|
Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 | ||||
Auteur: |
|
|
Het is anders dan; het is anders als je het fout wil doen. Touché, pussycat! |
|
Arrrrggghh. Grapjassen. Like I give a rat's ass anymore. [Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 19-09-2002 19:39] |
|
quote:Erg leuk Maar als je het dan anders wil doen, wat is dan anders dan anders? Als je het anders wil doen dan spreek je toch niet dezelfde taal als de anderen? Of als als meer gebruikt wordt dan dan, maakt het dan niet meer uit? |
|
quote: Prachtig. Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd. |
|
wat ik een raar wordt vind is "er". dat lijkt me erg moeilijk uit te leggen aan buitenlanders. (misschien niet voor duitsers maar die taal ken ik niet) |
|
'Er is' is in het duits 'Es gibt' of in het engels 'there is'. 'Er worden mensen geselecteerd' is in het engels echter 'people are selected' en niet 'there are people selected'. Dat heeft echter niet zozeer met het NL woordje 'er' te maken als wel met de engelse formulering van de lijdende vorm (3 VWO, sorry ). Het is gewoon een constructie die in verschillende talen ietsje anders in elkaar zit. Eigenlijk vind ik veel gebruik van het woordje 'er' (bv. in artikelen of zo) een beetje slordig. |
|
quote: ja, maar die tweedeling die jij geeft maakt het toch net erg moeilijk voor een engelsman die nederlanda wil leren (als die al bestaan)? (en ik hen 3VWO overgeslagen) |
|
quote:Nederlands is dan ook helemaal niet zo'n makkelijke taal om te leren. |
|
quote: Inderdaad.... ik ga - ik ging ik sta - ik sting FOUT!!!! arme buitenlanders die onze taal willen leren. |
|
quote: Of: ik hoop - ik hoopte ik loop - ik liep aargh .. wat is eigenlijk het nut geweest van het invoeren (?) van sterke werkwoorden? |
|
Ik hoop - ik hing die's wel cool! Ik sta - ik stootte. Etc. Ik ben voor nieuwe werkwoorden! |
|
ik wil - ik wou Die doen wel meer mensen fout. |
|
Ik wilde!! 't Is een doodgewoon zwak werkwoord. |
|
quote: Precies, maar vooral hier in de omgeving hoor je steevast "wou". Schandelijk! |
|
Weinig - minder - minst wordt ook er vaak vervangen door weinig - weiniger - weinigst. |
|
quote:Ah, okay, ik dacht ff dat je het andersom bedoelde . |
|
quote:Nee nee, da's gewoon Limburgs. Dat doen ze in de rest van NL niet. |
|
quote:In limburg minus Stramproy that is. |
|
Even een vraag. Hoe schrijf je 's-ochtends en 's-middags etc.? Met dat streepje ertussen of niet? |
|
Zonder. 'Des ochtends' is het oorspronkelijk. Geen streepje, dat ze dat nu toevallig wel met plaatsnamen doen drijft sommige mensen tot zelfmoord, maar met gewone woorden moet het dus niet. |
|
quote: 'Wou' is ook correct! Ik wou dat ik 2 hondjes was, dan kon ik samen spelen. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
Is het feit dat Toon Hermans (toch?) dat gezegd heeft, de argumentatie dat het correct zou zijn? [Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 22-09-2002 23:36] |
|
Aha. Ik wist dat er iets niet klopte. Trouwens, vroeger was dat streepje er toch niet tussen plaatsnamen? 's Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch? Of herinner ik het me verkeerd... |
|
quote: ik wou wij wouden? |
Dit topic is 32 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
Index / Algemeen | Vorige pagina | Volgende pagina |