IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom IV Vorige pagina | Volgende pagina
Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 23-07-2009 11:59 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 juli 2009 16:52 schreef Gemene Lepel het volgende:
Het hele idee van de 7 plagen slaat ook nergens op want God is alwetend en weet dus wanneer de Pharaoh zal breken door een plaag.


10 plagen, he. Het zijn er 10, geen 7.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 23-07-2009 12:02 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Oeps, fout gegokt, 7 is toch een goede keuze als je een getal in Bijbels context niet zeker weet .


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 23-07-2009 12:02 by Mark Profiel van Mark

Of 3. Of 5


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 24-07-2009 17:18 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

@ fusion:
dit is wel interessant denkik

Mieren rationeler dan mensen
Besluiten van een groep ‘domme’ insecten zijn zo gek nog niet

Als mieren moeten kiezen, gaan ze soms rationeler te werk dan mensen, tonen twee Amerikaanse onderzoekers aan. De insecten laten hun keuze namelijk niet beïnvloeden door inferieure alternatieven, en wij wel.

Stel, je gaat een tweedehands auto kopen, en je kunt kiezen uit een exemplaar van het gewenste bouwjaar met meer kilometers op de teller dan je wilt (auto A), en een wat oudere, die wél een aangename kilometerstand heeft (auto . Verder zijn er geen verschillen.

Je twijfelt, want voor jou wegen de nadelen van beide auto’s even zwaar. Wat doe je als er nu nog een derde auto bijkomt (auto C), die precies even oud is als auto B, maar nóg meer kilometers achter de rug heeft dan auto A?

Als je puur rationeel zou zijn, verandert de komst van auto C niets, want die is inferieur aan de beide andere auto’s. Maar in werkelijkheid verandert de toevoeging voor veel mensen wel iets. Na de introductie van auto C hebben zij ineens een voorkeur voor auto A. Dat komt doordat die auto C op alle fronten overtreft (hij is én nieuwer én hij heeft minder gereden), terwijl B dat maar op één van beide doet. Klinkt misschien logisch, maar rationeel is het niet – auto A en B zijn immers nog steeds gelijkwaardig. Maar ja, zo werken mensenhersenen nu eenmaal.

Susan Edwards (Princeton University) en Stephen Pratt (Arizona State University) vroegen zich af of mieren ook in deze afleidingstruc trappen. Auto’s kopen ze natuurlijk niet, maar deze nietige insecten komen soms wel voor een lastige keuze te staan. Zij besluiten dan met z’n allen. In zekere zin fungeert een mierenkolonie op dat moment als één brein, schrijven Edwards en Pratt in Proceedings of the Royal Society B.

Verkenners
De twee onderzoekers gebruikten mieren van de soort Temnothorax curvispinus. Die maken hun nesten in kleine holtes, en als zo’n nest beschadigd raakt, zoeken ze een nieuwe plek. Daarvoor gaan verkenners op pad.

Een verkenner die een mogelijke nieuwe nestplaats gevonden heeft, gaat naar het oude nest terug en haalt een of meer medemieren op, die vervolgens hetzelfde doen. De inzet van elke mier hangt af van de vraag hoe blij hij is met de nieuwe nestmogelijkheid.

Zo ontstaat een soort kettingreactie, die uiteindelijk uitmondt in een gezamenlijke migratie naar de beste nieuwe plek. Zijn er twee gelijkwaardige mogelijkheden, dan heeft elke plek 50 procent kans om te worden uitverkoren.

Veranderen die percentages wanneer er een derde keuzemogelijkheid bijkomt, die minder goed is, maar net zoals in het voorbeeld van de auto’s door slechts één van beide bestaande mogelijkheden op alle punten wordt overtroffen?

Derde doosje
Niet echt, blijkt uit de experimenten van de twee biologen. Als de mieren de keuze kregen tussen twee even aantrekkelijke doosjes, waarvan er eentje iets te donker was (doosje A) en de andere een wat te grote ingang had (doosje , veranderde een derde doosje (C) daar niet veel aan.

Zouden de mieren als mensen hebben gereageerd, dan had de toevoeging van een doosje dat nog donkerder was dan A, met een ingang als die van B, gezorgd dat doosje A vaker werd uitverkoren – maar dat was dus niet zo. Een licht doosje met een veel te grote ingang leidde ook niet tot een voorkeur voor B.

En dus, is de conclusie, gedragen mieren zich soms rationeler dan mensen. Wie had dat gedacht van zulke nietige insecten?

bron: Noorderlicht


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 24-07-2009 23:55 by Mottighaerd Profiel van Mottighaerdhttp://www.last.fm/user/flepmelg

Ik zit me al even iets af te vragen.
Men spreekt altijd wel over God, YAWEH (JHVH), Allah of wat dies meer zij als het gaat over de bekende monotheïstische religies, maar zien jullie die ook als eender eigenlijk?
En zo ja, als je ze allen als dezelfde godheid ziet, zijn in jouw opinie dan ook alle geschriften "waar."?

Ikzelf vind het namelijk nogal frapant dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen die geloven. En ben zo ondertussen van mening dat ze dezelfde oorsprong hebben, hoewel wel een andere interpretatie hebben over heel veel dingen. (Door verloop van tijd/mondelinge verspreiding en waarschijnlijk cultuur verschillen?)

Zou het kunnen dat lang geleden 1 geloof gesplitst is in meerdere delen? Net zoals het Christendom nu al enkele eeuwen gesplitst is in meerdere takken?

Hoe denken jullie daarover?

[Dit bericht is gewijzigd door Mottighaerd op 24-07-2009 23:55]


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 25-07-2009 4:03 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Geloof is net zo goed onderhevig aan evolutie, net als culturen en talen.



♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ColdheartMinor
Oink! Oink!
Usericon van ColdheartMinor
Posted 25-07-2009 10:27 by ColdheartMinor Profiel van ColdheartMinor

Vandaag maar eens naar mijn oudtante in het klooster.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 25-07-2009 17:46 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 24 juli 2009 23:55 schreef Mottighaerd het volgende:
Ik zit me al even iets af te vragen.
Men spreekt altijd wel over God, YAWEH (JHVH), Allah of wat dies meer zij als het gaat over de bekende monotheïstische religies, maar zien jullie die ook als eender eigenlijk?
En zo ja, als je ze allen als dezelfde godheid ziet, zijn in jouw opinie dan ook alle geschriften "waar."?

Ikzelf vind het namelijk nogal frapant dat er zoveel overeenkomsten zijn tussen die geloven. En ben zo ondertussen van mening dat ze dezelfde oorsprong hebben, hoewel wel een andere interpretatie hebben over heel veel dingen. (Door verloop van tijd/mondelinge verspreiding en waarschijnlijk cultuur verschillen?)

Zou het kunnen dat lang geleden 1 geloof gesplitst is in meerdere delen? Net zoals het Christendom nu al enkele eeuwen gesplitst is in meerdere takken?

Hoe denken jullie daarover?


Best interesasnt wat je hier zegt, wat ik er van weet is dat het islam en veel andere geloven van het Bijbelse geloof afgeleid zijn. Maar eigenlijk was dat in het begin al zo, volgelingen van Jezus, Joden die niet in Jezus geloven, Kanaänieten die in goden geloofden, evenals grieken, romeinen etc.
Als ik het niet fout hebben de Joden het NT niet aangenomen evenals het Islam.

Het is misschien niet netjes dat ik dit zeg, vele mensen zoeken toch iets waar ze in kunnen geloven... daarom zijn er zoveel stromingen gekomen ook in de Christelijke kerk. Iets wat voordelen heeft maar ook grote nadelen. Mensen die regels gaan verzinnen, want zo is het gewoon. De Bijbel legt immers niks op de 10 Woorden waren geschreven voor het volk van Israël, maar omdat er niet aan gehouden wrd zijn deze 10 woorden door het offer van Jezus verlost. Daarom kan ik er niet bij dat vele kerkgenootschappen nog steeds hier zoveel waarde aan hechten.




Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 25-07-2009 22:29 by Mottighaerd Profiel van Mottighaerdhttp://www.last.fm/user/flepmelg

Het nieuwe Testament niet aangenomen? Nee, lijkt me ook niet, het zijn tenslotte ook geen Christenen.

Opzich wel geinig dat de Joden Jezus erkennen als profeet, net zoals ook Mozes in de bijbel een plaatsje heeft. (De Koran ben ik niet zo heel goed van op de hoogte, dus daar durf ik niks over te zeggen)

Ikzelf ben van mening dat wat in de geschriften staan voor een groot deel subjectieve verhalen zijn. Iedereen heeft bij het verhalen ervan dingen anders geinterpreteerd/weg gelaten en toegevoegd.
Denk ook dat de oorspronkelijke essentie tegenwoordig ook behoorlijk verloren is gegaan. Ieder geschrift bevat voor zover ik weet vertaal fouten, er zijn dingen gecencureerd etc. Dus dat Progton zegt dat hij niet snapt dat sommige gemeenschappen zo vast houden aan de 10 geboden begrijp ik, want ik snap sowieso niet dat er nog steeds mensen zijn die een dergelijk geschrift blindelings volgen en voor "waar" aan nemen.


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 25-07-2009 22:31 by Mottighaerd Profiel van Mottighaerdhttp://www.last.fm/user/flepmelg

Arghh, internet problemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Mottighaerd op 25-07-2009 22:32]


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 26-07-2009 12:38 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 25 juli 2009 22:29 schreef Mottighaerd het volgende:
Het nieuwe Testament niet aangenomen? Nee, lijkt me ook niet, het zijn tenslotte ook geen Christenen.

Opzich wel geinig dat de Joden Jezus erkennen als profeet, net zoals ook Mozes in de bijbel een plaatsje heeft. (De Koran ben ik niet zo heel goed van op de hoogte, dus daar durf ik niks over te zeggen)

Ikzelf ben van mening dat wat in de geschriften staan voor een groot deel subjectieve verhalen zijn. Iedereen heeft bij het verhalen ervan dingen anders geinterpreteerd/weg gelaten en toegevoegd.
Denk ook dat de oorspronkelijke essentie tegenwoordig ook behoorlijk verloren is gegaan. Ieder geschrift bevat voor zover ik weet vertaal fouten, er zijn dingen gecencureerd etc. Dus dat Progton zegt dat hij niet snapt dat sommige gemeenschappen zo vast houden aan de 10 geboden begrijp ik, want ik snap sowieso niet dat er nog steeds mensen zijn die een dergelijk geschrift blindelings volgen en voor "waar" aan nemen.


Ik denk dat de meeste verhalen zo vaak zijn vertaald dat de essentie er wat uit is. Zelf ben ik wel geboeid door een aantal verhalen, vooral het kruisigingsverhaal, brieven Paulus en openbaringen.
Het zijn natuurlijk getuigenissen die beschreven zijn. Natuurlijk twijfelen mensen daar aan, maar er zijn er ook genoeg net als ik die er wel wat mee hebben.
Zo heb ik ook de Metalbijbel aangeschaft, en als je dan leest hoe sommige mensen hun leven hebben omgegooid omdat ze een teken of er op gewezen werden door anderen raak ik toch ook geboeid door. Voor mij geldt ook het feit dat ik het niemand gun om met occultische en andere onderwerelds bezigheden te verraken. Neem die gitarist van Korn of de zanger van Megadeth die ineens bekeerd zijn vind ik toch wel boeiend Denk dat er veel mensen zijn die het onderschatten.
Een maat van me is helemaal weg van Gorgoroth bijvoorbeeld. Dus ik zon clip kijken op youtube, binnen 10 seconden drukte ik het uit en niet zo zeer vanwege de muziek maar wat een uitstraling ze hebben op het podium, die kruizen met mensne der an etc.. gaat mij gewoon veel te ver. En ik veroordeel niemand maar als het niet goed voelt wie is iemand anders dan die daar wat over te vertellen heeft.

Maar goed hoe denken jullie over bands als Gorgoroth etc, gaat het dan om de muziek of hun uitstraling





[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 26-07-2009 12:40]



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 26-07-2009 17:06 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 24 juli 2009 17:18 schreef ElitE het volgende:
Auto’s kopen ze natuurlijk niet, maar deze nietige insecten komen soms wel voor een lastige keuze te staan.
Haha :-D Erg interessant onderzoek ja! Ik zou wel wat meer willen weten over de hoevelheid herhalingen van deze proef, de omstandigheden etc etc, maar erg grappig om te lezen ja.


When your people matter, menstrual health matters


Mottighaerd
Yarp
Usericon van Mottighaerd
Posted 27-07-2009 19:56 by Mottighaerd Profiel van Mottighaerdhttp://www.last.fm/user/flepmelg

quote:
Op 26 juli 2009 12:38 schreef ProgTon het volgende:
Maar goed hoe denken jullie over bands als Gorgoroth etc, gaat het dan om de muziek of hun uitstraling



Nu luister ik zelf niet naar Gorgoroth (moet het nog eens checken eigenlijk), maar ken wel wat concert footage en videoclips.
Kan me voorstellen dat jij er niet naar kan kijken. Mij stoort het totaal niet.
Naar mijn idee is het gewoon een gecreëerd imago dat de live ervaring en sfeer moet versterken. En inderdaad, het is bedoeld om te choqueren. Gaat het dan om de muziek of de uitstraling? Wel, beide denk ik zo.


Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 17-08-2009 21:31 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Was die gast van gorgoroth niet ook nog eens homofiel?

Maar goed, ik kom net dit tegen. Misschien toch wel een keer leuk om de bijbel te lezen, staan verdomd leuke stukjes in.

http://www.hersenscheet.com/v2/comments/top_tien_van_bijbelverzen_waar_nooit_over_gepreekt_gaat_worden/


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 17-08-2009 22:00 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 17 augustus 2009 21:31 schreef De Tegenpartij het volgende:Maar goed, ik kom net dit tegen. Misschien toch wel een keer leuk om de bijbel te lezen, staan verdomd leuke stukjes in.

http://www.hersenscheet.com/v2/comments/top_tien_van_bijbelverzen_waar_nooit_over_gepreekt_gaat_worden/




Maar wat als er nu een Jah is?


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 17-08-2009 22:02 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Mij maak je niet gek, ik ben zo ongelovig als het maar kan, op alle religieuze fronten.


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 17-08-2009 22:36 by bokaj Profiel van bokaj

Ik ook. Maar een beetje verdiepen kan geen kwaad. Net begonnen in de koran. De slechte beffervertaling. Snap er nog niet veel van. Ik heb ook nog maar 2 soera's gehad.

De bijbel is ook wel lachen. Vooral het oude testament: moord en doodslag FTW. Je kunt maar beter rustig beginnen: http://www.kinderbijbels.nl/Een_kinderbijbel_kiezen-p-0_49-d--t-1.html





De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 18-08-2009 19:57 by De Tegenpartij Profiel van De Tegenpartijhttp://www.judgementday.nl

Ik kijk veel horror en ben een veteraan, ik kan wel tegen een stootje.

[Dit bericht is gewijzigd door De Tegenpartij op 18-08-2009 19:57]


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


invictis
Usericon van invictis
Posted 18-08-2009 20:04 by invictis Profiel van invictis

quote:
Op 18 augustus 2009 19:57 schreef De Tegenpartij het volgende:
Ik kijk veel horror en ben een veteraan, ik kan wel tegen een stootje.



JUIST!


Zo hé, is dit topic toch maar mooi getransformeerd van eenzijdig gebral van Invictus in een ware echte op ervaringen en feiten gebaseerde discussie.


bokaj
Usericon van bokaj
Posted 18-08-2009 23:12 by bokaj Profiel van bokaj

quote:
Op 18 augustus 2009 19:57 schreef De Tegenpartij het volgende:
Ik kijk veel horror en ben een veteraan, ik kan wel tegen een stootje.


Oh, ja dat was ik even vergeten.

quote:
19 Want ick hebbe gesproken in mijnen yver, in’t vyer mijner verbolgentheyt: Soder niet, te dien dage, een groot beven sal zijn, in den lande Israëls!
20 So dat van mijn aengesichte beven sullen, de visschen der zee, ende ’t gevogelte des hemels, ende ’t gedierte des velts: ende al ’t kruypende gedierte dat op het aerdrijck kruypt; ende alle menschen die op den aerd- bodem zijn: ende de bergen sullen nedergeworpen worden, ende de steyle-plaetsen sullen nedervallen, ende alle mueren sullen ter aerden nedervallen.
21 Want ick sal het sweert over hem roepen op alle mijne bergen, spreeckt de Heere HEERE: het sweert eenes yederen sal tegen sijnen broeder zijn.
22 Ende ick sal met hem rechten, door pestilentie ende door bloet: ende ick sal eenen overstelpenden plas-regen, ende groote hagel-steenen, vyer ende swevel, regenen op hem, ende op sijne benden, ende op de vele volcken, die met hem sullen zijn:
23 Also sal ick my groot maken ende my heyligen, ende bekent worden voor de oogen veler heydenen: ende sy sullen weten dat ick de HEERE ben.





bastianus
Usericon van bastianus
Posted 19-08-2009 22:35 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 18 augustus 2009 23:12 schreef bokaj het volgende:
Oh, ja dat was ik even vergeten.






Die Heere heere uit het ouwe testament heeft volgens mij gewoon een heel klein pikkie, zo vaak als hij meent zich te moeten bewijzen.. Die uit het nieuwe testament is gewoon geschift.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


jeroen83
Usericon van jeroen83
Posted 23-08-2009 21:34 by jeroen83 Profiel van jeroen83



Never have so many sacrificed so much for so few


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 23-08-2009 21:36 by XXL Profiel van XXL

Daar wil ik wel een t-shirt van. :')

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 23-08-2009 21:38]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Waldtyr
Usericon van Waldtyr
Posted 23-08-2009 23:58 by Waldtyr Profiel van Waldtyrhttp://www.myspace.com/moonofblood

quote:
Op 23 augustus 2009 21:36 schreef XXL het volgende:
Daar wil ik wel een t-shirt van. :')


Jammer dat t niet god was die aan't kruis werd genageld, maar Jesus (althans volgens dat stomme verdraaide verhaaltje).

Anders zou ik dat Shirt ook wel graag willen hebben.
Als ze er nou ipv god, saviour op hadden gezet kwam t net iets beter over.


neoplasma malignum


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 15-09-2009 23:12 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

quote:
Op 23 augustus 2009 23:58 schreef Waldtyr het volgende:
Jammer dat t niet god was die aan't kruis werd genageld, maar Jesus (althans volgens dat stomme verdraaide verhaaltje).

Anders zou ik dat Shirt ook wel graag willen hebben.
Als ze er nou ipv god, saviour op hadden gezet kwam t net iets beter over.


Ach Jezus wordt gezien als God als mens dus én mens én God dus wat dat betreft is het niet in strijd met het gristelijke idee


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen