Elite, even in brokken dan maar
quote:
Op 13 oktober 2010 16:25 schreef ElitE het volgende:
klopt, maar je moet niet vergeten dat 1000 mutaties tegenover 1 goede er niet uit ziet als iemand die het ontwerpt.
Ook niet als je er van uitgaat dat alleen het resultaat telt? Of zoals de door jouw genoemde Mr Morris aangeeft dat het resultaat eigenlijk min of meer vast staat? De zgn convergerende evolutie?
quote:
Op 13 oktober 2010 16:25 schreef ElitE het volgende:Zeker niet als verschillende stappen soms zich constant herhalen. Almachtigheid al is niet mogelijk volgens de logica.
Je maakt soms te grote stappen voor mijn kleine hersenen. Waarom kan 'almacht' conceptueel en logisch niet bestaan? Natuurlijk kan dat wel. Dat almachtigheid in jouw menselijk ogen moet betekenen dat de schepping een soort perfercte, foutloze, geoliede machine moet zijn, tsja
quote:
Op 13 oktober 2010 16:25 schreef ElitE het volgende:Even een Control Human Delete quote maken: "Can god create a riddle so complex that even he can't solve him".
Denk je nou dat echt dat God zich laat vangen in dit soort menselijke logica? Je sluit almachtigheid even voor t gemak op in deze premise met een aantal menselijke 'constanten' als 'raadsel' en 'raadsel oplossen'.
quote:
Op 13 oktober 2010 16:25 schreef ElitE het volgende:Maar daarnaast ga ik voor de rest ook twijfelen aan de andere macht die hij heeft, De geslachtsorganen en de nieren ontwikkelen in een embryo samen, bij vissen liggen die ook nog samen, maar in gewervelden zijn die vlak naar de anus verhuist en bij zoogdieren in een zak om ze even te luchten(Omdat sperma beter ontwikkeld bij een graadje kouder). (Dit dalen gebeurt ook in de foetus. De ballen moeten een reis maken, soms gaat dit mis. Maar ook is er het probleem dat door de reis die de ballen moesten de vliezen op een hele rare manier georganiseerd zijn. Hierdoor kan een liesbreuk ontstaan,hierbij zakken de darmen in de balzak. Dit gebeurt bij zo'n 30% van de mannen eens in hun leven.
Dit is echt een typisch voorbeeld van een suboptimale oplossing. In evolutie lost dit probleem zich niet zomaar op omdat het gebonden is aan het bouwplan van zn voorgangers en maar kleine stappen kan maken. De uiteindelijke oplossing werkt wel maar toch zou een architect zoiets niet maken of het is een prutser die niet weet wat hij wilt. Of zorgt alleen satan of zonde voor liesbreuken?
Goed voorbeeld, mijn linkerteelbal is nl idd operatief naa beneden gehaald toen ik 11 ofzo was haha. Suboptimaal. Tsja. Even dan maar in jouw context dat almachtigheid een soort menselijk brein moet voorstellen (want al je redenaties zijn per definitie uiteraard menselijk) dat alles naar onze menselijke maatstaven 'perfect' zou hebben moeten ontwerpen om door jou als 'almachtig' te mogen worden bestempeld? Misschien vind God de liesbreuk wel perfect?
Anyway, de Bijbel geeft aan dat de wereld na de zondeval in staat van verval is geraakt. Ik denk dat de Bijbel niet bedoeld is om alle zaken omtrent de Big Bang, de evolutie etc te verklaren. Lees: ik denk niet dat je de Bijbel als een wetenschappelijk boek moet zien. Dus vanuit een theologisch perspectief kan ik je niet al te veel antwoorden geven. Wel zie ik dat de Bijbel in overeenstemming is met wat je zelf al aangeeft: de door mensen waarneembare wereld is niet perfect (vanuit een menselijk perspectief dan he). En volgens de Bijbel is dit uiteindelijk te wijden aan de mens, de keuzen van de mensheid. Misschien zou je het als volgt kunnen interpreteren: gezien alle intelligentie en macht die de mens heeft op deze aarde, stel dat de mens AL zijn energie en kunde zou richten op het in harmonie met elkaar/de natuur leven, en dus NUL energie en kunde in wapens maken, zo veel mogelijk geld maken, slecht eten, roken, gevaarlijk rijden etc etc... wie weet, misschien hadden we kanker nooit gehad, danwel al lang in de kiem gesmoord? Vrij excentrieke gedachtengang he? Ik kan er ook niet precies de vinger op leggen (zou er wat langer over kunnen nadenken of bidden), maar ik *geloof* wel dat deze aarde perfect had kunnen zijn (het 'paradijs op aarde'), maar dat niet is en dat de mensheid daar schuldig aan is. Dat mijn innerlijke overtuiging wellicht onlogisch of zelfs absurd overkomt, snap ik bestm en helemaal uitwijden in menselijke logican kan ik m al helemaal niet,