IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Auteur:
Topic : De draad der Neerlandsche taal Vorige pagina | Volgende pagina
renYek
Usericon van renYek
Posted 04-04-2007 10:24 by renYek Wijzig reactieProfiel van renYekQuote dit bericht

quote:
Op 4 april 2007 10:20 schreef Jällö het volgende:
M'n collegae (daar gaat het hier om) schrijven meestal 'Hi all' oid. maar dat vind ik echt vreselijk knullig voor woorden. 'Dear Sir/Madam' is in dit geval te formeel, en L.S. schijnt dus typisch (oubollig) Nederlands te zijn. Dilemna...




Ik gebruik vaak "All" of "Dear All" als het naar het buitenland gaat. Overigens krijg ik 9 van de 10 keer een antwoord dat begint met "Dennis," of "Hello Dennis" en dan verval ik ook meteen tot voornamen in mijn antwoord weer. Maar initieel ben ik altijd netjes


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 04-04-2007 10:25 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

U vervalt in herhaling?


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 04-04-2007 14:12 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik herhaal in vervalling.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 05-04-2007 10:03 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

quote:
Op 4 januari 2007 23:50 schreef M. het volgende:
Wat mij stoort is de totale onverschilligheid in het taalgebruik van mensen ("hun begrijpe me tog wel") en de desinteresse wanneer ze daarop gewezen worden ("sorrie tis hier de krant niej").


Helemaal mee eens. Mensen die uit pure luiheid willens en wetens belabberd Nederlands schrijven zouden bestraft moeten worden. 40 uurtjes schoffelen ofzo.


Tenderstrike
Nailed.Dead.Risen.
Usericon van Tenderstrike
Posted 05-04-2007 16:09 by Tenderstrike Wijzig reactieProfiel van TenderstrikeQuote dit bericht

quote:
Op 5 april 2007 10:03 schreef nuclearwarfare het volgende:
Helemaal mee eens. Mensen die uit pure luiheid willens en wetens belabberd Nederlands schrijven zouden bestraft moeten worden. 40 uurtjes schoffelen ofzo.


Veertig dient voluit geschreven te worden.



nuclearwarfare
Usericon van nuclearwarfare
Posted 05-04-2007 16:35 by nuclearwarfare Wijzig reactieProfiel van nuclearwarfareQuote dit bericht

Volgens mij is het geen officiële regel, eerder een algemeen geaccepteerd gebruik. Maar oké, point taken.


Rudolf
poep je niet, dan rust je nog
Usericon van Rudolf
Posted 05-04-2007 19:56 by Rudolf Wijzig reactieProfiel van RudolfQuote dit bericht

quote:
Op 5 april 2007 16:09 schreef Tenderstrike het volgende:
Veertig dient voluit geschreven te worden.


mooi dat scheelt gemeentewerken weer, en ons belasting



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 05-04-2007 22:36 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 5 april 2007 16:35 schreef nuclearwarfare het volgende:
Volgens mij is het geen officiële regel, eerder een algemeen geaccepteerd gebruik. Maar oké, point taken.


Een zin begin je niet met maar.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 05-04-2007 22:37 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

"Ja, maar..", oftewel "Nee, want.."



[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 06-04-2007 13:05 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 5 april 2007 22:36 schreef Chelman het volgende:
Een zin begin je niet met maar.

Mag wel, laat je voortaan even beter informeren.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 30-05-2007 10:54 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Mijn Nederlands leraar zei altijd dat het een zonde was om een zin met 'maar' te beginnen.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 30-05-2007 11:02 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Dat is het ook, maar dit doort stijlregels zijn nou eenmaal vaag.
Zo hoor je een zin ook niet (of iig niet te vaak) met 'ik' te beginnen.

Beginnen jullie de eerste zin van een brief altijd met een kleine letter of een hoofdletter?



Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 30-05-2007 11:13 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Hoofdletter.


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-05-2007 11:57 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 5 april 2007 10:03 schreef nuclearwarfare het volgende:
Helemaal mee eens. Mensen die uit pure luiheid willens en wetens belabberd Nederlands schrijven zouden bestraft moeten worden. 40 uurtjes schoffelen ofzo.


pleur op


Je moeder.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-05-2007 11:58 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 30 mei 2007 11:02 schreef Jällö het volgende:
Dat is het ook, maar dit doort stijlregels zijn nou eenmaal vaag.
Zo hoor je een zin ook niet (of iig niet te vaak) met 'ik' te beginnen.

Beginnen jullie de eerste zin van een brief altijd met een kleine letter of een hoofdletter?




buiten zm met hoofdletter, op zm niet


Je moeder.


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 30-05-2007 12:07 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Leer jij eerst maar es lezen, karnivoor.

Ik schreef de eerste letter van brieven vaak met kleine letter, aangezien de aanhef met een komma eindigt. Dit is bij nader inzien mss toch niet helemaal correct maar zeker weet ik het niet.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-05-2007 12:25 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

klopt, dat is voor zover ik weet de enige keer dat een random woord na een komma met een hoofdletter moet beginnen (op eigennamen na)


Je moeder.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 30-05-2007 12:26 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 30 mei 2007 12:07 schreef Jällö het volgende:
Leer jij eerst maar es lezen, karnivoor.

Ik schreef de eerste letter van brieven vaak met kleine letter, aangezien de aanhef met een komma eindigt. Dit is bij nader inzien mss toch niet helemaal correct maar zeker weet ik het niet.
Een brief hoor je te beginnen met een hoofdletter, ondanks de komma in de aanhef.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Vork
Usericon van Vork
Posted 30-05-2007 15:37 by Vork Wijzig reactieProfiel van VorkQuote dit bericht

quote:
Op 30 mei 2007 10:54 schreef Gemene Lepel het volgende:
Mijn Nederlands leraar zei altijd dat het een zonde was om een zin met 'maar' te beginnen.


Het woord 'maar' is een voegwoord en voegwoorden zijn er om zinnen (hoofdzin en bijzin) met elkaar te verbinden. Sowieso is een nieuwe zin beginnen met een voegwoord dus 'eigenlijk' niet goed

[Dit bericht is gewijzigd door Vork op 30-05-2007 15:38]


snotholf
Usericon van snotholf
Posted 31-05-2007 9:05 by snotholf Wijzig reactieProfiel van snotholfQuote dit bericht

quote:
Op 30 mei 2007 10:54 schreef Gemene Lepel het volgende:
Mijn Nederlands leraar zei altijd dat het een zonde was om een zin met 'maar' te beginnen.


Over het algemeen zijn alle leraren in Nederland Nederlands. Diegene die geprobeerd heeft jou de Nederlandse taal bij te brengen, noem je "leraar Nederlands"


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 31-05-2007 9:30 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Wat, er is toch niks fout aan die zin. De betekenis veranderdt alleen een beetje!


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-05-2007 9:42 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 31 mei 2007 9:30 schreef Gemene Lepel het volgende:
Wat, er is toch niks fout aan die zin. De betekenis veranderdt alleen een beetje!

Misschien moet je je leraar Nederlands nog eens om extra uitleg vragen.


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 31-05-2007 10:07 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

Nee hoor, op ZM zijn genoeg mensen die mij Nederlands kunnen leren .


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-05-2007 10:09 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 31 mei 2007 9:05 schreef snotholf het volgende:
Over het algemeen zijn alle leraren in Nederland Nederlands.


Zijn de leraren over het algemeen Nederlands in Nederland of zijn alle leraren in Nederland Nederlands? Het is of het een of het ander.


Overigens had ik geen enkele Nederlandse leraar in Nederland.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 31-05-2007 10:11 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 31 mei 2007 10:09 schreef Chelman het volgende:
Zijn de leraren over het algemeen Nederlands in Nederland of zijn alle leraren in Nederland Nederlands? Het is of het een of het ander.


Overigens had ik geen enkele Nederlandse leraar in Nederland.

Dan vast ook geen leraar Nederlands, of wel?


Dit topic is 31 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen