acceptatie is. Accepteren dat sommige dingen nou eenmaal gebeuren, en dat je daar niet om heen kan. Ook slechte ervaringen zijn ervaringen en zoals alle ervaringen leer je er (onbewust) ook van.
Het belangrijkste is dat je er dan ook wat aan doet zodat het volgende keer niet nogmaals gebeurd.
Persoonlijk wordt ik vaak depressief als ik denk aan alle dingen die ik niet afmaak. Ik weet dan rationeel wel dat ik er zelf wat aan moet doen, maar ja... om een of andere reden ontbreekt er altijd weer motivatie. (rationeel wil ik wel iets afmaken, maar emotioneel weer geen zin in, en daar wordt ik dan later weer depri van.) Zodoende ben ik nu al 7 jaar bezig met een studie, en het schiet nog niet echt op ofzo. En ik moet nu nog steeds 1,5 jaar aan vakken volgen...


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 20-11-2002 13:56 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 20 november 2002 12:54 schreef mislyd het volgende:
Ik hou niet van de term 'ziekte', ook al is depressie vaak erfelijk.. Vele karaktertrekken zijn ook erfelijk (dus ook een ziekte?). Blije optimisten zijn even 'ziek' als depressieve mensen, alleen zijn ze niet zo lastig voor de maatschappij.
Net zoals er zoveel individuele (en erfelijke) verschillen zijn in bv. de spijsvertering, zijn er ook chemische verschillen in de hersenen. So?

door het een ziekte te noemen, krijgen veel depressieve mensen eindelijk herkenning. als het iets vaags is, wordt je niet geholpen/

Borderline, MPS etc. dan zijn wel degelijk ziektes.

en het is nog steeds niet bewezen of karakter eigenschappen nature of nurture zijn.

**btw voor karakter eigenschappen, als die "normaal" zijn krijg je er ook geen medicijnen voor voorgeschreven*

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 20-11-2002 13:58]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen