|
Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 | ||||
Auteur: |
|
|
Thanks. Ik was bezig met vertalen vanuit het Zweeds: "Fläta ihopp två rep". Door dat "ihopp" was ik in de war geraakt. |
|
No prob, en veel succes met verder vertalen Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
hmm.. Is het "Wordt lid" of "Word lid"? Ik dacht altijd het eerste, maar een maat van mij kwam met het volgende: Eindigt de gebiedende wijs op -t als je meer dan één persoon aanspreekt (bijvoorbeeld in 'Wordt lid van Unicef')? [!] Nee, die verouderde meervoudsvorm van de gebiedende wijs wordt gewoonlijk niet meer gebruikt. Alleen 'Word lid van Unicef' is dus juist. De gebiedende wijs is gelijk aan de stam van het werkwoord (het hele werkwoord zonder de uitgang -en). Die vorm wordt zowel voor één persoon als voor meer personen gebruikt: 'Werk eens door', 'Kom maar binnen', 'Geef acht', 'Lever jullie werkstuk volgende week in.' De oude meervoudsvorm op -t wordt alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, zoals 'Komt allen tezamen', 'Beidt uw tijd' en 'Bezint eer ge begint.' |
|
Dat verhaal klopt. Speel dat spel! Word nu lid! Speelt dat spel! Wordt nu lid! |
|
Vroegah was het Wordt Lid omdat men de U-vorm gebruikte. (U met hoofdletter zelfs! ) |
|
kent iemand het woord Temmes ?( temmus ?) jij bent temmes jij bent gek weinig mensen kennen dit woord in m'n omgeving, laat staan de oorsprong.. iemand die dit weet? . |
|
Je hoort het ook wel in de zin "iemand temmes slaan" (iemand verrot slaan). |
|
Nooooooit van gehoord. Dichtstbijzijnde woord die ik ken is de filmtitel Temmink waar oveigens ook flink wordt geramd. |
|
quote: dat zou volgens mij ook wel kunnen, best een raar woord eigenlijk.. temmes temmes temmes temmes . |
|
quote: Het woord > dat woord > het woord dat ik ken. |
|
Ik heb geen gevoel voor de/het/die/dat. Niks aan te doen. |
|
quote: |
|
Met een beetje logisch redeneren kom ik uit op een verwantschap tussen "temmes" en "tam". Hier ga ik maar vanuit, misschien dat ik nog een keertje tegen een sterkere etymologie aanloop. |
|
quote: |
|
Tsja, de X is eigenlijk een overbodige letter (want je zou theoretisch ook gewoon KS kunnen schrijven) en daarom valt hij inderdaad gewoon onder de S van het kofschip. Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Wat betekent faksen dan? |
|
quote: De K was er later dan de X hoor*, in het Latijnse alfabet En een X is best handig, scheelt je toch mooi één aanslag in bepaalde worden. De Grieken hadden/hebben ook een letter voor "ch", ook handig! *Of werd in ieder geval véél en véél minder gebruikt. [Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 14-08-2006 15:05] Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
Zeg dán gewoon facsimiliëren ofzo. |
|
Juist. edit: hehe, telefacsimile zelfs [Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 14-08-2006 15:08] Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. |
|
DE TEEERING!!! Net dit gedrocht mogen lezen... quote: Ik zeg: nekschot! |
|
Haakjes openen! Hoofdletter! Haakjes sluiten! Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Ja, dat weet ik ook wel (ik heb wel een beetje opgelet op het gymnasium... wel een heel klein beetje, maar in ieder geval net genoeg...). Maar toen ze dat ezelsbruggetje gingen verzinnen, vonden ze klaarblijkelijk de X dus nogal overbodig... Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
|
Ik word helemaal kierewiet van die nieuwe spelling, ik loop nu constant te keutelen met die tussen -n enzo. En met woorden zoals Noordeuropa (Of was het toch Noord-Europa danwel Noord Europa?) ben ik ook compleet de kluts kwijt. Ik word kotsmisselijk van die hufters in de Nederlandse Taalunie. Wat menen die gasten zich wel niet om om de zoveel jaar de spelling om te gooien puur om zichzelf in stand te kunnen houden en wat de elitaire piemels uit te kunnen hangen. Afschaffen die taalunie en laat die gasten maar lekker in een cel wegrotten voor hun geklooi met onze prachtige taal. Dat moest ik even kwijt. Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd. |
|
quote: Ja, inderdaad. En als je dan eenmaal de regels een beetje door hebt, dan veranderen ze ze toch gewoon weer. Ik schrijf zelf ongeveer zoals ik het op de middelbare school geleerd heb. Als ik me een keertje aan de nieuwe spelling hou, dan is dat een meevaller maar je moet er niet op rekenen... Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you! |
Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |