Ascendant Grotesque |
ಠ_ರೃ |
|
|
|
Posted 01-04-2013 20:48 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) |
|
|
quote: Op 29 maart 2013 17:12 schreef bastianus het volgende:
Maar waar ik zo flauw van word, is het bashen van de kerk, en het veroordelen van elke priester als pedo, en dat soort gedoe wat tegenwoordig zo modieus is.
Ja, dat is ook weer niet nodig. Ik ga wat liefs zeggen over de RK nu! De nieuwe paus lijkt me zowaar een goede kerkleider
quote: Of de verheerlijking van het atheïsme, als zijnde de enige vreedzame en niet corrupte overtuiging. Je hoeft Facebook maar te openen, of de stati omtrent de superioriteit van dit geloof vliegen je om de oren. Ik zie nu al dat 80 procent van de atheïsten op Facebook net zo blind achter praatjes van zegsmensen van dit geloof aanlopen.
"als zijnde", foei toch...
Verder: goed punt. Alleen maakt de zonde van de een de zonde van de andere niet écht minder erg.
quote: Mensen zijn gewoon kuddedieren. En momenteel ligt atheïsme hier goed in de markt. Maar ik heb het gevoel, al kan ik het mis hebben, dat de meeste van de kerkveroordelaars het vooral leuk vinden om met het vingertje naar 'slechteren' dan zij te wijzen. Wederom om zich als groep 'de betere' te kunnen voelen.
Hier in Nederland toevallig Vergis je niet in de rest van de wereld.
quote: Op 29 maart 2013 17:43 schreef bastianus het volgende:
Religie is in onze westerse maatschappij allang geen krachtig machtsmiddel meer. De kerk is een tandeloze oude leeuw geworden. Al mijn ooms en tantes, vroeger doodsbang voor de wraak van god, hebben zich tegen het geloof gekeerd. Op papier zijn ze nog lid van de kerk, maar het heeft 0,0 inhoud of invloed.
Waar vroeger de pastoor of de dominee hel en verdoemenis verkondigde van de kansel, hebben inmiddels de vervangers dit allang overgenomen. De nieuwe pastoors en dominees zijn de accountants, consultants, met in hun kielzog politici, captains of industry en bankbestuurders geworden. Hun dreigmiddel voor alles is de economie geworden. De crisis is de nieuwe verwoester van ons Sodom en Gomorra. Onze bezittingen bepalen alles voor ons.
Onze auto, ons huis, onze televisie, onze computer, alles offeren we ervoor op. De Mammon is onze nieuwe God geworden. Op het moment dat onze hypotheek of onze auto in gevaar komt, zijn we tot alles bereid. Krimpt de economie met een halve procent? Anderhalf miljoen mensen zijn bereid om de schuld hiervan aan de moslims te geven. Gaan onze babyboomers de samenleving meer geld kosten zogenaamd, ook al zijn ze het rijkste deel van de bevolking? Bam, ten koste van de zwakkeren wordt al het geld bij zieken of gehandicapten weggehaald.
Ondertussen laten we ons graag zand in de ogen strooien, door te doen alsof kerk en religie de grote machtsmisbruikers zijn. Terwijl de echte boeven er met de buit vandoor gaan, angst zaaiend als oudtestamentische profeten.
Vind ik een stuk beter verwoord al, mooi Hoewel je zeker een punt hebt dat het materiële voor vele mensen een prima stok is geworden, is daarmee nog niet gezegd dat religie (destijds) niet een betere (of slechtere) stok was. Moet eerlijk zeggen dat op dit punt het lastig wordt om daadwerkelijk aan te tonen wat beter werkt als "stok om mee te slaan". Hiermee wil ik niets afdoen aan wat jij zegt, maar meer aan hoe stellig ik het eerder claimde
Verder wordt het dan alleen nog maar anekdotisch, en dat wordt dan dat de VS ruimschoots het meest bereid is tot groot bloedvergieten, terwijl zij (en ook letterlijk dezelfde mensen) tegelijkertijd ontzettend religieus zijn. Dan gaat het nog steeds -uiteraard- om bezit, Lebensraum of wat dan ook, maar het religieuze geeft net wat extra vuur aan de bereidheid tot offers van eigen en ander leven.
Mijns inziens
Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy.
|