IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Eten en of koken [deel 2] Vorige pagina | Volgende pagina
kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 23-07-2010 14:54 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 21 juli 2010 13:26 schreef bastianus het volgende:
Gebakken lever met ui en spek is echt ultiem. Ik wil nog wel een keer haggis proberen, dat lijkt me ook lekker.
Een keer gegeten, niet zelf gemaakt.
Best lekker, kruidig, donker en vol van smaak. Combineert perfect met een uitgesproken single malt vol rook, turf en zilt.
quote:
Op 19 juli 2010 19:04 schreef kwelgeest het volgende:

Woensdag in Utrecht bij een mij nog onbekend restaurant, als het goed is, wat orgaanvlees prikken.
Is'm niet geworden. Waren op vakantie.

Bij't Culinair Podium gegeten. Zes gangen + drie amuses 55 plEuro. Wijnarrangement (vijf wijnen, dessert wijnlaatste dessert moest je nog bijkopen, apart, maar goed) 35 Euro. Porties waren wat klein, maar ach, kost dan ook vrij weinig en aan't eind vd rit waren we toch behoorlijk voldaan.
Vooral de met kreeft en langoustine gevulde ravioli met bisque en de in sherry gestoofde kalfswangen smaakten erg goed.

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 23-07-2010 14:55]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 23-07-2010 14:57 by bokaj Profiel van bokaj



Sorry, ik moest even lachen. Die lamshersenen die je gaat maken is dat een streekrecept?

[Dit bericht is gewijzigd door bokaj op 23-07-2010 15:03]


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-07-2010 15:09 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 23 juli 2010 14:54 schreef kwelgeest het volgende:
Een keer gegeten, niet zelf gemaakt.
Best lekker, kruidig, donker en vol van smaak. Combineert perfect met een uitgesproken single malt vol rook, turf en zilt.Is'm niet geworden. Waren op vakantie.

Bij't Culinair Podium gegeten. Zes gangen + drie amuses 55 plEuro. Wijnarrangement (vijf wijnen, dessert wijnlaatste dessert moest je nog bijkopen, apart, maar goed) 35 Euro. Porties waren wat klein, maar ach, kost dan ook vrij weinig en aan't eind vd rit waren we toch behoorlijk voldaan.
Vooral de met kreeft en langoustine gevulde ravioli met bisque en de in sherry gestoofde kalfswangen smaakten erg goed.
Niet duur. Ik dig die chique eetshizzle ook wel, alleen vind ik het altijd weer zo klote dat je tafelmanieren moet hebben in dat soort tentjes.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 23-07-2010 15:10]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 23-07-2010 15:14 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

quote:
Op 23 juli 2010 14:57 schreef bokaj het volgende:


Sorry, ik moest even lachen. Die lamshersenen die je gaat maken is dat een streekrecept?
Ik hen't recept niet gezien. Geen idee of het een aunthetiek/traditioneel of meer een 'hip' probeersel is.
quote:
Op 23 juli 2010 15:09 schreef bastianus het volgende:
Niet duur. Ik dig die chique eetshizzle ook wel, alleen vind ik het altijd weer zo klote dat je tafelmanieren moet hebben in dat soort tentjes.
Dat valt dus echt 110% mee. Ja, het is wat ongepast om te gaan schreeuwen of met Hazes mee te gaan bleren. Maar verder... Je wordt iig echt wel geholpen als je ongeschoren en naar zweet stinkend in een oud metalshirt aankomt. Of je dat zelf in zo'n situatie graag wil is een tweede. Ik iig niet.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 23-07-2010 15:28 by irritante klootzak Profiel van irritante klootzak

hahaha!


Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-07-2010 14:36 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

lekkere turningbitches nu


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 28-07-2010 21:10 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Dat behoefde enig denkwerk.

Kelere, lang geleden dat ik dat gegeten heb.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 28-07-2010 21:36 by MMayo Profiel van MMayo

Ja koken enzo.. vandaag weer witlof met ham/kaas uit de oven


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 28-07-2010 22:29 by Forever After Profiel van Forever After

quote:
Op 28 juli 2010 21:10 schreef De Tegenpartij het volgende:
Dat behoefde enig denkwerk.

Kelere, lang geleden dat ik dat gegeten heb.


Nou, ik denk me een slag in de rondte maar het spreekwoordelijke kwartje wil nog niet vallen...


 


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 28-07-2010 22:31 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Wentelteefjes.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 28-07-2010 22:34 by Forever After Profiel van Forever After

Godverdomme ja, nou je het zegt...


 


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 28-07-2010 23:52 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Hehe goed geraden, de meeste mensen staan me maar raar aan te gapen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Helnorsk
burn black
Usericon van Helnorsk
Posted 29-07-2010 16:39 by Helnorsk Profiel van Helnorsk

wow
wilde ik net posten dat ik straks wentelteefjes ga eten..

great minds think alike of zoiets



Reptilian
Usericon van Reptilian
Posted 29-07-2010 22:02 by Reptilian Profiel van Reptilianhttp://www.myspace.com/vuygaert

quote:
Op 29 juli 2010 16:39 schreef Helnorsk het volgende:
wow
wilde ik net posten dat ik straks wentelteefjes ga eten..

great minds think alike of zoiets




Nee, great minds think of bami.

Net kebab gegeten, maar te veel... dus daarna op de bank liggen creperen.


Lekker dansen!


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 29-07-2010 23:01 by M. Profiel van M.

Ik heb maar eens de portemonnee getrokken en het volgende aangeschaft:



Wat een fijn ding (het is een Fissler btw). Hij is van roestvrij staal. Geen anti-aanbak laag. Wel zwaar, maar geen gietijzer. Staal.
Je moet wel even weten hoe je ermee om moet gaan. Hij is namelijk bedoeld om vlees, gevogelte en stevige vis als tonijn in te bakken. Je zet hem op het vuur, zonder vet of zo, vuur op ca. twee derde van het totaal. Een minuut of vier. Het kan variëren, maar gelukkig heb je de "watertest": even je hand onder de kraan en een paar druppels water in de pan laten vallen. Als de druppels erin beginnen te dansen, te sissen en te knetteren is de pan heet genoeg. Dan kan (als het water verdampt is) de boter of de olie erin. Daarna vuur hoog draaien en kats de biefstuk of wat je ook bakt erin. Nu komt de grap: het vlees plakt. Rustig laten plakken en VOORAL NIET DOOR DE PAN HEEN GAAN SCHUIVEN. Na een tijdje (hoe lang verschilt per stuk vlees, meestal enkele minuten) is het dichtgeschroeid en komt het vanzelf los van de pan. Dan kan het vuur wat lager en het vlees omgedraaid. Weer NIET DOOR DE PAN HEEN SCHUIVEN en gewoon wachten tot het vanzelf weer loskomt.

Resultaat: een biefstuk met een heerlijk krokant korstje, goed doorgewarmd én rood van binnen . Ei of groente of zo moet je er volgens mij niet in proberen te pakken, en ook geen gepaneerde meuk. Daarvoor zijn pannen met anti-aanbaklaag volgens mij beter geschikt.

Bij de Betsie's kookshop in Utrecht hangen ze met korting, toen heb ik mijn slag geslagen . Ik ben, na twee keer gebruiken, nu wel fan!

Afwassen met heet water en een afwasborstel. Geen schuurspons, geen zeep!!

Ik moet er nog wel een beetje mee leren omgaan. Zo heb ik vanavond tonijnsteak ermee gebakken. Ik durfde niet zo goed op hoog vuur dat ding te bakken, dat had waarschijnlijk wel gemoeten. Het resultaat was nu dat het wat langer duurde voordat de vis loskwam, waardoor deze van binnen niet meer rood was. Op hoger vuur was het waarschijnlijk eerder dichtgeschroeid waardoor ik eerder had kunnen keren. Een beetje contra-intuïtief dus eigenlijk, ik ga het volgende keer op hoog vuur proberen.
Desalniettemin was het heerlijk, maar dat kwam ook door het recept:

Tonijn met ansjovissalsa op een bedje van zeekraal (voor 2 personen)

Nodig:
twee tonijnsteaks
1 citroen
versgemalen zwarte peper
boter
twee handjes zeekraal
voor de salsa:
enkele ansjovisjes (4 à 6, liever verse, niet die uit blik)
een spaanse peper
een eetlepel kappertjes
vers sap van 1 citroen
2 teentjes knoflook
enkele flinke scheuten olijfolie
iets van 10 blaadjes salie
als je verse ansjovis gebruikt, wat zout (als je ansjovis uit zo'n blikje gebruikt: die zijn meestal al gezouten)

Haal de pitjes uit de peper, ontvel de teentjes knoflook, en gooi het met de rest van de ingrediënten voor de salsa in de blender. Als je die niet hebt zal je alles gewoon heel fijn moeten hakken/kapot moeten vijzelen.

Dit recept vergt timing. Het volgende moet gebeuren:

- De zeekraal moet je even blancheren. Dat betekent: een pan met water aan de kook brengen, de zeekraal in het kokende water gooien en na iets van een halve minuut (zeker niet langer en misschien wel korter) afgieten, klaar!

- De tonijnsteak moet, idealiter, krokant gebakken van buiten en rood van binnen zijn. Meestal vrij kort, maar het hangt een beetje van je pan af. Grillen of bakken, maakt niet uit. Hoe je het lekker vindt. Het zal sowieso nooit langer dan een minuut of vijf zijn en meestal korter.

- De salsa moet je opwarmen. Maak het niet aan de kook maar toch zeker wel warm.

Zorg dus dat één en ander tegelijk klaar is. Leg een beetje zeekraal op een bord. Leg daar de tonijn op. Strooi wat versgemalen zwarte peper op de tonijnsteak en knijp er wat citroen boven uit. Giet er daarna salsa over. Klaar!
Gruwelijk lekker, en ziet er nog leuk uit ook. Ik heb het vanavond zelf geserveerd met gegrillde courgette (heb ik ook nog een leuk recept voor trouwens) en versgebakken frieten (dus zelf piepers geschild en in twee etappes gebakken in de friteuse, voorbakken op 130 graden en afbakken op 170 o.i.d., allebei zo'n beetje 3 minuten).



[Dit bericht is gewijzigd door M. op 29-07-2010 23:03]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Lalena
Usericon van Lalena
Posted 29-07-2010 23:04 by Lalena Profiel van Lalena

Kan je daarin gewoon zonder olie/boter bakken? Ideaal


Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 29-07-2010 23:06 by Vargen666 Profiel van Vargen666http://www.facebook.com/ultravargen

Volgens mij schreef hij dat er wel olie/boter in gaat. Op zich wel logisch, afhankelijk van wat je wilt bakken.

Mooie pan Maarten, ik moet zelf zelfs nog een wok hebben. Mis zoiets toch wel.

[Dit bericht is gewijzigd door Vargen666 op 29-07-2010 23:06]



Lalena
Usericon van Lalena
Posted 29-07-2010 23:08 by Lalena Profiel van Lalena

ah ja, las er over heen.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 29-07-2010 23:11 by M. Profiel van M.

Ja, je hebt wel olie/boter nodig. Hij heeft geen anti-aanbaklaag .

Je hebt dan weer niet zoveel nodig.

Als je vetvrij wil bakken kan je volgens mij beter voor een gietijzeren grillpan of zo gaan.
*edit* de pan is natuurlijk een aanrader, maar duur, geen "must". Het recept wel, superlekker, probeer dat vooral

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 29-07-2010 23:19]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Helnorsk
burn black
Usericon van Helnorsk
Posted 29-07-2010 23:36 by Helnorsk Profiel van Helnorsk

recept klinkt zeker nice! Wellicht een keer uitproberen, dan gooi ik die tonijn wel op de grillpan.


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 30-07-2010 0:04 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

Anders gaat hij mensen even uitleggen hoe je een biefstuk klaarmaakt.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 30-07-2010 0:18 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 30 juli 2010 0:04 schreef Slechtheid het volgende:
Anders gaat hij mensen even uitleggen hoe je een biefstuk klaarmaakt.


Alsof dat gek is. Hoeveel je zelfs in restaurants niet ultiem-slechte steaks krijgt..


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 30-07-2010 8:51 by Slechtheid Profiel van Slechtheid

quote:
Op 29 juli 2010 23:01 schreef M. het volgende:
Afwassen met heet water en een afwasborstel. Geen schuurspons, geen zeep!!

Ik hoop dat je voor je gasten dan een andere pan hebt.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 30-07-2010 11:23 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 29 juli 2010 23:01 schreef M. het volgende:
Ik heb maar eens de portemonnee getrokken en het volgende aangeschaft:



Wat een fijn ding (het is een Fissler btw). Hij is van roestvrij staal. Geen anti-aanbak laag. Wel zwaar, maar geen gietijzer. Staal.
Je moet wel even weten hoe je ermee om moet gaan. Hij is namelijk bedoeld om vlees, gevogelte en stevige vis als tonijn in te bakken. Je zet hem op het vuur, zonder vet of zo, vuur op ca. twee derde van het totaal. Een minuut of vier. Het kan variëren, maar gelukkig heb je de "watertest": even je hand onder de kraan en een paar druppels water in de pan laten vallen. Als de druppels erin beginnen te dansen, te sissen en te knetteren is de pan heet genoeg. Dan kan (als het water verdampt is) de boter of de olie erin. Daarna vuur hoog draaien en kats de biefstuk of wat je ook bakt erin. Nu komt de grap: het vlees plakt. Rustig laten plakken en VOORAL NIET DOOR DE PAN HEEN GAAN SCHUIVEN. Na een tijdje (hoe lang verschilt per stuk vlees, meestal enkele minuten) is het dichtgeschroeid en komt het vanzelf los van de pan. Dan kan het vuur wat lager en het vlees omgedraaid. Weer NIET DOOR DE PAN HEEN SCHUIVEN en gewoon wachten tot het vanzelf weer loskomt.

Resultaat: een biefstuk met een heerlijk krokant korstje, goed doorgewarmd én rood van binnen . Ei of groente of zo moet je er volgens mij niet in proberen te pakken, en ook geen gepaneerde meuk. Daarvoor zijn pannen met anti-aanbaklaag volgens mij beter geschikt.

Bij de Betsie's kookshop in Utrecht hangen ze met korting, toen heb ik mijn slag geslagen . Ik ben, na twee keer gebruiken, nu wel fan!

Afwassen met heet water en een afwasborstel. Geen schuurspons, geen zeep!!

Ik moet er nog wel een beetje mee leren omgaan. Zo heb ik vanavond tonijnsteak ermee gebakken. Ik durfde niet zo goed op hoog vuur dat ding te bakken, dat had waarschijnlijk wel gemoeten. Het resultaat was nu dat het wat langer duurde voordat de vis loskwam, waardoor deze van binnen niet meer rood was. Op hoger vuur was het waarschijnlijk eerder dichtgeschroeid waardoor ik eerder had kunnen keren. Een beetje contra-intuïtief dus eigenlijk, ik ga het volgende keer op hoog vuur proberen.
Desalniettemin was het heerlijk, maar dat kwam ook door het recept:

Tonijn met ansjovissalsa op een bedje van zeekraal (voor 2 personen)

Nodig:
twee tonijnsteaks
1 citroen
versgemalen zwarte peper
boter
twee handjes zeekraal
voor de salsa:
enkele ansjovisjes (4 à 6, liever verse, niet die uit blik)
een spaanse peper
een eetlepel kappertjes
vers sap van 1 citroen
2 teentjes knoflook
enkele flinke scheuten olijfolie
iets van 10 blaadjes salie
als je verse ansjovis gebruikt, wat zout (als je ansjovis uit zo'n blikje gebruikt: die zijn meestal al gezouten)

Haal de pitjes uit de peper, ontvel de teentjes knoflook, en gooi het met de rest van de ingrediënten voor de salsa in de blender. Als je die niet hebt zal je alles gewoon heel fijn moeten hakken/kapot moeten vijzelen.

Dit recept vergt timing. Het volgende moet gebeuren:

- De zeekraal moet je even blancheren. Dat betekent: een pan met water aan de kook brengen, de zeekraal in het kokende water gooien en na iets van een halve minuut (zeker niet langer en misschien wel korter) afgieten, klaar!

- De tonijnsteak moet, idealiter, krokant gebakken van buiten en rood van binnen zijn. Meestal vrij kort, maar het hangt een beetje van je pan af. Grillen of bakken, maakt niet uit. Hoe je het lekker vindt. Het zal sowieso nooit langer dan een minuut of vijf zijn en meestal korter.

- De salsa moet je opwarmen. Maak het niet aan de kook maar toch zeker wel warm.

Zorg dus dat één en ander tegelijk klaar is. Leg een beetje zeekraal op een bord. Leg daar de tonijn op. Strooi wat versgemalen zwarte peper op de tonijnsteak en knijp er wat citroen boven uit. Giet er daarna salsa over. Klaar!
Gruwelijk lekker, en ziet er nog leuk uit ook. Ik heb het vanavond zelf geserveerd met gegrillde courgette (heb ik ook nog een leuk recept voor trouwens) en versgebakken frieten (dus zelf piepers geschild en in twee etappes gebakken in de friteuse, voorbakken op 130 graden en afbakken op 170 o.i.d., allebei zo'n beetje 3 minuten).


Ik ben ooit op zo'n pannendemonstratie-avond geweest, daar hadden ze van die pannen waar het vlees ook in vast bakte en weer losliet. Daar hoefde je dan geen olie o.i.d. bij te gebruiken. Later deden ze er dan water bij. Ik vond het niks, miste toch het vet of de boter bij de smaak. Ze hadden wel betere pannen voor de groente, die werden gestoomd i.p.v. gekookt daarin. Smaakte echt veel beter. Helaas voor hen eet ik al mijn groente al gestoomd (met een klein laagje water onderin de pan) of geroerbakt. (Of is het roergebakken, roergebakt, geroerbakken?)


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 30-07-2010 11:29 by M. Profiel van M.

Haha, zonder boter, no way. Dat vind ik iets voor schrale macrobioten zonder levensvreugde, of voor allergisten misschien. Roomboter all the way hier.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen