IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Knevel-topic: Christendom V Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 09-10-2010 20:40 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:
Hiermee sluit je god niet uit, goed kan ook de natuurwetten geschreven hebben dat dit toeval zo uitpakt. Maar daarmee laat hij dan ook zien dat hij nu weinig tot geen invloed meer uitoefent op het leven.
Wederom snap ik je conclusie niet.

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:Doet hij dat wel dan is hij 99% van de tijd bezig met zeer nadelige gebeurtenissen.
Ik val in herhaling, maareh: heuh? Wat bedoel je?

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:Een god kan je niet zomaar ontkennen, maar de moraal die je terugvind in de bijbel klopt gewoon totaal niet met hoe de natuur werkt.
Totaal niet? Of lijken er op sommige punten verschillen te zijn? 'Totaal niet' ben ik niet met je eens.

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:Sowieso alleen al dat mensen overduidelijk dieren zijn
Tsja, biologisch gezien wel ja. En met een beetje kwade/goede wil zijn er natuurlijk ook wel hele rudimentaire psychologische overeenkomsten tussen mensen en sommige zoogdieren te vinden, maar het lijkt me nogal vreemd om te ontkennen dat mensen om vele redenen nogal uniek zijn.

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:en dat er tussen soorten geen grenzen te vinden zijn zelfs niet naar planten toe.
Wat wil je hier precies mee zegge?

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:Maar dan kunnen dieren toch ook in de hemel komen? maar zij kunnen geen bijbel lezen en niet van godswoord leren toch?
Als je t Bijbelse antwoord wilt weten: dieren prijzen op hun eigen manier God. En er is theologisch gezien best eea aan discussie over of dieren in de hemel terecht komen. Ze hebben volgens de Bijbel iig wel een ziel. Maar sowieso is men theologisch ook nog niet zo eenduidig helder over wat 'de hemel' is.

quote:
Op 9 oktober 2010 20:19 schreef ElitE het volgende:Sowieso is er weinig van christelijke moraal onder dieren te vinden.
Dat klopt.


When your people matter, menstrual health matters


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 09-10-2010 20:49 by Onweerwolf Profiel van Onweerwolf

quote:
Op 9 oktober 2010 20:27 schreef Fusion het volgende:
Gelukkig is dit een brief geschreven aan een kerk in Corinthie in ongeveer 55 na Christus, met alle bijbehorende culturele opvattingen (zo was in die cultuur een vrouw met los haar in t openbaar vaak een prostitue, en waren er vaak mannen met lang haar in Griekenland die het expres op een vrouwachtige manier droegen, bijv als uitdraging van omgekeerde sexe-verhoudingen in bijv een Dyonistische cultus) en dus adviezen aan die kerk om zich te onderscheiden van de toen heersende paganistische, lokale religies, en geen brief aan Fusion.


En dus? Dat is toch te belachelijk voor woorden?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 09-10-2010 21:16 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 9 oktober 2010 20:40 schreef Fusion het volgende:
Wederom snap ik je conclusie niet.


Nouja processen die nu ontstaan volgen een bepaald patroon, Als je ze bestudeerd zie je dat het toevals processen zijn die zomaar kunnen ontstaan. Als voorbeeld neem ik DNA als hierbij een foute kopie ontstaat is dit gewoon gevolg van een random uvstraaltje op de verkeerde plek of een ander stofje dat ergens tegen aanbotst. alles is puur scheikunde alleen erg complex.

Dat je DNA een foutje oploopt is niet anders te verklaren dan dat je met zeep de spaghetti van je bord af wast.

Je ziet nergens een keer waar god een tikje extra geeft en dus buiten de wetten van scheikunde stapt.

Dan heb je dus 2 keuzes. Of god zit achter elke scheikundige gebeurtenis in de wereld of achter geen enkele.

Op dat biologische vlak zie je nergens ingrijpen het gaat altijd al volgens dezelfde regels.

quote:
Ik val in herhaling, maareh: heuh? Wat bedoel je?


Zo'n foutje in het DNA is een mutatie, die mutaties zijn in vrijwel alle gevallen nadelig, maar in andere gevallen weer voordelig. Maar ze ontstaan toch echt met hetzelfde proces. Ik concludeer daarbij dat als er een god is dat god dus ook al deze "fouten" maakt.

quote:
Totaal niet? Of lijken er op sommige punten verschillen te zijn? 'Totaal niet' ben ik niet met je eens.


Nouja ik zal de overeenkomsten niet ontkennen, vele vogels zijn monogaam en nog monogamer als wij. En er heerst ook nog vrij veel liefde en zelfopoffering. Echter is dat wel een eenzijdige kijk op de wereld. Maar aan de andere kant gebruikt een groot aantal dieren gewoon verkrachting als voortplantingsstrategie, want die werkt ook gewoon goed als voortplanting, natuurlijk moet je het vrouwtje niet teveel beschadigen, maar plezier hoeft ze er niet van te hebben om kinderen te krijgen. Een reden waarom mensenvrouwtjes ook niet zo snel plezier hebben als mannentjes. En zo kan ik nog wel uren doorgaan met allerlei gedragingen die niet echt aansluiting vinden in het heilige boek. (parasitisme is ook een leuke om over na te denken)

quote:
Tsja, biologisch gezien wel ja. En met een beetje kwade/goede wil zijn er natuurlijk ook wel hele rudimentaire psychologische overeenkomsten tussen mensen en sommige zoogdieren te vinden, maar het lijkt me nogal vreemd om te ontkennen dat mensen om vele redenen nogal uniek zijn.


pff rudimentaire psychologische overeenkomsten? dikke vette bullshit. Hele simpele beestjes laten ook gewoon empathie, taalvermogen, zelfopoffering, liefde en allerlei andere kenmerken zien. de mens heeft wel unieke kenmerken ofzo, maar op geen enkele manier unieker dan andere dieren. De olifant is ook uniek met zijn lange slurf en slagtanden, maar daarmee is het nog geen dier.

Intelligentie is wel hoog bij mensen en misschien wel het hoogste van alle dieren maar er zijn geen bijzondere structuren te vinden of bijzondere gedragingen te vinden allemaal passen ze ook in een evolutionair kader. Als de horens van de ene koe 5 keer zo lang zijn als die van alle andere koeien dan wil dat nog niet zeggen dat het geen koe meer is of dat het geen horens meer zijn

quote:
Wat wil je hier precies mee zegge?


Nouja dat de mens en dier is en de dieren zijn weer organismen die gerelateerd zijn aan schimmels en planten(we staan wel erg dicht tegen schimmels trouwens, daarom werken antibiotica van schimmels ook zo goed bij dieren) nergens is een echte grens tussen soorten te trekken. En daarmee zijn dieren en mensen ook gelijkwaardig. Met het antwoord wat je hierna gaf heb ik daar verder niet op te reageren.

quote:
Als je t Bijbelse antwoord wilt weten: dieren prijzen op hun eigen manier God. En er is theologisch gezien best eea aan discussie over of dieren in de hemel terecht komen. Ze hebben volgens de Bijbel iig wel een ziel. Maar sowieso is men theologisch ook nog niet zo eenduidig helder over wat 'de hemel' is.


Binnen wetenschap ook over bewustzijn, bij planten ben ik er ook nog niet over uit. als je ze aanraakt gaan er ook electrische pulsen door de plant. Als je ze niet ziet bewegen hebben ze dan geen bewustzijn meer? want er zijn planten die bewegen, en natuurlijk dieren die niet bewegen!


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 09-10-2010 21:18 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

Water is ook gewoon een organisme volgens sommigen. Waarom zou je over een organisme lopen??


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 09-10-2010 21:35 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 9 oktober 2010 21:18 schreef Black Jew het volgende:
Water is ook gewoon een organisme volgens sommigen. Waarom zou je over een organisme lopen??

Dat soort dingen hangen allemaal van definities af. Er is geen grens tussen leven en scheikunde te vinden. Het is maar door mensen in hokjes gestopt, net als soorten, ook dat zijn doorlopende lijnen. met vage definities die nooit van toepassing zijn op de werkelijkheid maar het alleen maar makkelijker maken om mee te praten. Zelfs man vrouw is niet duidelijk. Biologie is net als aardrijkskunde, een beetje lijntjes door een gebied trekken, na wat ruzie verschuiven die lijnen af en toe iets.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 09-10-2010 21:37 by Black Jew Profiel van Black Jewhttp://050

quote:
Op 9 oktober 2010 21:35 schreef ElitE het volgende:
Dat soort dingen hangen allemaal van definities af. Er is geen grens tussen leven en scheikunde te vinden. Het is maar door mensen in hokjes gestopt, net als soorten, ook dat zijn doorlopende lijnen. met vage definities die nooit van toepassing zijn op de werkelijkheid maar het alleen maar makkelijker maken om mee te praten. Zelfs man vrouw is niet duidelijk. Biologie is net als aardrijkskunde, een beetje lijntjes door een gebied trekken, na wat ruzie verschuiven die lijnen af en toe iets.


Daarom zeg ik ook zoiets


IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 09-10-2010 22:48 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
Op 9 oktober 2010 20:02 schreef Fusion het volgende:
[quote="Bastianus"]Hoeren, tollenaars, waarzeggers, heksen etc. horen er niet bij in het toekomstige koninkrijk, lekker puh, lijkt Paulus haast te zeggen.Dit doe je wel vaker. Je komt soms met van die beweringen die net lijken alsof ze zo uit de Bijbel komen, maar meer jouw versie er van is. Paul is idd streng, maar hij zegt ook overal dat hij zelf een net zo grote zondaar is. Ongeacht wat jij vind van het begrip 'zondaar' doe je wel vaker zo van die halve waarheden. Ik wacht ook nog op je citaar ivm het gehoorzamen van de OT wet, want dat klopt volgens mij ook niet.

[quote="Bastianus"]Verder zou hij zich waarschijnlijk rot lachen om alle rare manieren waarop zijn leven opgevat is, en de rare doelen die mensen zichzelf daardoor gesteld hebben.Of hij zich rot zou lachen weet ik niet, maar ik kan me indenken dat Hij af en toe zoiets zou hebben van "dan heb Ik zo mijn best gedaan om jullie onder t juk van die religie uit te halen, en jullie te tonen dat t om je hart gaat, en een relatie met God en je naasten, en nou zijn jullie weer aan t verdwalen in dat religie-gedoe" als hij sommige stromingen ziet.
Even dimmen vriend, en leer quoten.
Ik weet zeker dat de tekst bestaat, evenals zovele boosaardige teksten in de bijbel. Ik heb jarenlang bij een zeer calvinistisch genootschap de bijbel bestudeerd. Ik zal alles binnenkort in mijn oude aantekeningen opzoeken. De bijbel, zelfs het nieuwe testament, is niet alleen maar rozengeur en maneschijn zoals jij ons wil doen geloven. Als ik tijd en zin heb zal ik het gaan uitzoeken, op korte termijn. Maar ik weet zeker dat ik alles wat ik beweer over de bijbel gelezen en gehoord heb in mijn studies.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 10-10-2010 11:14 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van Hypnos

quote:
Op 9 oktober 2010 20:27 schreef Fusion het volgende:
Gelukkig is dit een brief geschreven aan een kerk in Corinthie in ongeveer 55 na Christus, met alle bijbehorende culturele opvattingen (zo was in die cultuur een vrouw met los haar in t openbaar vaak een prostitue, en waren er vaak mannen met lang haar in Griekenland die het expres op een vrouwachtige manier droegen, bijv als uitdraging van omgekeerde sexe-verhoudingen in bijv een Dyonistische cultus) en dus adviezen aan die kerk om zich te onderscheiden van de toen heersende paganistische, lokale religies, en geen brief aan Fusion.


van wie kwam die brief? Jezus was al dood²


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2010 16:36 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:
Nouja processen die nu ontstaan volgen een bepaald patroon, Als je ze bestudeerd zie je dat het toevals processen zijn die zomaar kunnen ontstaan. Als voorbeeld neem ik DNA als hierbij een foute kopie ontstaat is dit gewoon gevolg van een random uvstraaltje op de verkeerde plek of een ander stofje dat ergens tegen aanbotst. alles is puur scheikunde alleen erg complex.

Dat je DNA een foutje oploopt is niet anders te verklaren dan dat je met zeep de spaghetti van je bord af wast.
Maar dat evolutie niets anders is dan selectie van toevaligheden, 'ongelukjes' in het DNA, die meer kans op overleving boden dan de ongelukjes die juist minder gunstig waren, is toch ook maar een theorie? Ik persoonlijk geloof daar niet zo in, althans niet zomaar. Ik geloof wel degelijk dat er een soort van sturing in zit. En uiteindelijk zijn begrippen als 'toeval', 'sturing', 'evolutie', 'lotsbestemming' etc imho toch alleen maar termen om zaken te beschrijven vanuit een menselijk perspectief en imho dus per definitie een beperkte kijk op de zaak.

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Je ziet nergens een keer waar god een tikje extra geeft en dus buiten de wetten van scheikunde stapt.
Dat zou je a) moeten definieren wat dat inhoudt en b) de hele evolutionaire geschiedenis compleet 100% in kaart moeten hebben om zoiets te kunnen beweren. Daarnaast is het filosofisch gezien natuurlijk helemaal niet zo logisch dat jij scheikundige processen en zaken als toevallige mutaties loskoppelt van de wil van een godheid.

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Op dat biologische vlak zie je nergens ingrijpen het gaat altijd al volgens dezelfde regels.
En toch heeft dat geleidt tot de huidige schepping. Waarom heb jij een soort wonderlijke, onverklaarbare volgens de huidige biochemische inzichten ingrepen nodig als bewijs van God? Dit soort ingrepen zijn net zo weinig/net zo veel een bewijs van Zijn bestaan als de huidige wetenschappelijke inzichten op t gebied van evolutie en het ontstaan van t heelal etc.

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Zo'n foutje in het DNA is een mutatie, die mutaties zijn in vrijwel alle gevallen nadelig, maar in andere gevallen weer voordelig. Maar ze ontstaan toch echt met hetzelfde proces. Ik concludeer daarbij dat als er een god is dat god dus ook al deze "fouten" maakt.
Nogmaals, geredeneerd vanuit een menselijke denkraam waarin in jouw geval vooral het fysieke de hoofdrol speelt. Ik persoonlijk heb weinig moeite met het concept van een godheid die de regels zet, de voorwaarden schept, de natuurwetten neerzet en vanuit Zijn almachtigheid alles een tik geeft en weet waar het toe zal leiden.

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Nouja ik zal de overeenkomsten niet ontkennen, vele vogels zijn monogaam en nog monogamer als wij. En er heerst ook nog vrij veel liefde en zelfopoffering. Echter is dat wel een eenzijdige kijk op de wereld. Maar aan de andere kant gebruikt een groot aantal dieren gewoon verkrachting als voortplantingsstrategie, want die werkt ook gewoon goed als voortplanting, natuurlijk moet je het vrouwtje niet teveel beschadigen, maar plezier hoeft ze er niet van te hebben om kinderen te krijgen. Een reden waarom mensenvrouwtjes ook niet zo snel plezier hebben als mannentjes. En zo kan ik nog wel uren doorgaan met allerlei gedragingen die niet echt aansluiting vinden in het heilige boek. (parasitisme is ook een leuke om over na te denken)
Ah, ik snap je nu beter. Jij redeneert: mensen zijn dieren dus alle regels van de Bijbel gelden ook voor alle dieren oid?

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:pff rudimentaire psychologische overeenkomsten? dikke vette bullshit. Hele simpele beestjes laten ook gewoon empathie, taalvermogen, zelfopoffering, liefde en allerlei andere kenmerken zien. de mens heeft wel unieke kenmerken ofzo, maar op geen enkele manier unieker dan andere dieren. De olifant is ook uniek met zijn lange slurf en slagtanden, maar daarmee is het nog geen dier.
Dat is een kwestie van perspectief. Als je je focust op de overeenkomst (en ja die zijn er - ik weet eea van dierlijk altruisme, intelligentie etc etc) lijkt de mens idd gewoon lid van het dierenrijk, als je je focust op de verschillen (je kunt moeilijk ontkennen dat wij in alle psychologische, sociologische en andere aan het brein gekoppelde aspecten mijlenver verwijderd zijn van het meest ontwikkelde dier).

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Intelligentie is wel hoog bij mensen en misschien wel het hoogste van alle dieren maar er zijn geen bijzondere structuren te vinden of bijzondere gedragingen te vinden allemaal passen ze ook in een evolutionair kader. Als de horens van de ene koe 5 keer zo lang zijn als die van alle andere koeien dan wil dat nog niet zeggen dat het geen koe meer is of dat het geen horens meer zijn;
Ja wat nou 'misschien wel het hoogste van alle dieren', wat nou 'misschien'? Dit zegt wellicht meer over jouw focus op de gelijkenissen dan anything else. En dat het in het evolutionaire kader past, prima, maar het zegt mij niet zo veel. Wat betekent dat? Voor mij staat evolutie niet haaks op mijn geloof. Het is slechts een beschrijving, een redelijk voor de hand liggende theorie van de fysieke processen achter het onstaan van de diersoorten en de mens.

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Nouja dat de mens en dier is en de dieren zijn weer organismen die gerelateerd zijn aan schimmels en planten(we staan wel erg dicht tegen schimmels trouwens, daarom werken antibiotica van schimmels ook zo goed bij dieren) nergens is een echte grens tussen soorten te trekken. En daarmee zijn dieren en mensen ook gelijkwaardig. Met het antwoord wat je hierna gaf heb ik daar verder niet op te reageren.
Ik vind je redenatie nogal grote sprongen maken hoor. Van schimmels naar 'dieren en mensen gelijkwaardig'? Waarop baseer je dat er geen grenzen zijn tussen soorten? Bedoel je niet gewoon te zeggen dat er veel gemeenschappelijke karakteristieken zijn? En dat is toch heel wat anders?

quote:
Op 9 oktober 2010 21:16 schreef ElitE het volgende:Binnen wetenschap ook over bewustzijn, bij planten ben ik er ook nog niet over uit. als je ze aanraakt gaan er ook electrische pulsen door de plant. Als je ze niet ziet bewegen hebben ze dan geen bewustzijn meer? want er zijn planten die bewegen, en natuurlijk dieren die niet bewegen!

Ik geloof dat vanaf 'dode' materie (stenen bijvoorbeeld) tot aan de mens er steeds meer 'bewijstzijn' aan te pas komt, en dat hoe hoger je op de evolutionaire ladder klimt, je steeds dichterbij komt tot 'geschapen in de gelijkenis van God'.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2010 16:48 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:
Even dimmen vriend, en leer quoten.
Ehm, nou hee. Wat zeg ik nou weer verkeerd?

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:Ik weet zeker dat de tekst bestaat
Ik weet bijna zeker dat deze niet bestaat.

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:Ik heb jarenlang bij een zeer calvinistisch genootschap de bijbel bestudeerd.
Ja, en dat is precies jouw probleem. Theologie is wat anders dan de Bijbel in een calvinistisch genootschap lezen. Met alle respect hoor, maar dan had je ook niet geroepen dat mijn post over 'malakoi' en 'arsenokoitai' gespeel met woorden is. Je zou eens wat vaker in de betekenis van de woorden uit de oorspronkelijke talen moeten duiken Dat zou de Calvinistische schellen soms van je ogen doen vallen

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:Ik zal alles binnenkort in mijn oude aantekeningen opzoeken.
Ik ben oprecht benieuwd.

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:De bijbel, zelfs het nieuwe testament, is niet alleen maar rozengeur en maneschijn zoals jij ons wil doen geloven.
Waarom denk je dat ik dat denk? En waarom denk je dat ik jou iets wil doen geloven? Ik heb met sommige Bijbelpassages veel moeite en ik denk je eens wat minder halsstarrig moet zijn in je projectie van jouw beeld van een Christen op mij

quote:
Op 9 oktober 2010 22:48 schreef bastianus het volgende:Als ik tijd en zin heb zal ik het gaan uitzoeken, op korte termijn. Maar ik weet zeker dat ik alles wat ik beweer over de bijbel gelezen en gehoord heb in mijn studies.
Daar ga ik ook van uit. Ik hoop alleen dat je snapt dat dat niet per se iets zegt over de betrouwbaarheid van je beweringen. Als je de Bijbel bestudeert zonder naar de oorpsronkelijke taal te kijken en dat doet in een Calvinistische setting, kun je verwachten dat je kijk niet zo objectief mogelijk is als maar kan, toch?


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 10-10-2010 17:02 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

@bastianus: Paulus zegt meerdere keren dat Christenen de OT wetten niet hoeven te volgen, bijvoorbeeld in Romeinen 6:14-15. Er was in die tijd veel discussie over Christenen en Messanistische Joden, over het volgen van de oude Torah-wetten en leven in de gratie van Jezus.


When your people matter, menstrual health matters


SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 10-10-2010 17:28 by SkinPeeleR Profiel van SkinPeeleRhttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Het gaat mij boven de pet dat er sowieso mensen zijn die geloven in een god.
Dat vind ik zoiets als niburu serieus nemen.


Een kleine snol zit zo vol.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2010 19:23 by bastianus Profiel van bastianus

Fusion jonge, je moet niet zo arrogant doen met je theologie. Die volgens mij vooral een cursus wetenschappelijk recht praten wat krom is was. De bijbel veroordeelt, of het nu wel of niet homo's daarbij betrekt, dan nog zijn er anderen als oorblazers, hoeren, vreemdgangers etc. die veroordeeld worden. Jezus oordeelt overigens ook over b.v. de rijken.
Jij doet nu of er twee soorten gristenen zijn, de gematigde en de strengere. Echter, beide soorten hebben een overeenkomst, en dat is dat ze menen 'de juiste manier van leven' te hebben. Ik zou een dergelijke aanmatigendheid nog niet in mijn hoofd durven halen.
Ik ben er wel van overtuigd dat de gematigdere versie van de gristen vriendelijker en minder haatdragend is. Maar hij/zij put wel uit hetzelfde primitieve en rare boek. Waarom laat je niet gewoon je eigen geweten en verstand beslissingen nemen, i.p.v. een oeroud boek waardoor je uren moet studeren om de eigenlijke betekenis van bepaalde woorden te kunnen begrijpen? En als god er echt is voor b.v. de armen van geest, waarom zadelt hij ze dan op met een ingewikkeld boek waarvoor een intelligent iemand eerst nog een universitaire studie moet doen om iets van 1 zinnetje te begrijpen? Of had hij beter niet in kunnen grijpen bij de toren van Babel?


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 10-10-2010 19:47 by Forever After Profiel van Forever After

Zaten daar geen Moslims achter dan? Die zijn goed in grote gebouwen / beelden onderuithalen.



 


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 10-10-2010 21:40 by bastianus Profiel van bastianus

Fusion, ik heb de boel nog eens voor je nagezocht. Je hebt wel gelijk dat Paulus vooral de genade predikt, en inderdaad zichzelf ook als zondaar ziet. Al kan hij het niet nalaten om continu richtlijnen te blijven geven voor de gemeenten en daarbij inderdaad nogal streng te zijn, hetgeen op mij op zijn minst betuttelend overkomt, en ook allerlei calvinisten heeft gevoed om elkaar maar te oordelen en richtlijnen voor te schrijven.
Voor mijn voormalige broeders gold vooral Handelingen 15 (met het stuk tegen het verstikte, bloedhandelingen en hoererij) als aansporing om delen van het oude testament als wet te blijven hanteren. De besnijdenis kwam dan wel te vervallen gelukkig, ik had er niet aan moeten denken mijn jongeheer te laten bewerken volgens de richtlijnen uit het OT.
Ook 1 Korinthiërs 6 met het lichaam als tempel en tegen hoererij (waar ook het oude testament het vaak over heeft) werd gebruikt om delen van de wetten uit het OT aan te halen.
Ik geef toe, het is erg weinig waar deze denkwijze op gebaseerd is. Maar de gedachtegang erachter is wel behoorlijk logisch. Het oude testament staat vol rare wetten waar geen jood zich aan kon houden. Maar het was we de wet van god. Dan komt ineens de genade, en is het euvel verholpen. Maar ook dit is door diezelfde god ingesteld.
Als god rechtvaardig is, zoals geschreven staat, dan moesten die wetten uit het OT dat toch ook zijn? Anders zou hij niet rechtvaardig zijn. Vandaar dat de bekeerde christen zich zoveel mogelijk aan die wetten moet houden. En als hij/zij tekortschiet biedt de genade nog uitkomst.
Maar wat voor iemand is die god dat hij zo'n rare noodoplossing moet bedenken als de genade omdat hij toch al weet dat niemand zich aan zijn wetten kan houden? Dan is de helft van zijn heilig boek voor niets geschreven. Bovendien moet je ook maar de mazzel hebben om na de genade geboren te zijn, voor de mensen daarvoor was het maar beroerd geregeld.
Kortom, ik vind de calvinistische, strenge denkwijze eigenlijk een stuk eerlijker. Als je dan toch christelijk bent ook maar meteen het hele boek proberen na te leven. Alleen maar de stukjes eruit pikken die je wel bevallen en die naleven vind ik eigenlijk maar gemakzuchtig. Maar goed, ik ben dan ook op de Veluwe geboren.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 11-10-2010 10:25 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

Bastianus, ik zal mijn woorden zorgvuldig kiezen, want ik wil zeker niet arrogant overkomen (!)

Ten eerste, ik ging heel specifiek in op jouw heel specifieke bewering dat 1 Cor 16 over homo's ging. Je had het nota bene dikgedrukt. Als ik je dan vertel dat het in de originele taal van het NT compleet niet duidelijk is wat daar bedoeld is, krijg ik eerst te horen dat ik me er taaltechnisch onderuit probeer te lullen en vervolgens dat ik arrogant ben en mijn theologische kennis uit een 'cursus recht-praten' heb en ontken dat de Bijbel veroordeelt. Ik ontken dat NERGENS. Je moet niet van het onderwerp afwijken 2Ik ga heel specifiek op jouw dikgedrukte bewering in 12 Cor in, gebaseerd op eoa moderne Nederlandse vertaling, en die is gewoon NIET correct. Ipv dan te ro0epen dat ik ernaast zit en mijn kennis niet deugt, zou je je ook kunnen afvragen of jouw kennis weliicht niet deugt. Je zult bijvoorbeeld hebben opgemerkt dat ik NIET op je quote van Romeinen inging, want daar kan ik ook niets tegen in brengen.

Je zegt eerst een aantal keer dat Paulus heel erg aan t veroordelen is, en geeft later toe dat ie vooral over genade spreekt. En dit is nou ook precies de crux. Hij geeft zelf bijv aan een grote zondaar te zijn. Hij spreekt openlijk over zijn verschrikkelijke verleden waarin hij Christenen vervolgde en liet martelen en doden. De Bijbel neemt idd een aantal standpunten in over goed en kwaad, doen we dat niet allemaal, op wat voor basis dan ook gebaseerd? De Bijbel doet dat vanuit t perspectief van openbaringen van een God die daar het een en ander over wilt zeggen. Wat jij zegt echter, dat de Bijbel veroordeelt en daarme is de kous af, is gewoon de plank misslaan, zoals je min of meer een beetje toegeeft, want het is vooral de GENADE die spreekt en de hoofdzaak is. Volgens de Bijbel is niemand perfect maar is iederen geaccepteerd door Jezus en dus door God.

Wat ik verder ook niet zo goed snap is dat je enerzijds zegt "Ik geef toe, het is erg weinig waar deze denkwijze op gebaseerd is" mbt je bewering dat Christenen zich aan de OT wetten moeten houden (zeker niet als ik je al een aantal verzen gaf waarin overduidelijk staat dat dat niet zo is, en ik kan er denk ik nog meer geven mocht je willen, zeker omdat ik weet dat dat de boodschapo is van t NT en gezien de vele discussies die er na Jezus' verdwijing van deze aarde onstonden over wel/niet de OT wetten voor wel/niet Joden etc) en vervolgens "ik vind de calvinistische, strenge denkwijze eigenlijk een stuk eerlijker". Ik pak er helemaal niet selectief stukjes uit die in mijn straatje passen, dat lijken eerder jouw voormalige broeders te doen.

Ik heb een aantal keren gemerkt dat je iets roept en heel selectief iets probeert te bewijzen, en je doet dat idd gebaseerd op een bovengemiddelde kennis van de Bijbel. Toch klopt er eea niet aan wat men (zeker)in bepaalde (Calvinistische) kringen denkt te weten. Vandaar dat ik je het verschil probeer duidelijk te maken tussen kennis uit je Bijbelgroep en thelogische kennis, en geloof me, ik kan er over meepraten. Ik zit nl zelf daar af en toe behoorlijk in conflict mee, in de praktijk.


When your people matter, menstrual health matters


ProgTon
when love is lost only hell will remain
Usericon van ProgTon
Posted 11-10-2010 15:20 by ProgTon Profiel van ProgTonhttp://www.myspace.com/progton

quote:
Op 10 oktober 2010 19:23 schreef bastianus het volgende:
Fusion jonge, je moet niet zo arrogant doen met je theologie. Die volgens mij vooral een cursus wetenschappelijk recht praten wat krom is was. De bijbel veroordeelt, of het nu wel of niet homo's daarbij betrekt, dan nog zijn er anderen als oorblazers, hoeren, vreemdgangers etc. die veroordeeld worden. Jezus oordeelt overigens ook over b.v. de rijken.
Jij doet nu of er twee soorten gristenen zijn, de gematigde en de strengere. Echter, beide soorten hebben een overeenkomst, en dat is dat ze menen 'de juiste manier van leven' te hebben. Ik zou een dergelijke aanmatigendheid nog niet in mijn hoofd durven halen.
Ik ben er wel van overtuigd dat de gematigdere versie van de gristen vriendelijker en minder haatdragend is. Maar hij/zij put wel uit hetzelfde primitieve en rare boek. Waarom laat je niet gewoon je eigen geweten en verstand beslissingen nemen, i.p.v. een oeroud boek waardoor je uren moet studeren om de eigenlijke betekenis van bepaalde woorden te kunnen begrijpen? En als god er echt is voor b.v. de armen van geest, waarom zadelt hij ze dan op met een ingewikkeld boek waarvoor een intelligent iemand eerst nog een universitaire studie moet doen om iets van 1 zinnetje te begrijpen? Of had hij beter niet in kunnen grijpen bij de toren van Babel?


Waarom zou Fusion dat doen als we onze intelligentie om te denken gekregen hebben van God, ik ontken niet dat we die intelligentie hebben gekregen van God in ieder geval.
Dus waarom zou ik of als ik voor Fusion mag spreken te gaan denken zonder een besef van God als wij er juist van overtuigd zijn dat dit van God afkomt?

Vindt zo kul dat de maatschappij mij en andere christenen of ook wel andere gelivigen opjagen om maar individualistisch te gaan denken, geeft dat een zin aan het leven ofzo? Volgens mij geen ene reet.
Dan volg ik liever een boek waar ik vol van ben, waar ik mijn redding in heb gevonden dan het constant maar te zoeken in aardse zaken als mensen die hooggeleerd zijn en nog meer verwarring brengen. En dat maakt het best makkelijker, God schiep, Jezus redt, ipva van weet ik hoe neten veel wetenschappers zich verbijten in buitenbijbelse onderzoeken en dergelijke, zonder het begin aan te geven of zonder een besef te hebben (alleen aardse zaken), zonder alles te weten, zonder dat ze alles hebben bewezen, zonder een doel aan te geven, zonder iets voor de mens te willen betekenen,

Ik ben in ieder geval dapper genoeg te zeggen dat ik een zondig persoon ben, en dat ik mijn hoop vestig op iets wat niet van deze aarde is. Die ook nog eens met Zijn woord genade heeft gebracht.
Is dat niet belangrijker dan te weten in heoveel dagen de aarde geschapen is en of Jezus over het water liep ofzo dat doet er dan geen eens toe, en wat nou als er geen verklaring voor is? Volgens mij gaat er meer boven onze pet dan je kunt denken of wilt toegeven, ik geef dat in ieder geval toe.

Lang leve het plezier, individualistisch en rationeel leven anno 2010

Misschien kom ik wat bot over maar reken er maar op dat er een gevoel achter zit.

[Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 11-10-2010 15:22]



ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-10-2010 15:56 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 11 oktober 2010 15:20 schreef ProgTon het volgende:
Waarom zou Fusion dat doen als we onze intelligentie om te denken gekregen hebben van God, ik ontken niet dat we die intelligentie hebben gekregen van God in ieder geval.
Dus waarom zou ik of als ik voor Fusion mag spreken te gaan denken zonder een besef van God als wij er juist van overtuigd zijn dat dit van God afkomt?

OK, je intelligentie komt -mogelijk- van God...
quote:
Vindt zo kul dat de maatschappij mij en andere christenen of ook wel andere gelivigen opjagen om maar individualistisch te gaan denken, geeft dat een zin aan het leven ofzo? Volgens mij geen ene reet.
Dan volg ik liever een boek waar ik vol van ben, waar ik mijn redding in heb gevonden dan het constant maar te zoeken in aardse zaken als mensen die hooggeleerd zijn en nog meer verwarring brengen. En dat maakt het best makkelijker, God schiep, Jezus redt,

...maar toch wil je niet je intelligentie gebruiken? Ik snap het niet, hoor.
quote:
ipva van weet ik hoe neten veel wetenschappers zich verbijten in buitenbijbelse onderzoeken en dergelijke, zonder het begin aan te geven of zonder een besef te hebben (alleen aardse zaken),

Moet dat dan? Geen enkele reden om veel onderzoek te koppelen aan Bijbelse dingen, dus, tsja.
quote:
zonder alles te weten, zonder dat ze alles hebben bewezen

Ja, dus? Wetenschap claimt ook niet dat alles geweten en bewezen is; dat doen gelovigen juist
quote:
...zonder een doel aan te geven, zonder iets voor de mens te willen betekenen...

Hohoho, onzin; foei!
quote:
Ik ben in ieder geval dapper genoeg te zeggen dat ik een zondig persoon ben, en dat ik mijn hoop vestig op iets wat niet van deze aarde is. Die ook nog eens met Zijn woord genade heeft gebracht.

Mij wacht geen genade en vergeving, dus moet ik het hier al zo goed mogelijk doen. Je punt is?
quote:
Is dat niet belangrijker dan te weten in heoveel dagen de aarde geschapen is en of Jezus over het water liep ofzo dat doet er dan geen eens toe, en wat nou als er geen verklaring voor is?

Ja, is dat inderdaad niet belangrijker? Waarom bemoeien christenen zich dan toch zo met zaken als de evolutie en het ontstaan van de aarde?
quote:
Volgens mij gaat er meer boven onze pet dan je kunt denken of wilt toegeven, ik geef dat in ieder geval toe.

Je geeft het toe, en doet vervolgens niks om meer te weten te komen. Heel dapper, ja.
quote:
Lang leve het plezier, individualistisch en rationeel leven anno 2010

Met die drie zaken is -sec gezien- helemaal niets mis. Je punt?
quote:
Misschien kom ik wat bot over maar reken er maar op dat er een gevoel achter zit.

Een misplaatst gevoel van superioriteit?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-10-2010 15:56 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

Wat de hel.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 11-10-2010 15:56]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


finsedrol
Usericon van finsedrol
Posted 11-10-2010 16:04 by finsedrol Profiel van finsedrol

Geweldig!



Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 11-10-2010 16:05 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 11 oktober 2010 15:56 schreef ZelThoR het volgende:
Wat de hel.
Nou ben ik heel benieuwd wat deze post was :D


When your people matter, menstrual health matters


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-10-2010 16:06 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 11 oktober 2010 16:05 schreef Fusion het volgende:
Nou ben ik heel benieuwd wat deze post was :D

Was de post die ik daarna in het voorstel-topic deed, geen idee hoe ik die hier kreeg


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 11-10-2010 16:06 by Fusion Profiel van Fusionhttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 11 oktober 2010 15:56 schreef ZelThoR het volgende:
Een misplaatst gevoel van superioriteit?
Dat denk ik niet, althans, ProgTon komt via zijn posts totaal niet zo over


When your people matter, menstrual health matters


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 11-10-2010 16:07 by ZelThoR Profiel van ZelThoR

quote:
Op 11 oktober 2010 16:06 schreef Fusion het volgende:
Dat denk ik niet, althans, ProgTon komt via zijn posts totaal niet zo over

Normaal niet, nee, maar op dit soort momenten wel


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 11-10-2010 16:12 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 10 oktober 2010 16:36 schreef Fusion het volgende:
Maar dat evolutie niets anders is dan selectie van toevaligheden, 'ongelukjes' in het DNA, die meer kans op overleving boden dan de ongelukjes die juist minder gunstig waren, is toch ook maar een theorie?


Nee, dit is een misvatting. Evolutie is onomstotelijk bewezen. Het is alleen in naam nog de Evolutie-'theorie', maar het woord theorie moet je hier eigenlijk meer zien als een wiskundig 'theorem'. Het is net als de heliocentrische theorie, die zegt dat de aarde en de andere planeten om de zon heen draaien. Dat heet officieel ook een theorie, maar geen zinnig mens dat dat dezer dagen nog in twijfel trekt.

Evolutie is absoluut een voldongen feit, de manier waarop en de diverse mogelijke drijfveren achter het proces staan evenwel nog open voor discussie. Dus voor diegenen die willen geloven dat een van die, of wellicht zelfs de voornaamste drijfveer, God is, dan zij dat zo. Het is een van de vele mogelijkheden, al lijkt het me tamelijk bizar dat God zou kiezen voor zo'n uitvoerig proces met meer missers dan succesvolle ontwikkelingen als hij het ook in een keer goed had kunnen doen.

[Dit bericht is gewijzigd door Mark op 11-10-2010 16:18]


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen