IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Christendom IV Vorige pagina | Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 14-05-2008 10:39 by attila_de_hun Profiel van attila_de_hun

Einstein heeft ook wat te zeggen....

Einstein vond geloof in God 'kinderlijk'

Wetenschapper Albert Einstein blijkt niet veel op gehad te hebben met het geloof in een almachtige. In een tot nog toe ongepubliceerde brief noemt de fysicus het geloof in God een "kinderlijk bijgeloof''. De brief uit 1954 wordt morgen geveild in Londen.

Van Einstein wordt altijd aangenomen dat hij een "ambivalente" houding had tegenover religie. Maar in het schrijven uit 1954 is van enige ambivalentie geen sprake: "Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.''

In de brief schreef hij ook dat de joden niet het verkozen volk zijn en dat "het joodse geloof, net zoals andere religies, een belichaming is van kinderlijk bijgeloof". Einstein was zelf ook een jood. Hij geeft in de brief toe dat hij een geestelijke verwantschap had met zijn geloofsgenoten, maar maakte geen enkel onderscheid tussen joden en niet-joden. Volgens Rupert Powell, directeur van veilinghuis Bloomsbury, illustreert het epistel "zonder dubbelzinnigheid" de visie van Einstein op religie.

Eerdere wetenschappelijke commentaren op religie van de vader van de relativiteitstheorie - zoals "wetenschap zonder religie is mank, religie zonder wetenschap is blind" - zijn al decennia onderwerp van ontelbare uiteenlopende interpretaties over Einsteins visie op religie.



spectre
Usericon van spectre
Posted 14-05-2008 10:43 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 14 mei 2008 10:18 schreef Fusion het volgende:
Sorry, maar iemand die mijn posts niet goed leest en maar zevert (tot 4 posts aan toe) over dat ik denk dat (geloven in) God goed is omdat zoveel mensen dat aanhangen, terwijl ik dat zo overduidelijk niet beweer.... daar verlies ik mijn geduld mee.
O dat hoeft niet hoor, een gesprek op internet is wat dat betreft erg onduidelijk, dat vind ik tenminste. Wat ik wel blijf vinden is dat je er wel zeker wat mee bedoelde, dat is ook niet gek natuurlijk.



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 10:43 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 14 mei 2008 10:36 schreef mental het volgende:
toen ik die meid vertelde dat ik in god geloofde

Ben je net door Fusion bekeerd ofzo?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 14-05-2008 10:44 by mental Profiel van mental

En dan wel pissed zijn omdat niet iedereen in zijn theorietje wilde geloven, jaja. mooi, man.


Fuck the world and fuck you


spectre
Usericon van spectre
Posted 14-05-2008 10:44 by spectre Profiel van spectre

quote:
Op 14 mei 2008 10:39 schreef attila_de_hun het volgende:
Einstein heeft ook wat te zeggen....

Einstein vond geloof in God 'kinderlijk'

Wetenschapper Albert Einstein blijkt niet veel op gehad te hebben met het geloof in een almachtige. In een tot nog toe ongepubliceerde brief noemt de fysicus het geloof in God een "kinderlijk bijgeloof''. De brief uit 1954 wordt morgen geveild in Londen.

Van Einstein wordt altijd aangenomen dat hij een "ambivalente" houding had tegenover religie. Maar in het schrijven uit 1954 is van enige ambivalentie geen sprake: "Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.''

In de brief schreef hij ook dat de joden niet het verkozen volk zijn en dat "het joodse geloof, net zoals andere religies, een belichaming is van kinderlijk bijgeloof". Einstein was zelf ook een jood. Hij geeft in de brief toe dat hij een geestelijke verwantschap had met zijn geloofsgenoten, maar maakte geen enkel onderscheid tussen joden en niet-joden. Volgens Rupert Powell, directeur van veilinghuis Bloomsbury, illustreert het epistel "zonder dubbelzinnigheid" de visie van Einstein op religie.

Eerdere wetenschappelijke commentaren op religie van de vader van de relativiteitstheorie - zoals "wetenschap zonder religie is mank, religie zonder wetenschap is blind" - zijn al decennia onderwerp van ontelbare uiteenlopende interpretaties over Einsteins visie op religie.




Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 14-05-2008 10:44 by mental Profiel van mental

quote:
Op 14 mei 2008 10:43 schreef ZelThoR het volgende:
Ben je net door Fusion bekeerd ofzo?
welnee, ik ben herboren.


Fuck the world and fuck you


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 10:46 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Dan heb ik medelijden met de vrouw waar je opnieuw bent uitgekomen.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 14-05-2008 10:47 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 14 mei 2008 10:39 schreef attila_de_hun het volgende:
Einstein heeft ook wat te zeggen....

Einstein vond geloof in God 'kinderlijk'

Wetenschapper Albert Einstein blijkt niet veel op gehad te hebben met het geloof in een almachtige. In een tot nog toe ongepubliceerde brief noemt de fysicus het geloof in God een "kinderlijk bijgeloof''. De brief uit 1954 wordt morgen geveild in Londen.

Van Einstein wordt altijd aangenomen dat hij een "ambivalente" houding had tegenover religie. Maar in het schrijven uit 1954 is van enige ambivalentie geen sprake: "Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.''

In de brief schreef hij ook dat de joden niet het verkozen volk zijn en dat "het joodse geloof, net zoals andere religies, een belichaming is van kinderlijk bijgeloof". Einstein was zelf ook een jood. Hij geeft in de brief toe dat hij een geestelijke verwantschap had met zijn geloofsgenoten, maar maakte geen enkel onderscheid tussen joden en niet-joden. Volgens Rupert Powell, directeur van veilinghuis Bloomsbury, illustreert het epistel "zonder dubbelzinnigheid" de visie van Einstein op religie.

Eerdere wetenschappelijke commentaren op religie van de vader van de relativiteitstheorie - zoals "wetenschap zonder religie is mank, religie zonder wetenschap is blind" - zijn al decennia onderwerp van ontelbare uiteenlopende interpretaties over Einsteins visie op religie.


Had t gisteren ook al gelezen ja.


When your people matter, menstrual health matters


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 10:49 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Belachelijk gezeik van de pro-religie/anti-religie mensen... Net of je opeens wel gelijkt hebt als Einstein aan je kant staat.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 14-05-2008 10:49]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


mental
Bro's before Ho's
Usericon van mental
Posted 14-05-2008 10:50 by mental Profiel van mental

quote:
Op 14 mei 2008 10:46 schreef ZelThoR het volgende:
Dan heb ik medelijden met de vrouw waar je opnieuw bent uitgekomen.


Fuck the world and fuck you


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 14-05-2008 12:32 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 14 mei 2008 9:05 schreef Schaffelaer het volgende:
Dat doet'ie door relevante vragen te passeren/negeren/ontkennen. Zo weet ik nog steeds niets over gods almachtigheid.


ze het is ook wel een erg klassieke vraag die jij nu aan het stellen bent.
En een klassiek antwoord is daarop dat god almachtig is maar wel aan logica onderhevig is. Maargoed dan houd god zich dus ook aan natuurwetjes enzo en wordt het wel een beetje een vaag verhaal als hij andere natuurwetten wel kan maken en breken... bovendien is een god wel logisch dan

quote:
Het gevoel dat ik bij Fusion krijg is een beetje het simplistische (wereld)beeld van een recent bekeerde christen, die zich weinig heeft verdiept in de achtergrond van het christendom en de vragen die een christelijk levensvisie oproepen. Zeggen dat god enkel liefde is en dat je dat wilt uitdragen lijkt mij iets te simpel als wereldbeeld.

Je hebt daar een punt van Fusion totaal gemist, ze houd niet van de georganiseerde religie en wilt dus niet veel met dat christelijke verleden te maken hebben.

Jah alleen liefde vind ik ook een wereldbeeld uit balans, ik geloof ook dat je een beetje haat en afkeer moet kunnen hebben zolang dat maar niet langdurig is...


quote:
Eén van de bekendste vragen is degeen die ik hier terloops probeerde aan te snijden: de relatie tussen de christelijke 'almachtige' god en het lijden van volstrekt onschuldige baby's hier op aarde.


dat vind ik ook altijd een mooie vraag sommige zeggen satan sommige de mens. veel andere mooie oplossingen ben ik niet tegen gekomen nog.

Maar ik vind dat ze het nog best goed doet door niet de oogkleppen op te zetten en te verweren tegen bijvoorbeeld evolutietheorie en andere theorien, ze zegt gewoon dat ze daar nog niet een heel duidelijk beeld van heeft.
En zich erg daarin verdiepen zal niet snel met een oplossing komen, want ook voor de atheistische kant zijn er ook vraagstukken waar we (voorlopig) nog niet uit zijn en waar wij ook maar aannames in maken.

Daarnaast blijft ze een stuk rustiger in een discussie en probeert de meeste vragen wel te beantwoorden. Terwijl de veel overschieten op op de man spelen of de discussie opgeven en conclusies trekken blijft zij vrij open minded doorgaan.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 12:33 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

OK, dit topic moet duidelijk hernaamd worden naar Christendom IV: Fusion Appreciation Topic


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 14-05-2008 12:35 by Gemene Lepel Profiel van Gemene Lepel

Haha niemand weet of het een hij of zij is, en Fusion wil het niet zeggen .


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 12:37 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Best stijlvol


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 14-05-2008 12:39 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 14 mei 2008 12:33 schreef ZelThoR het volgende:
OK, dit topic moet duidelijk hernaamd worden naar Christendom IV: Fusion Appreciation Topic


is worship niet beter?

nee dat gaat me te ver, maar ik hoop dat je inziet dat ze beter discussierd dan de gemiddelde/vooringenomen zetemmer.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 14-05-2008 12:40 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Zoiets had ik zelf allang gezegd, vandaar vind ik hernaming ook daadwerkelijk terecht


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 14-05-2008 12:42 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 14 mei 2008 12:35 schreef Gemene Lepel het volgende:
Haha niemand weet of het een hij of zij is, en Fusion wil het niet zeggen .


waarom denk je dat ze Fusion heet?


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 14-05-2008 13:10 by Schaffelaer Profiel van Schaffelaer

quote:
Op 14 mei 2008 10:14 schreef Fusion het volgende:
@Schaffelaer: a) ik ontwijk helemaal geen essentiele vragen. Ik heb tot nu toe geen één vraag ontweken.

Is dat zo? Ik las toch echt het volgende:
quote:
Op 13 mei 2008 18:19 schreef Schaffelaer het volgende:
Is god volgens jou almachtig of niet? Een eenvoudige vraag met een simpel antwoord voor jou, dunkt me.

quote:
Op 13 mei 2008 18:24 schreef Fusion het volgende:
edit: dikke lama&#12290;&#12290;&#12290;

Niet alleen ontwijkend, ook niet erg netjes...



quote:
b) ik heb me juist ontzettend verdiept in het Christendom. Als je dat niet merkt aan mijn kennis over bijbelvertalingen etc, tsja... misschien moet ik in jou mijn meerdere erkennen. Maar goed, een Christen zijn is juist ontzettend simpel (in a way), daarin heb je gelijk. Een theoloog zijn, das pas moeilijk.

Ik doelde niet zozeer op keiharde bijbelkennis, alswel nadenken over de vragen die een geloof met zich meebrengt.


quote:
c) ik zag het waarom van je vraag over de almachtigheid van God mijlenver aankomen.

Waarom antwoord je hem dan niet?

quote:
d) daar ik genoeg heb van je agressieve taal, ga ik verder met andermans essentiele vragen wel beantwoorden. Dit was mijn laatste post aan jou. feel free to complain en te schelden enzo

Ik kan mij niet herinneren agressieve taal gebezigd te hebben. Misschien refereer je naar het feit dat ik je egoistisch vindt als je onder bepaalde voorwaarden zendelingswerk gaat uitvoeren. Dit moet je niet zien als scheldwoord, maar als een bepaald gedrag zoals beschreven in de gedragsbiologie. Ik ken niet direct een negatieve waarde aan egoisme.

Als we het trouwens toch over agressieve taal hebben, jij komt ook niet bepaald ongeschonden uit de discussie:
quote:
Op 13 mei 2008 18:04 schreef Fusion het volgende:
Je '''''redenatie''''' in bovenstaande gaat echt helemaal nergens over. Ik zeg dit echt niet gauw, maar tegen zoveel stupiditeit kan ik niet op. Sorry. Snap je zelf wel wat je tikt?


Dear dirty delightful old drunken old days


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 14-05-2008 19:36 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 14 mei 2008 10:36 schreef mental het volgende:
Ik kreeg vanmorgen flyers van www.zoutderaarde.nl in mijn handen gedrukt. toen ik die meid vertelde dat ik in god geloofde, ging ze zowat out. geen idee waarom, zijn mensen met tattoos,lang haar enzo per definitie evil ofzo ? de tering.


Dat wordt neuken, Mental!


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


spectre
Usericon van spectre
Posted 14-05-2008 19:52 by spectre Profiel van spectre

Eerst trouwen natuurlijk


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 15-05-2008 16:00 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

quote:
Op 14 mei 2008 12:33 schreef ZelThoR het volgende:
OK, dit topic moet duidelijk hernaamd worden naar Christendom IV: Fusion Appreciation Topic

Onzin, de (ex)metalfanners onder ons weten donders goed wie Fusion is...



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 15-05-2008 16:04 by Snaack Profiel van Snaack

quote:
Op 15 mei 2008 16:00 schreef Audiophile het volgende:
Onzin, de (ex)metalfanners onder ons weten donders goed wie Fusion is...


Laat ons niet langer in spanning..


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 15-05-2008 16:08 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Hij is een kloon van mij! PWN!



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-05-2008 16:13 by Jenje (Speciaal lid) Profiel van Jenje

Zat ik met 'lelijk' heel goed iig


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 21-05-2008 1:37 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Zijn hersenen zo gevormd dat we religieuze ervaringen waarnemen als soort hallucinatie, of zijn hersenen een antenne voor god?

http://video.google.nl/videoplay?docid=7991385426492181792&hl=nl

super gave docu over hersenactiviteit bij religieuze ervaringen.

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 21-05-2008 1:40]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen