|
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
||||
Auteur: |
|
|
En verder... "Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices" |
|
:') Against God and Government |
|
quote: De reden waarom ik niet in moskee vol moslims roep dat Mohammed een pedofiel is, is niet omdat dat in die omgeving moreel verwerpelijk is, maar door ‘angst’ voor fysieke represailles. Die terughoudendheid heeft niets met moraal te maken. quote:Volgens Plato, en ik wil daarin best wel met hem meegaan, heeft ieder mens het in zich zitten (een soort moraalpakket) om immoreel gedrag aan te voelen en voeren wij dat immorele gedrag door die semi-bewuste weet van immoraliteit vaak niet uit. Dat kan zijn wat jij noemt “die motivatie om het niet te doen voelt zeker niet alsof hij van buiten komt”. Echter, ik proef in jouw post erg dat wij bepaalde handelingen zouden laten omdat ze maatschappelijk niet wenselijk zijn, omdat er represailles tegenover staan. Dat kunnen zeker motivatoren zijn om bepaald gedrag achterwege te laten. Maar als ik iets achterwege laat omdat ik bang ben voor represailles van mijn buurman of de staat (leviathan) dan laat ik die niet omdat ze moreel onwenselijk zijn, maar uit angst voor fysieke aantasting van mezelf. Dat is toch echt heel iets anders. quote: Gezien ik zelf atheïst ben heb ik geen naam/term voor een/de metafysische waarheid. Je zou het voor deze discussie ook gewoon als een theoretische, abstracte claim kunnen zien. Iets waar een ieder, voor de discussie, zijn eigen metafysische waarheidsgever voor in kan vullen. Hoe kennen we die? Iig niet door goddelijke openbaring, als je het mij vraagt. Door middel van de ratio in combinatie met de wijsheid van de generaties voor ons, traditie. quote:Wat ik daarmee bedoel is dat morele leefregels een essentie van waarheid hebben/moeten hebben. Dat het afgeleiden zijn van een metafysische waarheid. Dat bij voorbeeld het zonder goede reden (en dat kun je natuurlijk discussiëren en relativeren wat een goede reden is) doden van een ander individu moreel onjuist is; dat, dat is essentie waar is en geen cultureel relativisme. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Goeie titel weer! Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Je moeder. |
|
Rationeel denken, dat rond de verlichting in versnellende mate toenam. Voor die tijd werd het langzaam aangewakkerd. Maar is het niet zo dat men het er alleen maar moeilijker op maakt alles rationeel te pogen te verklaren? In mijn opzicht wel, ik heb me er al lang bij neergelegd dat niet alles te verklaren valt. Niet dat ik jullie iets wil opdwingen ofzo, maar ik heb het ideee dat het allemaal wel wat makkelijker bekeken kan worden |
|
quote: Waarom ook niet? Laten we ook niets doen tegen klimaatverandering. Of onderzoek naar allerhande ziektes. Of proberen armoede te voorkomen. Allemaal veels te moeilijk. Dat is voor mij meteen de kern van religie. Een excuus om zelf niet meer hoeven na te denken. Als je bij Brigade M hebt gespeeld ben je gewoon een gore kutnazi. En als je zaken doet met zo'n knurft ben je ook een gore kutnazi. En als je dat normaal vind, nou ja, vul zelf maar in... |
|
+1 Geloven in sprookjes en daar geen vraagtekens bij zetten is inderdaad wel 'makkelijk bekeken.' http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
quote: zonder God hadden die wetenschappers niet eens de mogelijkheid om erover na te denken. God schept leven, wetenschappers kunnen dit doen omdat ze hun talenten hebben gekregen en hebben ontwikkeld. Zo heeft een ieder mens zijn kwaliteiten. Het is goed dat wetenschap er is hoor, en de voorbeelden die jij geeft zijn prima voorbeelden van hoe wij mensen voor de aarde kunnen/moeten zorgen [Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 15-01-2011 12:51] |
|
quote:En wie schept dan al die ziektes? Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote:Man, je praat poep. Waarom zouden wetenschappers (of mensen an sich) Jehova nodig hebben om na te kunnen denken? Hoe moeilijk is het om je een voorstelling te maken van een werkelijkheid zonder transcedente macht die aan alle touwtjes trekt? Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Het meest kwalijke van religie is denk ik toch wel dat ongelovigen met gelovigen worden opgescheept. Alle fundamenten voor een gezond gesprek vervallen meteen. Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood. |
|
Denken kan inderdaad erg vermoeiend zijn, in dat licht bezien is een religieuze inborst inderdaad best verleidelijk. Maar goed, dan kun je ook naar Noord-Korea verhuizen, daar doet niet God maar de staat het denken voor je. Dan hoef je je nog minder druk te maken over zelf denken. She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper. |
|
quote: Niks daarvan. Zonder natuurwetten hadden die christenen niet eens de mogelijkheid over god na te denken. Oftewel: wie heeft er gelijk? Tot je een fatsoenlijk godsbewijs hebt gevonden is wetenschap de meer waarschijnlijke optie "Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices" |
|
quote: Snap niet waarom je het vraagt, vanwege het feit dat jij wel Bijbels onderlegt bent. De wereld is in perfectie geschapen, maar de mens koos voor inperfectie dus voor een eindig leven. Ik denk en dat denk ik aan de hand van de Bijbel dat ziekte tegelijk met de zondenval zijn gekomen. |
|
quote: Nou stel dat God de mens nou eens geschapen heeft? Zou die dan ook niet de hersens hebben geschapen om na te denken? Ik ben van mening dat veel mensen naar te moeilijke oplossingen zoeken om dingen te verklaren. |
|
Maar ik kan er moeilijk bij dat een perfecte mens kiest voor zondigheid. Lijkt me toch een stukje imperfectie. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote: Godsbewijs vindt je niet aan de hand van de wetenschap, tenminste daar geloof ik niet in. Wat dat betreft ben ik misschien best bevindelijk. God leert zich niet kennen, door het lezen van de Schrift en het bidden heb ik inmiddels wel belijd dat Jezus mijn verlosser is. De mens is door en door zondig, we maken allemaal fouten. Maar door dat zondenbesef vind ik mijn troost in het Kruis. Dat komt misschien makkelijk over, maar ik geloof daarin [Dit bericht is gewijzigd door ProgTon op 16-01-2011 18:46] |
|
quote: Nou dat zit hem puur in het feit dat God regels aan Adam en Eva had gegeven en of dat nou letterlijk of symboliek is. Ze waren niet gehoorzaam daaraan.... |
|
Nouja maar denk je niet dat een perfecte mens, inclusief vrije wil, ziet dat hij beter bepaalde dingen niet kan doen? Daarmee is de mens of niet perfect, of zeer beperkt geschapen. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote:Ja zeker, maar dat betekent nog niet dat ik niet onafhankelijk van god kan (na)denken. Ik heb op dit moment God niet nodig om te denken. Hetgene wat ik hier typ bedenk ik zelf. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
Dat kan net zo goed een illusie zijn. ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< |
|
quote:Moet je de Ulk er weer bij halen? Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote:Ik heb wat bekenden die kanker hebben. Lijkt me nogal een lompe straf voor het feit dat de mens als soort voor imperfectie koos. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Maakt niets uit waar je in gelooft, als het gaat om de keuze tussen geloof en atheïsme/agnosticisme is de tweede keuze simpelweg logischer, beter beargumenteerd en voor velen aantrekkelijker omdat er voor de eerste geen bewijs is. Voor atheïsme is ook geen full-proof bewijs (maar we zijn een heel eind), dus so far Agnosticism is winning. Of je ontkent dat de gehele wetenschap het fout heeft... maar dat mag je wel even heeel goed gaan onderbouwen dan. En edit: Hoe vind je dan wél een godsbewijs? Moeten we er maar allemaal goedgelovig van uit gaan? Moeten we wachten tot we een soort 'The Force' ingespoten krijgen? Het spijt me zeer dat ik duidelijkheid wil over dingen. Ik snap dat dat moeilijk is... [Dit bericht is gewijzigd door Alterprince op 17-01-2011 0:07] "Most people say that they are thinking while they are merely rearranging their prejudices" |
Dit topic is 40 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Volgende pagina |