IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : opname technieken, microfoons e.d. Vorige pagina | Volgende pagina
Lampje
Usericon van Lampje
Posted 25-02-2006 23:08 by Lampje Profiel van Lampje

Het ligt er denk ik aan voor wat voor toepassing je hem gebruikt, en wat voor type condensator het is. Sommige condensers hebben een ingebouwde shockmount, maar andere weer niet.

Wat voor problemen heb je dan eigenlijk ? Met een shockmount extra hoor je geen problemen te krijgen, tenzij de shockmount ergens tegenaan rammelt.


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 25-02-2006 23:39 by spectre Profiel van spectre

Kijk, het kan ook aan de zanger liggen of aan de ruimte, maar ik heb heel veel last van de sss klank, nu weet ik niet of een cardioid mic nu wel of niet op een bepaalde manier moet plaatsen.

Zo heb ik het altijd gedaan, met het cardioid-teken naar voren.


Nu denk ik dat deze manier zoals hieronder niet goed is, of kan dat ook?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 25-02-2006 23:55 by Lampje Profiel van Lampje

Die onderste manier kan niet echt, nee. Vooral niet met een cardioide microfoon. Op deze manier pak je heel veel room op. Kan wel goed klinken, maar ik denk niet dat dat voor de zang heel geschikt is.

Sibilanten kan je voorkomen door de ruimte wat te dempen. Ik had zelf altijd een noppenschuim plaat achter de microfoon (ongeveer op 40 cm afstand van de microfoon). Laatste keer dat ik opnam (Mindscan) had ik dat niet, en ik merkte vrij snel dat dit keer de sibilanten wel weer duidelijker aanwezig waren. Hoewel ik eerst dacht dat het aan de betreffende zanger lag.

Hoe dan ook, experimenteer een beetje met de akoustiek van de ruimte. Hoewel voor instrumenten snel profijt van de ruimteklank hebben, is het voor zang over het algemeen een groot nadeel. Hang een gordijn (velours ofzo) of een schuimmat bij voorkeur achter de microfoon op, en anders op een plaats waar ook veel weerkaatsing plaatsvind. Het mag dus wel duidelijk zijn dat een raam achter de microfoon eigenlijk uit den boze is. Laat de betreffende zanger maar niet de regieruimte in kijken. Worden de meeste trouwens toch zenuwachtig van.

Ik ben benieuwd of dit je probleem een beetje oplost. Succes ! Ik denk dat dit veeeel beter werkt dan De-essen.

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 25-02-2006 23:56]


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 25-02-2006 23:59 by Lampje Profiel van Lampje

Mooie microfoon trouwens. Lijkt wel een beetje op de U47 . Is dit een Rode ?


lampje


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 26-02-2006 0:59 by jbassist Profiel van jbassist

ist niet een studio projects? anders lijkt hij ook wel een beetje op de Rode classic


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-02-2006 1:11 by Lampje Profiel van Lampje

Over grootmembraanmics gesproken : Ik heb net deze erbij.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7391802371&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:11
Dit is mijn tweede. Voor de eerste had ik wel heel wat meer betaald. Wel fijn dat maar weinig mensen deze Audix kennen, omdat ze het over een kam scheren met de lowbudgetaudixen. Kan ik ze lekker voor weinig kopen .

Studio Projects, dan heb ik hem wel eens getest voor een winkel, samen met de Studio Electronics en een Blue Baby Bottle. Het ziet er echt fantastisch uit, net een U47.



lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-02-2006 1:18 by Lampje Profiel van Lampje

Oja, ook erg vet :

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7586264340&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWN%3AIT&rd=1

De pre amp was vrij snel gefikst, en ik zag op de onderkant van de printplaat dat het om een Neumann pre amp gaat. Nu nog de aansluitingen updaten naar XLR. De meter zit er trouwens voor de sier in. Ik wil hem er wel uithaeln, maar dan zit er dus een groot gat in. Laten zitten dus maar.

Die microfoon trouwens klinkt veel beter op toms dan de evolution E604. Nu nog verder testen ermee. Ik heb er drie, dus ik kan er wel weer een paar gaan verkopen denk ik. Voor de toms heb ik namelijk toch nog betere. Die E604's gaan er sowieso uit, hoewel ik er misschien eentje houd voor snare ofzo (klinkt ongeveer hetzelfde als de SM57, dus...).


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 26-02-2006 2:06 by spectre Profiel van spectre

Ha hier kan ik wat mee, die onderste opstelling zie je vaak bij radiostations, daarom had ik misschien ook het idee dat wel kon werken, met een cardioid mic kan dat idd niet en je bevestigd mijn vermoedens. Ik ga die tips te harte nemen en ga de ruimte beter inrichten. Het is geen Røde trouwens, het is een T.bone SCT700.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-02-2006 2:15 by Lampje Profiel van Lampje

T-bone ?!? Nooit van gehoord, maar er is natuurlijk ook zoveel te krijgen.

Gelukkig trouwens, want die Studio Projects was echt slecht. Die SE was beter, maar die haalde het niet mijn Audix. Maar die haalde het weer niet bij de Blue Baby Bottle. Maar dat is ook wel weer een prijsklasse hoger....

Over die opstelling : Bij radiostations gebruiken ze vaak de rode broadcaster, en die gebruiken ze zo omdat het mebraan zo gemonteerd zit. Je kan ook van Neumann een broadcast type kopen die ook op die manier opgehangen moeten worden.

Vandaar, ik snapte al niet hoe je bij die opstelling kwam !!!

[Dit bericht is gewijzigd door Lampje op 26-02-2006 2:19]


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 26-02-2006 2:18 by spectre Profiel van spectre

dom hé? hehe, maargoed, T.bone is een eigen merk van de duitse muziekzaak Thomann, hij is goedkoop maar de 2 keer dat ik hem nu gebruikt heb in een opname klonken super.

Is het ook zo dat je de kant waarop het cardioid-teken op zit richting de zanger moet keren?

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 26-02-2006 2:19]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 26-02-2006 2:19 by Lampje Profiel van Lampje

Ja.


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 26-02-2006 2:21 by spectre Profiel van spectre

Gelukkig deed ik het dan nog altijd goed , nu de ruimte beter inrichten en dan zal het wel loslopen, de vorige keren zijn niet in deze ruimte gedaan dus daar zal de oorzaak voornamelijk liggen.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 26-02-2006 21:37 by jbassist Profiel van jbassist

FUCK!! KANKER!! KUT!!>> GVD( )& )&!!!

1 van mijn alesis is omgepleurd ik had ze op een partij (zelfde soorten, dikke.. en dus wel stevige partij) catalogusus staan... alleen dit kabeltje kwam achter dat kabeltje... gitaar zat er tussen en you do the math

tot in hoeverre zou ik zulks terug kunnen krijgen van de verzekering zeggen dat je broertje hem heeft laten pleuren?

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 26-02-2006 21:38]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


psychopathologist
nou breekt mijn klompvoet
Usericon van psychopathologist
Posted 26-02-2006 22:01 by psychopathologist Profiel van psychopathologisthttp://www.cerebraltumor.com

quote:
Op 25 februari 2006 20:52 schreef Lampje het volgende:
Dat heb je dan goed gedaan. Wat heb je ervoor betaald als ik het vragen mag ?

Driepin DIN heet smalltuchel. Middelste pin is massa, de andere twee toon. Meestal zijn ze allebei "hot", maar in sommige gevallen zijn ze gebalanceerd, dus dan is de ene hot en de andere cold.

Dit is een klassiek model, op ebay leven ze redelijk wat op. Zo uit mijn hoofd.... 50 tot 100 euro. Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoeveel bieders er zijn.

Het is trouwens een dynamische mic, bedoeld voor spraak. Misschien zit er ook een switch op met M/S standen, te weten "Musik" en "sprache". Het verschil is dat er op de sprache stand een laagaffilter in het signaalpad zit.

cool ding !


eeeeh, ik heb er 2 euro voor betaald! Ik was niet bekend met dit type, maar aan MD herkende ik dat het een sennheiser was.
Zoals gezegd heb ik er dus niet die coole stand bij en de uiterlijke staat is geen 10 maar toch een erg leuke vondst.
Switch zit er niet op maar heb ergens gelezen dat deze mic ook als ambient mic voor gitaar goed te gebruiken is, lijkt me wel interessant.


grind on . . . . . . . cerebral tumor


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 27-02-2006 8:52 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 26 februari 2006 21:37 schreef jbassist het volgende:


tot in hoeverre zou ik zulks terug kunnen krijgen van de verzekering zeggen dat je broertje hem heeft laten pleuren?



Ik zou het niet proberen. Check een vriend met een WA verzekering, dat zal beter gaan. Familiebanden zijn altijd een beetje moeilijk mbt verzekekeringen.


lampje


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 27-02-2006 8:58 by Lampje Profiel van Lampje

quote:
Op 26 februari 2006 22:01 schreef psychopathologist het volgende:
eeeeh, ik heb er 2 euro voor betaald! Ik was niet bekend met dit type, maar aan MD herkende ik dat het een sennheiser was.
Zoals gezegd heb ik er dus niet die coole stand bij en de uiterlijke staat is geen 10 maar toch een erg leuke vondst.
Switch zit er niet op maar heb ergens gelezen dat deze mic ook als ambient mic voor gitaar goed te gebruiken is, lijkt me wel interessant.


Ik heb nog even gekeken voor je, en de prijsindicatie klopt, maar dan moet de mic natuurlijk wel in goede staat zijn. Ik kan je nu nog wat meer erover vertellen :

Het is een voorloper van de beroemde MD421, in een iets kleinere uitvoering ook. Hij is blijkbaar erg goed, aangezien Sennheiser ze nog steeds produceerd ! De eerste kwam in de 50er/60er jaren op de markt.

2 euro.... Lucky bastard !

MD is trouwens een indicatie voor veel microfoonmerken : Telefunken en Funkberater Berlin gebruikt het ook. Het betekent natuurlijk Mikrofon Dynamic.

Ik heb vandaag weer een M511 van Telefunken op de kop getikt. Deze week gaan er ook een hoop in de verkoop


lampje


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 27-02-2006 9:01 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Jij verkoopt wat bedoel je?

Ook zangmic? Goeikoop??


psychopathologist
nou breekt mijn klompvoet
Usericon van psychopathologist
Posted 27-02-2006 9:40 by psychopathologist Profiel van psychopathologisthttp://www.cerebraltumor.com

quote:
Op 27 februari 2006 8:58 schreef Lampje het volgende:

Het is een voorloper van de beroemde MD421, in een iets kleinere uitvoering ook. Hij is blijkbaar erg goed, aangezien Sennheiser ze nog steeds produceerd ! De eerste kwam in de 50er/60er jaren op de markt.



Toch jammer dat ik geen MD421 heb gevonden voor 2 euro!

Maar de MD421 is wel een ander soort microfoon toch, meer geschikt voor bijvoorbeeld close miking van een gitaarcab, zou de MD21 daar ook geschikt voor kunnen zijn?


grind on . . . . . . . cerebral tumor


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 27-02-2006 9:59 by Lampje Profiel van Lampje

Waarom niet ? Het is tenslotte een dynamische microfoon. Gewoon uitproberen, maar niet meteen met het volume voluit. gewoon het volume opvoeren, zodra hij gaat oversturen/ ploppen, dan niet verder gaan.

@ jenje : niet zoiets als dat je zoekt, denk ik. wat zoek je eigenlijk precies ?


lampje


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 01-03-2006 11:52 by jbassist Profiel van jbassist

heeft iemand de nieuwe SOS al gecheckt? en die gratis SSL plug in die er bij zit? ik heb hem al eerder eens gedownload van de SSL site maar om heel eerlijk tezijn kan ik er niet bijster veel mee.. terwijl ik van sommige lui wel goede resultaten hoor..

daarnaast is het weer een vette SOS editie!!


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


spectre
Usericon van spectre
Posted 01-03-2006 12:08 by spectre Profiel van spectre

als ik kans zie ga ik hem vandaag halen!


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 01-03-2006 12:11 by jbassist Profiel van jbassist

zeker doen!! dikke (en weer behoorlijk leerzame) editie!!

oh en wie heeft er hier ervaring met micing van een kick met een condenser? wat voor condensermic moet ik hier voor nemen? ik neem aan dat ik sowiso met het aantal SPL wat het micmembraam kan hebben moet rekening houden, maar zijn er ook "standaart" kick condensatormics?

ik zie het wel vrijvaak op studio foto's/verslagen en ik bedoel een condensator heeft een verdergaand hoog en laag dan de meeste dynamische mics (waarschijnlijk zelfs een beetje en scooped geluid) als je nagaat perfect voor een kick zou je zeggen

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 01-03-2006 12:12]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-03-2006 13:05 by Lampje Profiel van Lampje

Ik weet dat een hoop mensen een Audix CX 101 of 111 voor de kick gebruiken. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik vind het een beetje eng om te doen. Bovendien ben ik tevreden met de bassmic die ik heb.

Die SSL plugin vind ik prima werken, eerlijk gezegd. Het is niet helemaal mijn smaak, maar hij werkt erg goed.

UAD 1176 of een LA2A, die zijn meer mijn smaak. Maar net zo goed is die LMC erg prima, en ook zeker bruikbaar. Je kan die trouwens gewoon van de site van SSL downen.


lampje


spectre
Usericon van spectre
Posted 01-03-2006 13:35 by spectre Profiel van spectre

wat is doet die SSL plugin precies?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Lampje
Usericon van Lampje
Posted 01-03-2006 16:30 by Lampje Profiel van Lampje

Het is een plugin versie van de beroemde SSL LMC busscompressor.



lampje


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen